Universet & dets hemmeligheterFullmåne

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Redfalk
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Okt 2008 14:46
16
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Redfalk »

Har som regel mye heftigere drømmer ved fullmåne

(heftige som i reele og spesielle, ikke seksuelle)
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Månestråle32
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Okt 2007 21:50
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Re: Fullmåne

Innlegg av Månestråle32 »

Jeg har alltid søvnproblemer ved fullmåne... Det er det eneste jeg har merka :roll:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
bjoern1982
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2008 21:38
16
Kjønn (valgfri): :)
Lokalisering: Norway

Re:

Innlegg av bjoern1982 »

Antall ord: 17
It has happen before, it will happen again ( Deep Impact )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Florenthyna
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Aug 2008 04:03
16
Lokalisering: Spikkestad

Innlegg av Florenthyna »

Magi funker best på fullmåne! :)
Antall ord: 6
Florenthyna

"As above, so below"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Påstanden om at månen "trekker mest på oss" når den er full, er ikke nødvendigvis helt logisk. Månens plassering i forhold til oss kommer an på jordens vinkling i forhold til månebanen, noe som forandrer seg gjennom året. Det er ikke nødvendigvis slik at månen er nærmest oss når vi ser den som full.

Derfor blir det ikke riktig å dra konklusjonen om at månens tiltrekningskraft virker mest på oss på det tidspunktet. Sammenhengen mellom at månen "trekker på" stoffene som befinner seg inni oss og vårt tanke- og handlingsmønster er heller ikke selvsagt, det blir bare spekulasjoner. En karusell, eller det å aksellerere, retardere eller svinge i bil må da gi en mye sterkere kraftpåvirkning, for å nevne et par eksempler.

Noe som er logisk er at vi som befinner oss på det punktet på jorden hvor det er fullmåne, mottar mest sollys reflektert fra månen på akkurat dette tidspunktet. Sammenhengen mellom å bli utsatt for sollys (månen lyser opp ganske bra) kanskje særlig på kvelden og natten er muligens mer interessant. Ingen vits i å blande inn frekvenser og annet høytsvevende her, sollys er sollys. Vi blir kanskje litt lurt, mer oppvakte og lysten til å finne på ting? Tankene en gjør seg rundt fullmånen og det å se på den fører en kanskje inn på tankerekker en vanligvis ikke har.

"Psykologer har ikke funnet sterke beviser for endret atferd ved fullmåne[1]. Noen undersøkelser indikerer en positiv effekt, mens andre indikerer en negativ effekt; uansett ser det ut til dersom det er en faktisk sammenheng med månefasen er den minimal."
http://no.wikipedia.org/wiki/Fullm%C3%A5ne

Personlig er det nok andre faktorer som påvirker meg mer enn at månen er hel, halv, ny, langt unna eller nærme jorden.
Antall ord: 315

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Low-Q
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Feb 2009 16:30
15
Kjønn (valgfri): Husbonde
Lokalisering: Maura

Innlegg av Low-Q »

Ved fullmåne (eller mer korrekt ved 100% måneformørkelse) er jorden og alt som lever på den minst påvirket av gravitasjonskrefter utenfra, siden gravitasjonen mellom måne-jord og sol-jord virker i motsatt retning. Imidlertid vil havet, som fritt flyter og omslutter hele kloden, bli "trukket" i begge retninger og vi får springflo ved ny- og fullmåne. Jeg har selv problemer med søvn ved fullmåne, og flere jeg kjenner har samme problem. Av dette har jeg erfart at det ikke er noen sammenheng mellom når man er født og hvem som er påvirket av fenomenet da alle de det gjelder har fødselsdager som er gjevnt fordelt over hele året.

Det sies at det er vannet i kroppen som er del av påvirkningen, og man har da tatt en snar konklusjon om dette pga. tidevannet i havene. Vannet i vår kropp er begrenset i svært kort utstrekning og kan ikke påvirkes som tidevannet i havet, men havet omslutter hele jorden, og vil av den grunn fritt kunne flyte i den retningen gravitasjonen er sterkest. Tidevannet er derfor to gigantisk bølger med hver en utstrekning som går rundt halve kloden, hvor bølgetoppen peker omtrent mot månen og solen - minus treghet i havet. Både solen og månen påvirker tidevannet, og når månen og solen er i samme retning (ved nymåne), eller ved fullmåne, har vi springflo.

For de av dere som er plaget med dette søvnproblemet, bør dere føre en logg over netter dere har vanskelig for å sove. Notere også om det er overskyet eller klar himmel. Det kan være lengere perioder med gråvær hvor man ikke ser fullmånen om natten, og det hadde vært interessant å studere om det er vissheten om fullmåne som er årsak til søvnproblemer eller om det er fullmånen i seg selv som er årsaken. Det er fullmåne omtrent hver 28. dag, så da er det bare å føre logg :-)

Mvh.

Vidar
Antall ord: 352
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Low-Q
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Feb 2009 16:30
15
Kjønn (valgfri): Husbonde
Lokalisering: Maura

Innlegg av Low-Q »

EDIT: Ta dette som et tillegg: Ser jo at jeg har lagt inn en post over her også - he,he!

Jeg kjenner på meg når det er fullmåne. Det har neppe med tidevannskrefter i vannet i kroppen å gjøre - til det er vannet lokalisert i for liten utstrekning i motsetning til havet som flyter fritt over hele kloden, men det har nok en slags ubevisst påvirkning. Vi har jo utviklet oss over noen millioner år med månen trofast snurrende rundt jordkloden i alle de åra.
Jeg er 36 år, og har siden 13 - 14 års alderen kjent meg rastløs og søvnløs ved fullmåne. Jeg ser jo også at det kan ha en sammenheng med de 28 dagene det er mellom menstruasjon hos kvinnene, og har så tenkt at det burde være en form for menstruasjon vi menn også har - en slags opplagring av ekstra mye testoseron hver 28 dag, som også er den tiden det tar fra fullmåne til fullmåne. Jeg må også legge til at jeg har hatt søvnløse perioder uten fullmåne også, og at disse periodene kan gjenta seg med 4 ukers mellomrom - mellom fullmåne og nymåne...
Kanskje vi velger å legge mest merke til problemene eller adverdsendringene når det er fullmåne?

Vidar
Antall ord: 222
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Jeg er veldig glad når det er fullmåne her, da slipper jeg å gå i grøfta som ellers i mnd. på landet fines det ikke gatelys :(
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

Jeg syns det er fullmåne hver natt, jeg..

Hvis jeg er ute om kvelden ved fullmåne, får jeg en skikkelig sånn mystisk følelse, og så skulle jeg ønske at jeg var midt i en skrekkfilm eller opplevde noe skikkelig spennende. Men det mest "spennende" som har skjedd meg ved fullmåne er at jeg har gått meg bort i den lokale hundremeterskauen.
Kanskje jeg blir litt ekstra forvirra.

Og forresten tror jeg vi bare er litt over 70 % vann, men det er jo en del det også.
(visste dere at en agurk består av 96 eller 98 % vann? Stakkars den når det er fullmåne)
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2005 14:33
19
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Innlegg av Heksepusen »

Min Minste datter er født ved fullmåne, i forhold til de andre barna jeg har så jo jeg ser forsjell når det er fullmåne. De to andre er som vanelig mens minste er våken i et døgn uten at det gjør henne noe. Hun leker, prater og har et kjempe humør. Hun har vært slik siden hun kom til verden. Jeg er mer rasløs og får lyst på bestemte ting å spise.
Antall ord: 82
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Jeg blir rastløs og urolig ved fullmåne,
da er jeg mye ute og fotograferer, har også et fint meditasjonssted jeg bruker ved fullmåne.
Det vil si hadde, etter flyttinga må jeg finne meg et nytt stille sted i naturen som kan brukes til meditasjon.
Her er det så grått og skyet at jeg har ikke sett fullmånen i februa...
Håper jeg får et gløtt :D
Antall ord: 72
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mysteriet

Innlegg av Mysteriet »

Blir som deg.. hehe ^^ Rastløs.. lyst til og løpe, blir hyper og tullete. Jeg må ut når det er full måne, Når jeg er ute under fullmåne føler jeg meg så fri !

Jeg får ikke sove heller da.. :? Irriterende med det at jeg ikke for sove .
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links