Healing og annen alternativ medisinMeditasjon og mantraer

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Sephet
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jul 2007 23:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: trondheim

Meditasjon og mantraer

Innlegg av Sephet »

Hei.

Jeg driver mye med kampsport osv, og for å forbedre meg så holder det ikke bare med å styrke det fysiske, men også det mentale. Hvertfall etter mine erfaringer. Det som er er at jeg er ganske hyper av meg, så jeg lurte på om meditasjon kunne hjelpe meg til å roe meg litt ned, og også få bedre konsentrasjon, osv.

Kan man høre på musikk mens man mediterer? Tror jeg har fortstått det sånn at man kan bruke lyd f.eks som en 'mantra', men at man skal ha hodet helt klart for tanker, osv når man mediterer ? Er ganske vanskelig synes jeg å holde hodet klart :( Noen tips?
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Smileyvero
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jul 2006 15:31
18
Lokalisering: Hitra

Re: Meditasjon og mantraer

Innlegg av Smileyvero »

Sephet skrev:Hei.

Jeg driver mye med kampsport osv, og for å forbedre meg så holder det ikke bare med å styrke det fysiske, men også det mentale. Hvertfall etter mine erfaringer. Det som er er at jeg er ganske hyper av meg, så jeg lurte på om meditasjon kunne hjelpe meg til å roe meg litt ned, og også få bedre konsentrasjon, osv.

Kan man høre på musikk mens man mediterer? Tror jeg har fortstått det sånn at man kan bruke lyd f.eks som en 'mantra', men at man skal ha hodet helt klart for tanker, osv når man mediterer ? Er ganske vanskelig synes jeg å holde hodet klart :( Noen tips?
Heisann.
Nå er vel ikke jeg den som kan mest om meditasjon, men jeg kan da komme med mine erfaringer om ikke annet :mozilla_smile:
Meditasjon hjelper mot utrolig mye, så ja, det forbedrer konsentrasjonen, og jeg tror nok også det vil hjelpe deg til å roe deg ned.

Det hender jeg hører musikk-rolig, avslappende musikk, men jeg er såpass ny innen meditasjon, at jeg syns det er enklere med CD med veiledning på....
Her kan du laste ned gratis meditasjons CD...
http://morten-eriksen.com/gratis_meditasjons_cd.htm
Det er kanskje ikke den beste CDn, men den hjelper iallefall meg til å tømme hodet :mozilla_smile: Jeg pleier å sitte mellom 20-30 minutt hver gang-tiden går så fort, så det er ingen problem, men det er jo evt bare å begynne med 10 minutt eller noe, også øke etterhvert.
Den største utfordringen er vel å holde holdet klart-men om du ikke greier det med en gang, så ikke gi opp! Det krever trening, så om det skulle dukke opp tanker underveis, så fortsett likevel. Forøvrig vil DC`n fortelle deg underveis hva du skal gjøre!

Hm, drev med kampsport for mange år siden jeg også-Taekwondo....var igjennom det jeg fikk mine første meditasjonsopplevelser.... :mozilla_smile:
Antall ord: 328

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Re: Meditasjon og mantraer

Innlegg av jon blund »

Sephet skrev:Hei.

Hei Sephet.

Du kan sjekke ut nettsiden min, http://www.neigong.no.

Der har jeg masse info om meditasjon, men også mye informasjon om Zhan Zhuang, som opprinnelig var en godt bevart hemmelighet innen tradisjonell kung fu. Kanske det kan være noe for deg?

Det handler om å stå rett opp og ned med hendene i forskjellige posisjoner, og slappe av og være i meditasjon samtidig. Det kan se helt tåpelig ut, men det som skjer på det indre, med kroppen og med kraften er helt ubeskrivelig. Det er ikke uten grunn at det har vært en bevart hemmelighet innen kung fu! Den eksplosiviteten man utvikler er enorm. Og den styrken man får gjør at man tåler slag og spark mye bedre. Og den mentale våkenheten gjør at man ikkei mister fokus i kampens hete.

Nå er ikke jeg en kampsport fantast akkurat. Så jeg har ikke praktisk erfaring på akkurat det. Men jeg kan sette deg i kontakt med noen som har det, hvis du er interessert. Jeg gjør mest zhan zhuang for den spirituelle utviklingen i det. Som heller ikke er til å kimse av!!
Antall ord: 308

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sephet
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Jul 2007 23:53
17
Lokalisering: trondheim

Innlegg av Sephet »

Tusen takk for svar :)
Antall ord: 4
mieow

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Meditasjon er ikke bare ikke tenkning, slik det ofte er framstilt.
Fra opprinnelsen, handler det veldig mye om pusten. Og heller slippe taket på å fokusere på tankene.
Derfor blir ofte ikke-tenkning meditasjon nesten det motsatte av meditasjon. Man blir så mentalt fokusert på å ikke tenke, at man ikke kommer seg ut av hodet.

Derfor, om du fokuserer på å puste dypt. Trekke inn pusten, dypt ned i magen, gjennom nesen, og blåse ut alt, som om du blåser ut et lys. Da flytter du fokuset ned i magen.

La tankene komme å gå, men ikke engasjer deg i å tenke. La det heller flyte forbi deg.

Det handler altså mer, og finne et dypt sentrum i deg selv, og puste, slippe fri.
Dette fører det til et sted, hvor du kan utvide din bevissthet og bare være tilstede i deg selv. Det er en form for bevisstgjøring, som gjør at du lettere også kan observere deg selv blandt andre mennesker. Oppfatte og sanse mer av det som skjer rundt deg.

Det blir etterhvert noe du er og ikke bare noe du gjør av og til. Og jeg tror også, ettersom dette nærværet sentrert i ditt senter, mageregionen, vil bli en stor del av din trening.

Det er altså ikke en mental meditasjone, som styrker dine mentale sider. Men en meditasjon som gir hue litt fri, så at det kan brukes til det det skal brukes til. Og ikke som livets fokus.
Antall ord: 248
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links