Fakta, teori & skepsis ⇒ Nytt juleevangelie...
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Nov 2006 21:18
- 18
- Kjønn (valgfri): oftopic
- Lokalisering: Urula
- Blitt takket: 185 ganger
Nytt juleevangelie...
[media]http://www.youtube.com/v/t08r4aMuOUE[/media]
Antall ord: 8
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Mai 2008 21:55
- 16
- Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
- Lokalisering: Goat-House
- Har takket: 343 ganger
- Blitt takket: 152 ganger
Re: Nytt juleevangelie...
Ser man det ja..
Antall ord: 4
I'm not insane.; my mother had me tested.!
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
For en usammenhengende film... Først viser den at kristendommen har stjålet julefeiringen og gjort den til "sin", og så glorifiserer den religionen og oppfordrer til å bli en troende.
De har jo til og med ramset opp budene her der det står at man ikke skal lyve og stjele, mens filmen viser at det nettopp er det kristendommen har gjort. Stjålet julen og løyet om hvorfor vi skal feire på den tiden av året...
Hurra for dobbeltmoral.
De har jo til og med ramset opp budene her der det står at man ikke skal lyve og stjele, mens filmen viser at det nettopp er det kristendommen har gjort. Stjålet julen og løyet om hvorfor vi skal feire på den tiden av året...
Hurra for dobbeltmoral.
Antall ord: 81
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Interessant film. Ja, det er ikke uten grunn at jeg som kristen ikke feirer denne såkalte høytiden. Denne jule"høytiden" feires derimot av religiøse mennesker av mange valører, også den religiøse ateismen feirer i vei som bare det. Jaja, hver sin smak.
Antall ord: 48
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Julen er egentlig enkel.
Men den viser godt att det har gått 2000 år siden hendelsen som feires.
Det er rett att allt omkring feiringen er på villspor. Og som jeg sa i ett innlegg i fjor i bergens avisen BA, er det ett paradoks att en religion som snakker anti materialisme og anti grådighet som noe av det viktigeste "feires" med en kjøpefest uten like.
Spørsmålet blir jo, hva er det egentlig vi feirer ?
Er det vits i å ha fri fra jobb og feire og fråttse når vi ikke engang vet hvorfor vi gjør det, eller i allefall ikke har respekt for den egentlige grunnen til jul ?
Vi ville vel ikke finne på ha så lite respekt for å feire en som vant grand prix sang finale att vi feiret uten å være bevisst på hva vi feiret i det hele tatt...f.eks.
Kansje vi skulle avskaffe hele julen og som Akasha er inne på ikke ta den opp igjen før vi vet hva vi gjør
Men den viser godt att det har gått 2000 år siden hendelsen som feires.
Det er rett att allt omkring feiringen er på villspor. Og som jeg sa i ett innlegg i fjor i bergens avisen BA, er det ett paradoks att en religion som snakker anti materialisme og anti grådighet som noe av det viktigeste "feires" med en kjøpefest uten like.
Spørsmålet blir jo, hva er det egentlig vi feirer ?
Er det vits i å ha fri fra jobb og feire og fråttse når vi ikke engang vet hvorfor vi gjør det, eller i allefall ikke har respekt for den egentlige grunnen til jul ?
Vi ville vel ikke finne på ha så lite respekt for å feire en som vant grand prix sang finale att vi feiret uten å være bevisst på hva vi feiret i det hele tatt...f.eks.
Kansje vi skulle avskaffe hele julen og som Akasha er inne på ikke ta den opp igjen før vi vet hva vi gjør
Antall ord: 177
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Ja, den "Norske" julen er jo nettop kun samhold, familien, god mat, litt pakker.
Youle(Jul) sin egentlige betydning var jo en feiring av at det gikk mot lysere tider,
den 21 desember, Vintersolverv.
MEN, som vi vet så har jo Kristendommen prøvd å "ta den over" og gjøre den til sin egen.
Mye av det religiøse vissvasset har mistet grepet, takk og lov, men man kan ennå se og
føle den religiøse propaganda både i Julesanger på radio, og TV-programmer på NRK..
Youle(Jul) sin egentlige betydning var jo en feiring av at det gikk mot lysere tider,
den 21 desember, Vintersolverv.
MEN, som vi vet så har jo Kristendommen prøvd å "ta den over" og gjøre den til sin egen.
Mye av det religiøse vissvasset har mistet grepet, takk og lov, men man kan ennå se og
føle den religiøse propaganda både i Julesanger på radio, og TV-programmer på NRK..
Antall ord: 89
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Akasha memoria skrev:
Grunnen til at det er så fælt å feire jul på måten den feires idag er at jeg støtter oppunder den store svindelen bak julefeiringen. Akkurat som å feire slaget på stiklestad. Vi støtter kristendommens herjinger og vår egen kulturs undergang på denne måten, uvitende kansje ja, men derfor er det idiotisk av den som vet.
Ja dette er jeg faktisk helt enig i.
Jeg er enig i at dette må fornyes, og ikke bare fortsette på død og liv,
bare fordi det er tradisjon. Og mye av det er ikke vår tradisjon engang,
men skapt og påtvunget av mange forskjellige grunner.
De fleste veit nå at Jesus IKKE ble født på Julaften, selvom tradisjonen sier det.
Og Jesus har heller aldri bedt om å bli feiret.
De fleste veit nå at feiringen opprinnelig var en markering av Vinter-sol verv, kallt Youle, 21 dec.
De fleste veit at Julenissen IKKE finnes, selvom tradisjonen sier det.
Alikevel så går de samme søte, naive Julesangene fra det forrige århundre på radio, og er Guds-tjeneste på NRK i Jula, SELVOM vi er klar over at dette faktisk er tull, også har dette blitt pengemaskiner.
Men hva gjør vi?
Skal vi fortsatt ha dette, SELVOM vi som mennesker og kultur har forandret oss?
Hvis ikke, så er faren der for at vi vil føle oss som utlendinger i eget land, fordi allt dette ikke gjenspeiler der vi befinner oss i dag.
Disse tinga fra en svunnen tid er kanskje nødt til å følge etter?
Grunnen til at det er så fælt å feire jul på måten den feires idag er at jeg støtter oppunder den store svindelen bak julefeiringen. Akkurat som å feire slaget på stiklestad. Vi støtter kristendommens herjinger og vår egen kulturs undergang på denne måten, uvitende kansje ja, men derfor er det idiotisk av den som vet.
Ja dette er jeg faktisk helt enig i.
Jeg er enig i at dette må fornyes, og ikke bare fortsette på død og liv,
bare fordi det er tradisjon. Og mye av det er ikke vår tradisjon engang,
men skapt og påtvunget av mange forskjellige grunner.
De fleste veit nå at Jesus IKKE ble født på Julaften, selvom tradisjonen sier det.
Og Jesus har heller aldri bedt om å bli feiret.
De fleste veit nå at feiringen opprinnelig var en markering av Vinter-sol verv, kallt Youle, 21 dec.
De fleste veit at Julenissen IKKE finnes, selvom tradisjonen sier det.
Alikevel så går de samme søte, naive Julesangene fra det forrige århundre på radio, og er Guds-tjeneste på NRK i Jula, SELVOM vi er klar over at dette faktisk er tull, også har dette blitt pengemaskiner.
Men hva gjør vi?
Skal vi fortsatt ha dette, SELVOM vi som mennesker og kultur har forandret oss?
Hvis ikke, så er faren der for at vi vil føle oss som utlendinger i eget land, fordi allt dette ikke gjenspeiler der vi befinner oss i dag.
Disse tinga fra en svunnen tid er kanskje nødt til å følge etter?
Antall ord: 267
Hide post links |