Det jeg prøver å si er at kristendommen har sitt opphav etter kristi fødsel, altså at den ikke baserer seg på det som skjedde før kristi fødsel. At den en gang har vært linket til jødedom, eller flere for den saks skyld, i sin spede barndom, ser jeg ikke bort i fra. Faktisk så har jo også islam en mengde likhetstrekk med kristendommen.
Kristenfolket har jo i den siste tiden begynt å forstå litt mer av historien, og tolker ikke likt nå som før. Det er rom for å stille sp.mål, og det er rom for å mene noe som ikke direkte står omtalt i bibelen. Den "fæle" gud'en du nevner, er det vel så og si blottet for i moderne kristendom. Folket har fått en helt annen oppfatning, og erfaring, har i større grad EGNE meninger og ikke bare prestens eller predikantenes meninger. Det er økt forståelse på hva som er kjærlighet og hva som er maktmisbruk. Men bevares, det er mange kristne, på lik linje med flere andre religioner og trossamfunn, som bruker Gud til egen vinning - det er langt i fra hva den "sanne" gud representerer i dag, når vi i mye større grad forstår hva kristendom egentlig dreier seg om.
Vidar
Fakta, teori & skepsis ⇒ skepisis til Kristendommen
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Feb 2009 16:30
- 15
- Kjønn (valgfri): Husbonde
- Lokalisering: Maura
Re: skepisis til Kristendommen
Antall ord: 220
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Re: skepisis til Kristendommen
Ja, jeg har mye mer sansen for de som kaller seg "ny-kristne".Low-Q skrev:Det jeg prøver å si er at kristendommen har sitt opphav etter kristi fødsel, altså at den ikke baserer seg på det som skjedde før kristi fødsel. At den en gang har vært linket til jødedom, eller flere for den saks skyld, i sin spede barndom, ser jeg ikke bort i fra. Faktisk så har jo også islam en mengde likhetstrekk med kristendommen.
Kristenfolket har jo i den siste tiden begynt å forstå litt mer av historien, og tolker ikke likt nå som før. Det er rom for å stille sp.mål, og det er rom for å mene noe som ikke direkte står omtalt i bibelen. Den "fæle" gud'en du nevner, er det vel så og si blottet for i moderne kristendom. Folket har fått en helt annen oppfatning, og erfaring, har i større grad EGNE meninger og ikke bare prestens eller predikantenes meninger. Det er økt forståelse på hva som er kjærlighet og hva som er maktmisbruk. Men bevares, det er mange kristne, på lik linje med flere andre religioner og trossamfunn, som bruker Gud til egen vinning - det er langt i fra hva den "sanne" gud representerer i dag, når vi i mye større grad forstår hva kristendom egentlig dreier seg om.
Vidar
Jeg vil egentlig ikke kalle disse "kristne" engang, men åndelig søkende mennesker.
Også vil jeg fortelle deg en ting:
MANGE Kristne jeg har prata med, både unge og gamle, prater fortsatt om den hevngjerrige, syke Guden Jahve fra gamle-testamentet, og fremmer han som Universets hersker.
"Vi må ta hele pakka" sier de, noe som jeg syns er bullshit.
Man er ikke pålagt å ta noen som helst "pakkeløsning" av NOE slag, men lage vår egen.
Det er nettopp dette vi ser i dag, og det er jeg glad for..fint å se at det jeg og mange har kjempet for i mange år ENDELIG bærer frukter.
Jepp, Kristendom er noen oppfinnelse, oppfunnet etter Jesus død.
Det var til og med mange versoner og tolkninger av den, før det bare ble EN "riktig" vei.
Også sier du"Vi vet hva Kristendom EGENTLIG handler om"
Hvor mange tror du ikke hevder dette?
Finnes nok utallige versoner..da som nå.
Antall ord: 400
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |