Healing og annen alternativ medisin9 nivåer i helbredelsesprosessen

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

9 nivåer i helbredelsesprosessen

Innlegg av jon blund »

En numerologi-tråd bruste i fjærene på min numerologi interesse og jeg oppdaget hvordan en helbredelsesprosess gjenspeiles i tallene. Så her vil jeg prøve å beskrive 9 nivåer som enhver helbredelsesprosess går igjennom. Dette er nivåer som viser klientens forhold til både symptomet og sin egen rolle i helbredelsen. Det siste er kanskje det viktigste, klientens egen rolle i helbredelsen, men også det som skaper mest frustrasjon og forvirring.

Helbredelsesprosesser er ofte vanskelig, forvirrende og uforutsigbare. Mange ting skjer i livet, mange ting påvirker hverandre og det er vanskelig å vite konkret hva som er årsaken til hva. Er det behandlingen som gjør meg bedre eller er det andre ting som har skjedd samtidig? Er det behandlingen som har åpnet opp for at de andre tingene skjer eller ville det skjedd uansett?

Denne forvirringen er svært vanlig. Kun en sjelden gang har jeg vært i kontakt med klienter som har erkjent disse nivåene av progresjon. Og disse individene er de som har klart å fullføre helbredelsesprosessen sin mest effektivt. Derfor vil dette lose klienten gjennom en nøye kartlagd prosess hvor hvert skritt følges av det neste og hvor utfordringene er lett gjenkjennelige. Det er mye mer inspirerende å vite konkret hvor man er og hvor mye man har igjen, enn å bare stole på terapeuten uten å ha noe formening om hvor mye man har gjort eller hvor mye som gjenstår.

Nivå 1:
Første møte med terapeuten og terapiformen. Inspirasjonen og håpet er tent og en reise mot helbredelse er påbegynt.

Nivå 2:
Du blir bedre kjent med terapiformen og hvordan den påvirker ditt liv. Du blir kjent med terapeuten og hvordan han jobber. Du begynner å se konkrete resultater og du forstår mer av hva terapiformen kan gjøre for deg. Veldig mange hopper av allerede her fordi de oppdager at dette ikke var riktig behandling eller ikke forstår behandlingen.

Nivå 3:
Mye energi og glede frigjøres når du oppdager at dette hjelper deg og du kjenner deg trygg på at dette går riktige veien. Du har mange ting å fortelle terapeuten om hvor mye som har blitt bedre i livet ditt.

Nivå 4:
Det slår deg at selve hovedproblemet ikke så lett lar seg endre. Selv om du har hatt mye fremgang oppdager du nå hvor mye som faktisk gjenstår og at det kreves mye tålmodighet og stamina. Du begynner å legge merke til at fysiske, konkrete endringer i livet er nødvendig. Her faller mange av fordi de misforstår dette nivået som at behandlingen ikke fungerer. De som ikke faller av tar tak i sin prosess og kommer seg til neste nivå av helbredelse.

Nivå 5:
Du griper kontrollen og innser at du kan styre din egen prosess og helbredelse. Du blir mindre interessert i symptomatisk behandling og mer interessert i hva du selv kan gjøre for å skape en faktisk helbredelse. Du begynner å få kontakt med kjernen i problemet og styrken til å helbrede deg selv.

Nivå 6:
Du ser mer av sammenhengene mellom sykdommen/problemet, din egen historie og ditt eget indre. Erkjennelsene kommer på rekke og rad. Du får en omfattende og dyp selvinnsikt og forståelse. Og samtidig en kreativitet og løsningsorientering som til og med kan overraske deg selv. I dette nivået kan man lett tro man er verdensmester og har løsningen på alle sine venners problemer, selv om en selv ikke er helbredet. Man ser sammenhengene.

Nivå 7:
Du begynner å gi slipp på din gamle identitet med sykdom/problem. En ny og bedre tilværelse viser seg. Sann helbredelse og transformasjon skjer på et dypt plan når du greier å slippe din gamle identitet. Du opplever mye motstand og mange tester deg i hverdagen. Omgivelsene vil som regel ikke la deg endre deg så lett og vil motarbeide. Dette er en ganske utfordrende men transformerende periode.

Nivå 8:
Livet er transformert, du er helbredet og alt virker perfekt. Mange faller av her fordi de misforstår dette nivået og tror de er ferdig. Men faktum er at du ennå ikke har integrert transformasjonen og faren for tilbakefall om du hopper av her er stor. Mange som sier nei takk til videre behandling her kommer fort igjen pga tilbakefall.

Nivå 9:
Suksess! Helbredelsen er komplett! Livet er transformert og du kan trygt høste frukte og nyte din nye tilværelse. (inntill du oppdager flere ting å ta tak i. ...og da er det på'n igjen)

Progresjonen i disse nivåene er ikke statisk. Men den er heller ikke uforutsigbar. Nivåene er klare og tydelige selv om alt det som skjer rundt deg ikke er det. Når du er bevisst på hvilket nivå du er på i helbredelsesprosessen er det lettere å gripe tak i det du trenger for å komme deg videre.

Gjennom mange år som terapeut vil jeg si at klienter bruker alt fra 1 til 5 behandlinger på hvert nivå. Det er en møysommelig prosess for noen, mens andre bare raser igjennom. Hastigheten på fremgangen avhenger av individets evne, og vilje, til transformasjon. Og helbredelse kan egentlig ikke skje uten transformasjon. Hvis ikke du endrer på det som gjør deg syk vil symptombehandling bare gjøre deg sykere.
Antall ord: 887

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Re: 9 nivåer i helbredelsesprosessen

Innlegg av sandalfon »

takk for viktig informasjon. kjenner meg selv igjen der, at noen har hastverk også blir skuffelsen større pga man var utålmodig og ikke fortsetter pga resultatene ikke kommer like raskt som ved ett trylleslag!!!
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

sandalfon skrev:takk for viktig informasjon. kjenner meg selv igjen der, at noen har hastverk også blir skuffelsen større pga man var utålmodig og ikke fortsetter pga resultatene ikke kommer like raskt som ved ett trylleslag!!!
Ja, det er mange som blir skuffet rett og slett fordi de har misforstått hva helbredelse handler om. Det er litt trist å se på noen ganger.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

jon blund skrev:
sandalfon skrev:takk for viktig informasjon. kjenner meg selv igjen der, at noen har hastverk også blir skuffelsen større pga man var utålmodig og ikke fortsetter pga resultatene ikke kommer like raskt som ved ett trylleslag!!!
Ja, det er mange som blir skuffet rett og slett fordi de har misforstått hva helbredelse handler om. Det er litt trist å se på noen ganger.
jeg klarer å se den, men da må man vel prøve å informere men men, det er ikke lett å motivere når det blir motsetninger og dem ikke fprstår sitt eget beste, men serlvfølgelig kommer jo ann på man bør ha litt snev av kritisk sans ,men når en har erfaring bør det vektlegges, poenget er vel å kunne informere om dette på een god måte og det er ikke alltid lett, når en innerst inne har lyst til å filleriste noen FOR Å HØRE ETTER :P
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

sandalfon skrev:
jon blund skrev:
jeg klarer å se den, men da må man vel prøve å informere men men, det er ikke lett å motivere når det blir motsetninger og dem ikke fprstår sitt eget beste, men serlvfølgelig kommer jo ann på man bør ha litt snev av kritisk sans ,men når en har erfaring bør det vektlegges, poenget er vel å kunne informere om dette på een god måte og det er ikke alltid lett, når en innerst inne har lyst til å filleriste noen FOR Å HØRE ETTER :P
hahaha, ja, filleristing er ikke akkurat den beste inspirasjonen.

Jeg tror faktisk veldig mange healere heller ikke har forståelse for helbredelsesprosessen og jobber forgjeves med å pøse på "god energi" for å "ta bort" problemet og håpe på et mirakel. Jeg skulle likt å filleriste healere mer enn pasienter ;) Ansvaret for å informere(motsatt av å desinformere) pasienten om hva han kan forvente seg ligger hos healeren.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

hehe godt mye bare blir med tanken ,,, er du en healer? har litt lyst til å søke på det men må nok sette meg mere inni hva det innebærer og om en kan leve av det, det må vel kombineres med mere tilbud,,- stemmer det?
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

sandalfon skrev:hehe godt mye bare blir med tanken ,,, er du en healer? har litt lyst til å søke på det men må nok sette meg mere inni hva det innebærer og om en kan leve av det, det må vel kombineres med mere tilbud,,- stemmer det?
Jeg jobber med vibrasjonsmedisin og meditasjon, men vil ikke si jeg er "healer" selv om jeg pøser på med "gode energier" innimellom jeg også ;) Driver mer med utvikling og bevisstgjøring. Jeg har ikke samvittighet til å lure folk eller gi falske forhåpninger.

Healing kan absolutt leves av, men de aller fleste healere har det vel som deltidsjobb. Det krever ganske mye å kunne leve av det. Jeg tror at hvis man skal leve av alternativ medisin er det bedre å skaffe en mer folkelig akseptert utdannelse som akupunktur eller noe sånt.
Antall ord: 140

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

ja det var noe slikt jeg tenkte å ta i tillegg uff vet enda ikke hva jeg skal bli nå som jeg er stor,, tenkte å bygge videre på utd jeg har fra før men det er litt av en jungel å lete i når en kun har vært i helsevesenet,, tenkt litt på aromaterapi akkupressur o.l. vet ikke helt
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

jon blund skrev:
sandalfon skrev:hehe godt mye bare blir med tanken ,,, er du en healer? har litt lyst til å søke på det men må nok sette meg mere inni hva det innebærer og om en kan leve av det, det må vel kombineres med mere tilbud,,- stemmer det?
Jeg jobber med vibrasjonsmedisin og meditasjon, men vil ikke si jeg er "healer" selv om jeg pøser på med "gode energier" innimellom jeg også ;) Driver mer med utvikling og bevisstgjøring. Jeg har ikke samvittighet til å lure folk eller gi falske forhåpninger.

Healing kan absolutt leves av, men de aller fleste healere har det vel som deltidsjobb. Det krever ganske mye å kunne leve av det. Jeg tror at hvis man skal leve av alternativ medisin er det bedre å skaffe en mer folkelig akseptert utdannelse som akupunktur eller noe sånt.
vibrasjonsmediosin kan du fortelle kort hva det er eller har du en link om det?
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

sandalfon skrev:vibrasjonsmediosin kan du fortelle kort hva det er eller har du en link om det?
Jeg vet ikke om det er så mye om det på nettet, men her er ihvertfal en gammel link som forklarer vibrasjonsmedisin slik det benyttes i Vibrapati: http://www.vibrapatisenteret.no/members ... BF00477AA4.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

jon blund skrev:
sandalfon skrev:vibrasjonsmediosin kan du fortelle kort hva det er eller har du en link om det?
Jeg vet ikke om det er så mye om det på nettet, men her er ihvertfal en gammel link som forklarer vibrasjonsmedisin slik det benyttes i Vibrapati: http://www.vibrapatisenteret.no/members ... BF00477AA4.
Jeg prøvde essenser med forskjellige vibrasjoner for en 10 år tilbake, og jeg må si at jeg følte at det fungerte :P
Moro å se at noen faktisk kan leve av det, siden det ikke er godtatt i de medisinske kretser :P
Kunne tenkt meg noe av det samme selv, men vet ikke helt hvor jeg skal begyne eller lete..
Nei, blir vel til at jeg må leve bohem livet i tillegg til å finne en uintressant dustejobb igjen..
Antall ord: 130
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links