så.. helt ny på forumet her, men tenkte jeg skulle dele noen erfaringer fra Setnesmoen Leir i Rauma, Møre og Romsdal.
Leiren kan dateres tilbake til 1785, og har vært brukt til militære formål siden den tid. under andre verdenskrig ble leiren bombet av tyskerne, og så vidt jeg vet ble den også brukt av tyskerne i etterkant av bombingen.
uansett. leiren er i dag i bruk av HV-distriktet her og intet annet enn det. dette fører da til at mye av tiden er dette et totalt ubemannet sted og her kommer da jeg inn. for ca 12 år siden hadde jeg min første opplevelse her. "liker å gå i fjellet og bruker å få tillatelse til å oppholde meg i befalsmessa da jeg trenger overnatting osv." jeg sitter i et av rommene i forlegningen å ser på tv. en helt vanlig kveld. men plutselig legger jeg merke til at lyset i et av rommene i bygningen ved siden av starter å slå seg av og på. syntes at dette var litt merkelig, ettersom at jeg var fortalt at jeg var den eneste som skulle være på området denne tiden, men tenker at det må være en av de som jobber her som er innom for å gjøre et eller annet. men fra rommet jeg oppholdt meg i, så hadde man også klar sikt til porten inn i leiren og ingen bevegde seg verken inn eller ut den kvelden slik jeg så det. men tenkte ikke så veldig mye mer på dette den kvelden.
dagen etter møter jeg en av de som jobbet der, og nevnte at jeg hadde merket lyset som gikk av og på i det rommet. personen fortalte meg da at det rommet jeg hadde sett lyset i, var et rom hvor svært få likte seg. de følte seg iakttatt og at noen fulgte etter dem uansett hvor de var i rommet. jeg lo av situasjonen, men tenkte ikke så mye over det i etterkant.
mange år gikk og atter en gang skulle jeg returnere til denne leiren. hadde egentlig glemt av det jeg opplevde noen år tidligere, og denne gangen hadde jeg også med meg noen venner av meg hvor vi hadde til hensikt å gå i fjellene i det vakre Rauma.
første kvelden var vi ute å spaserte litt rundt om i leiren, da plutselig lyset i det rommet som jeg hadde bemerket meg noen år tidligere slo seg på. også denne gangen skulle jeg være alene i leiren. "Dvs. at de som jobbet her hadde ferie." jeg kom da på det jeg hadde opplevd noen år tidligere og fortalte det til vennene mine. de lo av meg, men samtidig lyttet de interessert til det jeg hadde å si. vi bestemte oss for å sjekke det ut og gikk bort til huset. vi kunne ikke se noe men lyset slo seg heller ikke av den tiden vi var innenfor gjerdet. vi dro hjem og dette var blitt en historie som ble fortalt over middagsbordet i festlige sammenhenger.
så, atter en gang får jeg bo i leiren. denne gangen sommeren 2008 og jeg og kjæresten min sjekker inn på et av rommene. da vi kom dit ble vi møtt av noen som også bodde i forlegningen. men fikk vite at de skulle dra samme dag som vi kom. de leverte nøklene sine og jeg sørget for å låse av forlegningen. nok en gang var vi alene i leiren. et par dager gikk, vi gikk i fjellet, kom hjem, spiste og hadde egentlig en helt vanlig kveld. kl. var vel rundt 1900 da jeg sa til kjæresten min at jeg skulle en tur på toalettet. jeg gikk ut av rommet, ned koridoren og inn på toalettet og satte meg til å gjøre den en gjerne er på toalettet for. plutselig hører jeg at et par dører åpner seg ute i korridoren og tenkte at det sikkert bare var kjæresten min som så seg litt rundt i forlegningen. men da jeg kom ut av toalettet, sto samtlige av dørene i korridoren på vidt gap og det første jeg tenkte på var det somme hadde hendt meg tidligere. jeg løp inn til kjæresten min og spurte hva som hadde skjedd. hun var livredd og satt likblek i en stol på rommet vårt. hun sa at hun hadde hørt døren gå opp og antok at det var jeg som kom tilbake. men da hun så at jeg ikke kom inn, gikk hun ut i korridoren for å se om jeg var der, men det eneste hun så var alle dørene som var åpnet. i forskrekkelse hadde hun bare gått inn på rommet igjen og satt seg i en stol uten å røre seg.
hun hadde akkurat startet å roe seg ned da vi begge merket et eller annet. vi så på hverandre og lurte på hvor den lukten kom fra. en sterk herreparfyme som verken jeg eller kjæresten min hadde kjent før fyllte rommet. den var veldig tung og hadde et sterkt krydret preg over seg. vi satt å luktet på den, før den forlot rommet helt. etter hendelsene gikk vi begge å sjekket at alle inngangsdørene var låst, noe selvfølgelig var, ettersom at vi låste etter oss da vi kom hjem tidligere på dagen. senere den kvelden la vi oss i sengen og skulle til å sove, da vi begge plutselig skvatt til av noen lyder. det var som om noen gikk ute i korridoren og nærmet seg rommet vårt. en ganske ubehagelig opplevelse ut i fra det som hadde skjedd tidligere den dagen. plutselig stoppet skrittene og vi kunne høre en dør åpne seg. før skrittene fortsatte inn i naborommet vårt. deretter var det helt stille.
dagen etter sjekket vi naborommet og det var ingen tegn til at noen hadde vært der den natten. det var heller ikke noen som skulle være i det bygget den natten. men vi dro hjem samme dag og har fikk nok en fin historie.
har også vært på området ved senere tilfeller men ingenting har hendt meg siden.
vil til slutt si at jeg egentlig er ganske skeptisk til slike ting, men dette er noe jeg ikke har kunnet forklare. hendelsene har i hvertfall blåst opp min interesse for slike ting, og dette virker som et forum hvor folk kanskje kan være til hjelp i å forklare slike ting.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Setnesmoen militærleir
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 03 Apr 2009 02:39
- 15
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Okt 2008 14:15
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bergen
Re: Setnesmoen militærleir
Velkommen skal du være;)
Spennende å lese og bra skrevet
Spennende å lese og bra skrevet
Antall ord: 10
«En nasjons storhet og moralske fremskritt kan måles etter hvordan dyrene behandles» Gandhi
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |