Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderåndenes makt suger

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Re: åndenes makt suger

Innlegg av TheMartine »

ludoburgero skrev:Å, da misforsto jeg... trodde innlegget ditt var ment som respons til meg og at du mente jeg oppfordret deg til å kverulere "slik jeg gjør". Beklager!
Neida, jeg oppfordrer meg selv til å kverulere, jeg. Lar meg ikke påvirke av noen, nemlig :mozilla_laughing:
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Åndenes makt er ikke mer seriøst enn at de vil lage litt show.

Norges mest klarsynte - Deborah Borchgrevink er ikke spurt om å få være med lenger, fordi hun "gjør det såå enkelt".

De vil ha litt show rundt det hele, litt mystikk. Og det må de jo gjerne ha, men da vil heller ikke husene/stedene bli helt rene for energi. Et eks. er går dagens episode fra Dokka.
Der ble ikke huset rent for energi.
Sorry for dem som bor der. Men det er moro å se på, se hva de finner.... :bat :geek:
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Klart de vil lage litt show. Men de holder det fortsatt innen rimelighetens grenser, mener nå jeg. Se bare på for eksempel Paranomral State, hvor de legger på så utrolig mye musikk, lyder, lysglimt, hvisking, banking, hyling og masse annet fjas som virkelig ødelegger hele serien. Nei, less is more, som de sier.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Blankpels skrev:Det er ikke umulig at de ikke benytter seg av cold-reading også.
Det er mange muligheter.

Jeg er generelt kritisk til de fleste programmer av den sorten, men Åndenes makt har jeg fått stor respekt for. Det vil selvfølgelig alltid være teoretikere som nekter å tro på noe som helst, så denne diskusjonen er egentlig dødfødt fra første sekund.

Gjør som dere vil.
Hvorfor er diskusjonen dødfødt? Forde det finnes andre muligheter enn åndelig aktivitet?
Jeg synes trådstarter har et godt poeng når hn påpeker dette med rekonstruksjonene. Hvis slike historier baserer seg på ekte hendelser burde det ikke være umulig å filme de.
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Den er dødfødt fordi alt, absolutt alt, blir spekulasjoner. Det er mulig de bruker cold-reading. Det er mulig de ikke bruker cold-reading. Det er mulig alt er bare skuespill. Det er mulig alt ikke bare er skuespill. Det er mulig Lilli Bendriss har på seg BH. Det er mulig Lilli Bendriss ikke har på seg BH.

Skjønner du? Det blir bare synsing hit og synsing dit. Skal man komme noen vei her, burde noen ringe TVNorge og be om bevis for at det ikke er juks.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Blankpels skrev:Den er dødfødt fordi alt, absolutt alt, blir spekulasjoner. Det er mulig de bruker cold-reading. Det er mulig de ikke bruker cold-reading. Det er mulig alt er bare skuespill. Det er mulig alt ikke bare er skuespill.
Jeg synes ikke det å diskutere dette er dødfødt alikevel. Man kan komme med mulige forklaringer, og på den måten komme nærmere den rette forklaringen ved å avgjøre hva som er mest sannsynelig. Man øker sjansen til å finne den rette forklaringen.

Det er mulig Lilli Bendriss har på seg BH. Det er mulig Lilli Bendriss ikke har på seg BH.
:lol:
Skjønner du? Det blir bare synsing hit og synsing dit. Skal man komme noen vei her, burde noen ringe TVNorge og be om bevis for at det ikke er juks.
TVNorge er neppe i stand til å fremlegge bevis, verken på åndelig aktivitet, de klarsynte, eller historiene fortalt av deltagerne i serien.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg lover deg... hadde dette vært et program som hadde fått dette "stempelet"
(på lik linje som hele gimmicken med "Parental Advisory: Explicit Lyrics" greia)
som å være "for sterkt for norsk TV" eller "kontroversielt", så hadde alle gått amok
og søkt på Piratebay etter det.

Og siden det går på alle Se-og-hør-leseres og husmødres favorittkanal TVNorge,
så får det ikke akkurat ytterligere kredibilitet av den grunn heller.

Det er så herlig når vi alle har fordommer og forventninger og aldri kan forholde oss til saken.
Om dette så er spekulasjoner, Martine, så er det alltid noen som vil velge å se det slik at hele programkonseptet også er spekulasjoner i om det finnes åndelig aktivitet i det hele tatt.
Slik er det, og slik vil det kanskje alltid være, fordi mennesker bare er sånn.

For min del blir det ødelagt fordi de må legge til effekter slik som stemningsskapende musikk.
Så tverr er jeg. Det appellerer ikke til mine kriterier, liksom.
Andre appellerer det til pga. ditt og datt, andre liker det, andre liker det ikke, bla bla bla.

Istedenfor om vi skal diskutere ektheten, så blir det diskutert utifra smak og behag.
Dødfødt? Vel, smak og behag KAN diskuteres. I det uendelige.
Antall ord: 219
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2007 17:36
17
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Rosalind »

Sol@ngelica skrev:
klafdeR skrev:episode 23/11

Hvorfor kan ikke tv Norge og åndenes makt sette opp ett kamera på rommet til hun jenta. Når det blir sagt at HVER kveld setter det seg en dame på sengen og dytter dyna om henne. Men neida, gud forby at de kunne en gang få noen "EKTE" skygger på film. Da mister jo de som jobber som "skyggeskuespillere" jobben. Blir så lei av møkkprogrammer om det paranormale...
Helt enig, de burde gjort mer ut av det.
Og hu jente i most hunted burde vært bytte ut, hun ødelegger jo alt.
Lyst å fare igjennom skjermen og bare denge løs på henne, binde henne fast i en stol å la henne være der det spøker for å hjelpe henne over kneika.
Hadde det kanskje blitt en spøkelses jeger av henne også, hvis hun ikke hadde blitt lagt inn da, men den sjangsen synes jeg vi burde ta.

Hun er jo bare en grin unge hele tiden. Hun kan ikke bli sett på en skeptiker en gang!
Antall ord: 178
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

D.A. skrev:Jeg synes ikke det å diskutere dette er dødfødt alikevel. Man kan komme med mulige forklaringer, og på den måten komme nærmere den rette forklaringen ved å avgjøre hva som er mest sannsynelig. Man øker sjansen til å finne den rette forklaringen.
Hvordan kan man jobbe seg nærmere sannheten, når alt man har å bidra med er egne teorier? Det finnes folk som sitter på sannheten. De jobber med serien, og de svarer deg sikkert hvis du lurer på noe. Man kommer ikke nærmere en faktisk forklaring ved å synse i hytt og gevær. Jovisst er det gøy å diskutere det ukjente, men akkurat hva som er sant eller ikke sant om Åndenes makt, finnes det faktisk svar på.

TVNorge er neppe i stand til å fremlegge bevis, verken på åndelig aktivitet, de klarsynte, eller historiene fortalt av deltagerne i serien.
De kan sikkert fortelle deg hvordan de lager serien, og det er vel seriøsiteten som er det store spørsmålet her, er det ikke?
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Blankpels skrev:Hvordan kan man jobbe seg nærmere sannheten, når alt man har å bidra med er egne teorier?
Det handler om å finne den mest sannsynelige forklaringen.

Det finnes folk som sitter på sannheten. De jobber med serien, og de svarer deg sikkert hvis du lurer på noe.
Fant ut at en på forumet her har gjort dette. Link: https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 4258&hilit
Man kommer ikke nærmere en faktisk forklaring ved å synse i hytt og gevær. Jovisst er det gøy å diskutere det ukjente, men akkurat hva som er sant eller ikke sant om Åndenes makt, finnes det faktisk svar på. De kan sikkert fortelle deg hvordan de lager serien, og det er vel seriøsiteten som er det store spørsmålet her, er det ikke?
Ang. produksjonen av åndenes makt, finnes det selvfølgelig de som har svaret på hvordan det gjøres. Mulig rekonstruksjoner og historier blir gjenfortelt så eksakt som mulig, men vi må også huske på at det er underholdning som er formålet med serien. Det er en konkuranse i media om seerne. Media vil tjene på å dramatisere, om det gjør det mer attraktivt for publikum. All media har denne interesse, og de er nok ikke villige til å si direkte at dette er tilfelle. Da mister jo serien sin underholdningsverdi.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Da har vi jo allerede fått svar fra Tom Strømnæss, da. Han sier det ikke er juks, da er det vel ikke juks. Eventuelt kan man velge å tro at han lyver, han også, så kan vi begynne å diskutere troverdigheten til Tom Strømnæss.

Jeg synes ikke rekonstruksjonene er så veldig viktige i det store og det hele. Det som teller, er hva de klarsynte er i stand til å finne ut, det er det som er den virkelige underholdningen.

Men, jeg kan ikke tvinge deg til å tro på dette, og ingen kan overbevise deg uansett hvor mye de sverger på at programmet ikke lurer deg, hvis du ikke er villig til å godta det. Å være kritsk er vel og bra, men det er lite fruktbart å koke suppe på spiker. If you cath my drift ;)
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

TheMartine skrev:Jeg kan repetere dette i all evighet: Åndenes makt er faktisk hundre prosent seriøst, jeg kjenner flere som har jobbet med produksjonen av serien. De klarsynte vet faktisk ikke en damn shit før de kommer til stedet. Sånn er det bare.
Når åndenes makt programmene begynte var det ganske uhørt å i det hele tatt ta paranormale fenomener som noe annet en sinnsykdom eller hallusinasjoner.
Det har sakte endret seg i Norge.
Mye av den "æren" har dette pionerprogrammet.
Formatet er ikke sånn att man overnatter med kameraer sensorer og magnetfeltmålere. Kansje de burde det, men det har ikke vert sånn til nå.
Derimot rekonstruere de litt for den visuelle delen sin skyld, men det er tydeligt rekonstruksjon og forveksles ikke med ekte paranormale fenomener fanget på direkten.

Og si att programmet suger er meningsløst.

Om man har fått med seg noen episoder, så har man sett att de utrolig nok har fått med seg flere "stunt" fra spøkelser eller hva det er, på direkten. Jeg tviler på att det er gjort noen sted i verden før åndenes makt begynte, først i Danmark, senere i Norge.
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 09 Sep 2008 22:40
16
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av NightHawk »

Må si meg enig med trådstarter her. Ikke fnugg av beviser på film.
Antall ord: 14
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

NightHawk skrev:Må si meg enig med trådstarter her. Ikke fnugg av beviser på film.
Hva er beviser? Jeg har sett dører gå opp av seg selv, leker gå over gulvet av egne vilje og intetanende mennesker ramse opp informasjon de aldri kunne vite på forhånd. Selvsagt kunne man håpe at de hadde klart å fange en skikkelse på film, eller enda bedre, kanskje et ondt poltergeist kunne ta tak i programlederen og kastet ham gjennom stueveggen. Det hadde vært det beste, selvsagt. Vi får krysse fingrene!
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 09 Sep 2008 22:40
16
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av NightHawk »

TheMartine skrev:
NightHawk skrev:Må si meg enig med trådstarter her. Ikke fnugg av beviser på film.
Hva er beviser? Jeg har sett dører gå opp av seg selv, leker gå over gulvet av egne vilje og intetanende mennesker ramse opp informasjon de aldri kunne vite på forhånd. Selvsagt kunne man håpe at de hadde klart å fange en skikkelse på film, eller enda bedre, kanskje et ondt poltergeist kunne ta tak i programlederen og kastet ham gjennom stueveggen. Det hadde vært det beste, selvsagt. Vi får krysse fingrene!
Dører som går opp av seg selv er ingen problem å fikse. Heller ikke ting som flytter seg. Det er i scene-satt hele greia. Folk som vet ting er arrangert. Slik virker det i allefall på meg. Du må ikke tro på alt du ser og hører. At det er noe der ute vi ikke kan forklare er jeg enig i, men dette er for søkt.
Antall ord: 164
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links