Universet & dets hemmeligheterNy type livsform funnet.

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Ny type livsform funnet.

Innlegg av Moonstone »

Forskere har funnet en ny ukjent livsform som er tilpasset ekstremmiljøet på Sydpolen.
Dette er et utmerket eksempel på at liv kan oppstå UTEN de forutsetningene som forskere har hevdet at MÅTTE være tilstede for at liv skulle oppstå.

Håper dette gir muligheter for nytenkning i søket etter liv på andre planeter.

Her er linken:

http://www.dagbladet.no/2009/04/18/nyhe ... n/5784459/
Antall ord: 70
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Ny type livsform funnet.

Innlegg av BA. »

Nå er vel ikke dette eksempel på at liv kan oppstå under andre forutsetninger, eller at forskerne må revurdere noe av hva de hevder.

Det er et fantastisk eksempel på evolusjon, på linje med mange andre fantastiske eksempler, som liv tilpasset ekstremt sure, varme eller kalde omgivelser.
mikrobene ble stengt inne og isolert fra omverden av Taylor-isbreen øst i Antarktis, har de utviklet seg til å leve i totalt mørke, i fullstendig oksygenfrie omgivelser og i en saltlake-aktig oppløsning fire ganger saltere enn sjøvann.
Likevel så er det en fantastisk oppdagelse og det kan nok fortelle mye om hva vi kan forvente av liv andre steder i universet.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

BA. skrev:Nå er vel ikke dette eksempel på at liv kan oppstå under andre forutsetninger, eller at forskerne må revurdere noe av hva de hevder.
Det er et fantastisk eksempel på evolusjon, på linje med mange andre fantastiske eksempler, som liv tilpasset ekstremt sure, varme eller kalde omgivelser.
Jepp, et bra eksempel på at livet blir perfekt tilpasset det gitte miljøet :)
Tror nok det var en del forskere som fikk noen "aha-opplevelser" med denne oppdagelsen.
Jeg tror det er lett å bli litt blind, og ikke tenke på at det yrer av mulige livs-former og tilpasninger andre steder, bare fordi VI er vant med forutsetningene her.

BA. skrev:
mikrobene ble stengt inne og isolert fra omverden av Taylor-isbreen øst i Antarktis, har de utviklet seg til å leve i totalt mørke, i fullstendig oksygenfrie omgivelser og i en saltlake-aktig oppløsning fire ganger saltere enn sjøvann.
Likevel så er det en fantastisk oppdagelse og det kan nok fortelle mye om hva vi kan forvente av liv andre steder i universet.
Ikke sant? :)
Altså: De trenger ikke BARE å se etter de samme livs-forutsetningene som vi er vant med her.
Mulighetene er mange. Det er bare å bruke fantasien ;)
Antall ord: 203
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Det finnes jo livsformer som ikke trenger oksygen her på planeten, så det vil jo være rart om det ikke finnes der ute
Antall ord: 24
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Ikke så bisarrt dette vil jeg si..
Stikkordet er som vanlig: Vann.
Uten vann inget liv?
Antall ord: 16
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

tja jeg ser ikke noe spess med dette. klart det er former for liv vi ikke har sett før som er gjemt. mon tro hvor mye vi ikke vet som finnes men som ikke er blitt oppdaget.

jeg tror også det er liv på andre planeter. kom ikke som en bombe fra dagbladet til meg da.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

jente 27 skrev:tja jeg ser ikke noe spess med dette. klart det er former for liv vi ikke har sett før som er gjemt. mon tro hvor mye vi ikke vet som finnes men som ikke er blitt oppdaget.

jeg tror også det er liv på andre planeter. kom ikke som en bombe fra dagbladet til meg da.
Må det være en kjempeoverraskelse, en bombe, for at det skal være fantastisk?

Å få et barn er fantastisk, selv om man som regel kjenner godt til at barnet skal komme i god tid.

Jeg synes livet i seg selv er fantastisk. Når det så kan eksistere liv på slike ekstreme steder synes jeg det er både spesielt og fantastisk. :)
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

BA. skrev:
jente 27 skrev:tja jeg ser ikke noe spess med dette. klart det er former for liv vi ikke har sett før som er gjemt. mon tro hvor mye vi ikke vet som finnes men som ikke er blitt oppdaget.

Må det være en kjempeoverraskelse, en bombe, for at det skal være fantastisk?

Å få et barn er fantastisk, selv om man som regel kjenner godt til at barnet skal komme i god tid.

Jeg synes livet i seg selv er fantastisk. Når det så kan eksistere liv på slike ekstreme steder synes jeg det er både spesielt og fantastisk. :)
ehh selvfølgelig syntes jeg å det er fantastisk ang barn og livet. men her var det snakk om liv på planeter. fantastisk har det jo vært hele tiden. ikke fra nå da dagbladet kom med det liksom.
det er det jeg mente med at det ikke kom som en bombe............
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links