Jo, det handler om perspektiver. Geometriske former i alle størrelser er rundt oss overalt, som vi får inn gjennom våre sanser.Timetravel_0 skrev:Månestein skrev:Dualismen er et utrolig verktøy!
Uten den, så hadde det ikke fantes mangfold og motpoler.
Uten mangfold og motpoler hadde erfaring vært vanskelig eller umulig.
Uten erfaring, får vi ingen innsikt eller lærdom.
Uten lærdom, ingen evolusjon, utvikling.
Og som du sier: Ingenting har noen mening, bortsett fra hva man gir det selv.Månestein skrev:(..)Det er som du sier, at Dualismen er et uttrykk for å sette ting i filosofisk perspektiv.
Men bevisene er der, rundt oss hele tiden, i naturen, i livet selv.
Er egentlig bevisene rundt oss hele tiden? Er de nå virkelig det?
Handler ikke dette bare om perspektiver? Er ikke dualismen bare en illusjon? Så mange spørsmål, så få svar...
Er det en illusjon? Det er meget mulig, med tanke på at alt det vi sanser rundt oss i virkeligeten ikke er fast engang, men er satt sammen av atomer og energi. Kanskje vi blir spilt et puss, som i Matrix-filmene. Uansett så er vår virkelighetsoppfatning veldig preget av et Dualistisk verdensbilde, illusjon eller ikke.
Det kan i værtfall virke som tilsynelatende motsetninger, for oss. I realiteten er de vel også en illusjon pga himmel-legemer som er i bevegelse. Så vi er tilbake til perspektiver her. Dualismen Lys/Mørk er fremdeles like reel for vår erfaring av livet for det. Ikke bare er den reel, men de kan erfares og nytes, settes pris på, sammenlignes, illusjon eller ei.Timetravel_0 skrev:Allgreit, nå skal jeg slutte. Det jeg mente å si var at jorden går rundt solen, og samtidig går den rundt seg selv. Dette oppleves som vinter og sommer, dag og natt. Men er dette motsetninger?
Hvorfor prøve å irritere meg?Timetravel_0 skrev:Nei, det er det ikke. Her kan man gjøre den feilen at man setter et "nullpunkt" mellom dag og natt, vinter og sommer. Dette nullpunktet er selvsagt et like stort påfunn som 0 grader celsius og andre røverhistorier.
Denne prossedyren kan jeg selvsagt påføre absolutt alt, og dermed kan jeg få dualistiske resultater.
Bare for å irritere Moonstone skal jeg nå påstå at dualisme er vår nye religion. Brukt til å rettferdiggjøre de grusomste overgrep. Godt og ondt. Dum og smart. Pen og stygg. Hørte jeg ondskapens akse svinge forbi i bakgrunnen?
Ondt/Godt, Dum/Smart er ikke dualisme anet i menneskes sinn, i form av konsepter og tros-systemer basert på menneskelig etikk og verdier. De eksisterer neppe ute i naturen om ikke vi mennesker står å beskuer og dømmer situasjoner ut ifra vårt eget verdisystem.
Alt trenger ikke bare EN motsetning, men flere.Timetravel_0 skrev:Og når det kommer til naturen og beviser. Hva er nå egentlig motsetningen til rundt?
Den geometriske formen "rund" har vel formen "Firkant" og "trekant" og sammenlignes med.
Først når vi ser en firekant, kan vi erfare og fatte hva rund er.