Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

voff voff?

I dag skal jeg spise posesuppe. Fisk og grønnsaker to dager på rad får holde, det har jeg ikke råd til i lengden... :)
Antall ord: 28
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Timetravel_0 »

Jeg synes du bør være stolt av å ha spist fisk to dager på rad.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Jeg er meget stolt :D Godt var det og!
Antall ord: 8
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Akasha memoria skrev:Melkesukker er ikke bra for noen mennesker etter fyldte fire år. Mennesker har ikke tarmbakteriene som kreves for å fordøye melkesukker på en skikkelig måte. Desutten er det mye fett i melk. Egentlig så er det eneste vi har godt av i melk kalsiumet. Men drikker man (som jeg har nevnt før og jeg nevner det igjen) alpro soyamelk, så letter man fordøyelsen veldig og dermed gir det masse mere overskudd. Man får i seg masse proteiner og denne melken er tilsatt kalsium og B12. Jeg kunne faktisk føle meg mye lettere i kroppen av å slutte med melk. For det er tungt fordøyelig. Soyamelken kan erstatte melk i alt fra baking til matlaging.

Hvetemel er rett og slett kaloribombe nr en. Tomme karbohydrater som ikke gir stort overskudd. Desutten er hvetemel ihælbehandlet. Hvetemel har også en type gluten som flere og flere mennesker viser seg intolerante mot, mon tro hvorfor? Spelt derimot, som er et meget godt alternativ til hvetemel, har en annen gluten som er sammensatt på en annen måte og mange mennesker som er intolerante mot hvetemel tåler dette. Spelt har et rykte på å vere det opprinnelige hvetemelet. Og spelt har alle egenskaper til hvetemelet slik at det kan erstatte hvetemel i alt. Derimot er speltmel fortsatt like fiberløst som hvetemel slik at skal man få overskudd så burde man fortsatt bruke f.eks spelt fullkorn.

Dette er hostet opp fra hukommelsen men det er slettes ikke verre en å skjekke opp temaet en smule eller snakke med en homeopat for å finne ut mer.
Dette med melk merker eg ikke så mye av..
Eg drikker kjeldent melk. Har eg melk så er det til son "god dag" frokost blanding.
Å kan ikke si eg merker noen forkjell i kroppen.
Men det eg derimot merker forkjell på er om eg eter noe med hvetemel og gjær.
Eg eser opp av det.. Kjenner fingrene blir mer "pølse" fingre og kinnene mine henger litt fordi dem får ekstra vekt plutslig. Å det tar meg 2 uker hard trening etter eg har est opp av noe slik før eg kjenner det gir seg.

Så naturligvis holder eg meg vekke fra brød så mye som mulig.
Kjenner også personer som bruker brød som vekt oppgang. Har ei veninna som sku begynne å trene vekter for fult alvor. Å hu spiste 2 hele brød daglig.. Å jekk opp mye på det :P Å det var innkludert til vanlig middag :P Hehe

Så det er mye i det du sier om hvetemel. Men melk merker eg ingenting av.
Utenom at etter å ikke ha drukket det på lenge så smaker det heller ikke godt.
Det blir en tilvennings periode igjen på en måte.
Antall ord: 459
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Fikk så jævlig lyst på lofottorsk med lever og rogn, eller kanskje ikke torskelever....
lever fra sei er bedre.. :sang :sang :sang
Æ må jo tell Loforen nå under lofotsesongen, så kain ho Inger kok MIDDAG til mæ....
Antall ord: 35
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Dette med kosthold er noen ganger et rent helvete syntes jeg :mozilla_undecided:

Jeg har også funnet ut at det aller beste er å lage alt fra bunnen av selv. Det er både dyrere og tar lenger tid, men det er så himla mye dritt i ferdigløsningene. Ikke er jeg spesielt glad i å lage mat heller, og noen ganger er jeg oppgitt over det faktum at jeg i det hele tatt må spise. Ja, om man bare kunne levd på luft og kjærlighet!

Kjøtt.... ekkelt... dårlig samvittighet....Ikke spist svin på nesten 20 år, skal ALDRI spise det igjen.
Lukten av bacon er nesten like ille som lukten av våt skjærefjøl i tre.

Men, det er pokker ikke lett å være liten tynn veggis med matallergier for både frukt, bær og nøtter. Også nå da, kanskje gluten og melkeprodukter i tillegg. Så ja, jeg har syndet og stappet i meg litt kjøtt i det siste for at kroppen skal holde det gående. Jeg syntes det er en kjempeutfordring å sette sammen et kosthold der ingenting mangler, men alt lar seg gjøre på et vis. Jeg skal i allefall svinge meg rundt med bakemaskiner ...leve farlig og droppe forkle. Lage min egen sjokolade og be ? på fest

Jeg kan forøvrig nevne at jeg alltid har vært tynn som en strek. Jeg har alltid spist ordentlig majones og seter rømme. Alltid H-melk i maten ....fortsatt tynn som en strek.
Er sterk motstander av lettprodukter!
De dager er talte dog, for jeg tror som flere har nevt før meg at hverken melk eller hvete er spesielt bra for noen. Og sukker selvsagt.. Men abstinensene.. vil ha hvetebolle! Is! RITZ kjeks med ost!!! Det jeg skulle hatt var min egen private kokk som lagde de deiligste glutenfrie, veganske retter. Noen som melder seg frivillig? :)
Antall ord: 315
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Akasha memoria skrev:Melkesukker er ikke bra for noen mennesker etter fyldte fire år. Mennesker har ikke tarmbakteriene som kreves for å fordøye melkesukker på en skikkelig måte. Desutten er det mye fett i melk. Egentlig så er det eneste vi har godt av i melk kalsiumet. Men drikker man (som jeg har nevnt før og jeg nevner det igjen) alpro soyamelk, så letter man fordøyelsen veldig og dermed gir det masse mere overskudd. Man får i seg masse proteiner og denne melken er tilsatt kalsium og B12. Jeg kunne faktisk føle meg mye lettere i kroppen av å slutte med melk. For det er tungt fordøyelig. Soyamelken kan erstatte melk i alt fra baking til matlaging.
Jeg har alltid syntes dette med melk har vært helt "feil". Altså, babykua skal ha melk. Store, voksne mennesker skal da vel ikke fra naturens side drikke 1L kumelk om dagen. Og hvis ola nordmann skal drikke så mye så syntes jeg han kan kjøpe seg ei hel ku!

Men gud så mye godt kreative sjeler har klart å lage ut av denne melka. Jeg gråter inni meg ved tanken på å ikke skulle spise ost for eksempel. Samtidig vil jeg ikke støtte næringa slik den er i dag, og ved å kjøpe ost med animalsk løpe (kalvemage). Ugh...

Jeg har nå gått over til soyamelk(ris,havre), men fysj ass.. ettersmaken er noe vanskelig syntes jeg. Funker helt greit varmet opp i kaffen da og forhåpentligvis skal jeg klare å lage en god kakao etterhvert :)

Er ikke noe sånt som 60% av verdens befolkning sensitive eller allergiske ovenfor kumelk?
I flere land er over 90 prosent faktisk intolerante, så det er ikke helt tatt for gitt at alle mennesker har enzymet som trengs for å bryte ned melkesukkeret i melka. Som akasha sier er det vanlig at man blant pattedyr blir intolerante i ung alder, når man slutter med morsmelk. Antagelig tåler vi dette fordi vi har drukket det jevnlig i mange år? har også hørt om de som har fått problemer med å tåle melk igjen etter å ha hatt et opphold fra melkeprodukter....
Antall ord: 366
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Ikveld har jeg spist laks med poteter og en dæsj rømme. Storkoste meg og slo fast at jeg må spise fisk oftere. Jeg elsker fisk, faktisk spiser jeg mye heller fisk enn kjøtt. Kjøtt smaker sjeldent godt og er alltid fullt av masse brusk og fett som er ekkelt å få i munnen...
Jeg tåler melk veldig bra, men føler meg tung og trøtt av kjøtt og salt. Vi tåler nok forskjellige matvarer dårlig alt etter metabolisme og gener, så jeg tror ikke det er rett å si at melk, hvetemel o.l. er skadelig for alle. Og igjen; alt med måtehold.

Jeg tror det som redder meg fra å bli en stor fettbolle er at jeg er småspist av meg. Jeg har en stor kropp, men lite magemål. Derfor blir det lite store og feite måltider. Det er mest søtsakene jeg må bremse på, men med litt sta vilje og i tillegg dårlig råd til sånne utskeielser, går det ganske greit. Jeg klarer stort sett å holde meg unna godterier og brus på ukedagene.

Ellers synes jeg tråden om folk som blir tynne av å drive med åndelig aktivitet er interessant. Mange er ikke klar over hvor mye sukker hjernen trenger for å fungere, og glemmer å tilføre ekstra næring når de driver med hardt tankearbeid. Både hard tenking (studier, papirarbeid o.l.) og psykisk utmattende åndelig arbeid gjør at man trenger ekstra påfyll. Det er like viktig som ved fysisk arbeide/aktivitet.

Jeg tror også psyken har svært mye å si for hvordan kroppen fungerer. Tenker du at hver minste utskeielse gjør deg feit, blir du det også. Jeg mener ikke at man kan proppe i seg hva som helst og bare tenke at man ikke har vondt av det, men å tenke positivt funker bedre enn man tror også når det kommer til kosthold.

Fryktelig så mange tanker som poppet ut av meg i kveld da... Jaja, forhåpentligvis skjønner dere noe av det ihvertfall ;)
Antall ord: 349
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
15

Er ikke noe sånt som 60% av verdens befolkning sensitive eller allergiske ovenfor kumelk?
I flere land er over 90 prosent faktisk intolerante, så det er ikke helt tatt for gitt at alle mennesker har enzymet som trengs for å bryte ned melkesukkeret i melka.
Ca. 95% av befolkningen i Norge er godt istandt til å utnytte melkesukkeret. Dette er nok en sammenblanding av genetikk og tilvenning. Du har rett i at man produserer mindre av enzymet laktase etter at man er ferdig med amming, men nivået er likevel høyt nok til å kunne drikke melk uten problemer.
Man kan heller ikke snakke om at melkedrikking er unaturlig, da dette faktisk er en tilpasning vår art har gjort seg. Det vil derfor ikke være mer unaturlig enn å spise kjøtt eller planter, da dette også er et produkt av tilpasning gjennom tiden.
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

I norge ja... så er det land hvor ca samme antall mennesker IKKE tåler det :)

Gud veit hva som er naturlig lenger ved måten vi lever på, men jeg syntes ikke man bare kan tenke at slik har vår art tilpasset seg og dermed er det greit at det fortsetter slik. Jeg syntes at hvis vi skal se på oss selv som så intelligente og storartede som vi ofte gjør, så syntes jeg vi bør lære oss empati ovenfor dyr også. Det er så greit når alt er pakket inn i gladpakk og melkekartonger, for da trenger man ikke se sannheten bak mye av det svineriet vi syntes er "helt greit"...
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
15

Ja, jeg er selvsagt enig i at vi ikke skal synes dårlig behandlig av dyr er greit. Jeg siktet kun til ernæringsaspektet i mitt forrige innlegg.

Når det gjelder dette med at noen land har større prevalens av laktoseintoleranse enn andre, så skyldes det at det for befolkningen i noen områder har vært et større fortrinn enn for befolkningen i andre områder å kunne innta melk fra dyr som føde. Det har med andre ord ikke vært like nødvendig eller utbredt alle steder, og dermed har denne egenskapen heller ikke spredt seg på samme måte overalt.
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Jepp, og jeg skulle gjerne hatt et lite kurs i hvordan de spiser i DE landene. For det er jammen vanskeligere å holde seg helt unna melkeprodukter enn en skulle tru :)
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
15

Hvis du har problemer med å få i deg nok næring som melkeløs veggis kan du spise tare og tang for å sikre inntaket av vitamin b12 hvertfall. B12 er jo et typisk veggisproblem. Resten kan du bare fylle på med en god blanding av bønner og korn og grønnsaker og alt som er stilig.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

B12 står mange vegetarianere i fare for å få mangel på ja, det samme gjelder D-vitamin, med mindre en spiser en del fet fisk eller tar tilskudd av tran el. Det er faktisk en generell mangel på D-vitamin hos befolkningen generelt.

Jeg pleier å dampkoke en halv brokkoli og to tomater hver dag, enten som en del av frokosten eller til kvelds, eller når som helst for den saks skyld. Jeg bruker en sånn dampkokingsrist en legger i bunnen av kasserollen. La det dampkoke i 3-5 min, ta med kjelen til vasken, hell ut vannet og skyll godt og lenge over med kaldt vann. Brokkolien smaker mye bedre, og det er enklere. Dessuten blir fargen friskere. En kan gjøre det slik for mange grønnsaker. Brokkoli og tomat i kombinasjon inneholder stoffer som hindrer utviklingen av prostatakreft, så dette er et hett tips til menn. Prostatakreft kan være en veldig aggressiv krefttype. Det er blitt gjort forskning på det, og de to kombinert forsterker virkningen. Oppvarmer gjør også stoffene i tomaten mer effektive. En og en halv kopp brokkoli og to og en halv kopper tomat skal gjøre susen, men jeg kvier meg ikke for å spise mer. Spiser også en del bananer og appelsiner, fruktsukkeret gjør bare godt, ettersom jeg vil opp i vekt.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 215454.htm

Ellers sørger jeg for å lage en god råkost når jeg har tid til det. Grønnsaker burde en spise masse av, og jeg tror en får mye igjen for det om en også har den vanen når en blir eldre. Inkluder mye grønt i familiemiddagene, da får barna en god holdning til det, om en tilbereder de skikkelig iallefall.
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 21:18
18
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

paraunormal skrev:B12 står mange vegetarianere i fare for å få mangel på ja, det samme gjelder D-vitamin, med mindre en spiser en del fet fisk eller tar tilskudd av tran el. .
Vil bare poengtere at man ikke er vegetarianer om man spiser fisk eller tran..

B12 kan man få fra planter og røtter, og D-vitamin fra sola, om man ikke er ikledd burka hele året.
Antall ord: 69
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links