Fakta, teori & skepsis14 oktober, fake?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Eh.. :mozilla_oops:

Jeg har faktisk hørt: 19 November år 4, og jeg har hørt midt i Mars år 4..

Usikker jeg.. :oops:
Antall ord: 22
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Ja, det kan jo hende det, kanskje mistyboy vet svaret?
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Jeg fant dette, og må si at kristen duda er noen luringer:

Det har vært mange forsøk på å finne ut når Jesus ble født; både år og dato. Det eneste man vel er enig om er at det ikke skjedde 24. eller 25. desember, og at det ikke var i år 1. De fleste sivilisasjoner har etterhvert fått med seg at sola "snur" en gang midt i mørketida, og etter den julianske kalenderen var vintersolverv den 25. desember. På denne datoen feiret romerne festivalen for "Sol Invictus", en personifisering av sola. Denne feiringen igjen var en videreføring av romernes "saturnalia", en festival med gaver og god mat.
De tidlige kristne skjønte at å ta over en eksisterende feiring var en stor fordel når man skal omvende folkeslag til en ny religion, og bestemte dermed at guden deres var født 25. desember. Det viste seg da også å være praktisk når man skulle omvende andre folkeslag, da de fleste hadde fått med seg at midtvinter var omtrent på denne datoen. I Norge hadde vi for eksempel midtvintersblotet "jul", som fikk beholde navnet sitt etter å ha byttet innhold til en mer kristen variant.
Basert på historien om hyrder på markene har noen foreslått at Jesus ble født på våren eller sommeren, når sauene får lam. Ortodokse kristne feirer fødselsdagen til Jesus den 6. januar, men noen nøyaktig dato får vi neppe med det første. Når det gjelder året varierer anslagene mellom 18 år før vår tidsregning til 4 år etter. Kong Herodes døde i år 4, men Lukas sier at Jesus ble født i forbindelse med Kvirinius' folketelling i år 6. Bibelhistorikere mener imidlertid at Lukas tar feil her.
3 uker 1 dag
Antall ord: 307

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

slimdoktor skrev:da er du vel ikke saa fantasifull da TheMartine, og du virker veldig opptatt av aa vaere perfekt til en hver tid og vaere serios......slutt med det. Slapp litt mer av. Mener ikke at du skal like aa skrive paa mine traader eller chatte med meg. Godtar at man ikke kan bli likt av alle, men slutt da for Guds skyld og komenter meg hele tida :mozilla_undecided: hold deg unna og slutt med de derre utsagnene om at uff saa userios slimdr er!!! Finn deg en annen hobby. Tipper du kommer til aa skrive 14 sider om mine skrivefeil naa, TheMartine, kan jeg sporre deg hvor gammel du er? Av ren nyskjerrighet...
Klart du kan spørre, jeg er 23. Fint tall? Jau, ikke så ille.

Jeg er absolutt ikke seriøs hele tiden jeg heller, men jeg prøver da å komme med noen ordentlige innlegg nå og da. Hvis jeg ville ha en lang samtale med meg selv, om et tema som er ferdig diskutert for lenge, lenge siden, hadde jeg ikke giddet å bruke forumet til det. Da kan man like godt ta samtalen nesten gang man sitter på do og venter på å bli ferdig. Det er ikke nødvendig å sprute ut et lass av tulletråder, bare for å fylle forumet med mest mulig fjas. 14. oktober har vi snakket så evinnelig mye om allerede, så hva er vitsen med å lage enda en tråd? Og i tillegg fylle den med bare tull, og schizofrene innlegg?

Ja, man skal selvsagt få ha det gøy her. Men det blir liksom for mye av det gode når 90% av alt man sier er bare tull. Da kan du i hvert fall samle fjaset i ett innlegg. Du kan trykke "Endre", vet du.
Antall ord: 295

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Så det er ikke tullete at du sitter å diskuterer med deg selv?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

slimdoktor skrev:For det forste har jeg ikke snakket meg ferdig om 14 oktober, mulig du har det men ikke jeg! Skulle egentlig ikke besvare ditt innlegg, men foler jeg maa. Hva er vaerst av og mobbe andre, se ned paa og klage paa enn og skrive, i dine oyne tulle traader? Er du saa utrivelig ellers oxo saa sliter du...du faar holde deg til dine saakallte seriose innlegg og igjen, slutte aa skrive etter meg. 23 var jeg for lenge siden. Har faktisk er veldig voksent liv med plass til mye barnslighet. Voks opp, mor Theresa :mozilla_sealed:
Jada, jada. Jeg mobber deg fordi jeg synes det er tullete å ha lange samtaler med seg selv. Greit, du får tolke det som du vil, og det gjør meg ingenting at du ser på meg som en slags hærfører, selv om både du og jeg vet godt at jeg ikke er den eneste som reagerer på innholdet i innleggene dine.
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Men kjære vene, slimdoktor, jeg vet jo at jeg diskuterer med mange, det er jo derfor jeg er her. Jeg er ikke her for kun å fjase og snakke med meg selv og lage tretten tråder om samme tema. Siden det er din agenda, må du nesten regne med at noen reagerer. Klart jeg merker at andre reagerer på mine innlegg, det merker jeg på at jeg får svar på det jeg skriver. Og skriver jeg seriøse innlegg, gleder det meg å få seriøse svar. Kanskje du synes det er best å svare seg selv, men for meg holder ikke det i lengden.
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
bjoern1982
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2008 21:38
16
Kjønn (valgfri): :)
Lokalisering: Norway

Innlegg av bjoern1982 »

Du er en okey du da slimdoktor, jeg fikk masse kritikk fordi jeg skrev engelsk, synes det er
ett kulere språk, snakker det flytende, og skriver det greit, jeg hadde så ikke så mange skrivefeil på engelsken min jeg, jeg har en Acer Aspire 9304, den største svakheten med den er tastaturet som ikke alltid oppfatter alle bokstaver ! Jeg så skrive feil på det norske språket til Vilma og SolAngelica men jeg kvein ikke av den grunn d.v.s kritisere !
Håper de tulla !
TheMartine = Veldig seriøs jente ( jeg bare kosefleiper med henner )
SolAngelica= Håper jeg tulla sammen med Vilma om meg !
Vilma = Tulla får jeg håpe, gav meg masse skrivefeil kritikk !
Har jeg såret noen ?
Er noen sinte på meg, hater meg ?
forsettelse følger !?!
Antall ord: 135
It has happen before, it will happen again ( Deep Impact )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Smileyvero
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jul 2006 15:31
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hitra

Innlegg av Smileyvero »

TheMartine skrev:Men kjære vene, slimdoktor, jeg vet jo at jeg diskuterer med mange, det er jo derfor jeg er her. Jeg er ikke her for kun å fjase og snakke med meg selv og lage tretten tråder om samme tema. Siden det er din agenda, må du nesten regne med at noen reagerer. Klart jeg merker at andre reagerer på mine innlegg, det merker jeg på at jeg får svar på det jeg skriver. Og skriver jeg seriøse innlegg, gleder det meg å få seriøse svar. Kanskje du synes det er best å svare seg selv, men for meg holder ikke det i lengden.
ELSKET å diskutere med meg selv jeg. Ble alltid enig :D Men så ble det så kjedelig i lengden. Så har mer eller mindre sluttet med det :mozilla_undecided: Det førte liksom ingen vei...så...må vel si meg enig med deg til syvende og sist :mozilla_tongue:
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

bjoern1982msn skrev:TheMartine = Veldig seriøs jente ( jeg bare kosefleiper med henner )
Klart du bare kosefleiper, du kunne jo bare våge å være frekk :mozilla_laughing:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

bjoern1982msn skrev:Du er en okey du da slimdoktor, jeg fikk masse kritikk fordi jeg skrev engelsk, synes det er
ett kulere språk, snakker det flytende, og skriver det greit, jeg hadde så ikke så mange skrivefeil på engelsken min jeg, jeg har en Acer Aspire 9304, den største svakheten med den er tastaturet som ikke alltid oppfatter alle bokstaver ! Jeg så skrive feil på det norske språket til Vilma og SolAngelica men jeg kvein ikke av den grunn d.v.s kritisere !
Håper de tulla !
TheMartine = Veldig seriøs jente ( jeg bare kosefleiper med henner )
SolAngelica= Håper jeg tulla sammen med Vilma om meg !
Vilma = Tulla får jeg håpe, gav meg masse skrivefeil kritikk !
Har jeg såret noen ?
Er noen sinte på meg, hater meg ?
forsettelse følger !?!
Jeg har acer aspire 7720Z
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Smileyvero skrev:ELSKET å diskutere med meg selv jeg. Ble alltid enig :D Men så ble det så kjedelig i lengden. Så har mer eller mindre sluttet med det :mozilla_undecided: Det førte liksom ingen vei...så...må vel si meg enig med deg til syvende og sist :mozilla_tongue:
Et av målene ved å diskutere, er vel å få innspill fra andre. Nye, friske ideer. Da må man være minst to. Så den vanen håper jeg du har lagt ifra deg :mozilla_wink:
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Smileyvero
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jul 2006 15:31
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hitra

Innlegg av Smileyvero »

TheMartine skrev:
Smileyvero skrev:ELSKET å diskutere med meg selv jeg. Ble alltid enig :D Men så ble det så kjedelig i lengden. Så har mer eller mindre sluttet med det :mozilla_undecided: Det førte liksom ingen vei...så...må vel si meg enig med deg til syvende og sist :mozilla_tongue:
Et av målene ved å diskutere, er vel å få innspill fra andre. Nye, friske ideer. Da må man være minst to. Så den vanen håper jeg du har lagt ifra deg :mozilla_wink:
Jepp...var vel noe sånt jeg fant ut ja. Syns selv jeg hadde så mange friske ideer fra før. Men...til slutt går man jo tom. Er derfor jeg er her. Er så mange friske ideer her atte. :D
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Joda, friske ideer er det i hvert fall :P
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

TheMartine skrev:
En må jo få input for å få output Bilde
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links