Hei! Jeg har vært interessert i det "overnaturlige" siden jeg var barn, men uten egentlig å ha opplevd noe spesiellt som skulle tilsi at jeg bør tro på det eller ei. Derfor har jeg vanligsvis logiske forklaringer på ting som skjer med og rundt meg selv. Men jeg har et åpent sinn, og nå har det skjedd noen merkelige (ihvertfall for meg) ting i mitt eget hjem siden vi flyttet inn for tre år siden, og det toppet seg vel egentlig i går kveld, og det var da jeg bestemte meg for å poste et innlegg om det her.
Det begynte da med at vår ene datter (snart 3 år) nektet å legge seg. Det skjer stadig. Hun nekter å ligge alene inne på rommet sitt og har bestandig sovet urolig der, pleier å våkne og komme i vår seng og da sover hun godt videre. Ikke akkurat unormalt for en treåring. Vi har forklart henne at man ofte drømmer når man sover og det er ikke alltid at drømmene er noe hyggelige. Hun har flere ganger sagt at "drømmen kommer ned fra der (peker oppå skapet sitt) og kommer opp i sengen min og klorer meg på armen" (?) Aner ikke hva dette er, men rommet sitt vil hun altså ikke være alene på, hverken nattestid eller på dagtid når det er lyst, for hun synes det er like skummelt der da, dette er noe hun har begynt med i det siste for hun har lekt fint der på dagen helt til nå for noen uker siden. Vel.
Så i går kveld/natt, fem over tolv, gikk jeg opp på rommet vårt for å se til henne, samt babyen vår som også sover på vårt rom. I det øyeblikket jeg skrur på nattbordslampen, begynner vekkerklokken min å pipe. Jeg løftet den opp, tittet bak for å skru den av, men nei, den var på "off" og dermed ikke aktivert. For det andre, står "vekkeviseren" på 7, så at den skulle begynne å pipe klokka fem over tolv ut av det blå var for meg merkelig. Men jeg tenkte som så at da er den vel bare ødelagt eller batteriet gåent. Fikk skrudd den av ved å ta ut batteriet, for den pep i vei enten jeg satte den på eller av og uansett hvor jeg stilte "vekkeviseren". Satte i et nytt batteri, og da oppførte den seg normalt igjen. Inntil jeg gikk ut av rommet og inn i naborommet. Da begynte den å pipe igjen (fremdeles på off.) Og den lot seg ikke skru av på annen måte enn at batteriet måtte ut igjen. Vel. I søpla med den vekkerklokka. Så gikk jeg da ned en etasje, tilbake til stuen. Hadde vært nede i et minutt tenker jeg, og da hørte vi et høyt DUNK ovenfra, etterfulgt av en type "vuggende" lyd, (akkurat som om noe lite men tungt falt i gulvet og lå og bikket frem og tilbake.) Min samboer og jeg gikk opp og sjekket de to rommene ovenpå, men det var jo ikke noe som hadde falt ned der, (ihvertfall ikke som vi så.)
Videre, så har vi en del trøbbel med noe av det elekstriske i huset, dette gjelder spesiellt noen lamper. Forøvrig litt merkelig, siden min samboer er elektriker, og har byttet ut alt av ledninger/brytere og til enhver tid holder kontroll på el-anlegget. Han har satt inn downlights, og i to av rommene i huset lever de "sitt eget liv" om man kan si det sånn. (det ene er rommet til 3-åringen, det andre er gangen, rett utenfor rommet hennes.) Her skrur vi gjerne på lysene, også dimmer de seg ned selv, eller opp, alt ettersom. Dette skjer så godt som HVER kveld/natt (lysene i gangen står på svakt om natten, og spesielt da dimmer de seg opp.) Det er rene diskolys-tendensene der i perioder, og min samboer forstår seg ikke på det, for som han sier, har han aldri vært borti det tidligere eller hørt om det. (Bryteren beveger ikke på seg eller noe når dette skjer, det er kun lysene som "tar av". (Vi har merket oss at dette spesielt skjer om vi entrer rommene, og det gjelder visst særlig meg ifølge sambo.)
En annen kveld skulle min samboer opp og sjekke barna på rommet vårt og satte på nattbordslampen. Vi har type "touch-system" på nattbordslampene, dvs de har ikke noen bryter, men man skrur dem på ved å ta borti metall-delen av lampen med fingeren. De har 3 lysstyrker, og trykker man en gang skrur den seg på det svakeste, trykker man en gang til lyser den litt sterkere, osv. Han skrudde den på det svakeste, hvorpå lampen "lyser seg videre" til neste hakk, og et par sekunder etterpå enda et hakk lysere. Han skrudde av lampen, og prøvde igjen. Og det samme skjedde. (Disse lampene kan man ikke skru på ved å f.eks holde en gjenstand og så ta borti dem, man må bruke hånden.) Merkelig greie, men igjen- sikkert noe man kan forklare med noe naturlig.
Videre har vi en relativt ny tv, den er vel 4 år gammel, og en gang innimellom skrur volumet seg opp på full styrke når vi sitter og ser på et program/film. Vi skrur ned, den skrur seg opp. Dette har vel skjedd 3-4 ganger.
Skal ikke ramse opp i fleng her, men det skjer altså en del sånne rare småting her. Det kan jo som sagt ha helt logiske forklaringer -og det er vel de jeg har funnet helt til nå hvor jeg kanskje vurderer å begynne å tenke i litt mer alternative baner. Vi har både hund og katt, og ingen av disse ser ut til å oppføre seg rart (har hørt at dyr ofte merker slikt og kan reagere på det før vi gjør det.) I tillegg har vi to eldre barn og disse opplever ikke noe spesiellt på sine rom.
Er det noen som driver og tuller litt med oss fra "den andre siden"? (Har de humor, disse åndene? Hehe.) Har nesten begynt å tenke tanken på at det kanskje er noen av de avdøde vi kjenner/kjente som forsøker å gi oss en beskjed..? Eller i det minste-prøver å vise sin tilstedeværelse. Men det blir jo litt svevende å gå og tenke sånn og. Noen som kan forklare meg litt om hvordan de fra den andre siden prøver å kommunisere?
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Hva kan dette være? Vedrørende "rare" hendelser i hjemmet
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Mar 2005 13:05
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bærum
Hva kan dette være? Vedrørende "rare" hendelser i hjemmet
Antall ord: 1106
Heid
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2009 14:05
- 15
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Østfold
Re: Hva kan dette være? Vedrørende "rare" hendelser i hjemmet
Hei!
Spennende historie det der :mozilla_smile: Finnes vel ingen fasit på hvordan de fra den andre siden prøver å komme i kontakt med oss på. Men dette er vel noen av de mest typiske fenomenene. Har det vart hele tiden der dere bor? Kan jo være noen som "er igjen" i huset i såfall. Eller hvis det begynte å oppstå mer plutselig, kan det jo være som du sier, en avdød som dere kjenner. Det som ser ut til å skille seg litt ut fra dette, er jo det 3-åringen deres opplever. Hvis det er noen dere kjenner, vil vel neppe de skremme et barn... Merker du/dere noe på barnerommet da? Temperaturforandring, ekkel atmosfære der e.l?
Spennende historie det der :mozilla_smile: Finnes vel ingen fasit på hvordan de fra den andre siden prøver å komme i kontakt med oss på. Men dette er vel noen av de mest typiske fenomenene. Har det vart hele tiden der dere bor? Kan jo være noen som "er igjen" i huset i såfall. Eller hvis det begynte å oppstå mer plutselig, kan det jo være som du sier, en avdød som dere kjenner. Det som ser ut til å skille seg litt ut fra dette, er jo det 3-åringen deres opplever. Hvis det er noen dere kjenner, vil vel neppe de skremme et barn... Merker du/dere noe på barnerommet da? Temperaturforandring, ekkel atmosfære der e.l?
Antall ord: 123
Størst av alt er kjærligheten
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Grevinne skrev:Hei!
Takk for svar! Jeg skjønner jo at mine opplevelser ikke er av de mest spennende leseropplevelsene her inne, hehe. (Like fullt er det jo fint å få svar på noe man undres over!)
Hm, vel jeg merker ikke noe annet konkret på barnerommet enn disse downlightsene som flimrer og dimmer seg opp og ned hver bidige dag. Det er det rent fysiske. Jeg må nok innrømme at jeg synes selve stemningen der inne er litt ekkel til tider. Det synes jeg forøvrig den kan være i huset ellers også, (ikke hele huset egentlig; badet og stuen er "trygge soner" hehe, der får jeg ikke denne følelsen. Det er særlig om kvelden jeg merker dette. Mulig dette er fordi jeg "skremmer meg selv" litt med mange rare tanker. Ingen temperaturforandringer såvidt jeg har merket, bare en følelse av at man er iakttatt (? hvis man kan kalle det det.) Ihvertfall en lignende følelse.
Det med barnerommet/hva datteren vår forteller, kan man jo tolke på så mange måter. Vi har antatt at hun synes det er ekkelt å være der inne alene rett og slett, og uttrykker dette på sin måte.. men man kan jo aldri vite hva hun evt har sett/følt der inne som ikke vi har gjort, da. Så jeg skal ikke undervurdere det heller.
Det vi har opplevd i forhold til det elektriske har kommet gradvis. Husker ikke helt når vi skjønte at dette skjedde regelmessig, men jeg vil nok si vi hadde bodd her sikkert et års tid før det begynte. Den opprinnelige delen av huset vi bor i er fra ca 1930-årene, mens vi bor i en nyere del som ble bygget på på slutten av 80-tallet. Huset var opprinnelig tomannsbolig fra gammelt av, og med vår del har den blitt en tremannsbolig. Aner ikke om dette kan fortelle deg noe mer men.
Antall ord: 451
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Fint du tok deg tid til å skrive allt det.
Jeg kan ikke levere ett definitivt svar for deg.
Men det du beskriver er jo veldig vanlig rapporterte fenomener ang. hjemsøkte hus.
Det med att de klusser med det elektriske er veldig klassisk.
Du sier det jo selv att kansje det er slektninger som prøver og si att de er der.
Det kan også stemme med sånt vi har hørt flere ganger før.
Så lenge du ikke har en truende følelse rundt dette tror jeg i allefall ikke det er noe farlig.
Jeg kan ikke levere ett definitivt svar for deg.
Men det du beskriver er jo veldig vanlig rapporterte fenomener ang. hjemsøkte hus.
Det med att de klusser med det elektriske er veldig klassisk.
Du sier det jo selv att kansje det er slektninger som prøver og si att de er der.
Det kan også stemme med sånt vi har hørt flere ganger før.
Så lenge du ikke har en truende følelse rundt dette tror jeg i allefall ikke det er noe farlig.
Antall ord: 97
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Nei vi føler vel ikke at dette er truende eller noe, men vi synes jo at det til tider er guffent. Min samboer (som ellers er en tøff mann, hehe,) sier selv at han stadig får gåsehud her.
Antall ord: 42
Heid
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2009 14:05
- 15
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Østfold
Nå er jo ikke jeg noen ekspert på dette området, men synes det er spennende, så fortsetter gjerne å dele mine tanker om det :mozilla_smile: Hvis det er noen som "kommer på besøk", som da avdøde slektninger f.eks, så er det rart at dere ikke merker dem i hele leiligheten, for da er de jo ikke fastbundet til enkelte steder. I og med at det har blitt tiltakende, får meg til å tenke på at det er noen som virkelig vil vise sitt nærvær. I forhold til 3-åringen, så sies det jo at barn stort sett er mer mottakelige, så barnet kan jo merke mer enn dere på rommet sitt...Heid skrev:Grevinne skrev:Hei!
Takk for svar! Jeg skjønner jo at mine opplevelser ikke er av de mest spennende leseropplevelsene her inne, hehe. (Like fullt er det jo fint å få svar på noe man undres over!)
Hm, vel jeg merker ikke noe annet konkret på barnerommet enn disse downlightsene som flimrer og dimmer seg opp og ned hver bidige dag. Det er det rent fysiske. Jeg må nok innrømme at jeg synes selve stemningen der inne er litt ekkel til tider. Det synes jeg forøvrig den kan være i huset ellers også, (ikke hele huset egentlig; badet og stuen er "trygge soner" hehe, der får jeg ikke denne følelsen. Det er særlig om kvelden jeg merker dette. Mulig dette er fordi jeg "skremmer meg selv" litt med mange rare tanker. Ingen temperaturforandringer såvidt jeg har merket, bare en følelse av at man er iakttatt (? hvis man kan kalle det det.) Ihvertfall en lignende følelse.
Det med barnerommet/hva datteren vår forteller, kan man jo tolke på så mange måter. Vi har antatt at hun synes det er ekkelt å være der inne alene rett og slett, og uttrykker dette på sin måte.. men man kan jo aldri vite hva hun evt har sett/følt der inne som ikke vi har gjort, da. Så jeg skal ikke undervurdere det heller.
Det vi har opplevd i forhold til det elektriske har kommet gradvis. Husker ikke helt når vi skjønte at dette skjedde regelmessig, men jeg vil nok si vi hadde bodd her sikkert et års tid før det begynte. Den opprinnelige delen av huset vi bor i er fra ca 1930-årene, mens vi bor i en nyere del som ble bygget på på slutten av 80-tallet. Huset var opprinnelig tomannsbolig fra gammelt av, og med vår del har den blitt en tremannsbolig. Aner ikke om dette kan fortelle deg noe mer men.
Vi flyttet inn i en lelighet sist sommer, med datteren vår som ble 4 år på sensommeren. Hun sov i utgangspunktet dårligere her enn i sitt tidligere soverom. Hun snakket også mye om "mannen i veggen", som stod og så på henne på natta... Hva var det, og hva skulle vi tro om det? Jeg synes av og til rommet hennes er litt ekkelt, men kan ikke sette fingeren på noe. Både jeg og samboeren min er åpne for det åndelige, så tenkte vi måtte finne ut av det. Han gikk inn på rommet med søkevinklene sine, og han fikk positivt svar på at det var en mann der... Ba vedkommende om å dra mot lyset, at han ikke hadde noe mer å gjøre her. Iflg samboeren min ble det en endring etter han sa dette, føltes som om noe "slapp". Datteren vår har ikke snakket noe mer om mannen etter dette. Om det er noe i denne historien skal ikke jeg si sikkert, men hvem vet?
En liten avsporing, men følte for å dele den :mozilla_smile:
Dere kan jo prøve noe lignende, tenn et lys en gang dere er alene uten barna, og be eventuelle ånder som ikke tilhører dere om å gå mot lyset. Si høyt og tydelig at dere ikke ønsker disse forstyrrelsene. Dersom det er noen som kommer spesifikt for å gi beskjeder til dere, så kan dere be om å få et tegn på dette. Da vil jeg tro det skjer noe som gir dere en bekreftelse på dette.
Antall ord: 831
Størst av alt er kjærligheten
Hide post links |