Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Re: Den RETTE tro!

Innlegg av misty-gutt »

Hecate skrev:Takk for at du deler din historie, Misty.
Jeg deler gjerne, Hecate. :)
Jeg har hatt snev av slike opplevelser selv. Uten at jeg føler for å gå i detaljer offentlig, det var veldig personlig. Men jeg vet ikke hva som hendte, om det var en drøm eller en psykose...etterpå følte jeg meg veldig lett, nesten beruset. Jeg så ikke snurten av Jesus, men det jeg så....vel, jeg trengte det der og da.
Jeg hadde nok blitt lei meg om jeg ikke hadde sett "snurten av" Jesus.Vi er nok forskjellige.

Men si meg, søkte du Jesus på det tidspunktet, Hecate?
Antall ord: 107
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

misty-gutt skrev:
Hecate skrev:Takk for at du deler din historie, Misty.
Jeg deler gjerne, Hecate. :)
Jeg har hatt snev av slike opplevelser selv. Uten at jeg føler for å gå i detaljer offentlig, det var veldig personlig. Men jeg vet ikke hva som hendte, om det var en drøm eller en psykose...etterpå følte jeg meg veldig lett, nesten beruset. Jeg så ikke snurten av Jesus, men det jeg så....vel, jeg trengte det der og da.
Jeg hadde nok blitt lei meg om jeg ikke hadde sett "snurten av" Jesus.Vi er nok forskjellige.

Men si meg, søkte du Jesus på det tidspunktet, Hecate?
Nope, ikke akkurat...bare hjelp i en fortvilet situasjon. Jeg hadde ikke forventet det jeg så heller, men det var en positiv opplevelse som ga håp. Da var det kanskje fra Gud.....eller fra irrgangene i mitt eget sinn :lol:
Antall ord: 150
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Ja du får nå sagt det. :)
Antall ord: 7
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Men tilbake til begynelsen av tråden:

Hvis det er noen som er innom forumet som da mener at Bibelen, HELE Bibelen er Guds SANNE ord, hvordan forholder dere dere til dette?:

1: Dere må brenne en okse som et offer, fordi det avgir en duft som behager Herren (3.mosebok 1/9)

2: Dere har lov til å selge datteren din som slave, om du vil.(2 mosebok 21/7)

3: Dere kan eie slaver av begge kjønn om de er født i et anet land. (3 mosebok 25/44)

4: Hvis naboen din arbeider på sabatten, må han drepes.( 2 Mosebok 35/2)

5: Hvis dere ser dårlig, må dere ikke nærme dere Guds alter. (3 mosebok 21/20)

6: Det er en klar synd å klippe håret på sidene og sjegget i kantene. ( 3 mosebok 19/27)

7: Å røre rester av en død gris, er synd å gjør deg uren. ( 3 mosebok 11/7-8)

8: Det å plante to ulike avlinger på samme jorde er å synde mot Herren.( 3 mosebok19/19)

9:Hvis man banner står det klart at man samler hele byen og steiner vedkommende
( 3 mosebok 24/11-16)

10: Dere må brenne til døde de som ligger med sine slektninger. ( 3 mosebok 20/14)

Jeg er nyskjerrig på dette, for ingen har egentlig svart på det.
Hvis dette da er guden deres sine ord, hvordan kan dere si at gud er god, og fylt med kjerlighet?
Jeg ser ingen logikk i dette. Hvis det er noen som ser det, så skriv svar da vel?
Antall ord: 267
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Startet: 31 Okt 2005 10:18
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av jaha »

Moonstone skrev:Men tilbake til begynelsen av tråden:

Hvis det er noen som er innom forumet som da mener at Bibelen, HELE Bibelen er Guds SANNE ord, hvordan forholder dere dere til dette?:

1: Dere må brenne en okse som et offer, fordi det avgir en duft som behager Herren (3.mosebok 1/9)

2: Dere har lov til å selge datteren din som slave, om du vil.(2 mosebok 21/7)

3: Dere kan eie slaver av begge kjønn om de er født i et anet land. (3 mosebok 25/44)

4: Hvis naboen din arbeider på sabatten, må han drepes.( 2 Mosebok 35/2)

5: Hvis dere ser dårlig, må dere ikke nærme dere Guds alter. (3 mosebok 21/20)

6: Det er en klar synd å klippe håret på sidene og sjegget i kantene. ( 3 mosebok 19/27)

7: Å røre rester av en død gris, er synd å gjør deg uren. ( 3 mosebok 11/7-8)

8: Det å plante to ulike avlinger på samme jorde er å synde mot Herren.( 3 mosebok19/19)

9:Hvis man banner står det klart at man samler hele byen og steiner vedkommende
( 3 mosebok 24/11-16)

10: Dere må brenne til døde de som ligger med sine slektninger. ( 3 mosebok 20/14)

Jeg er nyskjerrig på dette, for ingen har egentlig svart på det.
Hvis dette da er guden deres sine ord, hvordan kan dere si at gud er god, og fylt med kjerlighet?
Jeg ser ingen logikk i dette. Hvis det er noen som ser det, så skriv svar da vel?
Ja dette er jeg litt nyskjerrig på også.
Antall ord: 277
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Det vises til loven (GT). Det er gitt oss forklaring om slikt i romerne (NT) og da særlig kap. 2. Så jeg linker dit.

Les:

http://bibelen.fastupwards.com/index.php?bok=45&kap=2

Skal bare tilføye at om en ikke ved å la Jesus ved Ånden få kaste lys over dette, så kan det være vanskelig å forstå det til fulle.

Minner også om; kvinnen som ble grepet i hor og ble ført til Jesus, og hvorledes Han satte henne fri.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Jeg får som bibel lærd, avkristnes og frafallen forsøke og forklare dette da.

I henhold til slik troende kristne ser det.

Alt det du siterer her hentet fra loven. Den avtalen som Gud inngikk med det Israelske folket etter at de forlot Egypt. Denne avtalen skulle være slik at de skilte seg ut fra, og ikke giftet seg med andre folk rundt seg, men holdt seg "rene" for sin egen Gud, slik at Jesus skulle bli født i ren linje fra det folket som gikk ut fra Egypt.
Som resten av folkene rundt, var slaver godtatt. Kvinner var en eiendom og det var strenge regler hvordan dette folket skulle forholde seg til Guden Jehove eller Jahve.
På samme tid, var det inneforstått at ikke folket kunne leve opp til alle disse reglene, derfor utførte de hvert år en ofring, for at synd skulle sones. Før tempelet ble bygget, ble disse offringene gjort litt hist om pist. Men med strenge regler om hva de skulle ofre. Tempelet var først et telt, som de flyttet med seg.

Sett i lys på av andre kulturer på denne tiden, så var det vel et forsøk på å få det i ordnede former. Det skulle bare ofres til Jave og ingen annen, ong det skulle gjøres etter Jahves lov.
Flere av disse lovene handlet stort sett ellers om ytre ting. Våre lover er i dag, basert på romersk rett. Men disse har også hatt sin påvirkning fra Jødisk rett. Noen lover handlet om renhold og spiseregler. Hvor man i dag kan se mange årsaker til dette. Grisemat f.eks. var forbudt, fordi de ikke hadde den kontrollen vi kan utføre i dag på trikiner. Mange mener fortsatt uavhengig av religion at grisekjøtt ikke er sundt. Ellers var det ofte helt vitenskapelige og fornuftige regler, både for jordbruk og drift, som gir mening.

Ordet synd, som det er oversatt, handler for en jøde, om noe helt annet, enn det gjør for en kristen. Det blir litt mere som regler, man burde leve etter, ellers "bommer" man litt på målet. Også dette ordet ropte man på gresk når noen bommet på et mål.
Det er altså ved senere kristen fortolkning som ordet synd har blitt så ille.

F. eks å banne. Handler også om noe helt annet, i en annen kultur. Jødene våger heller ikke å uttale ordet Jahve eller Jehova. Derfor har man bare JHVH som Guds navn i dag. Å banne, var og forkaste det mest helligste som fantes, og dermed hele det folket man tilhørte. Vi har ingenting virkelig å sammenligne dette med i dag. Fordi vi også er annerledes.

Incest var noe de ikke var klar over fra før av. Det var temmelig normalt i folkene rundt også. Men som vi vet i dag, fører det til misfoster og ødeleggelse av gener i lengden. Fordi Israles folk skulle føde fram Jesus, han som skulle komme, var det viktig at man virkelig fordømte slikt.

Poenget for kristne er at dette er jødenes lov. Ikke kristnes. Selv om det var Guds ord. For Jesus kom og oppfylte loven. for loven var til for å vise at inget menneske kan oppfylle Jahve gudens krav. Loven viste til synden, som Jesus kom å frelste oss fra.

Men på den andre siden. Dette viser en Guds natur, de aller fleste tar avstand fra i dag. Selv om frelsen kom, så forvandler det ikke Gud, men skal vistnok forvandle mennesket.
Det var altså et lite folks, lille guddom, som har tatt over hele greia for visse, gjennom historiens løp. Noen få som mente de hadde den rette troen, og angrep, forfulgte drepte og forbannet alle andres tro som djevelsk, hedensk, og ikke minst løgnaktig fulle av synd. Uten håp om frelse.
Det er det skremmende med den kristne troen i denne verden.
Antall ord: 659
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Shania skrev: Det er det skremmende med den kristne troen i denne verden.
Det mest skremmende er at oppegående mennesker finner seg i at denne troen praktiseres, støttes og godtas - av frykt for å tråkke noen på tærne.
Antall ord: 41
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Shania:

Ja, og jeg er klar over mye av forklaringene du kommer med her.
Har lest boka selv.
Men spørsmålet ligger egentlig ikke i å forklare de punktene som jeg skrev.
Spørsmålet er: Hvordan kan en som er klar over alle disse tingene, alt det negative
som står skrevet i Gamle Testamentet, alt det Jahve gjorde, alle kravene og lovene
til denne "Guden", FORTSATT si at GUD ER GOD?
Hvorfor forsvarer de det?
Hvordan KAN de? '

Kan det være slik at de forsvarer det, eller VELGER å se BORT fra det, bare for å
forsvare sin egen tro? Og for å så opprettholde sin "trygge lille illusjon"?
Og hvis de faktisk HAR innsett at disse lovene faktisk bare var DATIDENS normer
fra et land i Midt-Østen, som ikke har noen betydning lenger, HER og NÅ, hvorfor
velger de å forsvare bare NOE av disse lovene og ikke resten?
Hvorfor være i mot homofili da? Hvis det bare var DATIDENS normer?
Hvorfor velge det, i forhold til noe av det andre?
Hvorfor følge lov 2, og ikke de andre 8?
Hvem bestemmer hvem lov som skal ses bort i fra?
Er man en Kristen hvis man ser bort i fra noen?

Dette er spørsmål som må besvares, helst av de "frelste", som de kaller seg.
Antall ord: 220
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Og hvis de faktisk HAR innsett at disse lovene faktisk bare var DATIDENS normer
fra et land i Midt-Østen, som ikke har noen betydning lenger, HER og NÅ, hvorfor
velger de å forsvare bare NOE av disse lovene og ikke resten?
Hvorfor være i mot homofili da? Hvis det bare var DATIDENS normer?
Hvorfor velge det, i forhold til noe av det andre?
Hvorfor følge lov 2, og ikke de andre 8?
Hvem bestemmer hvem lov som skal ses bort i fra?
Er man en Kristen hvis man ser bort i fra noen?
Jesus opphevde ikke loven, men Han oppfylte den, og åpnet da frelsesdøren for ALLE som kommer til Ham fra ethvert folkeslag.

Jesus sa: Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Det intet menneske klarte, det gjorde Jesus for oss, slik at inngangen til Guds rike ble åpnet ved Ham som ene og alene er veien, sannheten og livet.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Misty-gutt skrev:

Jesus opphevde ikke loven, men Han oppfylte den, og åpnet da frelsesdøren for ALLE som kommer til Ham fra ethvert folkeslag.

Jesus sa: Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Det intet menneske klarte, det gjorde Jesus for oss, slik at inngangen til Guds rike ble åpnet ved Ham som ene og alene er veien, sannheten og livet.

Som vanlig så besvarer ikke Misty-gutt spørsmålet, men velger å preke sin sak og
misjonere i steden for.

Jeg spør igjen:
Hvordan forholder de som anser seg som "sanne Kristne" seg til de 10 punktene jeg
ramset opp i tråden??
Og hvordan kan dere fortsatt si at GUD ER GOD??
Antall ord: 131
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:....
Og hvordan kan dere fortsatt si at GUD ER GOD??
Det var ikke Gud som vendte seg vekk fra mennesket, men mennesket som vendte seg vekk fra Gud. Derfor kom Jesus, for å berge alle dem som tar sin tilflukt I Ham.

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, forat hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv;

for Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men forat verden skulde bli frelst ved ham.

Den som tror på ham, blir ikke dømt; den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Frelsesverket er fullbragt, det gjelder også idag. Det skjedde på forbannelsens tre, korset!
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Hva vil det si att en lov er oppfylt?
Betyr det att alle ønsker om å bryte denne loven forsvinner?
Jeg synes ikke det gir noen mening, iallefall ikke i sammenhang med mange av påbudene i GT.
Om det å bryte noen av lovene i GT var synd, og Jesus har oppfylt disse lovene, betyr det att han i sitt liv på jorden fulgte disse lovene? Jeg trodde ikke det. Trodde Jesus ikke var så nøye med å følge disse.
Jesus sier ifølge Markus 2,27: "Sabbaten ble til for menneskets skyld, ikke mennesket for sabbatens skyld”.”" Om dette også gjelder de andre lovene, må det vel bety att menneskene, ifølge Jesus, ikke blir påkrevd å fulge disse lovene?

Lovene virker også urimelige og, som påpekt av Aabjørn, laget på en slik måte att kun de rike har muligheten til å fulg dem.
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Misty-gutt skrev:

Det var ikke Gud som vendte seg vekk fra mennesket, men mennesket som vendte seg vekk fra Gud. Derfor kom Jesus, for å berge alle dem som tar sin tilflukt I Ham.

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, forat hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv;

for Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men forat verden skulde bli frelst ved ham.

Den som tror på ham, blir ikke dømt; den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Frelsesverket er fullbragt, det gjelder også idag. Det skjedde på forbannelsens tre, korset!

Ja..som vi vet så er du jo flink til å sitere fra Predikant-sider, og ikke besvare spørsmål som
du ikke ønsker eller KAN svaret på.

Dette høres ikke ut som en "kjærlig Gud" i det hele tatt spør du meg.
Dette guds-synet er snevert og kan dateres til middelalderen.
Gud er god, bare du gjør som han sier, er egentlig det som står her.
Men det å sette opp regler og betingelser for kjærlighet, er vel ikke egentlig kjærlighet?
Ubetinget Kjærlighet setter vel ikke betingelser? Motstridende? JA.
Det blir som om jeg skal si til dattera mi at hu har fri vilje, at jeg er glad i henne,
UNTATT når hun tar "feil" valg. Hva er vitsen med fri vilje da?
Feil valg ifølge meg er ikke å være feil for en anen heller.
Universet er ikke så absolutt.

Og nok en gang:
Hvordan stiller dere dere til de 10 punktene jeg satt opp i tråden?
Antall ord: 296
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev:Den som tror på ham, blir ikke dømt; den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Hvordan kan dere rettferdiggjøre noe slik?

Dette må jo bety att de mange mennesker som ikke har fått hørt om Jesus er evig dømt.
Det finnes ingen rettferdighet i noe slikt.
Anntar att det er dette som er grunnen til noen de kristenes ivrige misjonering, da de er overbevist om att dette er sant, men alikevell.

Å hva hjelper det å tro? Vi ser jo hva som skjer, når troen blir en overbevisning i menneskers liv. Mange holder fast i troen med nebb og klør, og dømmer de som ikke tror. Konflikter oppstår.

Dette er en tro som er så farget av menneskers egoisme, jeg fatter ikke att noen kan ta dette for "god fisk".
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links