Fin tråd!
Jeg kan prøve å forklare hvorfor
aspartam er så farlig, Astarte.
Det bryter ned til formaldehyd og tresprit når det spaltes av spyttet vårt.
Og vi vet jo alle hva tresprit kan gjøre... man har hørt at det kan gjør en blind... og det er forsåvidt sant, men det det også gjør er å skade vevet på hjernen.
Når aspartam ble lansert på markedet i USA, først som NutrecoSweet i 1983, økte rapportene av tilfeller med hjernesvulster cirka 80%. Det er mye det, betydelig mye...
Ser man på dokumentaren "Sweet Misery" får man se intervjuer med flere av de som har fått aspartamforgiftning. De ønsket et såkalt sunnere liv og byttet ut alt sukkeret med søtningsmidler. Og det som er til felles for disse stakkars menneskene er at det startet med svimmelhetsanfall og at de ble glemske.
En kan spørre seg selv hvorfor aspartam fremdeles brukes. Her i Norge var det ikke så vanlig før, men den siste tiden har bruken mildt sagt eksplodert. Jeg er slik som sjekker ingredienser på alt jeg kjøper av matvarer, og selv spiser jeg veldig mye av det som Akasha kaller fy-mat. Dessverre... men det er en annen sak. Uansett, så sjekker jeg ingrediensene på f.eks. halspastiller, tyggis og lignende før jeg kjøper det. Er det aspartam i det, kjøper jeg det slett ikke. Forklar meg gjerne hvorfor, men før var Extra bare søtet med XYLITOL. Dette er forsåvidt et helt greit sukkerfritt alternativ. Xylitol er i sin naturlige variant bare bjørkesaft!
Og det som reklameres for er jo at Extra er godt for tennene. Det er pga. xylitolen/bjørkesafta. Problemet er bare at siden rundt 2002-2003 en gang (tror jeg det var) fantes det plutselig aspartam og acesulfam K i tillegg til xylitol i Extra. Dette gjelder også samtlige av Extra sine halstabletter som har kommet den siste tiden, med et par unntak der en bare finner acesulfam K eller sukralose.
En mulig grunn til at det brukes (dersom det ikke bare er et stort eksperiment på mennesker), er at det er så billig å produsere. Samtidig har vi planten Stevia som flere ganger har mislykkes i å nå et marked i flere land. Et helt naturlig produkt som er minst like søtt som disse kunstige søtningsmidlene. Propaganda har blitt spredd, usignifikante resultater i urealistiske mengder, om at Stevia kan forårsake ufruktbarhet. Jaja.
Det virker som om det sunne ikke skal få lov å slippe til på markedet, og at man vil forgifte mennesker. Tilogmed legemidler inneholder aspartam. C-vitamintabletter også.
Jeg kan ikke skjønne det, men den eneste forhåndsregelen ernæringseksperter går ut med er at man ikke skal gi det til barn under 2 år.
Kort fortalt så dreier altså aspartam seg om å ødelegge kroppen.
Vi har enkelte andre søtningsmidler som heller ikke er heldige.
Jeg tar forbehold om at jeg ikke har skjønt det helt riktig, for dette blir etter hukommelsen, og jeg er ikke såpass inni det - men liker å være observant, skeptisk og styrer helst unna det:
Sukralose = omtrent det samme som sukker, der det er fjernet den delen av det som inneholder kalorier. På samme måte som at brunt sukker er sunnere enn hvitt sukker, fordi næringen er der, så har ytterligere ting blitt fjernet fra sukkeret slik at det blir sukralose. Det som er litt usikkert er om dette er kreftfremkallende, ettersom det avgir en viss mengde klor.
Ellers er det ikke det verste søtningsmiddelet.
Natriumsakkarid = kreftfremkallende. Ikke bruk suketter, med andre ord. Veldig rart at dette fremdeles selges og er lovlig. Det er bevist kreftfremkallende for sikkert 20-30 år siden.
Sunnere alternativer er selvsagt (de nevnte) Xylitol, Stevia - og så har vi jo fruktose/fruktsukker, glukose/druesukker, mannitol/sukkeralkohol, dekstrose/polysakkarider... etc.
Noe av dette er selvsagt laboratoriefremstilt, og det finnes mye triksing med søtningsmidler.
For min del har jeg ikke problemer med å bruke vanlig sukker, men helst brunt.
Det finnes også sjokolade på Dropsen-butikkene som er søtet med melkesukker.
Dersom man er diabetiker er det nok greit å tenke litt slikt på dette.
Ikke bruk aspartam ihvertfall. Det er verste sort.