Fakta, teori & skepsisÅndelig aktivitet -påvirkningskraft på ymse apparater?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Åndelig aktivitet -påvirkningskraft på ymse apparater?

Innlegg av paraunormal »

En hører stadig vekk påstander om at ånder har fått TVer, stereoanlegg, radioer og forskjellige apparater til å oppføre seg merkelig.

Jeg mener å forbinde dette til åndelig aktivitet er en uting, særlig når en vet hvor mange eksisterende faktorer som kan påvirke et avansert apparat, og at en feilsøking tar lang tid, i tillegg at en kan risikere å aldri finne ut hva som gjorde det. En bedrift kan for eksempel ikke anta at åndelig aktivitet var årsaken når de oppdager at et kritisk apparat oppfører seg merkelig. Hva skulle en isåfall gjort med problemet? Drevet ut de antatte åndene og satset på at det ikke skjedde igjen? Å stoppe feilsøkingen og slå seg til ro med at ånder hadde innvirket på apparatet vil jo ikke hindre at problemet kan skje igjen. Om en person som arbeider på plassen først er overbevist om at det er åndelig aktivitet der, eller har mistanker, tviler jeg ikke at personen kan vurdere ånder som en mulig årsak til apparatets oppføresel og faktisk slå seg til ro med det.

Kan vi ikke lengre stole på at tradisjonell feilsøking er god nok uten ånder som en mulig forklaring?

For meg virker det som om mange som er opptatt av det paranormale og har opplevd åndelig aktivitet ofte foretrekker å forklare f.eks at radioen startet av seg selv det med ånder framfor noe annet, av den simple grunn at de dermed får en bekreftelse på at åndene finnes som en bonus (sier ikke at det gjelder alle). Som et motargument kan en jo si at det allerede er mange mennesker som har opplevd at åndelig aktivitet har ført til slikt. Kan en stole blindt på de andre tilfellene? Hvor fra kom de første beretningene om dette? Vil tro at det hadde stort potensiale til å skape en dominoeffekt av flere beretninger, ettersom folk som har lest om det vil se åndelig aktivitet som en mulig forklaring, muligens også en foretrukket forklaring.

Noen som har tanker rundt dette?
Antall ord: 345

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Re: Åndelig aktivitet -påvirkningskraft på ymse apparater?

Innlegg av Asbjørn »

Å tro at det er åndelig aktivitet som forårsaker merkelige ting med apparater - både elektroniske, elektriske og mekaniske - ja, da hadde servicebransjen ikke hatt noen fremtid.

Fremtid, ja, servicebransjen for radio/tv er jo nesten borte allerede, fordi utviklingen prismessig har endt opp med at det blir for dyrt å reparere f.ex en dvd spiller / videomaskin.

Jeg er utdannet radio-tv fagmann og med ekstra interesse for data - i tillegg til tro på det åndelige.
Jeg VET at det finnes 1000 andre årsaker til at et apparat ikke virker som det skal , før jeg satser på at åndelige aktivitet er årsak til problemer med elektronikk.

Elektriske apparater ( pr min definisjon f.ex en ovn ) har ledning inn, en (eller flere) bryter(e), og noe som forbruker strømmen.
Et elektronisk apparat ( merk avslutningen av ordet) inneholder elektronikk (såkalt halvlederteknikk) i en eller annen form, og da snakker vi om apparater med minst 1 ledning inn ( og evt ut), somregel minst 2 ledninger inn eller ut. Ja, antenne på en radio er og en ledning inn. Og det samme med batteriene inni -de har og "ledning inn" til elektronikken.

Før man bør anta at det er åndelig aktivitet som påvirker et apparat, bør man først sjekke om det er andre årsaker til at et apparat oppfører seg merkelig :
Er batteriene ok ? Er strømtilførselen fra lysnettet stabil ?
Er det ytre forstyrrelser som påvirker elektronikken ? Jeg er også radioamatør, og vet at radiosendere kan gjøre mye rart med elektronikken.

Brus eller annen væske sølt inni en fjernkontroll kan lage mange rare signaler fra fjernkontrollen selv lenge etter at den er tørr på utsiden.

Vi har noe vi kaller for "vakkelfeil" - dvs en lodding eller kontakt hvor det er en feil, som kommer og går.( og kan være omtrent umulig å finne )

Videre har vi idag masser av alektronikk som bruker "datachipper" - små svarte og somregel firkantede saker med masser av tilkoblinger ( ser ut som tusenben), og har gjerne hundrevis - tusenvis av transistorer inni, hvor feil i en av disse transistorene inni vil kunne gi rare resultater og da gjerne i gitte situsjoner. ( tilogmed til visse klokkeslett ).

Derfor vil jeg normalt si at apparater som oppfører seg merkelig somregel har en annen årsak enn åndelige.

Derimot ; dersom vi kan påvise med måleapparater ( som ellers oppfører seg normalt ) at det er noen "rare signaler" - ute å gå , da må man vurdere om det er spesielle årsaker til slike reaksjoner.
Det kan være lokale endringer i magnetiske forhold, temperaturendringer ( uten grunn), med videre.
Støv som forårsaker "orber" på bilder, anser jeg som en helt normal forekomst uten åndelig påvirkning i 99,999999% av tilfellene.
Når blitzen er så nær linsa som den er på nye fotoapparater, MÅ de dukke opp - fordi støv finnes overalt.. Og påvirkes av luftstrømninger i rommet, luftfuktighet, statisk elektrisitet, osv.

Jeg har dog med ett apparat ( som enslags erstatning for EMF-meter ) brukt et elektronisk kompass som en indikator på uvanlige situasjoner, og har opplevet en gang at mitt elektroniske kompass oppførte seg rart.
Dette var med nytt batteri, og kun innenfor en kort tidsramme.
Uansett ellers har det oppført seg som det skal.
Videre har jeg et elektronisk termometer- som avleser overflate temperatur, som og kan gi indikasjoner om det er plutselige lokale temeraturendringer på en overflate.
Men da må det pekes mot stedet der temperaturforandringen skjer.

Det elektroniske kompasset gav utslag da jeg var på skillingmark med Olav Moldestad i 2005, og det på en måte det aldri før eller siden har gjort.
Jeg tok opptak av dette, og det opptaket har jeg lagt på youtube, slik at dere kan se.
Opptaket inneholder og en sekvens der jeg tok opptak hjemme i Florø, til sammenligning.
Og det har alltid ellers oppført seg "rock steady" - så dette er en selvopplevet situasjon jeg ikke finner "fornuftige" årsaker til hvorfor skjedde.
Her er filmen for de som vil se :

SÅ - Sjekk ALLTID andre muligheter for årsaker til hvorfor noe skjer, FØR man åpner for at det KAN være åndelige årsaker til "merkelige" fenomen i elektrisk og elektronisk utstyr.
I værste fall kan faktisk livet ditt være avhengig av det !
Brann i elektrisk og elektronisk utstyr er en av de store brannårsaker her til lands, og bør ikke avfeies med at det "er sikkert et spøkelse". Du risikerer å bli et om du har den innstillingen.....

Asbjørn
Antall ord: 765

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg så et interessant program en gang om dette. Der påstod de faktisk at slike ting ikke var forårsaket av ånder, men rett og slett av mennesker. Det har jeg mer tro på :) I de fleste tilfeller tatt opp i dette programmet var det barn som skapet disse fenomenene, de fleste grunnet lite oppmerksomhet.

Pokker at jeg ikke aner hva slags program det var jeg så! Jeg tror det meste av slikt handler om vibrasjonsfrekvenser, hvordan våre egne svingninger påvirker alt rundt oss. Kjenner flere som sliter med at elektronikk ikke fungerer spesielt godt med de i nærheten... Dog, de fleste problemene oppstår vel ved tekniske feil og dårlig teknologi :P
Antall ord: 117
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

zind skrev:Jeg så et interessant program en gang om dette. Der påstod de faktisk at slike ting ikke var forårsaket av ånder, men rett og slett av mennesker. Det har jeg mer tro på :) I de fleste tilfeller tatt opp i dette programmet var det barn som skapet disse fenomenene, de fleste grunnet lite oppmerksomhet.

Pokker at jeg ikke aner hva slags program det var jeg så! Jeg tror det meste av slikt handler om vibrasjonsfrekvenser, hvordan våre egne svingninger påvirker alt rundt oss. Kjenner flere som sliter med at elektronikk ikke fungerer spesielt godt med de i nærheten... Dog, de fleste problemene oppstår vel ved tekniske feil og dårlig teknologi :P
Det du nevner her er telekinese...

A
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Jeg er enig i att tull med det elektriske bør søkes via elektriker først og ikke ett medium.

Saken er jo og att vi vet ikke mye om paranormale energier, spøkelser etc.
Det er kjent att de etter sigende kan tukkle med elektriske ting. Det har nesten blitt en standard og da er det ikke så rart om folk tenker sånn.
I ekstreme tilfeller har man hørt om hjemsøkte hus som har fått strømregninger på 10 ganger det normale. Da er teorien att spøkelset drenerer elektrisk kraft like lett som mennesklig energi for å holde på som de gjør.
Skal man være skummel å banke i vegger etc. tar det jo fysisk energi å få til må man tro.

Dette er jo detaljer som kan være interessante for ett troende menneske for å tenke seg frem til hvordan litt av dette paranormale virker.
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

Metodisten skrev: I ekstreme tilfeller har man hørt om hjemsøkte hus som har fått strømregninger på 10 ganger det normale. Da er teorien att spøkelset drenerer elektrisk kraft like lett som mennesklig energi for å holde på som de gjør.
Skal man være skummel å banke i vegger etc. tar det jo fysisk energi å få til må man tro.
Om dette gjelder eldre hus, eller hus med gammelt ledningsnett, kan forklaringen være at disse ledningene har mye høyere resistens enn nye ledninger. Dette har jeg fra forelesninger i elektrofysikk. Om strømforbruket i utgangspunktet var lavt, er det ikke utenkelig at det kan bli ti ganger høyere om det er nok resistens i ledningene. Ledningene vil da virke på samme måte som varmeelementene i en varmeovn. Resistensen (motstanden) gjør at det utvikles varme. Det benyttes ulik motstand for hvert effekttrinn. Ledningene i huset vil faktisk virke som en varmeovn, men siden den blir fordelt over hele ledningsnettet, trenger det ikke utvikle seg til en brann.
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Asbjørn skrev:
zind skrev:Jeg så et interessant program en gang om dette. Der påstod de faktisk at slike ting ikke var forårsaket av ånder, men rett og slett av mennesker. Det har jeg mer tro på :) I de fleste tilfeller tatt opp i dette programmet var det barn som skapet disse fenomenene, de fleste grunnet lite oppmerksomhet.

Det du nevner her er telekinese...

A
Jepp :)

Jeg ser at jeg egentlig har postet et skikkelig dårlig innlegg her. Poenget var nemlig at dette var et program om hjemsøkte hus! Så dette var noe de aller fleste ville kalt spøkelser, når det i mange tilfeller kanskje kun er vår egen energi, eller til og med energien til våre nærmeste som skremmer oss. Og det uten at den som forårsaker dette selv aner noe om det.
Sikkert ikke noe ny teori dette her, men jeg syntes det var interessant :)

Siden du er utdannet radio-tv fagmann så MÅ jeg jo spørre om noe Asbjørn. Jeg har postet det her før, så du får ha meg unnskyldt om du har svart på det tidligere. Jeg har nemlig kun hatt en konkret opplevelse når det gjelder elektronikk, som jeg syntes var såpass merkelig at det kan være verdt å nevne....
Vi hadde nettopp fått oss ny dvd spiller. Ikke noe dyr fancy versjon, men heller ikke av de billigste. Uansett, vi hadde brukt dvd spilleren en gang og den fungerte helt fint. Neste dag hadde jeg ved tilfeldighet lagt en moldavitt oppå spilleren, og spilleren klarte ikke lenger lese discen. Fikk den aldri til å funke etterpå, utallige forsøk. Det var vel antageligvis en defekt spiller, men jeg har jo en teori om moldavitten kan ha forstyrret noe av disse teknologiske duppedittene. Moldavitt er er av mange ansett for å være del av en meteoritt. Mitt spørsmål er jo om det kan være noe i denne steinen (en form for magnetisme kanskje??) som kan ha påvirket dvd spilleren og ødelagt den? Sikkert vanskelig spørsmål det her, men kanskje du har hørt om noe lignende :)
Antall ord: 426
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

paraunormal skrev:
Metodisten skrev: I ekstreme tilfeller har man hørt om hjemsøkte hus som har fått strømregninger på 10 ganger det normale. Da er teorien att spøkelset drenerer elektrisk kraft like lett som mennesklig energi for å holde på som de gjør.
Om dette gjelder eldre hus, eller hus med gammelt ledningsnett, kan forklaringen være at disse ledningene har mye høyere resistens enn nye ledninger. Dette har jeg fra forelesninger i elektrofysikk. Om strømforbruket i utgangspunktet var lavt, er det ikke utenkelig at det kan bli ti ganger høyere om det er nok resistens i ledningene. Ledningene vil da virke på samme måte som varmeelementene i en varmeovn. Resistensen (motstanden) gjør at det utvikles varme. Det benyttes ulik motstand for hvert effekttrinn. Ledningene i huset vil faktisk virke som en varmeovn, men siden den blir fordelt over hele ledningsnettet, trenger det ikke utvikle seg til en brann.
Riktig - men med ett unntak :
Resistensen vil faktisk ØKE, noe som gjør at strømmen ( og derved forbruket) blir mindre !

Dette kan beregnes med OHM's lov :

I=U/R Strøm = spenning delt på motstand.

Siden innspenning (merkespenning) er konstant 220-240 v vil motstanden i ledningsnettet i huset KOMME I TILLEGG til det som bruker strøm i huset, f.ex en varmeovn.

Så om ovnen trekker 2200W vil strømmen ved 220 V være 10 A.
Om vi så legger inn en resistans i ledningen i huset på f.ex 10 ohm,
vil regnestykket bli :
Med 10 ampere, må motstanden i ovnen bli R=U/I = 220 / 10 = 22 ohm.

Legger vi nå TIL 10 ohm i kretsen, blir motstanden 32 ohm , og da vil strømmen bli :
I =U/R = 220 / 32 = 6,875 A.

Totalstrømmens effektivitet vil da bli :
P = U * I = 220 * 6,875 A = 1512,5 W

Med andre ord ca 500W MINDRE enn dersom ledningen er "motstandsfri".
( det vil den ikke være sålenge den ikke er en superleder, og de finnes kun ved meget lave temperaturer ) i et hus vil ledningene ha ganske lav motstand, avhengig av kvadratet på ledningene og type metall de er laget av..

Med høy motstand i ledningsnettverket som du nevner her, vil nok strømforbruket i huset GÅ NED, ikke opp....
Så følgende utsagn :
Om strømforbruket i utgangspunktet var lavt, er det ikke utenkelig at det kan bli ti ganger høyere om det er nok resistens i ledningene.
så MÅ jeg arrestere deg på det ; HØYERE MOTSTAND GIR MINDRE FORBRUK -sålenge spenningen er den samme.

Dersom strømforbruket i et hus blir 10 ganger hæyere enn normalt, er det andre årsaker enn ledningsnettet som sådan.
Om ånder har mulighet til å trekke 9 ganger mer energi fra strømnettet enn hva som er et normalt forbruk i et hus, ja da . . DA MÅ MAN merke det på en eller annen måte !

Tross alt : Normalforbruk er ca 20 000 kWh pr husstand i året,
og det tidoble vil da være ca 200 000 KWh pr år...

Med andre ord ; strømforbruk nok til å drifte 9 andre hus i tillegg. . . .

Så ; Fremdeles med den meningen ?

A
Antall ord: 558

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

Ville tatt et søk på google etter spillerens navn etterfulgt av "review", "test" eller "feil" som stikkord, så ser en om det generelt er problemer med spilleren.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

zind skrev:Siden du er utdannet radio-tv fagmann så MÅ jeg jo spørre om noe Asbjørn. Jeg har postet det her før, så du får ha meg unnskyldt om du har svart på det tidligere. Jeg har nemlig kun hatt en konkret opplevelse når det gjelder elektronikk, som jeg syntes var såpass merkelig at det kan være verdt å nevne....
Vi hadde nettopp fått oss ny dvd spiller. Ikke noe dyr fancy versjon, men heller ikke av de billigste. Uansett, vi hadde brukt dvd spilleren en gang og den fungerte helt fint. Neste dag hadde jeg ved tilfeldighet lagt en moldavitt oppå spilleren, og spilleren klarte ikke lenger lese discen. Fikk den aldri til å funke etterpå, utallige forsøk. Det var vel antageligvis en defekt spiller, men jeg har jo en teori om moldavitten kan ha forstyrret noe av disse teknologiske duppedittene. Moldavitt er er av mange ansett for å være del av en meteoritt. Mitt spørsmål er jo om det kan være noe i denne steinen (en form for magnetisme kanskje??) som kan ha påvirket dvd spilleren og ødelagt den? Sikkert vanskelig spørsmål det her, men kanskje du har hørt om noe lignende :)
Nei, det tror jeg ikke på .
Siden du hadde lagt den OPPÅ spilleren, ville topplokket virke som en metallskjerm, og dermed skjermet spilleren....
( de fleste spiller er dog plast oppunder, slik at faraday-bur ikke er en aktuell skjerming... )

Uansett ; OM moldavitten hadde hatt så mye energi i seg på frekvensområder som faktisk ville ødelagt en DVD spiller, ville dette vært kjent allerede i vitenskapelige kretser.
Akkurat som uranium - hvor Madam Curie med ektemann fikk se og erfare energi fra "steiner".
Så i dette tilfellet tror jeg heller det var en fabrikasjonsfeil av noe slag.
Elektronikken inni dagens elektroniske utstyr skal være skjermet både for inn og utstråling av påvikningsfulle stråler.
( Unntak er plasmaskjermer som lager store problemer for radioamatører - da skjerming av plasmaskjerm også ville ødelegge lysmengden fra skjermen. )

Moldavitten har dog frekvenser, men på andre frekvensområder enn radio/tv utstyr har.
Tross alt - de hjelper av og til folk, uansett om det er radio/tv i nærheten eller ikke.

Personlig tror jeg disse frekvensene fra krystaller har så ultrakorte bølger at vår teknologi idag enda ikke kan måle de skikkelig. ( det er atomsvigninger )

A
Antall ord: 408

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av paraunormal »

La ikke merke til at innlegget ditt kom imellom, gi meg litt tid til å tenke på det, tror jeg tenkte feil, at motstanden var i den ytre kretsen, no som ga et spenningstap i huset som måtte kompanseres for. Skal sjekke det opp.

Jeg skrev at "om strømforbruket allerede var lavt". Tenkte da på gamle spøkelseshus som var forlatt, men som noen alikevel betalte strøm for.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links