Universet & dets hemmeligheter ⇒ Stille opp i sak om Maya-kalenderen for Dagbladet Fredag?
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 17 Mai 2008 21:11
- 16
Re: Stille opp i sak om Maya-kalenderen for Dagbladet Fredag?
Se det klippet her av Terrence Mckenna. Han har laget et program som heter Timewave Zero(http://en.wikipedia.org/wiki/Timewave_zero
Veldig interessant.
En kort oppsumering finns her(hopp til 2:50 i klippet. Resten er bare nå snakk om Nostradamus.....):
Her er et annet klipp hvor han snakker mye mer om det. Anbefaler alle å se det her. Desverre så har de som har laget filmen lagt på en helt latterlig spesialeffekt på del 1, men prøv å se den uansett.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=vtnV25LWFQ8
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=p2w0EqJd ... re=related
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=Ua95T1Co ... re=related
Veldig interessant.
En kort oppsumering finns her(hopp til 2:50 i klippet. Resten er bare nå snakk om Nostradamus.....):
Her er et annet klipp hvor han snakker mye mer om det. Anbefaler alle å se det her. Desverre så har de som har laget filmen lagt på en helt latterlig spesialeffekt på del 1, men prøv å se den uansett.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=vtnV25LWFQ8
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=p2w0EqJd ... re=related
Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=Ua95T1Co ... re=related
Antall ord: 114
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Feb 2007 17:18
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oppe på loftet...
- Blitt takket: 1 gang
Spennende!
Skal få med meg den avisen hjem!
Jeg er for gammel.... :mozilla_surprised:
Amfelia
Skal få med meg den avisen hjem!
Jeg er for gammel.... :mozilla_surprised:
Amfelia
Antall ord: 15
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 18 Jan 2006 22:51
- 18
- Kjønn (valgfri): supahuman
- Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
- Har takket: 18 ganger
- Blitt takket: 18 ganger
Eller deromkring Amfelia!
Også vil jeg bare si (og dette er ikke som moderator) at jeg synes kanskje det er litt dumt å drive å spore av her. Søviknes og at man er journalist har vel ingenting med saken å gjøre.
Også vil jeg bare si (og dette er ikke som moderator) at jeg synes kanskje det er litt dumt å drive å spore av her. Søviknes og at man er journalist har vel ingenting med saken å gjøre.
Antall ord: 40
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Lokalisering: Bergen
Det finnes uttallige myter rundt 2012, og man må prøve å skille mellom hva mayafolket sier, hva new agere sier og hva populærvitenskapen sier at mayafolket sa. Noe vi vet er at mayafolket (som det fremdeles finnes i Sentral-Amerika) var meget opptatt av astronomi, og de bygde dems pyramider og byer etter astronomiske dataer.krushdbug skrev:Jeg vil gjerne også høre generelt hvilke tanker dere her på forumet gjør dere om 2012,
En utbredt myte sier at mayakalenderen går ut i 2012. Dette blir backet up av populærvitenskapen; "Verden ble skapt i 3114 f.Kr., og ifølge mayaenes overbevisning går den under om bare åtte år i 2012." (Illustrert Vitenskap 2004).
Poenget dems er vel heller å ha en god historie å selge.
1. Det er for upresist å benevne den med "mayakalenderen", ettersom de har mange kalendre, hvert til sitt bruk. Kalenderen en her tenker på er den såkalte "long count"-kalenderen, som er en kronologisk kalender, en kalender som teller år.
2. Men går denne long-count kalenderen ut i 2012 da? Vel, går vår gregorianske kalender ut 31. desember? Nei, den starter på atter en syklus! I Mayakalenderen, markerer 2012 slutten på en baktun (400-års periode) og slutten på en "long count"-syklus, som er 13 baktuns eller 5200 år. I Aztekerkalenderen markerer 2012 slutten på en 25 800-årsssyklus, som tilsvarer fem 13-baktuns-sykluser. Denne syklusen har også astronomisk signifikans, på den måten at jordaksen har gjort en fullstendig omdreining rundt jordens polpunkter.
3. Faktisk er det ikke alle mayaforskere som er enig med Thompsons teori at den rette datoen er 21.12.2012. En annen utbredt teori er Lounsberys som sier at datoen er 23.12.2012, altså to dager forskjell. Andre forskers forslag for datoen, spenner fra 05.11.1734 e.Kr. til 12.08.2532 e.Kr.(!)
4. Hvem sier at jorden går under? Jeg vil gjerne se kilder fra noen mayafolk selv som tror at jorden går under da. Såvidt jeg kan se er det ingen som tror at jorden går under i 2012, men det er mange som tror at mayaene tror det.
Så hva er det som skjer i 2012?
For mayaene er datoen en slags "nyttårssaften" som kun skjer hvert 5200'ede år. For aztekerne er datoen en slags "nyttårssaften" som kun skjer hvert ca 26000'ede år. Og det er en stor dato for dem (litt som millenniumsskifte for oss), for etter det begynner en ny tid. Påstander om hva som innebærer i den nye tiden er det bare fantasien som har satt grenser for. Folk knytter ting som Nostradamus' spådommer, Jesus gjenkomst, global oppvarming, inntreding av den femte dimensjon, oppgradring av vårt DNA, endring av tiden, telepatiske evner hos nyfødte, AIDS forsvinner, stigning i Jordens frekvens osv osv til 2012. Hvor kommer alle disse sinnsyke påstandene fra? Mediaoppblåsingen av 2012-teoriene begynte vel med Jose Arguelles' bok The Mayan Factor fra 1987. Og jeg tror inntil videre at de fleste av disse drøye påstandene kommer fra fantasifulle new age-folk heller enn fra maya eller aztekerfolk selv.
Antall ord: 537
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Det er riktig i mye av det du sier Mikkel, og jeg er faktisk enig med deg i det meste du har skrevet.(Det er jo bemerkelsesverdig?)
Jeg er mest intressert i å se om polskifte som forskerne snakker om faktisk skjer, og hva slags effekter det får for jorda(om noen?)og vi som bor her.
Uansett så tar jeg det som det kommer. Jeg er ikke redd for å dø eller for forandringer.
Folk var jo skråsikre på verden gikk under i 2000 også..
Jeg er mest intressert i å se om polskifte som forskerne snakker om faktisk skjer, og hva slags effekter det får for jorda(om noen?)og vi som bor her.
Uansett så tar jeg det som det kommer. Jeg er ikke redd for å dø eller for forandringer.
Folk var jo skråsikre på verden gikk under i 2000 også..
Antall ord: 86
Hide post links |
Jeg har allerede begynt å hamstre inn joika kaker og sphetti, og jeg kommer ikke til å dele med meg, har også leid et lokale der jeg har fullt med lambie toalettpapir, tannbørster, tannkrem, hånklær i fra Ikea, og alt annet jeg kan komme til å ha bruk for de nærmeste 60 årene.
Antall ord: 54
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Mai 2008 21:55
- 16
- Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
- Lokalisering: Goat-House
- Har takket: 343 ganger
- Blitt takket: 152 ganger
Mikkel:
Antall ord: 1
I'm not insane.; my mother had me tested.!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Lokalisering: Bergen
Oi! Ja her er det noe som ikke stemmer :mozilla_cool:Moonstone skrev:Det er riktig i mye av det du sier Mikkel, og jeg er faktisk enig med deg i det meste du har skrevet.(Det er jo bemerkelsesverdig?)
Antall ord: 40
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 16 Mar 2008 22:05
- 16
- Kjønn (valgfri): 50-50
- Lokalisering: Hadeland/Oslo
Jo, faktisk. Det ligger nemlig noe historie bak Søviknes-teorien. Dessuten ser jeg nyhetsverdien langt bedre enn dere, siden jeg er journalist selv. Det er helt logisk.Vilma skrev:Også vil jeg bare si (og dette er ikke som moderator) at jeg synes kanskje det er litt dumt å drive å spore av her. Søviknes og at man er journalist har vel ingenting med saken å gjøre.
Antall ord: 67
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Akkurat som om BA skulle ha sagt det.MikkelRev skrev:Det finnes uttallige myter rundt 2012, og man må prøve å skille mellom hva mayafolket sier, hva new agere sier og hva populærvitenskapen sier at mayafolket sa. Noe vi vet er at mayafolket (som det fremdeles finnes i Sentral-Amerika) var meget opptatt av astronomi, og de bygde dems pyramider og byer etter astronomiske dataer.krushdbug skrev:Jeg vil gjerne også høre generelt hvilke tanker dere her på forumet gjør dere om 2012,
En utbredt myte sier at mayakalenderen går ut i 2012. Dette blir backet up av populærvitenskapen; "Verden ble skapt i 3114 f.Kr., og ifølge mayaenes overbevisning går den under om bare åtte år i 2012." (Illustrert Vitenskap 2004).
1. Det er for upresist å benevne den med "mayakalenderen", ettersom de har mange kalendre, hvert til sitt bruk. Kalenderen en her tenker på er den såkalte "long count"-kalenderen, som er en kronologisk kalender, en kalender som teller år.
2. Men går denne long-count kalenderen ut i 2012 da? Vel, går vår gregorianske kalender ut 31. desember? Nei, den starter på atter en syklus! I Mayakalenderen, markerer 2012 slutten på en baktun (400-års periode) og slutten på en "long count"-syklus, som er 13 baktuns eller 5200 år. I Aztekerkalenderen markerer 2012 slutten på en 25 800-årsssyklus, som tilsvarer fem 13-baktuns-sykluser. Denne syklusen har også astronomisk signifikans, på den måten at jordaksen har gjort en fullstendig omdreining rundt jordens polpunkter.
3. Faktisk er det ikke alle mayaforskere som er enig med Thompsons teori at den rette datoen er 21.12.2012. En annen utbredt teori er Lounsberys som sier at datoen er 23.12.2012, altså to dager forskjell. Andre forskers forslag for datoen, spenner fra 05.11.1734 e.Kr. til 12.08.2532 e.Kr.(!)
4. Hvem sier at jorden går under? Jeg vil gjerne se kilder fra noen mayafolk selv som tror at jorden går under da. Såvidt jeg kan se er det ingen som tror at jorden går under i 2012, men det er mange som tror at mayaene tror det.
For mayaene er datoen en slags "nyttårssaften" som kun skjer hvert 5200'ede år. For aztekerne er datoen en slags "nyttårssaften" som kun skjer hvert ca 26000'ede år. Og det er en stor dato for dem (litt som millenniumsskifte for oss), for etter det begynner en ny tid. Påstander om hva som innebærer i den nye tiden er det bare fantasien som har satt grenser for. Folk knytter ting som Nostradamus' spådommer, Jesus gjenkomst, global oppvarming, inntreding av den femte dimensjon, oppgradring av vårt DNA, endring av tiden, telepatiske evner hos nyfødte, AIDS forsvinner, stigning i Jordens frekvens osv osv til 2012. Hvor kommer alle disse sinnsyke påstandene fra? Mediaoppblåsingen av 2012-teoriene begynte vel med Jose Arguelles' bok The Mayan Factor fra 1987. Og jeg tror inntil videre at de fleste av disse drøye påstandene kommer fra fantasifulle new age-folk heller enn fra maya eller aztekerfolk selv.
Og du har rett. Mayakalenderen sier ikke ett pip om att noe skal skje det året. Den bare slutter. Den må jo slutte ett sted.
Dette er å koke suppe på spiker.
Antall ord: 578
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Vær forsiktig nå, med å ta bort folks forhåpninger og illusjonerMetodisten skrev:Akkurat som om BA skulle ha sagt det.MikkelRev skrev:Det finnes uttallige myter rundt 2012, og man må prøve å skille mellom hva mayafolket sier, hva new agere sier og hva populærvitenskapen sier at mayafolket sa. Noe vi vet er at mayafolket (som det fremdeles finnes i Sentral-Amerika) var meget opptatt av astronomi, og de bygde dems pyramider og byer etter astronomiske dataer.krushdbug skrev:Jeg vil gjerne også høre generelt hvilke tanker dere her på forumet gjør dere om 2012,
Og du har rett. Mayakalenderen sier ikke ett pip om att noe skal skje det året. Den bare slutter. Den må jo slutte ett sted.
Dette er å koke suppe på spiker.
Antall ord: 592
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
hehe, artig å lese, - det er jo det samme som jeg har sagt ørten ganger allerede, - iallfall noen ganger her på forumet..
(om enn på en annen måte , kjekt med infoen du kom med )
Det er som en nyttårsaften, og like opphausset som nyttårsaften 1999-2000 - mange var det da som fryktet at jorden ville gå under, allsalgs elektronikk skulle slutte å virke, krigsutstyr skulle gå berserk, osv.
noen egentlige faremomenter ble håndtert forut, mens omtrent alt annet viktig fortsatte å virke.
tilogmed brødristere og vaffeljern....
For å nevne etpar innlegg :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 03#p270803
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 51#p394951
(om enn på en annen måte , kjekt med infoen du kom med )
Det er som en nyttårsaften, og like opphausset som nyttårsaften 1999-2000 - mange var det da som fryktet at jorden ville gå under, allsalgs elektronikk skulle slutte å virke, krigsutstyr skulle gå berserk, osv.
noen egentlige faremomenter ble håndtert forut, mens omtrent alt annet viktig fortsatte å virke.
tilogmed brødristere og vaffeljern....
For å nevne etpar innlegg :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 03#p270803
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 51#p394951
Antall ord: 110
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 09 Sep 2008 22:40
- 16
- Lokalisering: Buskerud
- Har takket: 5 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
Kan ikke si jeg har sett noe i Dagbladet...
Antall ord: 9
We Weren't Born To Follow
An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!
An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Jeg sa jo at det var ugler i mosen her... nå kan dere angre etter å ha gått på limpinnen.NightHawk skrev:Kan ikke si jeg har sett noe i Dagbladet...
Neida, men det tar vel litt tid før artikkelen kommer dersom deadline var nå nettopp?
Antall ord: 47
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 18 Jan 2006 22:51
- 18
- Kjønn (valgfri): supahuman
- Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
- Har takket: 18 ganger
- Blitt takket: 18 ganger
Oj, glemte helt av det jeg, kjøper bare dagbladet på lørdager egentlig. Så håper artikkelen kommer neste uke, DA skal jeg huske det.
Antall ord: 26
I'm in that awkward stage between birth and death.
Hide post links |