Universet & dets hemmeligheter ⇒ Noen som merker forandringene?
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
Re: Noen som merker forandringene?
Flott du formulerer deg på denne måten. Når du kommer i en forsvarsposisjon liker jeg det du skriver mye bedre. Fortsett sånn. For slik du uthever degselv ellers er helt usmakelig.
Antall ord: 34
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Jeg er voksen nok til å fortsette slik jeg selv ønsker.Akasha memoria skrev:Flott du formulerer deg på denne måten. Når du kommer i en forsvarsposisjon liker jeg det du skriver mye bedre. Fortsett sånn. For slik du uthever degselv ellers er helt usmakelig.
Om folk finner det smakfult eller ikke er ikke så viktig
Jeg skriver ærlig om hva jeg mener, enkelt og greit.
Samme gjør du..
Antall ord: 72
Hide post links |
Det som er det mest positive idag er at friheten er mye større. Vi har frihet til å gjøre det vi vil. Så om det er disse tingene du nevne her som gjør folk lykkelige så må de for all del få lov. Men jeg tviler på at alle glamour modeller er lykkelige av å selge seg selv. Jeg tviler på at alle de som låner er lykkelige med rentene sine og føler et virkelig eieskap over det de har lånt. Jeg tviler på at de som ser tilbake på flere ekteskap er veldig lykkelige over de første ekteskapene sine + at flere ekteskap gjerne resulterer i en haug med lausunger hist og pist og en veldig komplisert familie.Redfalk skrev:Akasha:
Du har som signatur, "DU ER DIN EGEN LYKKES SMED", men reagerer på at folk i større grad enn før bryter ut av normen, og lever mer fritt. Noen blir lykkelig av å låne penger for å EIE. Andre blir glamour-modeller og tjener penger på kroppen sin som selvvalgte "leketøy". Og noen velger å gifte seg in the heat of the moment, og skiller seg noen år etterpå.
Synes det er bra at flere har skjønt at det er seg selv man skal leve for i første omgang. Og gjør man seg selv lykkelig, så kan man senere gjøre andre lykkelig.
MAN LEVER EN GANG, DU ER DIN EGEN LYKKES SMED
Jeg skiller mellom den dype velfortjente lykke og stolthetsfølelsen og den lette egoistiske lykkerusen.
Antall ord: 258
Hide post links |
Moonstone skrev:Jeg er voksen nok til å fortsette slik jeg selv ønsker.Akasha memoria skrev:Flott du formulerer deg på denne måten. Når du kommer i en forsvarsposisjon liker jeg det du skriver mye bedre. Fortsett sånn. For slik du uthever degselv ellers er helt usmakelig.
Om folk finner det smakfult eller ikke er ikke så viktig
Jeg skriver ærlig om hva jeg mener, enkelt og greit.
Samme gjør du..
Ja jeg gjør det
Antall ord: 79
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Okt 2008 14:46
- 16
- Blitt takket: 3 ganger
Akasha memoria skrev:Det som er det mest positive idag er at friheten er mye større. Vi har frihet til å gjøre det vi vil. Så om det er disse tingene du nevne her som gjør folk lykkelige så må de for all del få lov. Men jeg tviler på at alle glamour modeller er lykkelige av å selge seg selv. Jeg tviler på at alle de som låner er lykkelige med rentene sine og føler et virkelig eieskap over det de har lånt. Jeg tviler på at de som ser tilbake på flere ekteskap er veldig lykkelige over de første ekteskapene sine + at flere ekteskap gjerne resulterer i en haug med lausunger hist og pist og en veldig komplisert familie.Redfalk skrev:Akasha:
Du har som signatur, "DU ER DIN EGEN LYKKES SMED", men reagerer på at folk i større grad enn før bryter ut av normen, og lever mer fritt. Noen blir lykkelig av å låne penger for å EIE. Andre blir glamour-modeller og tjener penger på kroppen sin som selvvalgte "leketøy". Og noen velger å gifte seg in the heat of the moment, og skiller seg noen år etterpå.
Synes det er bra at flere har skjønt at det er seg selv man skal leve for i første omgang. Og gjør man seg selv lykkelig, så kan man senere gjøre andre lykkelig.
Jeg skiller mellom den dype velfortjente lykke og stolthetsfølelsen og den lette egoistiske lykkerusen.
Det er det jeg mener jeg også, at man i større grad har mulighet til å velge veien mot lykke selv. Nevnte de eksemplene for å holde meg litt til "tema" fra ditt første innlegg OG poengterer at noen blir lykkeligere av dette. At noen velger å leve livet utfra gode gammeldagse normer er jo greit, for de det gjelder. Men alltid greit med flere valgmuligheter.
Så i bunn og grunn er vi enige om at en positiv forandring i tiden er at vi har flere valgmuligheter nå enn før. Og større FRIHET til å velge. På en måte kan man ikke klandre andre enn seg selv om man er ulykkelig. Før kunne man klandre samfunnets snevre rammer.
Antall ord: 381
Redfalk aka Jan-Olav
"Forstørrer min scrotum noen og mine baller nå henger borte fra min kropp som ser og føler seg god"
(http://img.nrk.no/img/464406.gif)
Dagene som kom og gikk, ikke visste jeg de var livet......
"Forstørrer min scrotum noen og mine baller nå henger borte fra min kropp som ser og føler seg god"
Hide post links |
Joda Red. Frihet er bra, men noen regler er sundt. Det kommer ikke mye godt ut av å akseptere alt.
Antall ord: 19
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Nei det er helt sant.Akasha memoria skrev:Joda Red. Frihet er bra, men noen regler er sundt. Det kommer ikke mye godt ut av å akseptere alt.
Eksemplene er mange. Men man lærer da etterhvert som man ser det skjærer seg, men da kan det ha kostet. "Rett" i religionens navn har vi hatt mye av. Det har et skjært seg masse helt fra korstågenes tid til nå.
Men det var kult og "rett" når det sto på. Det sier litt om mennesket.
Rett i forhold til løsluppent bruk av narkotika hadde de en del moteriktige oppfatninger om på 60 tallet. Der ble det mye død og fordervelse.
Rett i forhold til sexuel løsluppenhet i samme periode. Det ble en del lausunger og knuste hjerter til slutt over sånt. Rett i forhold til att ekteskap er for ansvarskrevende og samboerskap er like bra.
Rett i politikk er jo helt påtagelig. Til ett overentusiastisk nazi Tyskland på 30 tallet til det rettferdige likstillings samfunnet til kommunistene. Allt er å tørke seg i rumpa med nå.
Men ikke få millioner mennesker har trodd på dette intil døden. De menneskene var ikke dumme. De hadde bare ikke fasiten for de hadde ikke sett konsekvensene.
Så kansje det er ikke så dumt og gjøre seg opp litt meninger om hvilke verdier som er bra i lengden ?
Antall ord: 234
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Enig i hva du sier Meto.Metodisten skrev:Nei det er helt sant.Akasha memoria skrev:Joda Red. Frihet er bra, men noen regler er sundt. Det kommer ikke mye godt ut av å akseptere alt.
Eksemplene er mange. Men man lærer da etterhvert som man ser det skjærer seg, men da kan det ha kostet. "Rett" i religionens navn har vi hatt mye av. Det har et skjært seg masse helt fra korstågenes tid til nå.
Men det var kult og "rett" når det sto på. Det sier litt om mennesket.
Rett i forhold til løsluppent bruk av narkotika hadde de en del moteriktige oppfatninger om på 60 tallet. Der ble det mye død og fordervelse.
Rett i forhold til sexuel løsluppenhet i samme periode. Det ble en del lausunger og knuste hjerter til slutt over sånt. Rett i forhold til att ekteskap er for ansvarskrevende og samboerskap er like bra.
Rett i politikk er jo helt påtagelig. Til ett overentusiastisk nazi Tyskland på 30 tallet til det rettferdige likstillings samfunnet til kommunistene. Allt er å tørke seg i rumpa med nå.
Men ikke få millioner mennesker har trodd på dette intil døden. De menneskene var ikke dumme. De hadde bare ikke fasiten for de hadde ikke sett konsekvensene.
Så kansje det er ikke så dumt og gjøre seg opp litt meninger om hvilke verdier som er bra i lengden ?
Hva som er "rett" og "galt" er under stadig forandring.
Altså: Det er ikke forutbestemt av livet selv, men av OSS.
Nå for tiden er sexuell frihet og spirituell frihet i vinden, og følgene får i se senere.
Hvordan vil følgene bli? Går det an å forutse eller kalkulere på noen måte?
Da blir det at vi må sammenlikne med tidligere episoder i historien,for å se på likhetstrekk og mulige utfall..
Antall ord: 317
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Nå må vi huske at vi er vant med å få alt på samlebånd idag.
Alt er masseproduksjon.
Dette faktumet adopteres også over i mentalitet, generelt i samfunnet,
der vi lærer at vi lever her og nå og får en slags panikkgripen over å tyne hvert øyeblikk for hva det er verdt. At vi teller sekunder og måler i mindre skala nå, henger også sammen med at elektronikk er mikroskopisk i forhold til før. Transistorer er erstattet av nanopartikler og små dioder på kretskort, og teknologisk sett ville gjerne en iPod for 25 år siden måtte ekspandert over en fotballbane eller to?
I tillegg har vi lært at vår frihet ikke skal koste noe, da vi ser at vi kan ta den for gitt.
Vi syter og klager over de minste ting, de trivielle sakene som ville fremstått som absurd for folk som ikke får dekket sine basale og nødvendige behov. Folk i fattigere deler av Russland ville nok ikke skjønne hvorfor vi klager over at melka stiger med ei krone per liter.
Når sant skal sies, vet vi ikke selv lengre når vi har det ille. Fordi vi har fratatt oss selv muligheten til å se ting i et bredere og lengre tidsperspektiv.
Det er viktigere i 2009 å gjøre det moteriktige, eller å skape trend av å gå mot det moteriktige.
Koker vi det ned, blir det et spørsmål om å være for eller imot, og vi glemmer nyansene. Ironisk nok, tenker jeg da - når vi er så detaljefiksert og opphengt i å telle sekunder og minutter.
Alle disse små tingene som ikke betyr noe, så bekymrer vi oss over dette, men bekymrer oss ikke over det å tenke at vi ødelegger for oss selv langsiktig. Jeg tenker da også på forhastede ekteskap, på at vi ikke er "skapt for å leve monogame" og dette.
Egentlig er det litt tull, da vi heller har valgt å velge det grønneste gresset vi ser der og da.
Det er bare hvordan vi velger å leve nå, og hva som føles riktig i øyeblikket.
Fordi tidsperspektiv avgjør om noe er riktig eller galt. Sånn er det bare.
Det å stjele kan være en fin greie dersom man ønsker seg en ting der og da og ikke vil betale.
Så kommer konsekvensene, og kanskje det dukker opp noe gammel grums fra 20 år tidligere som gjør at en blir straffedømt. Synd, men man vet jo aldri når fortiden vil innhente en.
Konsekvensene kommer ikke alltid på det mest beleilige tidspunktet.
Dere skjønner tegninga. Uansett så er det foreløpig skrevet så mye bra her fra alle kanter, at jeg ønsker å diskutere dette mer når jeg har tid. Akkurat nå har jeg egentlig ikke det...... ;p
Alt er masseproduksjon.
Dette faktumet adopteres også over i mentalitet, generelt i samfunnet,
der vi lærer at vi lever her og nå og får en slags panikkgripen over å tyne hvert øyeblikk for hva det er verdt. At vi teller sekunder og måler i mindre skala nå, henger også sammen med at elektronikk er mikroskopisk i forhold til før. Transistorer er erstattet av nanopartikler og små dioder på kretskort, og teknologisk sett ville gjerne en iPod for 25 år siden måtte ekspandert over en fotballbane eller to?
I tillegg har vi lært at vår frihet ikke skal koste noe, da vi ser at vi kan ta den for gitt.
Vi syter og klager over de minste ting, de trivielle sakene som ville fremstått som absurd for folk som ikke får dekket sine basale og nødvendige behov. Folk i fattigere deler av Russland ville nok ikke skjønne hvorfor vi klager over at melka stiger med ei krone per liter.
Når sant skal sies, vet vi ikke selv lengre når vi har det ille. Fordi vi har fratatt oss selv muligheten til å se ting i et bredere og lengre tidsperspektiv.
Det er viktigere i 2009 å gjøre det moteriktige, eller å skape trend av å gå mot det moteriktige.
Koker vi det ned, blir det et spørsmål om å være for eller imot, og vi glemmer nyansene. Ironisk nok, tenker jeg da - når vi er så detaljefiksert og opphengt i å telle sekunder og minutter.
Alle disse små tingene som ikke betyr noe, så bekymrer vi oss over dette, men bekymrer oss ikke over det å tenke at vi ødelegger for oss selv langsiktig. Jeg tenker da også på forhastede ekteskap, på at vi ikke er "skapt for å leve monogame" og dette.
Egentlig er det litt tull, da vi heller har valgt å velge det grønneste gresset vi ser der og da.
Det er bare hvordan vi velger å leve nå, og hva som føles riktig i øyeblikket.
Fordi tidsperspektiv avgjør om noe er riktig eller galt. Sånn er det bare.
Det å stjele kan være en fin greie dersom man ønsker seg en ting der og da og ikke vil betale.
Så kommer konsekvensene, og kanskje det dukker opp noe gammel grums fra 20 år tidligere som gjør at en blir straffedømt. Synd, men man vet jo aldri når fortiden vil innhente en.
Konsekvensene kommer ikke alltid på det mest beleilige tidspunktet.
Dere skjønner tegninga. Uansett så er det foreløpig skrevet så mye bra her fra alle kanter, at jeg ønsker å diskutere dette mer når jeg har tid. Akkurat nå har jeg egentlig ikke det...... ;p
Antall ord: 469
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Feb 2009 23:45
- 15
Ludo, du er redd for deg selv.
Antall ord: 7
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Jaja, men jeg vet det ikke selv enda, så da kommer jeg til å fortsette å skrive om andre ting.Timetravel_0 skrev:Ludo, du er redd for deg selv.
Når jeg først blir bevisst over dette, så vil jeg nok bli en gladere person og ikke være så engasjert på forumet lengre. Kanskje jeg vil foretrekke livet utenfor redselen, når jeg først innser det.
Antall ord: 68
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Jeg syns det blir veldig grunnt og kort tenkt denne innstillingen din.Redfalk skrev:Akasha:
Like kort som hentydningene til tissefantene i underteksten din.
Elsk deg selv, gift deg å skill deg.
Bra for ungene det. Kirken skulle ikke ha giftet folk opp igjen i det hele spør du meg. Det skulle være en one time shot, sånn som praktiseres hos katolikkene fremdeles mange steder. Man inngår en kontrakt og lover forran Gud og hele bygda att det er for livet. Prøv å bryte en kontrakt i næringslivet.
har blitt typisk Norsk det. Ingenting er hellig eller verdt å respektere. Nytelsessyke snakket man om før. Folk uten karakter og ryggrad, sånne som først ville stille alle sine behov før de ville se på ansvar og jobb som følger med å gjøre ting skikkelig. Allt har ringvirkninger. Det er derfor det er greit og tenke over hva men gjør to ganger.
Man må bare velge hvordan man vil ,jeg kan ikke tvinge noen. Men jeg kan velge og tråkke over hele deg for att du mistet all min respekt.
Det er i allefall bra at en ung dame som Akasha skjønner dette bedre en enkelte eldre mannfolk. Da er det liksom håp. :mozilla_smile:
Antall ord: 332
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Jeg synes akkurat dette setter ting i litt perspektiv, utifra din kommentar:Redfalk skrev:Grunnleggende moraler og verdier satt/skrevet av hvem? Nokså gammeldags spør du meg...
Kan alle mennesker deles opp i en av to klasser; de konservative og de radikale,
når det kommer til stykket? Eller bør man være litt av hvert.
Jeg kan være helt enig med deg Redfalk i at mange av de moralene og verdiene som er satt er nokså gammeldagse, men hva legger du i denne definisjonen? Det er også gammeldags å lese ei bok i forhold til å lese en .pdf-fil på dataen. Sånn sett er det mye som er gammeldags som fremdeles er fint. Kulturminner, statuer, kunst og masse annet.
Synes det virker som om du negativt lader ordet "gammeldags".
Når det gjelder mange verdier som i seinere tid har vist seg å ikke være av særlig betydning hvis det har begrenset menneskers frihet mer enn det har gjort bra, så er jeg enig i at det er en god ting å ha kvittet seg med flere av disse. Vi har nok fremdeles enda et stykke igjen å gå, men enkelte ting må vi også bevare. Høflighet er f.eks. en bra ting, hvis den er ærlig. Det synes jeg.
Homofili kan vel strides om å være naturlig eller ikke.Klart dette er naturlig, vil du tilbake til da dette ble sett på som en sykdom?
Alt er vel en del av naturen, så jeg vil nok helst slippe å ta det ned til det punktet hvor man diskuterer om det er naturlig eller ikke. Uansett, det er bare ordlaget...
Poenget er at man trenger ikke glorifisere homofili eller nærmest fremdyrke homofile, bare fordi at man skal fremheve at de homofile også har rettigheter og ikke skal være utstøtt.
VI HAR LIKSOM PASSERT DET PUNKTET FOR LENGE SIDEN. Det er noe som kalles å være moderat; å ikke overdrive! Her er det noe alvorlig galt om dagen.
Snart går vi vel i tog for heterofiles rettigheter også?
Tja, å rape er også gøy for unger, men vi lærer dem at de helst ikke skal sitte og rape åpenlyst.Sex er gøy, det har det alltid vært. At mye av de gamle tabubelagte fetisjer er blitt stuerene er bare positivt. Ekteskap blir vel fremdeles inngått av kjærlighet, men heldigvis trenger man ikke å leve i dette ekteskapet lengre om kjærligheten forsvinner. Uansett er ekteskapet bare noe kristent jalla. Mennesket er vel i utgangspunktet ikke et monogamt dyr.
Det å fise er også sunt, både for tarmen og hjertet. Sånn sett, så er det mye som er helt naturlig og som vi synes det er greit å gjøre. Men jeg mener fremdeles at på lik linje som at man ikke skal forgasse alle andre med metan, så kan man også la være å sitte og runke på bussen, bare fordi det er tabubelagt. Man trenger heller ikke dyrke frem ekshibisjonisme, selv om man ikke trenger å dysse det ned med skam og tabu heller.
Ingen tvinges til å være i et ekteskap. Riktig.
Men ingen tvinges til å inngå et heller.
Så derfor skal man tenke seg om to ganger. Kanskje flere også.
Enig i det siste, men en positiv utvikling er bare én side av medaljen.Synes dette er en positiv utvikling jeg. Man bryter ut av gamle mønstre, satt av gamle, gjerne kristne menn. For alt vi vet lever vi bare en gang. Make the best of it....
Det eskalerer også i negativ retning.
Antall ord: 595
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Okt 2008 14:46
- 16
HAHAHA, ja jeg er VELDIG grunn i grunn. Og ja, har korttenkt innstilling og tissefanthumor.Jeg syns det blir veldig grunnt og kort tenkt denne innstillingen din.
Like kort som hentydningene til tissefantene i underteksten din.
Er du gift? Har du unger? Tror du alle forhold er like? Kunne det ikke være tilfelle at noen inngikk et ekteskap med alle de rette forutsetninger, men som 10 år etter burde ha skilt seg. For alle sin del. Han, hun og barna. Og JA, noen ganger er dette bra for barna.Elsk deg selv, gift deg å skill deg.
Bra for ungene det. Kirken skulle ikke ha giftet folk opp igjen i det hele spør du meg. Det skulle være en one time shot, sånn som praktiseres hos katolikkene fremdeles mange steder. Man inngår en kontrakt og lover forran Gud og hele bygda att det er for livet.
Tror du misforstår med vilje her. Regner med du svarer på denne linja her "Synes det er bra at flere har skjønt at det er seg selv man skal leve for i første omgang"..... Vel, les den en gang til uten bitterbrillene på.....Prøv å bryte en kontrakt i næringslivet.
har blitt typisk Norsk det. Ingenting er hellig eller verdt å respektere. Nytelsessyke snakket man om før. Folk uten karakter og ryggrad, sånne som først ville stille alle sine behov før de ville se på ansvar og jobb som følger med å gjøre ting skikkelig. Allt har ringvirkninger. Det er derfor det er greit og tenke over hva men gjør to ganger.
Var vel mye godt friheten til å velge jeg skrev om i mitt innlegg. Og at du "tråkker" over hele meg for være opp til deg. At Akasha er ei smart ung dame er det vel ingen tvil om, det skal hun ha. Som jeg har forstått så har hun gjort noen SMARTE valg i livet sitt iallefall......Man må bare velge hvordan man vil ,jeg kan ikke tvinge noen. Men jeg kan velge og tråkke over hele deg for att du mistet all min respekt.
Det er i allefall bra at en ung dame som Akasha skjønner dette bedre en enkelte eldre mannfolk. Da er det liksom håp.
Antall ord: 385
Redfalk aka Jan-Olav
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Sannheten er at de fleste i denne tråden er smarte,
men noen er bare bitrere og sintere enn andre.
Og så skal man slåss for sin sak, da.
men noen er bare bitrere og sintere enn andre.
Og så skal man slåss for sin sak, da.
Antall ord: 30
Hide post links |