Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Startet: 31 Okt 2005 10:18
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: Den RETTE tro!

Innlegg av jaha »

"...og Frodo seiret over de mørke kreftene ved å ødelegge en magisk ring. Dette står også i en bok."

Om 2000 år er sikkert Frodo "Jesus".
Antall ord: 27
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Helledussen...Her gjør Misty-Gutt som han kan best - stjeler fra andre. Syns ikke Misty-Gutt selv det er dårlig diskusjonsteknikk å benytte seg av meddebattantens ytringer?
Det du vel prøver å si, i mangel på noe bedre, er at du mener deg å ha enerett til ord som: indoktrinering, pussig, selvinsikt, og hva flere ord det måtte være snakk om. Vel, det har du altså ikke, enerett altså. Welcome to the real world, Kimbara.
Videre ser det ikke ut til at han forstod at jeg siktet til at han selv er offer for indoktrinering, og at det derfor er ironisk at han benytter seg av ordet.
Joda, jeg vet at du mener det, har visst det lenge. Det interessante er derimot at du ikke ser at du er underlagt, for ikke å bruke samme ord som deg "offer" for indoktrinering. Indoktrinering begynner på et tidlig stadie i menneskers liv, og så utvikler det seg og baller på seg. Men det går an å løsrive seg, det vet jeg av erfaring.
Uffda, Misty-Gutt har virkelig kjørt seg fast her. Han skjønner ikke forskjellen på det å kalle noe for faktum uten å ha grunnlag for det, og det å påpeke at det eneste vi -vet- er at det finnes i fantasien på grunn av dette manglende grunnlaget.
Neida, jeg har ikke kjørt meg fast, du kan i så måte bare ta det helt med ro. Men fra ditt snevre synsfelt så klarer du ikke å oppfatte den åndelige dimensjonen, ser det ut for. Det kan jo finnes mange grunner til det, men det får jo Kimbara selv finne ut av. Muligheten for det er der, det er jeg overbevist om. Så får tiden vise da..

Du kondolerer.
Kondolerer for hva?
Her skal jeg la Misty-Gutt få gjøre noe uvant; tenke selv.
Kanskje jeg heller skulle gjette? Vi prøver, skal vi se..eh.. prøver med; det gamle er forbi, alt er blitt nytt? Var det riktig? Altså derfor din kondolanse? Isåfall ingen grunn til kondolansen. Men jeg forventet heller ingen "grattis" fra deg. :)
Synd at enkelte mennesker skal være så trangsynte, men det er lite man får gjort med det.
Jeg vil heller si at det er ingenting trangsynte, som du jo viser her at du er, får gjort med vidsynte mennesker som ser lengre enn denne fysiske verden alene. Den åndelige dimensjonen er så mye større og mye mer enn bare denne timelige, fysiske verden. Så her passer det med å sende deg min kondolanse, siden du ikke ser dette.

Kondolerer!

Ellers?
Bla, bla, bla. Misty-Gutt har som vanlig...
Og, bla, bla, bla. Åh..nå tenkte jeg ikke selv igjen ("stjal" visst en to tre bla'er) ja, ifølge Kimbara. Men det får nå så være. :)
Antall ord: 476
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Det du vel prøver å si, i mangel på noe bedre, er at du mener deg å ha enerett til ord som: indoktrinering, pussig, selvinsikt, og hva flere ord det måtte være snakk om. Vel, det har du altså ikke, enerett altså. Welcome to the real world, Kimbara.
Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet. Her traff Misty-Gutt spikeren på hodet - det var selvfølgelig akkurat det jeg mente.
Videre ser det ikke ut til at han forstod at jeg siktet til at han selv er offer for indoktrinering, og at det derfor er ironisk at han benytter seg av ordet.
Joda, jeg vet at du mener det, har visst det lenge. Det interessante er derimot at du ikke ser at du er underlagt, for ikke å bruke samme ord som deg "offer" for indoktrinering. Indoktrinering begynner på et tidlig stadie i menneskers liv, og så utvikler det seg og baller på seg. Men det går an å løsrive seg, det vet jeg av erfaring.
Å indoktrinere betyr "å påvirke systematisk". Alle blir utsatt for en viss form for indoktrinering i form av f.eks. reklame og trendsetting. Man kan også argumentere med at skoler er en form for indoktrinering. MEN, det er stor forskjell på å bli utsatt for indoktrinering, og det å -bli indoktrinert-.
Mon tro om Misty-Gutt helt fatter forskjellen?
Neida, jeg har ikke kjørt meg fast, du kan i så måte bare ta det helt med ro.

Jeg tar det med ro. Jeg har friheten til å styre mitt eget liv ut ifra mine egne prinsipper og egne tanker.
Men fra ditt snevre synsfelt så klarer du ikke å oppfatte den åndelige dimensjonen, ser det ut for. Det kan jo finnes mange grunner til det, men det får jo Kimbara selv finne ut av. Muligheten for det er der, det er jeg overbevist om. Så får tiden vise da..
Mitt "snevre synsfelt" gjør at jeg ikke kjører meg fast i noen form for tro. Jeg merker smilet trenger seg på når jeg leser troende som Misty-Gutt skrive om "snevert synsvelt".
Legg også merke til hvordan Misty-Gutt stadig hermer etter hva og hvordan jeg skriver.
Du kondolerer.
Kondolerer for hva?
Her skal jeg la Misty-Gutt få gjøre noe uvant; tenke selv.
Kanskje jeg heller skulle gjette? Vi prøver, skal vi se..eh.. prøver med; det gamle er forbi, alt er blitt nytt? Var det riktig? Altså derfor din kondolanse? Isåfall ingen grunn til kondolansen. Men jeg forventet heller ingen "grattis" fra deg. :)
Misty-Gutt nærmer seg her, men ble kanskje sliten av all tenkingen, og klarte ikke å formulere noe skikkelig svar?
Jeg vil heller si at det er ingenting trangsynte, som du jo viser her at du er, får gjort med vidsynte mennesker som ser lengre enn denne fysiske verden alene. Den åndelige dimensjonen er så mye større og mye mer enn bare denne timelige, fysiske verden. Så her passer det med å sende deg min kondolanse, siden du ikke ser dette.

Kondolerer!
Oi, oi, oi...Det er alltid litt tragikomisk når en person mener han "skjønner noe større" eller "ser lengre" fordi han har stagnert i en eller annen form for tro. Hadde det enda vært en velbegrunnet og original tro...men neida.

Legg igjen merke til feilslått speiling av retorikk.
Antall ord: 571
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Som vi ser så graver både Misty-gutt og MikkelRev sin egen grav ENDA dypere ved å være bastante, ha nesen hevet høyt, og forteller oss "ufrelste og frafallende" hvor "feil" vi har hele tiden.
Men, når alt kommer til alt:

Hvem av oss har det egentlig best med oss selv i hverdagen?

Skaper Himmel-Helvete synet noen harmonisk hverdag?

Skaper troen på en hevn-gjærrig Gud som kan "ta deg" når som helst noen harmonisk hverdag?

Skaper tanken at dere er "reddet" og vi andre usle, uvitende ufrelste en harmonisk hverdag?

Skaper forestilling om SYND en harmonisk hverdag?

Dere får tro om igjen hvis dere tror at de fleste her er uvitende og hedninger hele gjengen.
De fleste er spirituelle folk, men sin EGEN oppfatning av livet, kanskje til og med har andre religioner.
Antall ord: 141
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Hvorfor sporer du stadig av, Moonstone, ved å "ta meg" på et personlig plan?
Antall ord: 13
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev:

Jeg vil ikke kalle det å ta deg, forteller bare hvordan jeg opplever din/deres holdning overfor meg/oss.
Om dere hadde stilt dere på lik linje med oss medmennesker og ikke OVER, så hadde vi kanskje ikke vært så irriterte på Kristendommen i første omgang?
Også det med at dere skal "lære oss sannheten" hele tida, isteden for å være åpne for alternative syn på Kristendommen og ikke si "feil ditt" og "feil datt", kunne man kanskje sagt: "hmm,Ja kanskje det?" "Det var en intressant teori"

Når det gjelder spørsmålene jeg stilte så er jo det et forsøk på å få nesen deres litt ned, og kanskje få litt tvil inn i de Kristne doktrinene, NOK til å være åpne for alternative syn, som kanskje er mer positive.
Antall ord: 136
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Du må ikke bli så sint, MoonStone, fordi at du ikke klarer å finne motargumenter på innleggene mine ;)

Joda, vi har alle mye å lære. Her er en side som svarer på mange standardargumenter mot kristendommen.
Antall ord: 35
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Mikkel Rev Skrev:

Du må ikke bli så sint, MoonStone, fordi at du ikke klarer å finne motargumenter på innleggene mine

Nok et tegn på hevet nese og bedreviten?
Takk for at du sa at vi, for det inkluderer du, har mye igjen å lære :mozilla_tongue:

Peace out.
Antall ord: 46
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Det du vel prøver å si, i mangel på noe bedre, er at du mener deg å ha enerett til ord som: indoktrinering, pussig, selvinsikt, og hva flere ord det måtte være snakk om. Vel, det har du altså ikke, enerett altså. Welcome to the real world, Kimbara.
Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet. Her traff Misty-Gutt spikeren på hodet - det var selvfølgelig akkurat det jeg mente.
Akkurat. DU mente, og det er poenget. Ja, spikeren er lagd slik at den skal treffes på hodet. ;)
Å indoktrinere betyr "å påvirke systematisk". Alle blir utsatt for en viss form for indoktrinering i form av f.eks. reklame og trendsetting. Man kan også argumentere med at skoler er en form for indoktrinering..
Nettopp! Og skolen er et utmerket eksempel på det, obligatorisk som den er. Jeg mener at fag som livssyn og utviklingslæren (Big Bang) ikke har noe i den obligatoriske barne/ungdoms skolen å gjøre. Det burde vært valgfritt. (høyskoler universitet)
Jeg tar det med ro. Jeg har friheten til å styre mitt eget liv ut ifra mine egne prinsipper og egne tanker.
Ja, mennesker formes av det en påvirkes av, indre og ytre krefter og det kan være så mangt. Og valgene faller da på den enkelte, alt etter hva omstendigheten er.
Mitt "snevre synsfelt" gjør at jeg ikke kjører meg fast i noen form for tro. Jeg merker smilet trenger seg på når jeg leser troende som Misty-Gutt skrive om "snevert synsvelt".
Du snakket tidligere om "vår fantasi". Du mente vel din egen fantasi. Men du svarte ikke på hvor du har fantasien din fra. Du vet det vel kanskje heller ikke?
Misty-Gutt nærmer seg her, men ble kanskje sliten av all tenkingen, og klarte ikke å formulere noe skikkelig svar?
Skjønte du ikke svaret ang. kondolansen? Det må da være fordi din fantasi spiller deg noen puss. Og det i seg selv er jo trist.
Oi, oi, oi...Det er alltid litt tragikomisk når en person mener han "skjønner noe større" eller "ser lengre" fordi han har stagnert i en eller annen form for tro.
Ditt grunnleggende problem er nok at du ikke har fått med deg den åndelige dimensjonen. For uten den hadde vi ikke engang kunnet ordveksle engang. Mennesket lever ikke av brød alene...
Poppet det opp i Kimbaras fantasi. En fantasi kimbara burde ta et oppgjør med, for sin egen del da, iallefall.
Antall ord: 437
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:
Kimbara skrev: Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet. Her traff Misty-Gutt spikeren på hodet - det var selvfølgelig akkurat det jeg mente.
Akkurat. DU mente, og det er poenget. Ja, spikeren er lagd slik at den skal treffes på hodet. ;)
Jøje meg...Kan det være slik at ironi er en synd, og at det er derfor Misty-Gutt ikke forstår det?
Å indoktrinere betyr "å påvirke systematisk". Alle blir utsatt for en viss form for indoktrinering i form av f.eks. reklame og trendsetting. Man kan også argumentere med at skoler er en form for indoktrinering..
Nettopp! Og skolen er et utmerket eksempel på det, obligatorisk som den er. Jeg mener at fag som livssyn og utviklingslæren (Big Bang) ikke har noe i den obligatoriske barne/ungdoms skolen å gjøre. Det burde vært valgfritt. (høyskoler universitet)
Jeg er enig i at man har en tendens til å legge frem Big Bang-teorien litt feil når man sier "Big Bang var starten på alt", da det kun er en teori. Det er dog den beste teorien pr. dags dato, så at den er med i undervisningen er naturlig. Den danner et grunnlag å bygge videre på.
Utviklingslæren er et faktum, så der tar Misty-Gutt feil.

Når det gjelder kristen og annen religiøs doktrine så er ikke den til for å bygge videre på - den er til for å overbevise om et komplett "faktum" som ikke er underbygget med så mye som ett eneste bevis.

Misty-Gutt viser også med sitt svar at han ikke skjønner forskjellen på doktrine og å la seg indoktrinere.

Du snakket tidligere om "vår fantasi". Du mente vel din egen fantasi. Men du svarte ikke på hvor du har fantasien din fra. Du vet det vel kanskje heller ikke?
Jeg fatter ikke hva Misty-Gutt forsøker å få frem her, og jeg tviler på at han vet det selv engang.
Hvor jeg har fantasien min fra eller hva den går i er revnende likegyldig, da jeg påpekte at jeg ikke lar meg stagnere i noen form for tro.
Skjønte du ikke svaret ang. kondolansen? Det må da være fordi din fantasi spiller deg noen puss. Og det i seg selv er jo trist.
Meningsløst.
Oi, oi, oi...Det er alltid litt tragikomisk når en person mener han "skjønner noe større" eller "ser lengre" fordi han har stagnert i en eller annen form for tro.
Ditt grunnleggende problem er nok at du ikke har fått med deg den åndelige dimensjonen. For uten den hadde vi ikke engang kunnet ordveksle engang. Mennesket lever ikke av brød alene...
Det er overhodet ikke noe problem for meg. Det som er et problem for meg er alle de egoistiske bedreviterne som forsøker å overbevise meg om at deres TRO på en eller annen versjon av en "åndelig dimensjon" er sann.
Mennesket lever utmerket på brød og vann. Noen tro på "åndelige dimensjoner" og liknende er overhodet ikke nødvendig.
Poppet det opp i Kimbaras fantasi. En fantasi kimbara burde ta et oppgjør med, for sin egen del da, iallefall.
Selvinnsikten lar vente på seg skjønner jeg. Tankene går til en venn av meg som jobber med rusmisbrukere med psykoser. Mye den samme retorikken og logikken der.
Antall ord: 628
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev:
Kimbara skrev: Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet. Her traff Misty-Gutt spikeren på hodet - det var selvfølgelig akkurat det jeg mente.
Jøje meg...Kan det være slik at ironi er en synd, og at det er derfor Misty-Gutt ikke forstår det?
Jøye deg ja. Du finner vel et eller annet svar i dine fantasifulle tanker.
Jeg er enig i at man har en tendens til å legge frem Big Bang-teorien litt feil når man sier "Big Bang var starten på alt", da det kun er en teori. Det er dog den beste teorien pr. dags dato, så at den er med i undervisningen er naturlig. Den danner et grunnlag å bygge videre på.
Bygge videre på en slik teori, sier du. Nei, det er bortkastet tid, og løser ikke menneskenes grunnleggende problemer. Det blir som å bygge sitt hus på sandgrunn. Når det blåser opp til storm, faller det som et korthus. Huset bør derfor bygges på fast grunn, av solid materiale, da står det seg mot både storm og orkan.
Når det gjelder kristen og annen religiøs doktrine så er ikke den til for å bygge videre på - den er til for å overbevise om et komplett "faktum" som ikke er underbygget med så mye som ett eneste bevis.

Kristenreligiøs og annen religiøs lære burde heller ikke være obligatorisk i grunnskolen. Her burde elevene stå helt fritt, det er min mening. Gud er virkelig, men det vil ingen innse til fulle før man tar sitt personlige valg, og slipper han inn i sitt liv. Da først letner, og siden fordufter mer og mer den religiøse tåka som før lå så tjukk og tett.
Misty-Gutt viser også med sitt svar at han ikke skjønner forskjellen på doktrine og å la seg indoktrinere.
Fælt som din fantasi, ønsketenkning, eller kall det hva du vil, driver spillopper i ditt sinn, Kimbara. Saken er at du ikke ser at jeg ser denne forskjell. Holdt på å spørre hva det er du vil frem til, men skal la det være, av åpenbar grunn.

Og dette da.
Jeg fatter ikke hva Misty-Gutt forsøker å få frem her, og jeg tviler på at han vet det selv engang.
Den samme regla. Din tvil er forresten blitt en - gjenganger - i innleggene dine. Hørtes det paranormalt ut? Huff. ;)
Hvor jeg har fantasien min fra eller hva den går i er revnende likegyldig, da jeg påpekte at jeg ikke lar meg stagnere i noen form for tro.
Hva tror du egentlig da? Nei, men fantasien din har såvisst ikke stagnert.
Mennesket lever utmerket på brød og vann. Noen tro på "åndelige dimensjoner" og liknende er overhodet ikke nødvendig.
Nei, og det er også veldig klart. Ateister og skeptikere er det mange av. Man trenger ikke å tro på den åndelige dimensjonen, for å stå opp av sengen, og for så å gå til sine daglige gjøremål. Men på lengre sikt vil saken stille seg anderledes.
Selvinnsikten lar vente på seg skjønner jeg. Tankene går til en venn av meg som jobber med rusmisbrukere med psykoser. Mye den samme retorikken og logikken der.
Tydelig at de mangler noe vesentlig i livene sine da. Det er trist. Hadde de bare visst.

Teorier, filosofier, politikk, ja you name it. Nei, og man finner heller ikke meningen, og langt ifra selve livet i narkotika, piller eller alkohol.
Så jeg sier med Larry Norman "Why Don't You Look Into Jesus"

Video: http://www.youtube.com/watch?v=uoDScV7Egew
Antall ord: 635

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:
Kimbara skrev: Jøje meg...Kan det være slik at ironi er en synd, og at det er derfor Misty-Gutt ikke forstår det?
Jøye deg ja. Du finner vel et eller annet svar i dine fantasifulle tanker.
Er som å diskutere med et barn dette her.
Bygge videre på en slik teori, sier du. Nei, det er bortkastet tid, og løser ikke menneskenes grunnleggende problemer. Det blir som å bygge sitt hus på sandgrunn. Når det blåser opp til storm, faller det som et korthus. Huset bør derfor bygges på fast grunn, av solid materiale, da står det seg mot både storm og orkan.
At Misty-Gutt skriver mye dumt burde ikke være fremmed for noen her inne - så dette kom ikke som noen bombe.
Og her viser han jo igjen at han har totalt stagnert i sin egen ignorante tro. Man skal altså ikke jobbe for å utvikle seg og lære mer - man skal stanse i den kristne troen og aldri, aldri forsøke å finne noen virkelige sannheter. Det er nettopp på bakgrunn av dette jeg kaller religion for en sykdom, og mener det burde jobbes med å avskaffe svineriet.

Jeg kan vel også minne Misty-Gutt på at kristendommen heller aldri har og aldri vil komme til å løse verdens problemer. Faktisk er den snarere med på å bygge oppunder verdens problemer med sin forbannede stahet og forrakt for kunnskap og fornuft.
Kristenreligiøs og annen religiøs lære burde heller ikke være obligatorisk i grunnskolen. Her burde elevene stå helt fritt, det er min mening. Gud er virkelig, men det vil ingen innse til fulle før man tar sitt personlige valg, og slipper han inn i sitt liv. Da først letner, og siden fordufter mer og mer den religiøse tåka som før lå så tjukk og tett.
Her begynner Misty-Gutt bra, men avslutter med sin sedvanlige elendige selvinnsikt og dobbeltmoral. Merkelig at han ikke selv forstår at han her på forumet så til de grader er med på å bygge opp under og spre den tjukke, illeluktende religiøse tåka.
Fælt som din fantasi, ønsketenkning, eller kall det hva du vil, driver spillopper i ditt sinn, Kimbara. Saken er at du ikke ser at jeg ser denne forskjell. Holdt på å spørre hva det er du vil frem til, men skal la det være, av åpenbar grunn.
Jeg får bare la hans godt gjennomtenkte svar stå for seg selv. Jeg trenger nok ikke male noe mer på det bildet han har malt av seg selv.
Og dette da.
Den samme regla. Din tvil er forresten blitt en - gjenganger - i innleggene dine. Hørtes det paranormalt ut? Huff. ;)
Tåkeprat.
Hva tror du egentlig da? Nei, men fantasien din har såvisst ikke stagnert.
Misty-Gutt har visst problemer med å fatte at det finnes enkelte som ikke har behov for å tro. Og stjeling av retorikk står fremdeles like sterkt - bare synd den ikke gir noen mening slik han bruker det.
Nei, og det er også veldig klart. Ateister og skeptikere er det mange av. Man trenger ikke å tro på den åndelige dimensjonen, for å stå opp av sengen, og for så å gå til sine daglige gjøremål. Men på lengre sikt vil saken stille seg anderledes.
Vrøvl.
Tydelig at de mangler noe vesentlig i livene sine da. Det er trist. Hadde de bare visst.
Her kan jeg opplyse om at mange av disse har nøyaktig samme oppførsel og tankegang som Misty-Gutt. Deres egen tro er selvsagt det eneste rette, og noe som alle burde omfavne. Kvalmende er det så absolutt, men så er det ikke deres feil - det er tross alt en sykdom.
Teorier, filosofier, politikk, ja you name it. Nei, og man finner heller ikke meningen, og langt ifra selve livet i narkotika, piller eller alkohol.
Så jeg sier med Larry Norman "Why Don't You Look Into Jesus"

Video: http://www.youtube.com/watch?v=uoDScV7Egew
Der kom det litt propaganda igjen ja.

Legg merke til at det å "diskutere" med Misty-Gutt er slående likt det å "diskutere" med en bot. Underholdende er det dog.
Antall ord: 883
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev: Er som å diskutere med et barn dette her.
Det var nok ikke din intensjon, Kimbara, men alikevel vakre ord.
Joda, jeg drikker av ungdomskilden, livets vann. Det holder meg frisk og sunn. Jeg vil anbefale alle som en til å forsyne seg av den samme kilden.
At Misty-Gutt skriver mye dumt burde ikke være fremmed for noen her inne - så dette kom ikke som noen bombe.
Og her viser han jo igjen at han har totalt stagnert i sin egen ignorante tro. Man skal altså ikke jobbe for å utvikle seg og lære mer - man skal stanse i den kristne troen
Det som ikke burde komme som noen bombe (eller burde det?) er at Guds visdom blir sett på som dårskap ifølge denne verdens visdom. Men så blir jo denne verdens visdom igjen, regnet som dårskap i Guds øyne.

Det er umulig å stagnere når man vandrer i Jesu fotspor, i hans ferdiglagte gjerninger i Ånd og sannhet. Man skal ikke stanse i troen, men fortsette løpet. Slik lærer og utvikler man seg stadig.
og aldri, aldri forsøke å finne noen virkelige sannheter.
Hvilke "sannheter" tenker du på da? Hva er din sannhet?
Det er nettopp på bakgrunn av dette jeg kaller religion for en sykdom, og mener det burde jobbes med å avskaffe svineriet.
Er enig i at religion som så mye annet er noe svineri. Men er alikevel for ytringsfrihet til alle.
Jeg kan vel også minne Misty-Gutt på at kristendommen heller aldri har og aldri vil komme til å løse verdens problemer.
Kristendommen kan ikke løse verdens problemer, det er sant. Det har jeg forresten aldri trodd heller. Det jeg vet, og det har ikke noe med den religiøse kristendommen å gjøre. Jo, det er at Jesus har gitt meg og alle med meg, livet i gave. Og frelsen, om en holder fast ved den gir evig liv.
Faktisk er den snarere med på å bygge oppunder verdens problemer med sin forbannede stahet og forrakt for kunnskap og fornuft.
Denne verdens herrer religiøse som ikke religiøse bygger på feil kunnskap og fornuft. Grådighet, korrupsjon, urettferdighet, maktsyke etc. Og våpnene de smir blir bare mer og mer avansert, lagd for å drepe flest mulig. Du Kimbara ser ikke engang hvor du bør rette ditt skyts, ser det ut for. Til det ser du nok for uklart, eller så har du gjort ditt klare valg. Hvor klart vil jo vise seg med tiden.

Men ondskapen skal en dag få sin ende. I mellomtiden: Verdens herrer, makteliten, også og ikke minst de i de hemmelige rom, ruster opp, samtidig som de snakker varmt for fred, frihet og likhet. Men Gud kjenner også deres tanker. Den siste forfører skal med tiden stå frem, alt vil da være klappet og klart, for ham.

NWO trekker i trådene, vi ser nå en global finanskrise, skapt selvfølgelig. Regjeringer pøser på med milliarder til grådige banker. Da skorter det ikke på midler nei.

Rettferdigheten som mange tørster etter, vil komme. Og den kommer med Jesu annet komme til vår da nesten helt ødelagte jord.

Da gjelder det å ha, som overskriften av tråden sier. - Den RETTE tro! -
Antall ord: 543

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Det som ikke burde komme som noen bombe (eller burde det?) er at Guds visdom blir sett på som dårskap ifølge denne verdens visdom. Men så blir jo denne verdens visdom igjen, regnet som dårskap i Guds øyne.
Rent bortsett fra at Gud og "hans visdom" er noe mennesker har funnet på. Intet tilsier noe annet.
De greske gudene, de norrøne gudene, de mesoamerikanske gudene, de hinduistiske gudene - alle som en stiller de på lik linje med Misty-Gutts Gud. Misty-Gutt har ingen bedre argumenter eller bevis enn det de andre har. Likevel påberoper Misty-Gutt seg å sitte med "sannheten" her. -Dét- er regnet som dårskap i selvstendig tenkende menneskers øyne.
Det er umulig å stagnere når man vandrer i Jesu fotspor, i hans ferdiglagte gjerninger i Ånd og sannhet. Man skal ikke stanse i troen, men fortsette løpet. Slik lærer og utvikler man seg stadig.
Vås fra ende til annen. All ny kunnskap som strider i mot det Misty-Gutt har satt seg som rammeverk vil avfeies. Kunnskap, lærdom og utvikling er ikke mulig når man har den innstillingen. Det kjempes ikke for å tilegne seg ny lærdom - det kjempes for å opprettholde en selvhevdelse. Man -motarbeider- ny kunnskap for å kunne tviholde på ens egen tro.

Det er ikke hva jeg vil kalle utvikling og lærdom. Det er hva jeg vil kalle å -stagnere-.
Hvilke "sannheter" tenker du på da? Hva er din sannhet?
Misty-Gutt har ennå ikke forstått at jeg ikke har noen "Sannhet (C)". Det er snakk om sannheter i form av ny viten.
Er enig i at religion som så mye annet er noe svineri. Men er alikevel for ytringsfrihet til alle.
Selvfølgelig forfekter Misty-Gutt ytringsfriheten - det betyr at han kan predikere sin tro som han vil.
Kristendommen kan ikke løse verdens problemer, det er sant. Det har jeg forresten aldri trodd heller. Det jeg vet, og det har ikke noe med den religiøse kristendommen å gjøre. Jo, det er at Jesus har gitt meg og alle med meg, livet i gave. Og frelsen, om en holder fast ved den gir evig liv.
Personlig takker jeg heller foreldrene mine for at jeg eksisterer.

Evig liv er en idiotisk og euforisk drøm. Et tips til alle er å glemme den, og heller fokusere på å leve mens man kan - uten å la seg tøyle av tåpelig og begrensende tro begrunnet i gamle skrifter.
Denne verdens herrer religiøse som ikke religiøse bygger på feil kunnskap og fornuft. Grådighet, korrupsjon, urettferdighet, maktsyke etc. Og våpnene de smir blir bare mer og mer avansert, lagd for å drepe flest mulig.
Her ror Misty-Gutt seg vekk i tåka igjen. Her var det snakk om at den troen han omfavner er en viktig medskyldig i verdens problemer opp igjennom tidende.
Du Kimbara ser ikke engang hvor du bør rette ditt skyts, ser det ut for. Til det ser du nok for uklart, eller så har du gjort ditt klare valg. Hvor klart vil jo vise seg med tiden.
Jeg retter min skyts mot slike som Misty-Gutt, som forsøker å dra andre ned på sitt nivå. Jeg retter min skyts mot alle de som forherliger noe de er blitt eller har latt seg hjernevaske til å tro, og bedriver selvrettferdigelse og predikantvirksomhet fremfor å sette seg inn i hva det vil si å være menneske, og hva det vil si å utvikle seg.
Jeg retter min skyts mot de som gjør sitt beste for å ødelegge frie mennesker og samfunn til fordel for egen tro.

Mitt klare valg er å ta ekstrem avstand fra det svineriet Misty-Gutt tviholder på og predikerer.
Men ondskapen skal en dag få sin ende.
Misty-Gutt er antakeligvis ikke istand til å definere "ondskap" engang.
I mellomtiden: Verdens herrer, makteliten, også og ikke minst de i de hemmelige rom, ruster opp, samtidig som de snakker varmt for fred, frihet og likhet. Men Gud kjenner også deres tanker. Den siste forfører skal med tiden stå frem, alt vil da være klappet og klart, for ham.
"Bla, bla, bla...og nå sendes kollektbørsa rundt. Gi så det monner! Gud er god, men trenger deres sparepenger!".
Den talen Misty-Gutt kommer med her kommer vi til å høre igjen og igjen og igjen - helt til solen har vokst seg så stor at Jorden brenner opp.
NWO trekker i trådene, vi ser nå en global finanskrise, skapt selvfølgelig. Regjeringer pøser på med milliarder til grådige banker. Da skorter det ikke på midler nei.
Hva har dette med diskusjonen å gjøre? Ingenting. Det er det sedvanlige tåkepratet igjen.
Rettferdigheten som mange tørster etter, vil komme. Og den kommer med Jesu annet komme til vår da nesten helt ødelagte jord.
"Bla, bla, bla...kollektbørse...gud...salme...playmo-sveis er kult...osv, osv, osv, osv."
....og der kjente jeg at en telefon til elgen er på sin plass igjen.
Sist redigert av Kimbara på 01 Nov 2008 07:45, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 852
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Misty-gutt skrev:

Huff, og den rette tro er jo den Misty-Gutt har..
Og de som deler hans syn er reddet fra endetiden bla bla, har hørt alt før.
Det er synd at denne ende-tid illusjonen fortsatt holder stand, bare fordi en fyr som
het Johannes skrev et skrift om det.
Jesus selv sier værtfall aldri noe om det der.
Sikkert fordi det ikke skjer?
Men de Kristne HÅPER jo på det.. merkelig.
Antall ord: 115
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links