Regn skrev:
En kilde kan være så mangt! Hvis man skal vise til en kilde når det gjelder saken om Planet x/2012 så kan man blant annet bruke hulemalerier. Ikke nødvendigvis et bevis, men en kildes hensikt er, i tillegg til å gjøre en påstand/artikkel mer troverdig, å fortelle at opplysningene ikke stammer fra original forskning, og at lesere kan gjøre opp sine egne tolkninger, med mer.
En god kilde oppgir informasjon til støtte for innholdet og poenget i artikkelen. I dette tilfellet var kilden en påstand uten kildehenvisninger. Det er rett og slett ingen god kilde. Skikkelige journalister fnyser (forhåpentligvis) av så slett arbeid.
Det kan gå hvis nyhetsformidleren understreker at det er spekulative ting de skriver om, noe som ikke kommer frem i denne artikkelen. Overskriften røper formålet med saken her.
Det er et både feilaktig og veldig på kanten-utsagn. Du vet ingenting om redaktører rundt omkring "blir truet" til eller fra noe som helst.
Nemmen... Hva vet DU om hva JEG vet? Jeg kunne da godt vært en truet og vettskremt redaktør selv...? De fleste er vel nå klar over at media er rimelig kontrollert.
Ok, jeg skal gi deg tvilen til gode. Hva vet du om dette?
Jeg har lest kommentarene. Og jeg forstår at mange av brukerne har blitt skremt eller støtt av artikkelen. Men de må da tåle alternative artikler i ny og ne! Uansett hvor trangsynte de måtte være. Da får de heller ta det som dårlig underholdning eller hva de måtte mene. Det er ingen som betaler for å lese rundt på itpro.no. Jeg syns det er kjempebra at fler og fler bringer slike saker frem i lyset. De risikerer kanskje å bli sett på som mindre seriøse, noe jeg mener er latterlig! Hvis statsministeren hadde sagt at han tror på spøkelser, hadde man da tatt ham mindre seriøst da? Skulle ikke forundre meg egentlig, men fy så teit og A4-tenkt.
Her er det snakk om å formidle spekulative "nyheter" i form av dårlig journalistisk arbeid, og har ikke noe med å "tenke A4" å gjøre.
Her er det ganske tydelig at redaktørens personlige interesse har fått sin plass på et sted det overhodet ikke hører hjemme, noe de mer seriøse brukerene av nettstedet reagerer på forståelig nok. Selvfølgelig blir man sett på som useriøs når man blander inn slike ting et sted det ikke hører hjemme.
Om statsministeren står frem i Se & Hør og påstår han har sett et spøkelse bryr det ikke meg, men om han tar det opp i en høring på Stortinget begynner jeg å lure på dømmekraften hans.
"Alternative" informasjonsformidlere finnes det mer enn nok av på veven fra før av. Det er bare rett og rimelig å forvente at aktører som i utgangspunktet har holdt en seriøs profil ikke rører inn ting som ubegrunnede konspirasjonsteorier og annet slim.