Fakta, teori & skepsisSe her, skeptikere og troende

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Se her, skeptikere og troende

Innlegg av ludoburgero »

Dette er ikke mitt eget innlegg, men det er et innlegg jeg har sakset ut fra en diskusjon som foregikk om Snåsamannens evner. På Dagbladet.no var det forleden en stor, opphetet diskusjon om det paranormale versus det logiske i forbindelse med dette, og etter at mye var sagt kom det et innlegg frem som jeg syntes satte spikeren på plass.
Synes dette var en svært reflektert og samtidig objektiv betraktning:

"Jeg skjønner du tror jeg er litt teit. Poenget mitt er ikke at tyngdekraften er noe å "tro" på, men at 99 % av befolkningen faktisk ikke har noen aning om hvordan den egentlig henger sammen. Enda verre med relativitetsteori. Og når man ikke kjenner detaljene - altså ikke personlig besitter den viten teoriene baserer seg på - men likevel aksepterer det, så er det faktisk en Tro. Man har tillit til ekspertene; tror på det de sier.

Jeg har lest mange vitenskapsbøker. Og visst er det imponerende. Men jeg kan ikke si at jeg faktisk forstår detaljene i relativitetsteori eller kvantefysikk. Kan du? Svært få forstår det. Og da blir det så tullete når folk angriper healing, eller andre uvitenskapeligheter, og henviser til vitenskapen. Folk angripes for sin tro, når de som angriper som oftest bare Tror selv.

I tillegg er det ingen relevant sammenheng mellom

tyngdekraftens beviselighet og snåsamannens evner. Hvis healing er virkelig, så baserer den seg på aspekter av virkeligheten som ikke lar seg vise innenfor det nåtidige vitenskapelige verdensbildet. Ala akupunktur.

For øvrig er det et langt skritt fra å påvise en sammenheng mellom mentalitet og hjernevirksomhet, til å Redusere all mentalitet til hjernevirksomhet. Hvis man skulle tro noe slikt, så er det langt på vei en godtagelse av determinisme, og en avvisning av menneskelig frihet."

Jeg mener dette skal være et must å ha i bakhodet før en begynner å stille bevis for paranormale fenomeners eksistens med vitenskapelige metoder. Hvis jeg ikke tar helt feil, så har vel Metodisten tidligere uttalt seg om hvor vanskelig dette kan være(?) Kanskje det faktisk ikke lar seg gjøres. Det er tross alt av to helt forskjellige "verdener", og selv om poteter kan brukes til det meste, kan det f.eks. enda ikke brukes til å reise til månen med... på en måte...

Kilde: http://www.dagbladet.no/2008/12/30/kult ... e/4195139/
Antall ord: 397
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Se her, skeptikere og troende

Innlegg av rhonersen »

"Paranormale" ting som i dette tilfellet healing, kan med testing og statistikk vises å være effektivt eller som placebo.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Jeg synes vi burde verve forfatteren av innlegget til forumet. Bra skrevet.
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Å dokumentere hva som skjer når et menneske blir healet, virker for meg vanskelig på samme måte som å dokumentere en placeboeffekt. Jeg sier ikke at det som skjer når en blir healet er det samme som et placebo, men en kan stille seg spørsmål om hvilke vitenskapelige metoder som skal tas i bruk om en skal undersøke dette. Hva skjer fysiologisk, hva skjer psykisk, og påvirker de to hverandre på en måte? Dette vet vi lite om, derfor er jeg skeptisk til enhver forklaring som blir gitt på generelle paranormale fenomener, ettersom jeg tror mye av det som ble nevnt i forrige setning er involvert.

Til tross for at jeg angriper paranormale fenomener fra en annen vinkel enn de fleste her inne, har jeg ingen problemer med å ha tiltro til at det utrolige Snåsamannen har klart, faktisk er sant. Vi forstår ikke hvordan det fungerer, men det fungerer. Slikt stiller store krav dokumentasjon om at personene faktisk har gått fra en helsetilstand til en annen, og at de fortsatt befinner seg i den bedre tilstanden. En god dokumentar rundt de mest utrolige bragdene til Snåsamannen hadde vært veldig interessant. Her burde de som er blitt healet være med, gjerne mikset sammen med uttalelser fra personenes familiemedlemmer. En underholdningssentrert etterprøving gir ikke nødvendigvis et rettferdig bilde på det hele.
Antall ord: 233

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
oyvha6
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Aug 2008 22:32
16
Kjønn (valgfri): MANN
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av oyvha6 »

Når det gjelder snåsamannen, er det vel egentlig ikke mulig å ikke tro på det? Når så mange har fått hjelp er det vel litt rart hvis vi ikke tror på det? Det synes jeg i hvertfall. Joralf er et godt menneske, og en dokumentar om det hadde vært spennende. Håper han lever i 82 år til:)
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kræsj
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mai 2008 21:11
16

Innlegg av Kræsj »

oh, veldig bra skrevet.
Anbefaler alle til å ta en liten titt her:
http://www.thecrowhouse.com/Documents/E ... %20One.pdf - starter med kritiske spørsmål ang. evolusjon og forskning(etter forordet)

Les de første 20 sidene også si hva du mener..
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

The entire theory is also based on the assumption that Darwin was correct…
Som er feil. Darwin hadde rett, og evolusjonsteori i dag er basert på så mye mer enn den var før. DNA for eksempel.

Ville vært mye greiere å kunne se hvilke kilder de har brukt hvor, så man kan lete dem opp, men den ser ut som spennende underholdning for de som liker mystisisme, "konspirasjoner" og gamle kulturer.
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

En god artikkel !

Selv om vitenskapen ida vet veldig mye, er det enda mer man faktisk IKKE vet !

For eksempel : Vi HAR noe vi kaller "svart materie" - ingen vet hva det er, ingen kan si noe om det, annet enn at vi vet det er der !

Et tankesprang ; Hva om denne svarte materien faktisk er et helt univers som ligger parallelt med vårt eget, men slik at vi ikke kan se det på annen måte enn ved å merke på tygndekraftrelaterte indisier at det faktisk er der ?

Som om det ligger med lysfrekvenser utenfor det øyet ( og etterhvert instrumenter) enda kan se ?

Et godt eksempel er nattlyskamera, som vi kjenner fra "spøkelsesjakten" på tv, der har de slått av alt vanlig lys, og bruker IR- kamera istedet.
IR eller InfraRødt lys ligger utenfor de lysfrekvenser som et vanlig øye kan se. Men de fleste kamera har en viss følsomhet for IR, da de frekvensmessig er litt bredere enn våre øyne.
Et eksempel på det kan du selv teste ved å bruke et vanlig digitalt fotoapparat, og en fjernkontroll:

Hold en fjernkontroll foran kamera, slik at du ser den i displayet på kamera.
Hold så ned en av knappene på fjernkontrollen samtidig med at du ser på skjermen på kamera, du vil da på de fleste kamera se at IR dioden lyser opp på skjermen, men vi ser det ikke med øyet.

Og dette kommer av at lyset fra fjernkontrollen ikke oppfattes av synet.
Først i nyere tid har man kommet frem til åkunne bruke IR lys til å se med, ved hjelp av tekniske hjelpemiddel.

Det vi kaller svart materie - svart = mangel på lys - gir oss ikke noe å se - rett og slett fordi eventuell utstråling ligger i frekvensområder hvor vi ikke ser noe. og foreløpig heller ikke med instrumenter, ikke på annen måte enn at vi kan se virkningen av "svart materie".

Siden vi har noe i kosmos / universet - vi ikke kan se, og heller ikke måle fysisk, kan da ikke dette være en del av det vi kaller paranormalt ? rett og slett fordi vi ikke kan se hva det er ?

Dersom det finnes livsformer i denne paralelle verdenen, kan det jo hende de er opphav til ufo, til det vi kaller Hjelpere , Engler, osv...
At det er i dette "frekvensområdet" vi finner de egenskapene vi ikke kan påvise med jordiske instrumenter pr idag.

At vi ikke kan måle det, betyr nemlig ikke at det ikke finnes !
Det betyr at det er MULIG det kan finnes, men vi kan IKKE bevise det.... ikke med nåværende teknologi iallfall.

Det vi vet, er at universet er FYLT med "svart materie". Kansje denne svarte materien også er rundt oss i hverdagen, men vi ser den bare ikke ?

paraunormal skrev:En god dokumentar rundt de mest utrolige bragdene til Snåsamannen hadde vært veldig interessant. Her burde de som er blitt healet være med, gjerne mikset sammen med uttalelser fra personenes familiemedlemmer. En underholdningssentrert etterprøving gir ikke nødvendigvis et rettferdig bilde på det hele.
Den som eventuelt kan bidra med nyttig informasjon her er legene som har sendt pasienter til Joralf Gjerstad - Snåsamannen.
Av 2 grunner :
- Joralf Gjerstad har nå valgt å trekke seg tilbake, og det må man respektere, uansett livssituasjon og behov, mannen er tross alt over 82 år ! ( Pensjonsalder er jo fra 62-70 år )
( håper det kommer en etterfølger snart )
- Han har systematisk brent alle referanser til tidligere pasienter, av hensyn til personvern og egen integritet.

EN tanke som jeg fikk via en filmsnutt - ikke min tanke, men den er verdt å ta med i betraktningen :

DERSOM det FINNES energier ( Gud, Engler, Hjelpere, osv ) og ikke minst et liv etter døden ( reinkarnasjon ),
og dette ble bevist ; VILLE DET OPPSKAKE hele verden !
Et slik bevis som man kan dokumenter opp , ned og sideveis, vil forandre livet til alle levende mennesker !
Plutselig vil vi oppdage at den vi kriger mot idag, var vår bror i forrige liv, og at vi igjen skal leve sammen i neste liv....

En slik visshet, vil forandre hele verden slik vi kjenner den idag !

Vi HAR indisier, masser av de, men ikke reelt bevis.
Kansje vi ikke får lov å få bevis, pågrunn av de konsekvenser et slikt bevis ville medføre av endringer ? at det vil ødelegge hele vår hensikt med å være her ?
Antall ord: 743

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Svart materie er jo nettopp svart fordi ingen stråler unnslipper. De store gravitasjonskreftene i de svarte hullene sluker alle bølgelengder av lys/energi. Dette gjør det så å si umulig å få et innblikk i hva som skjer når et svart hull dannes, ettersom de detekterbare og interessante bølgelengdene aldri vil kunne nå våre apparater eller øyne.

Det er altså ikke snakk om at de utstråler energi på bølgelengder vi ikke kan detektere med apparater. Sannsynligvis blir det sendt ut et stort spekter av energi, på mange bølgelengder, det er bare det at alt trekkes tilbake igjen.

http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/1.3134919

Basert på dette, skulle en anta at noe har vanskelig for å leve på de plassene hvor det finnes svart materie, og særlig siviliserte samfunn. Her tror jeg vi har mer enn nok med å studere de plassene og objektene som ikke blir hindret i å sende ut bølger. CERN er jo i gang med å simulere kollisjonene vi ikke har mulighet til å se utfallet av i verdensrommet.

Bortsett fra ufo-fenomener, tror jeg menneskeheten ville valgt feil spor om en satset på å lete i verdensrommet etter forståelse av paranormale fenomener. Innen de fleste naturvitenskapelige fag vet vi nok til forklare utrolig mye av det vi i dag måtte lure på. Jeg tror uansett at paranormale fenomener er såpass sammensatte og kompliserte at en må undersøke de på et tverrfaglig grunnlag.

*Hvordan kan en forklare hva som skjer psykologisk med en person som blir healet, hvordan skal en gå fram for å undersøke dette?
*Om healingen var vellykket, hvordan skal en gå fram for å se etter fysiologiske forandringer i personen? Om en skulle gjort dette på en god måte, hadde det blitt et utrolig omfattende opplegg.
*Er det: 1. en form for tankeoverføringsmekanisme som skjer mellom healer og "pasient" som kan sette igang prosesser i kroppen til den som blir healet.
2. en form for psykologisk forbindelse mellom healer->ukjente ting i verdensrommet->pasient som setter igang prosesser i kroppen til den som blir healet
3. hele settingen rundt det å bli healet, det å bli berørt av andre på den måten, en finpusset strategi utviklet av healeren igjennom år med prøving og feiling? Noe som kan få kroppen til å sette igang prosesser en til nå bare har sett på som oppnåelig bare ved å bruke medisiner.

Om jeg skulle undersøkt healingfenomener, ville jeg utvilsomt tatt utgangspunkt i antydningene gjort i punkt 3. Det blir uansett vanskelig, dessuten krever det enorme ressurser. Dessuten vil det kreve et helt unikt tverrfaglig samarbeid. Det som kjennetegner paranormale fenomener er at vitenskapen ikke har kunnet bevise de, men når det gjelder healing så tror jeg at en tverrfaglig belysning vil gjøre at vi kan komme nærmere et svar. Det er fortsatt mange paranormale som ikke har fått en god tverrfaglig belysning. En vet mye innenfor psykologi og fysiologi hver for seg, men hvordan de kan forholde seg til hverandre, er fortsatt noe vi ikke nødvendigvis har god kunnskap om.

Når det gjelder reinkarnasjon, er jo dette noe new-agere, for å bruke det ordet, i senere år i større og større grad har villet sy på lappeteppet av religiøse og paranormale termer. Det jeg mener blir feil med å gjøre dette, er at de ikke lengre tar i betraktning den store helheten reinkarnasjon er en del av i Hinduismen. Hinduismen har som kjent et syklisk historiesyn. Verden går under og gjenoppstår, går under og gjenoppstår, slik går det ifølge troen om og om igjen til evig tid. Reinkarnasjon er nærmest en selvfølgelighet i denne troen, med grunn, om en skal anta at reinkarnasjon er noe som gjelder alle, også de utenfor religionen må en bevise dette vitenskapelig. Hypotesen "sjelen reinkarnerer etter døden" er ikke falsifiserbar, en kan rett og slett ikke motbevise den, og derfor faller det på sin egen urimelighet at den fortsatt står ubesvart. Det at et eventuelt svar ville vendt om på verden, mener jeg ikke er hovedgrunnen til at vi ikke har kunnet bevise eller motbevise hypotesen.

Jeg mener det er to hovedgrunner til at det er mange paranormale fenomener som fortsatt står ubesvart:

1. Hypotesene er ikke falsifiserbare, de står altså fortsatt ubesvart. Om dette er pga. feil innsynsvinkel og utgangspunkt for forskning/at vi ikke har teknologien, eller om påstanden er feilaktig, er ikke godt å si.
2. Forskning på paranormale fenomener har som oftest ingen innlysende økonomisk gevinst som kan tjene inn igjen ressursene som er blitt brukt.

Det viktige i eventuell framtidig forskning på dette må være å bli enige om hvilke fagområder som skal tas i bruk, hvordan en skal angripe det, og her er det nok mange som ville hatt et ord med i spillet. Skulle en investert mye penger i det, burde folk bli enige rundt disse spørsmålene.
Antall ord: 838

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links