Fakta, teori & skepsisHva veit dere de hendelsene som intreffer 21. januar 2012?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva veit dere de hendelsene som intreffer 21. januar 2012?

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Da kan man i det minste skylde på naturen, som har jaget disse dyrene til såkalte feil miljø.
Kan man skylde på naturen at menneskene hever seg over den?
Man kan "skylde på" naturen ved at vi i det hele tatt eksisterer. Poenget er at vi er ikke den eneste arten som ødelegger naturen.
Men det skjer isåfall ikke på dagen - det er en langsom prosess.
Vet du hvor lang tid det eventuelt vil ta, og kan du bekrefte at dette vil skje?
Nei.
Man skal ikke ta kvantitet til inntekt for sannhet. Dette er en "urban legende" som har fått rotfeste - spesielt etter at internett ble mer tilgjengelig for folk flest.
Det tror jeg også noen ganger, men 2012 virker mer populært enn mange andre slike historier.
Fordi det er så mye pseudovitenskap rundt. Det vil alltid være "teorier" som er mer populær enn andre. Husk at 2012-myten ikke er kun én myte - den finnes i mange varianter.
Antall ord: 168
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Å skylde på naturen at vi lever, er greit.
Man kan også utstyre barn med våpen og skape barnesoldater utav dem.
Likevel kan man ikke si at det var naturen som skapte barnesoldatene heller, fordi det høres grusomt ut - eller skal vi gå så dypt at vi faktisk (som vi jo reelt sett kan) skylder det også på naturen? Det er liksom det jeg mener. Hvilke dyr dreper sin egen rase i så stort antall som mennesker? La meg få korrigere dette med å ødelegge naturen, siden mennesker også er en del av naturen - og ABC-våpen tross alt ødelegger naturen også.

Vi forstyrrer økosystemet. Hvilke dyr gjør dette?
Og om enn de skulle få til det, i hvor stor grad utgjør det noen større trussel mot naturen i forhold til den skala mennesker gjør det i? Tror ikke det er signifikant nok.

Pseudovitenskap ja... skill pseudoen vekk fra vitenskapen, så sitter vi fremdeles igjen med noen tilsynelatende svært sammenfallende fakta. Kanskje det i seg selv holder på grunntroen for at det vil skje noe på denne dagen det året?
Antall ord: 186
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:Å skylde på naturen at vi lever, er greit.
Man kan også utstyre barn med våpen og skape barnesoldater utav dem.
Likevel kan man ikke si at det var naturen som skapte barnesoldatene heller, fordi det høres grusomt ut - eller skal vi gå så dypt at vi faktisk (som vi jo reelt sett kan) skylder det også på naturen? Det er liksom det jeg mener. Hvilke dyr dreper sin egen rase i så stort antall som mennesker? La meg få korrigere dette med å ødelegge naturen, siden mennesker også er en del av naturen - og ABC-våpen tross alt ødelegger naturen også.
Det blir et definisjonsspørsmål. Mennesker bruker sin frie vilje til å utføre skadelige handlinger - men er ikke den frie viljen også en del av naturen? Skulle det faktum at enkelte mennesker setter seg selv over naturen automatisk tilsi at de faktisk -er- det?
Vi forstyrrer økosystemet. Hvilke dyr gjør dette?
Og om enn de skulle få til det, i hvor stor grad utgjør det noen større trussel mot naturen i forhold til den skala mennesker gjør det i? Tror ikke det er signifikant nok.
Jeg er lat i dag, så jeg gidder ikke lete det opp *kremt*.
Det forekommer dog at arter som kommer i fremmede miljøer, faktisk kan true hele artsbestander. Du husker vel f.eks. de russiske krabbene som truet økosystemet i norsk farvann?
Pseudovitenskap ja... skill pseudoen vekk fra vitenskapen, så sitter vi fremdeles igjen med noen tilsynelatende svært sammenfallende fakta. Kanskje det i seg selv holder på grunntroen for at det vil skje noe på denne dagen det året?
Nei. Pseudovitenskap er å stjele ekte vitenskap for å underbygge en egen tro. Kreasjonistene bedriver f.eks. pseudovitenskap. Det dreier seg om å ta elementer helt ut av kontekst for å brukes i en annen kontekst det egentlig ikke hører hjemme i, og kan ikke tas til inntekt for noe som helst annet enn lurendreieri.
Antall ord: 328
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Det blir et definisjonsspørsmål. Mennesker bruker sin frie vilje til å utføre skadelige handlinger - men er ikke den frie viljen også en del av naturen? Skulle det faktum at enkelte mennesker setter seg selv over naturen automatisk tilsi at de faktisk -er- det?
Angående siste spørsmål: nei.
Jeg vet ikke om fri vilje er en illusjon eller ikke. Mye tyder på at alt er forutbestemt. Det er ihvertfall den konklusjonen både jeg og andre ender opp med når vi diskuterer emner som omhandler eksistens, livet, universet, og når vi sitter og grubler over tidenes løp og historiens gjentakelse. Alt henger for godt sammen, rett og slett.
Jeg er lat i dag, så jeg gidder ikke lete det opp *kremt*.
Det forekommer dog at arter som kommer i fremmede miljøer, faktisk kan true hele artsbestander. Du husker vel f.eks. de russiske krabbene som truet økosystemet i norsk farvann?
Ja, jeg har hørt om de. Men jeg mener jo at menneskene ganske bevisst gjør dette hele tiden for å opprettholde en slags luksuriøs standard i livene sine. Overgår grenser, skaper overflod og ubalanse.
Nei. Pseudovitenskap er å stjele ekte vitenskap for å underbygge en egen tro. Kreasjonistene bedriver f.eks. pseudovitenskap. Det dreier seg om å ta elementer helt ut av kontekst for å brukes i en annen kontekst det egentlig ikke hører hjemme i, og kan ikke tas til inntekt for noe som helst annet enn lurendreieri.
Du forsto ikke hva jeg mente.

Ta vekk spekulasjonene og tøyset, så sitter man fremdeles igjen med fakta som at Mayakalenderen stopper denne datoen, at sola sannsynligvis vil snu polene sine på denne dagen, og samtidig er det mye som peker på at galaksen vår vil begynne en omdreining denne dagen (støtte av forskere, som sagt) - og det er det jeg mener med disse sammenfallende fakta.
Antall ord: 318

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:Det blir et definisjonsspørsmål. Mennesker bruker sin frie vilje til å utføre skadelige handlinger - men er ikke den frie viljen også en del av naturen? Skulle det faktum at enkelte mennesker setter seg selv over naturen automatisk tilsi at de faktisk -er- det?
Angående siste spørsmål: nei.
Jeg vet ikke om fri vilje er en illusjon eller ikke. Mye tyder på at alt er forutbestemt. Det er ihvertfall den konklusjonen både jeg og andre ender opp med når vi diskuterer emner som omhandler eksistens, livet, universet, og når vi sitter og grubler over tidenes løp og historiens gjentakelse. Alt henger for godt sammen, rett og slett.
Dette blir en helt annen (og omfattende) diskusjon. Vi får ta den en annen gang.
Ja, jeg har hørt om de. Men jeg mener jo at menneskene ganske bevisst gjør dette hele tiden for å opprettholde en slags luksuriøs standard i livene sine. Overgår grenser, skaper overflod og ubalanse.
Hva er behovet for luksus annet enn en form for overlevelsesinnstinkt?
Ta vekk spekulasjonene og tøyset, så sitter man fremdeles igjen med fakta som at Mayakalenderen stopper denne datoen, at sola sannsynligvis vil snu polene sine på denne dagen, og samtidig er det mye som peker på at galaksen vår vil begynne en omdreining denne dagen (støtte av forskere, som sagt) - og det er det jeg mener med disse sammenfallende fakta.
Nei, for man må se ting i kontekst og ikke iblande det spekulasjon.

Mayakalenderen måtte uansett ha sluttet en eller annen gang. Hvorfor skulle det tilsi at dette er dommedag? Om det aldri forekommer noe dommedag - skulle Mayakalenderen vært uendelig? Hvordan skulle det vært mulig?

Jeg kjenner ikke så godt til hva forskerene har sagt om galaksen iht. dette, men jeg vil tro de -ikke- har estimert en dato. Har du kilden på dette forresten (om du ikke er like lat som meg...)?
Antall ord: 332
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Hva er behovet for luksus annet enn en form for overlevelsesinnstinkt?
Behovet for luksus er i like stor grad en del av instinktet som det er å drepe andre mennesker.
Man kan si at den moralske grensa for å drepe et annet menneske tøyes noe når det gjelder i selvforsvar. Samtidig kan man si at overflod og luksusjag er behov hvis moralske grense er overgått fordi det ikke lengre har en reell funksjon for overlevelse. Det blir for mye.

Det er snakk om overdrivelse her. Man dreper ikke en annen mann fordi om man er sint.
Man kjøper ikke 1000 brød på Rema for å kaste 999 av dem, eller la dem ligge og mugle i evighet, når det finnes mennesker som sulter i verden. Å kjøpe seg en stor flott bil bare fordi man har råd til det kan ikke rettferdiggjøres i annet enn egosentrisk perspektiv det heller.
Nei, for man må se ting i kontekst og ikke iblande det spekulasjon.

Mayakalenderen måtte uansett ha sluttet en eller annen gang. Hvorfor skulle det tilsi at dette er dommedag? Om det aldri forekommer noe dommedag - skulle Mayakalenderen vært uendelig? Hvordan skulle det vært mulig?

Jeg kjenner ikke så godt til hva forskerene har sagt om galaksen iht. dette, men jeg vil tro de -ikke- har estimert en dato. Har du kilden på dette forresten (om du ikke er like lat som meg...)?
Det er jo det jeg sier, at man skal ta vekk spekulasjoner.
Det blir ikke direkte tatt ut fra kontekst bare fordi vi er selektive og tar vekk spekulasjonene.
Vi kan undersøke uten å konkludere.

Og nei, jeg har ikke kilder. Er nok faktisk latere enn deg.
Antall ord: 289

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

ludoburgero skrev:Tja-tja-tja, First Day.
Jeg vet ikke hvorfor så mange prater om renselse og oppvåkning, for det høres så episk og generelt ut. Vi mennesker har jo alltid vært i utvikling.

Nå snakkes det også om at tiden oppleves fortere enn tidligere for mennesker.
Vi kan ikke med sikkerhet si at det er fordi vi er eldre nå, og at vi var yngre før, og at det for unge mennesker oppleves å gå seinere. Dette diskuterte vi i helga, og man kan jo heller ikke si med sikkerhet verken det ene eller det andre. For vi mennesker betrakter tross alt naturen rundt oss på vår måte - kanskje ikke helt ulik fra dyrene, bare at vi har tatt steget lengre med å ødelegge omgivelsene. Ingen andre raser gjør det, kun menneskene.

Så kan vi stille oss spørsmål ved at galaksen vår faktisk vil snu eller ikke denne datoen også.
Flere forskere støtter denne teorien. Det skjer visstnok bare hvert 26000. år.
Dersom det er tilfelle, og at Mayaene har forutsett dette (siden de har truffet riktig på en del annet), så er det ihvertfall ingen tvil om at noe vil skje. Om det skjer over natten, vites ikke, men se hvor mange nettsteder det er om akkurat år 2012. Det er villt mange, og det har også fått oppmerksomhet i ITavisen og nyhetene ellers, for ikke å snakke om Hollywoodfilmen som kommer til sommeren som nettopp heter "2012".

La oss håpe at ting ikke skjer over natten ihvertfall, og at det heller vil bli en prosess der man faktisk har et valg - og muligheter - til å utvikle oss enda mer som siviliserte mennesker, kanskje med mer respekt for naturen og for fremtidige generasjoner.
Vi er allerede godt befolket, og det er et tidsspørsmål om når vi blir overbefolket. Det kan selvsagt da, logisk nok, skje at naturen på et eller annet vis vil rydde opp selv, og vi skal ikke se bort ifra at det mest sannsynlig vil skje i form av en pandemi av noe slag.
Nå frykter jeg ikke akkurat dette - men jeg ser dødelige virus og pandemier som en mer bekymringsverdig faktor i spørsmålet om en eventuell såkalt "Dommedag".
Go kväll i stugan Ludo
Du skriver att allt är förutbestämt och att många kommit till den slutsatsen.
Håller med om det när det gäller fraktala avkopplingar av solsystem och galaxer, men
även där sker det ibland oförutsedda "kollisioner" som leder till nya formationer och i
slutändan nya system av olika utseenden. Huruvuda det periodiska systemet gäller
som helhet i hela Universet kan vi diskutera.

När det däremot gäller "kroppar" (människo, djur etc. ) tror jag ej på ett förutbestämt
mönster ej heller växter. Allt utvecklas, även krafterna och livet vid vår sida, för att
lyckas måste man hela tiden sträva efter vad som är bäst för vårt och ev. andra universums
expensions möjligheter. Att ha liv som typ dinosaurierna kan ge en kortvarig lycka där man allt efter hand upptäcker att mycket handlar om att äta eller ätas.

Med den anledningen anser jag att det är dgas för "den stora reningen" dessutom faller tidpunkten mycket väl ihop med den stora kalenderns slut, solcykeln kulmen, tekniskt kunnande (där vi idag är i färd med förprojektering av kolonnier i space). Ytterligare en cykel sker vid denna tidpunkt och människor runt om i vår planet har länge väntat på ett tecken på en övergripande och kärleksfull kraft.

Om man följer crop circle och den koncentration som har skett det sista decenniet finner man
ganska lätt att en utökad komplicitet och enegagemang från det okända. Det är bara tråkigt
att det finns människor som försöker kopiera/återskapa ta åt sig äran till de verkliga budskapen.
Väntar med spänning för att kunna se de kommande 3-somrarna ytterligare en mängd pussel-
bitar som faller på plats. Allt sker för att man på ett smidigt sätt skall få mänskligheten förstå
att det faktiskt finns intelligent liv vid vår sida. Och det har alltid funnits och vi är i själva verket
en del av densamme.

Här följer några intressanta länkar
http://www.soulsofdistortion.nl/SODA_chapter6.html
------------------------------------------------------------
studera gärna bilden från en gravpyramid i egypten (tempel m.m
http://www.soulsofdistortion.nl/SODA_chapter7.html
------------------------------------------------------------
http://www.soulsofdistortion.nl/SODA_chapter10.html
Antall ord: 789
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links