Fakta, teori & skepsisHøyt Sensitive Personer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Høyt Sensitive Personer

Innlegg av Shania »

Dette er informasjon, som jeg legger ut, fordi det har betydd mye for meg, og lese det. Og av det jeg ser her i forumet, så er det mange som er HSP. Å skjønne seg på, akseptere og se at man er "laga" sånn, og ikke fungerer som alle andre, er viktig. Og også se at man ikke er alene.

Derfor. Dette er ikke informasjon, jeg ønsker å skape noen diskusjon rundt, om det er tilfelle eller ikke. Er du ikke HSP. Kjenner du deg ikke igjen på dette, så være så snill å la være å skriv. For da handler dette ikke om deg. For de det handler om, er det veldig viktig, sårt og utrolig bedømmende og stygt, om man angriper eller vil diskutere det. Da får man heller lage en annen tråd.
For dere som kjenner dere igjen. Og det burde jo være endel, i dette forumet. Så er det veldig bra å se litt nærmer på det. Det kan bli bra privat, men det finnes steder, hvor man kan få greie på mer, på nettet. Ennå ikke funnet noe norsk. Men jobber med saken.

Karakteristikk over Høyst Sensitive Personer.

Følelsesmessig er Høyst Sensitive Personer (HSP) sett på som sky, innadvent og sosialt hemmet (eller de kan være sosialt utadvent). De er ofte ekstremt oppmerksom på andre folk sine følelser. Sensitive mennesker lærer tidlig i livet sitt å maskere sine vakre kjennetegn på sensitivitet, intuisjon og kreativitet.

Fysisk kan HSP'er ha lav toleranse til lyd, for mye lys, sterke lukter, rot og/eller kaos. De har en tendens til å ha mer kroppsbevisshet og vet instinktivt når omgivelsene de er i, ikke passer for de.

De sosialt hemmede HSP'er kan føle seg veldig unormal. De faktisk liker å være i sitt eget selskap og er helt komfortabel med å være alene. Både de innadvendte og de utadvendte HSP'er finner ofte at de trenger tid alene for å komme til krefter igjen etter sosiale interaksjoner.

Psykisk kompenserer HSP'er sin sensitivitet med enten å beskytte seg selv gjennom å være alene for mye, eller prøver å være "normal" eller sosiale, noe som over-stimulerer de og stresser de ut.

Arbeid og karriere er spesielt utfordrende for HSP'er. De er ofte oversett når det gjelder høyere stillinger på sitt arbeidsplass, selv om de er vanligvis de mest samvittighetsfulle arbeidstakere. De er fabelaktige prosjekt-orienterte arbeidstakere, fordi de er ansvarsfulle og meget nøyaktige i sitt arbeid.

Forhold kan være vanskelig. I forhold kan de bli konfrontert med sine uforløste personlige problemer. Men de kan også tilby deres partnere gaven av deres intuitive innsikter.

Kulturelt sett passer HSP'er ikke inn i den tøffe, stoiske og utvendige idealer i det moderne samfunnet, og det som er fremstilt i underholdnings-media.

Barndoms traumaer har en mer katastrofalt effekt på HSP'er. Det er viktig for de å helbrede deres sår fra fortiden fordi de kan ikke bare glemme det, og fortsette i fornektelse.

Spirituelt sett har sensitive mennesker større kapasitet for indre søken. Dette er en av deres største velsignelser.

Når det gjelder næring, trenger HSP'er mer enkelthet i sin diett. De kan være veldig oppmerksom på effekten av maten på helsen, kroppen og den emosjonelle stabilitet.

Flere karakteristikker:

- De er veldig forsiktige og måler opp hver eneste nye situasjon de er i.
- De senser fort om det er noe som ikke stemmer med noe eller med noen, og da blir de ekstra forsiktige.
- Mange av de blir sett på som innadvendt, men det som faktisk skjer er at de er i dyp tenkning og har mye indre refleksjon. Derfor behovet for å være en del eller mye alene.
- Nervesystemet blir meget fort overkjørt om de er i for stressende situasjoner. Og da prøver de å komme seg bort til et stille sted for å komme seg. Noen ganger stikker de rett og slett av.
- Om de blir presset for mye og ikke har mulighet til å komme seg bort, kan noen av de reagere med å eksplodere.
- På grunn av dette med nervesystemet så foretrekker de helst å være hjemme enn å dra mye ut.
- De skvetter lett, de kan bli lett nervøse, på grunn av hypersensitiv nervesystem.
- De elsker å være ute i naturen, for det roer de ned og hjelper de å komme seg.
- De blir ofte misforstått på grunn av sin måte å oppføre seg på.
- De unngår helst å se på voldelige filmer, skrekk-filmer og voldelige tv-show.
- De blir meget dypt beveget av vakker kunst og musikk.
- De tåler ikke å bli presset av andre til å gjøre flere ting på en gang. Heller ikke å måtte gjøre mange ting på en gang i kort tidsrom.
- Som barn kunne familie og lærere se på de som for sensitive.
- De ble ofte fortalt "Ikke vær så sensitive, da!!", noe som fikk de til å føle seg som unormale.
- De kunne også bli fortalt at de er altfor intense.

Det er generelt sagt at det er bare opp til 20% av befolkningen på jorden som er av denne gruppen.

42% av befolkningen på jorden er ikke høyst sensitive, noe som betyr at de fleste ting ikke påvirker de på samme måte som det vil for en høyst sensitiv person. De andre, mellom de 20% av høyst sensitive og de 42% av ikke sensitive, faller et eller annet sted mellom disse to gruppene. Noen få er slik at de reagerer ikke emosjonelt på noe.

Det er også slik at 20% av dyrene er høyst sensitive.

Linker....
Selvtest HSP: http://www.hsperson.com/pages/test.htm

Boka "Highly sensitive person" Og dens forfatter Dr. Elaine Aron
http://www.hsperson.com/index.html

Highly Sensitive People, med masse linker og artikler.
http://www.highlysensitivepeople.com/
Antall ord: 992
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Re: Høyt Sensitive Personer

Innlegg av Shania »

:mozilla_tongue:
Sist redigert av Shania på 13 Nov 2008 18:51, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Her er linken, til en video med Dr. Elain Aron som skrev boken "Higly Sensitive Person"
http://www.youtube.com/watch?v=04gnoReKgD4
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Ja, dette var interessant! Jeg kan si ja på veldig mye av dette, men tror ikke dette gjelder meg likevel. Jeg liker jo actionfilmer og greier :mozilla_tongue:
Men veldig artig å lese og høre, jeg har ikke hørt om "slike folk" før =)
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dette har jeg hørt om før, og jeg kjenner meg også godt igjen i mye av dette. Især dette med lukt og behovet for å hente meg inn igjen etter å ha vært sammen med mange mennesker. Jeg er så sensitiv ovenfor andres parfymelukt at jeg blir tett, nyser og noen ganger rett og slett kvalm. Jeg har altfor god luktesans og reagerer på selv de svakeste lukter. Har noen ganger fått kjeft fordi jeg syter over sterke lukter som andre knapt merker...

Jeg stortrives i mitt eget selskap og får ofte en sterk trang til å ta pause fra andre mennesker. Jeg blir faktisk sliten av for mye prat og mange mennesker...

Smakssansen, synssansen og hørselen er også irriterende god av og til. Jeg er kjempekresen på mat, blir fort sliten av sterkt lys og hører ofte lyder andre ikke oppfatter. I tillegg får jeg med meg irriterende mange detaljer i omgivelsene, og er ei skikkelig sippeguri :roll:

Dette med å være supersensitiv er forøvrig ikke særlig paranormalt, men ganske så normalt. En god del mennesker lider av dette i større eller mindre grad.

Og TheMartine; jeg elsker skrekkfilmer, så den delen med å ikke tåle sterke filmscener sliter ikke jeg med heller:)
Antall ord: 212
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Nov 2007 01:23
17

Innlegg av doodles »

Det er vel flere måter å være sensitiv på. Fysisk, psykisk, emosjonelt og kanskje spirituelt.
Man er vel kanskje gjerne det på flere måter.
Tror det er noen som mener at å være empat (på en paranormal måte) er det samme som å være HSP.
Lurer på hva du mener om det Shania?

Jeg fikk 21 som stemte på den testen, det stod at man måtte ha 14 (eller færre, men ganske sterke av de alternativene som var der)
Men jeg har ikke vanligvis problemer med å se skrekk/actionfilmer.
Jeg tror ikke at absolutt alle punktene må stemme for at man skal være HSP.
Alle er jo forskjellige. Og dersom man er vant til å f.eks se skrekkfilmer, så er det kanskje ikke så ille som noen som ikke er vant til det. Jeg har sett sånne filmer siden jeg var "liten" da, så alltid filmer som jeg egentlig var for ung til å se :mozilla_tongue:
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Jeg fikk 19 på den testen, men det trenger jo ikke bety noe. Og som Svartepus sier, betyr det vel nødvendigvis ikke noe om jeg liker skrekkfilmer heller. Jeg sier ikke at jeg må være blant de som er HSP, men det er veldig mye her som stemmer. Jeg blir veldig sterkt påvirket av andres humør, noe jeg vanligvis har tolket som empati. Jeg må trekke meg tilbake etter å ha vært sosial, dette har jeg regnet som en del av min sosiale angst. Blir lett revet med av musikk og vakre visuelle uttrykk og er veldig detaljfiksert og livredd for å gjøre feil. I tillegg kan jeg nærmest lukte om det er så mye som en dråpe alkohol i en drink, og er veldig sær på smaker.

Dette betyr som sagt ikke at jeg mener jeg er supersensitiv, altså. Men det er jo ingen fjern forklaring heller =)
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av doodles »

TheMartine skrev:Jeg fikk 19 på den testen, men det trenger jo ikke bety noe. Og som Svartepus sier, betyr det vel nødvendigvis ikke noe om jeg liker skrekkfilmer heller. Jeg sier ikke at jeg må være blant de som er HSP, men det er veldig mye her som stemmer. Jeg blir veldig sterkt påvirket av andres humør, noe jeg vanligvis har tolket som empati. Jeg må trekke meg tilbake etter å ha vært sosial, dette har jeg regnet som en del av min sosiale angst. Blir lett revet med av musikk og vakre visuelle uttrykk og er veldig detaljfiksert og livredd for å gjøre feil. I tillegg kan jeg nærmest lukte om det er så mye som en dråpe alkohol i en drink, og er veldig sær på smaker.

Dette betyr som sagt ikke at jeg mener jeg er supersensitiv, altså. Men det er jo ingen fjern forklaring heller =)
Det er sikkert litt sånn at man kan være et sted på skalaen mellom ekstremt sensitiv og ikke i det hele tatt. Det kunne kanskje betydd at du er mer sensitiv enn gjennomsnittet, hvis du scorer høyt/kjenner deg igjen. Leste nettopp på en side om empater.. altså de som har en evne til å kjenne andres følelser som en paranormal evne. Og der stod det at mange av de samme trekkkene gjaldt. Men så klart... det er jo ingen beviser liksom. Det er vel stort sett folks meninger. Så man burde jo ta alt som står på slike sider med en klype salt.. :)

http://www.whitebuffalobeadsandstones.com/empathy.html
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

doodles skrev:Det er sikkert litt sånn at man kan være et sted på skalaen mellom ekstremt sensitiv og ikke i det hele tatt. Det kunne kanskje betydd at du er mer sensitiv enn gjennomsnittet, hvis du scorer høyt/kjenner deg igjen. Leste nettopp på en side om empater.. altså de som har en evne til å kjenne andres følelser som en paranormal evne. Og der stod det at mange av de samme trekkkene gjaldt. Men så klart... det er jo ingen beviser liksom. Det er vel stort sett folks meninger. Så man burde jo ta alt som står på slike sider med en klype salt.. :)

Det er sant, man bør ikke kaste seg over enhver konklusjon man leser, hehe. Men sånt som dette er jo veldig interessant, for man prøver jo alltid å forstå seg selv, og dette er jo blant tingene som kanskje kan forklare en del for noen og enhver =)
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av doodles »

TheMartine skrev:
doodles skrev:Det er sikkert litt sånn at man kan være et sted på skalaen mellom ekstremt sensitiv og ikke i det hele tatt. Det kunne kanskje betydd at du er mer sensitiv enn gjennomsnittet, hvis du scorer høyt/kjenner deg igjen. Leste nettopp på en side om empater.. altså de som har en evne til å kjenne andres følelser som en paranormal evne. Og der stod det at mange av de samme trekkkene gjaldt. Men så klart... det er jo ingen beviser liksom. Det er vel stort sett folks meninger. Så man burde jo ta alt som står på slike sider med en klype salt.. :)

Det er sant, man bør ikke kaste seg over enhver konklusjon man leser, hehe. Men sånt som dette er jo veldig interessant, for man prøver jo alltid å forstå seg selv, og dette er jo blant tingene som kanskje kan forklare en del for noen og enhver =)
hehe ja... men hvis det er noe jeg tror på, så er det at det finnes empater. Det er nemlig noe jeg har opplevd selv. I tilfeller som ikke kan forklares. Ikke som at man bare tror man kjenner det, men egentlig leser kroppsspråk.
Hva som er grunnen til det, vet jeg jo ikke da. Jeg kan jo heller ikke si noe om hvem som er det eller ikke.
Men, hvis noen f.eks kan kjenne følelsene til en person over nettet f.eks, før de i det hele tatt har sagt noe, og uten at empaten vet noe som helst. Så er det jo ikke så lett å forklare på noen annen måte... Men kanskje jeg er fantasitilbøyelig, hvem vet :mozilla_tongue:
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

TheMartine skrev:Ja, dette var interessant! Jeg kan si ja på veldig mye av dette, men tror ikke dette gjelder meg likevel. Jeg liker jo actionfilmer og greier :mozilla_tongue:
Men veldig artig å lese og høre, jeg har ikke hørt om "slike folk" før =)
Det er helt normalt. 30 % av HSP er utadvendte.
Og jeg vet selv hvordan jeg brukte action filmer, for åslippe ut litt steam fra innsia, som jeg hadde tatt inn fra andre.

Det finnes veldig mange strategier, for å komme bort, overleve og klare seg i en verden der alt blir tøft og sterkt.
Så selv om du liker action, så er ikke det noe svar at du ikke er HSP.
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Doodles: Ja, hvem vet? Sånn har ikke jeg det, jeg må være i samme rom eller i nærheten av noen, men da blir jeg i tillegg veldig påvirket av den andres følelser. Så mye at de ofte overstyrer mine egne, og det liker jeg ikke alltid så godt. Men å føle andres følelser over nettet, før de sier noe, det er ganske spennende, må jeg si =)
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Svartepus, nei det er nok ikke spesielt paranormalt å være HSP. Nå synes jeg egentlig at ingenting er det, jeg da.
Men, det man ser, er at de 20% man tror det er som er Høyt sensitive personer, ofte utvikler både evner og åndelig bevissthet.
Og jeg føler i hvertfall hva folk meg føler, spesielt om det er noe de undertrykker eller fornekter. Da blir det ille. Men det kreves mye for meg å bevisstgjøre meg det som skjer. Og når jeg prøver å gjøre noe med det, så tas det ofte ikke i mot.

Derfor ser jeg på det hele, som at min egen forståelse for at jeg er sånn, og at mange andre er sånn, som en aksept. Som gjør det lettere å forholde meg til det som skjer, hele tiden.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Shania skrev:Det er helt normalt. 30 % av HSP er utadvendte.
Og jeg vet selv hvordan jeg brukte action filmer, for åslippe ut litt steam fra innsia, som jeg hadde tatt inn fra andre.

Det finnes veldig mange strategier, for å komme bort, overleve og klare seg i en verden der alt blir tøft og sterkt.
Så selv om du liker action, så er ikke det noe svar at du ikke er HSP.
Så du er HSP selv?

Jeg merker jo at jo mer jeg leser om dette, jo mer føler jeg at det stemmer, og det er egentlig litt artig, for det ville forklart en hel del som jeg ikke forstår om meg selv. Men samtidig synes jeg at jeg må passe på så jeg ikke bykser over dette bare fordi jeg søker svar =)
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

ja, jeg er HSP.
Og det er nok en fin holding du har. Men les på og kjenn etter, når du leser.
Hsp er veldig ulike folk, og det er mye jeg ikke kjenner igjen. Så man skal nok ikke dra noe over hodet, fordi det passer for andre. Alle Høyt sensitive personer, er like ulike de. Men de har en nervesystem som tar inn mer, og de tar inn dypere, det som kommer. enten det er følelser,tanker, lukter, lyder eller lys. Jeg er glad jeg ikke har alle systemene på en gang, på overgir.

Men det er godt å se at det ikke bare er jeg, som blir sliten av folk, selv om jeg både prater og skravler i tide og utide.
Lære seg selv og kjenne er det viktigste.

PS jeg har nok merket meg deg før Martine.....
Antall ord: 146

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links