Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderDjevelen?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Djevelen?

Innlegg av Metodisten »

Atheos skrev:
Metodisten skrev:
Nei, de Kristne erkjenner ikke reinkarnasjon.
Men debatten har jo gått de siste 500 årene da om det er kilder som burde være med i bibelen som snakker om reinkarnasjon.
Debatt mellom hvem? Er det ikke Gud som har "skrevet" bibelen? Diskuterer dem med Gud? Jeg trodde Guds veger var uransaklige.

Hvis dette blir/har blitt "debattert", så viser det jo at Bibelen tilpasses etter behov.

Bibelen er blitt til over en periode på ca 1500 år. De første skriftene ble nedtegnet ca.600 før Kristus, og de siste ca 150 år etter Kristus.Før dette hadde det vært en muntlig overlevering fra slekt til slekt.Den først samlede utgaven på latin - Vulgata-kom i det 4. århundrede. Det var denne utgaven Gutenberg trykte i 1456 som den første trykte bok.

Ordet Bibel kommer av det greske ordet biblia som betyr bøker.

Bibelen er en bok, men den er inndelt i 66 bøker. Det nye testamentet er det som vestlige kristne forholder seg mest til siden det er det som snakker om hva Jesus sa og hadde for seg.
Selv prester i Norge sier att man kan ikke legge like mye troverdighet og vekt og tro på de ulike delene av bibelen.
Aldri har noen trodd att Gud hadde korte nok fingre til å holde en penn.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Atheos

Innlegg av Atheos »

Metodisten skrev:
Atheos skrev:
Metodisten skrev:
Nei, de Kristne erkjenner ikke reinkarnasjon.
Men debatten har jo gått de siste 500 årene da om det er kilder som burde være med i bibelen som snakker om reinkarnasjon.
Debatt mellom hvem? Er det ikke Gud som har "skrevet" bibelen? Diskuterer dem med Gud? Jeg trodde Guds veger var uransaklige.

Hvis dette blir/har blitt "debattert", så viser det jo at Bibelen tilpasses etter behov.

Bibelen er blitt til over en periode på ca 1500 år. De første skriftene ble nedtegnet ca.600 før Kristus, og de siste ca 150 år etter Kristus.Før dette hadde det vært en muntlig overlevering fra slekt til slekt.Den først samlede utgaven på latin - Vulgata-kom i det 4. århundrede. Det var denne utgaven Gutenberg trykte i 1456 som den første trykte bok.

Ordet Bibel kommer av det greske ordet biblia som betyr bøker.

Bibelen er en bok, men den er inndelt i 66 bøker. Det nye testamentet er det som vestlige kristne forholder seg mest til siden det er det som snakker om hva Jesus sa og hadde for seg.
Selv prester i Norge sier att man kan ikke legge like mye troverdighet og vekt og tro på de ulike delene av bibelen.
Ja det rettferdigjør ikke måten bibelen blir fulgt på akkurat det heller.
Antall ord: 246

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev: jeg nyter livet jeg så godt jeg bare kan. jeg skal selge huset mitt nå eks å så kjøpe et annet. vi venter barn og vi ønsker lykke. vi har flott familie som vi tar vare på. vi reiser å nyter verden. hjelper folk som trenger det og som vi kan klare selvfølgelig.

vi nyter tilværelsen selv om vi lever på en søppelhaug. søppelhaug er noe jeg bare kaller jorden vettu, betyr ikke at jeg har gitt opp. jeg elsker å bo her med mann, barn og familie, men gleder meg til en bdre planet en gang. :)
Har det falt deg inn at det er nettopp en slik evne til å bastant deklarere at hele verden og alle menneskene som lever her er en del av en personlig religiøs tro, som i stor grad er og har vært med på å forme verden på en så negativ måte?

Hvorfor gidder du i det hele tatt å la noe du har lest eller hørt fra andre diktere hvordan du skal oppfatte verden når grunnlaget er så tynt som det er? Her sitter du og gleder deg til "noe mer" (annen planet???)...Hadde du kunnet vie denne oppmerksomheten til de du er glad i istedet så hadde kanskje denne "søppelhaugen" blitt et -litt- bedre sted å bo?

"Satan" er den iboende viljen til å omfavne vrangforestillinger under dekke av at det kalles religiøs tro. Dette er ikke noe jeg sier for å være slem, for det er faktisk slik det er.
Så lenge en vrangforestilling er utbredt nok til å kalles tro eller religion, blir det godtatt (og ikke minst fritatt for kritiske spørsmål).

Tenk over det selv. Hadde du proklamert at en lilla påskekylling fra Venus fortalte deg at du forvandles til Mikke Mus når du dør, og blir tilbudt skyss av Elvis til den endelige destinasjonen; en blå eng av knekkebødfioler og turbaner...da hadde ingen tatt deg på alvor. Hadde du i tillegg ment dette oppriktig, ville nok et opphold på en institusjon vært nært forestående.
Men å påstå at en uendelig mektig entitet, som er sadistisk nok til å dømme mennesker for å bruke en fri vilje han selv har gitt dem, geleider oss til andre steder når vi dør - eller at en avdød, kanskje fiktiv, person lever i beste velgående i et sted kalt "Himmelen" og driver med servicetjenester for alle mennesker som velger å tro på ham...det er ikke ansett som vrangforestillinger, for det er så mange som tror slikt.

Er det bare meg som ser hvor sykt dette er?
Antall ord: 442
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atheos

Innlegg av Atheos »

Kimbara skrev:
Nei.
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:Ordet Bibel kommer av det greske ordet biblia som betyr bøker.

Mer korrekt: samling av skrifter, til EN bok.
Og noe anet intressant er ordet "evangelium" som bare betyr: Gode nyheter(som kom med brev)

Metodisten skrev:Bibelen er en bok, men den er inndelt i 66 bøker. Det nye testamentet er det som vestlige kristne forholder seg mest til siden det er det som snakker om hva Jesus sa og hadde for seg.
Det understreker hva jeg har sagt mange ganger før: At MYE av Bibelen kun er Jødisk mytologi og et tidlig forsøk på å forstå og forklare tilblivelsen av verden, som i mange andre mytologier verden rundt. Blandet med overtro og noe historiske begivenheter.
Også understreker det også noe jeg har sagt før, at DET ER IKKE SIKKERT at Jeshua(Jesus) var en del av den gamle Jødiske tro i det hele tatt, men bare en talsperson for en ny Religiøs/Åndelig retning som oppsto i Judea på den tiden. Mye tyder på nettopp det.

Men til tross for dette hevder fortsatt mange Kristne at folk må "ta hele pakka" som også innebærer Gamle Testamentet, og alt det absurde og negative som står der.
Antall ord: 245
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge

Innlegg av jente 27 »

Moonstone skrev:
jente 27 skrev:jeg elsker å bo her med mann, barn og familie, men gleder meg til en bdre planet en gang. :)
Hehe, ja der kan jeg si meg enig.
Håper neste planet blir enda mer intressant og mindre konfliktfylt ;)
mhm helt sant må bare nyte situasjonen får en vel kalle det mens man kan.
:mozilla_cool:
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

Kimbara skrev:
jente 27 skrev: jeg nyter livet jeg så godt jeg bare kan. jeg skal selge huset mitt nå eks å så kjøpe et annet. vi venter barn og vi ønsker lykke. vi har flott familie som vi tar vare på. vi reiser å nyter verden. hjelper folk som trenger det og som vi kan klare selvfølgelig.

vi nyter tilværelsen selv om vi lever på en søppelhaug. søppelhaug er noe jeg bare kaller jorden vettu, betyr ikke at jeg har gitt opp. jeg elsker å bo her med mann, barn og familie, men gleder meg til en bdre planet en gang. :)
Har det falt deg inn at det er nettopp en slik evne til å bastant deklarere at hele verden og alle menneskene som lever her er en del av en personlig religiøs tro, som i stor grad er og har vært med på å forme verden på en så negativ måte?

Hvorfor gidder du i det hele tatt å la noe du har lest eller hørt fra andre diktere hvordan du skal oppfatte verden når grunnlaget er så tynt som det er? Her sitter du og gleder deg til "noe mer" (annen planet???)...Hadde du kunnet vie denne oppmerksomheten til de du er glad i istedet så hadde kanskje denne "søppelhaugen" blitt et -litt- bedre sted å bo?

"Satan" er den iboende viljen til å omfavne vrangforestillinger under dekke av at det kalles religiøs tro. Dette er ikke noe jeg sier for å være slem, for det er faktisk slik det er.
Så lenge en vrangforestilling er utbredt nok til å kalles tro eller religion, blir det godtatt (og ikke minst fritatt for kritiske spørsmål).

Tenk over det selv. Hadde du proklamert at en lilla påskekylling fra Venus fortalte deg at du forvandles til Mikke Mus når du dør, og blir tilbudt skyss av Elvis til den endelige destinasjonen; en blå eng av knekkebødfioler og turbaner...da hadde ingen tatt deg på alvor. Hadde du i tillegg ment dette oppriktig, ville nok et opphold på en institusjon vært nært forestående.
Men å påstå at en uendelig mektig entitet, som er sadistisk nok til å dømme mennesker for å bruke en fri vilje han selv har gitt dem, geleider oss til andre steder når vi dør - eller at en avdød, kanskje fiktiv, person lever i beste velgående i et sted kalt "Himmelen" og driver med servicetjenester for alle mennesker som velger å tro på ham...det er ikke ansett som vrangforestillinger, for det er så mange som tror slikt.

snakker man om religøse fanatikere ortotokse skjønner jeg tankegangen... jeg er en troende i hvert fall som "har beina på jorden" som ser, hører og respekterer ndre meninger.

ja men at du mener satan er det du sier så er det flott det. du har din mening og tro og det er bra. men min mening og tro er at satan er reell..jeg har opplevd og sett for mye til ikke å tro på noe...

hadde noen sagt noe om påskekyllinger og venus o.l som du sier så hadde jeg tstet det..man vet ikke hva man skal tro før man har prøvd elelr smakt det... slikt gjorde jeg også da jeg begyynte å tro...jeg smakte og kjente....

hva vet forresten vel DU om hva hvem og hvor mye jeg vier meg til andre ???
hver dag hjelper jeg noen enten det er med mat, snekring, maling, muring, gressklipping, mathandling osv osv.... jeg gir av min fritid... jeg gir penger til menighetene når jeg FØLER det rett ikke at jeg MÅ... døm meg ikke.... :D

jeg respekterer fullt å helt på hva dere andre tror eller ikke tror på. :mozilla_cool: :mozilla_cool:
Antall ord: 644

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

Moonstone skrev: Det understreker hva jeg har sagt mange ganger før: At MYE av Bibelen kun er Jødisk mytologi og et tidlig forsøk på å forstå og forklare tilblivelsen av verden, som i mange andre mytologier verden rundt. Blandet med overtro og noe historiske begivenheter.
Også understreker det også noe jeg har sagt før, at DET ER IKKE SIKKERT at Jeshua(Jesus) var en del av den gamle Jødiske tro i det hele tatt, men bare en talsperson for en ny Religiøs/Åndelig retning som oppsto i Judea på den tiden. Mye tyder på nettopp det.

Men til tross for dette hevder fortsatt mange Kristne at folk må "ta hele pakka" som også innebærer Gamle Testamentet, og alt det absurde og negative som står der.
skjønner du tenker slikt da vitenskapen fremmer ting som skal være sannferdig...forstår deg jeg.
men det jeg lurer på er på hva tenker du om folk som opplever, ser og hører og føler ting når det gjelder gud, jesus og dhå ja samt djevelen og demonene hans?

bare en tanke :mozilla_cool:
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Viss denne historien om gutten er sann, tror jeg nok at han mest sannsynlig var desillusjonert etter et slikt sjokk. Forresten rart hvordan folk kan tolke en gammel mann som byr på kaffi he he.
jente 27 skrev: eg kaller jorda for en søppelhaug er jo bare fakta...hele jorda er jo bare noe dritt..se på onnskapen, krig, sult, nød, sykdom og terror... jo klart dt er mye bra å. men det er det jo på en søppelhaug i et søppelfirma å... mye er kjekt å ha men mye er dritt ikke sant...

en gang i tiden var jorden et flott sted men ikke nå lenger...den er på god vei til å bli ødelagt.

:mozilla_cool: :mrgreen:
Er det det? Fakta? At jorda er en søppelhaug? Dersom en bare har et fokus på det som vi får servert gjennom media og nyheter så blir ting ganske negative. Det har noe med hvilken briller en tar på seg og ser på virkeligheten med tror jeg. Det skjer ganske så mye fint og vakkert også.
Antall ord: 176
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

jente 27 skrev:hadde noen sagt noe om påskekyllinger og venus o.l som du sier så hadde jeg tstet det..man vet ikke hva man skal tro før man har prøvd elelr smakt det... slikt gjorde jeg også da jeg begyynte å tro...jeg smakte og kjente....
Jepp, men en subjektiv opplevelse av at noe er sånn, trenger ikke å være sånn i realiteten.
Også må en ikke tro at selve tolkningen av opplevelsen bærer MYE preg av hva slags overbevisning og verdensbilde en hadde fra FØR hendelsen fant sted.

jente 27 skrev:jeg respekterer fullt å helt på hva dere andre tror eller ikke tror på. :mozilla_cool: :mozilla_cool:
Det er bra, og jeg respekterer din ;)
Det er bra det blir litt diskusjoner her, lenge mellom hver gang det blir rykende tema..
Antall ord: 140
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

jente 27 skrev:
Moonstone skrev: Det understreker hva jeg har sagt mange ganger før: At MYE av Bibelen kun er Jødisk mytologi og et tidlig forsøk på å forstå og forklare tilblivelsen av verden, som i mange andre mytologier verden rundt. Blandet med overtro og noe historiske begivenheter.

skjønner du tenker slikt da vitenskapen fremmer ting som skal være sannferdig...forstår deg jeg.
men det jeg lurer på er på hva tenker du om folk som opplever, ser og hører og føler ting når det gjelder gud, jesus og dhå ja samt djevelen og demonene hans?

bare en tanke :mozilla_cool:
Det jeg tenker om dette er på bakgrunn av mine studier i psykologi, filosofi og teologi.
Og det er som følgende:

Når en hendelse finner sted, er selve tolkningen av hendelsen opp til beskueren av hendelsen.
Så da blir tolkning,mening av hendelsen subjektiv.

Et eksempel:

Vi sier at 3 mennesker ser noe uforklarig. De ser et lys komme fra himmelen og ned til dem, om skyter fart opp i atmosfæren igjen etter å ha svevet i en 10 sekunder over dem.

En av de tre var av Kristen overbevisning.
En av de tre var ateist og skeptiker.
En av de tre var New Age/UFO fantast.

Tror du alle de tre tolket hendelsen likt, selvom de alle opplevde samme hendelse?
Neppe.

Den Kristne sier: "Oi, en ENGEL kom ned og talte til meg!"
Ateisten sier: "Huff, jeg må ha blitt gal som ser ting!"
New Age/UFO fantast sier "Hey, kult jeg så et romskip!!"

Forstår du hva jeg vil frem til?
At selve tolkningen av opplevelsen er SUBJEKTIV, og blir farget av HVER OG ENKELT, av trossystemet de har fra FØR AV,eller blir overbevist om ETTER hendelsen fant sted.

Hva hendelsen faktisk var i REALITETEN, og vår tolkning av den, trenger ikke være det samme.
Antall ord: 408
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

Appelsin skrev:Viss denne historien om gutten er sann, tror jeg nok at han mest sannsynlig var desillusjonert etter et slikt sjokk. Forresten rart hvordan folk kan tolke en gammel mann som byr på kaffi he he.
jente 27 skrev: eg kaller jorda for en søppelhaug er jo bare fakta...hele jorda er jo bare noe dritt..se på onnskapen, krig, sult, nød, sykdom og terror... jo klart dt er mye bra å. men det er det jo på en søppelhaug i et søppelfirma å... mye er kjekt å ha men mye er dritt ikke sant...

en gang i tiden var jorden et flott sted men ikke nå lenger...den er på god vei til å bli ødelagt.

:mozilla_cool: :mrgreen:
Er det det? Fakta? At jorda er en søppelhaug? Dersom en bare har et fokus på det som vi får servert gjennom media og nyheter så blir ting ganske negative. Det har noe med hvilken briller en tar på seg og ser på virkeligheten med tror jeg. Det skjer ganske så mye fint og vakkert også.
så klart r det mye vakkert men nå bare sa jeg det da i sånn generell forklaring på en måte.. er veldig dum å forklare meg skjønner du.. :? får gjøre så godt en kan av dette å 8)
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev: ja men at du mener satan er det du sier så er det flott det. du har din mening og tro og det er bra. men min mening og tro er at satan er reell..jeg har opplevd og sett for mye til ikke å tro på noe...
Selvsagt. Mennesker liker å tro de ikke kan ta feil. Det de har opplevd kan jo umulig komme av andre årsaker enn de de selv velger å tro. All verdens samlede kunnskap kan ikke få dem til å forandre på den "vissheten".
hadde noen sagt noe om påskekyllinger og venus o.l som du sier så hadde jeg tstet det..man vet ikke hva man skal tro før man har prøvd elelr smakt det... slikt gjorde jeg også da jeg begyynte å tro...jeg smakte og kjente....
Poenget er at det er ikke testbart. Ingen kan teste om påstanden er falsk, men sannsynlighet og logikk forteller oss at den er langt ute og kjører.
Dessuten tror jeg ikke du hadde tatt denne personen seriøst. Mikke Mus? Come on! Du hadde antakelig ledd av det.
hva vet forresten vel DU om hva hvem og hvor mye jeg vier meg til andre ???
hver dag hjelper jeg noen enten det er med mat, snekring, maling, muring, gressklipping, mathandling osv osv.... jeg gir av min fritid... jeg gir penger til menighetene når jeg FØLER det rett ikke at jeg MÅ... døm meg ikke.... :D
Jeg har heller ikke dømt deg - jeg har dømt troen din. Jeg forstår simpelthen ikke til fulle hvorfor det oppfattes som fordelaktig å vie en del av livet og oppmerksomheten sin til noen form for tro på denne måten. Anse verden som en "søppelhaug" og satse på at det blir bedre etter døden...
jeg respekterer fullt å helt på hva dere andre tror eller ikke tror på. :mozilla_cool: :mozilla_cool:
Det tror jeg er en meget dårlig egenskap.
Antall ord: 328
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

Moonstone:

helt sant og jeg skjønner tanken din.

jeg er troende men jeg vil nå si jeg er alle tre jeg hehehe.

jeg er den som er åpen for alt men som kjenner etter hvilke følelser,tanker og opplevelser ting som jeg tar til meg oppleves....derfra tar jeg ikke alt som god fisk nei...

:mozilla_cool:
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16