Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Jeg personelig ønsker ikke å få noen kristene ut av forumet. De kan tro det de vil for meg. Men om en kristen oppsøker ett forum som dette, bør de ikke regne med å få overbevist noen om sin tro. De bør også regne med kritikske syn på deres tro.

Det er også viktig å ikke klandre nåtidens kristene, for de ugjerninger fortidens kristene gjorde.

Vi må også skille mellom det skriftene sier, slik kristendommen praktiseres i dag, og har blitt praktisert opp igjennom historien.

Det er vanskelig å diskutere dette. Det ser ut som om mange har forskjellige versoner av "sannheten". Sannhet er sann informasjon om virkeligheten; informasjon som stemmer overens med virkeligheten. Vi er alle en del av denne virkeligheten, så hvorfor finnes det så mange forskjellige, og subjektive meninger om den?
Det eneste svaret jeg kan komme med her, er att vi vet veldig lite.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

D.A:

Ja, er egentlig enig, ordla meg feil, er tidlig enda vet du :D
Jeg og vil ikke jage ut noen, men vil bare presisere at det ikke hjelper å komme her og forkynne og frelse oss "kjettere" og slenge dritt om det folk trur på her, uten gode argumenter. Da må de jo regne med at også vi stiller spørsmål om troen dems?
Antall ord: 65
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Fant en interessant blogg som nok i hovedsak henvender seg til den yngre garde. Og siden det er mange unge her på paraen, så skal jeg sitere litt derfra og linke.

Et utdrag:

- Se for deg at det dukker opp en ny lærer på skolen. Skolen har vært forferdelig i det siste. Ingenting har fungert. Lærerene har oppført seg som zombier og diktatorer som slaver rundt med elevene. Plutselig kommer en ny lærer til skolen. Han er annerledes enn resten av lærerne. Han er interessant, smart og han bryr seg om deg, bryr seg om elevene, ikke bare resultatene, jentene elsker ham og etter ei stund begynner guttene å snakke som ham og kle seg som ham., Han er det beste som noen gang har skjedd med skolen siden de begynte å servere pommes frites i kantina.

Så skjer det. På morgensamling når hele skolen er samlet. Han reiser seg opp og proklamerer: ”Jeg er livets brød. Den som kommer til meg skal aldri mer sulte.” Det blir blikk stilt. Fru Hermansen, den halvdøve musikklæreren som har ei greie i forhold til den nye læreren, er så sjokka at munnen åpner seg og ut faller hennes falske tenner.

Den nye læreren har ikke fullført. Han snur seg mot klasse 10b, den mest opprørske klassen på skolen og sier klart og tydelig: ”Jeg er verdens lys. Den som følger meg skal ikke vandre i mørket.” Rektors notater detter på gulvet og du kan høre smålatter rundt om i rommet.

Enda er ikke den nye læreren ferdig: ”Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg skal leve om han enn dør, og den som lever og tror på meg skal aldri i evighet dø.” Nå er skolesekretæren på telefonen og ringer nærmeste mentalsykehus og 8.klasselæreren leder elevene sine ut nærmeste nødutgang.

Uten å bekymre seg snur den nye læreren seg til hvor lærerene sitter. ”Deres synder er tilgitt”, sier han.

Dette er ikke så ulikt hva som skjedde når Jesus stod frem 2000 år siden. Denne fantastiske læreren sa ganske sykt store ting om seg selv. Alt for store, hvis han bare var en menneskelig lærer. Han sa:

- Jeg er livets brød
- Jeg er verdens lys
- Jeg er oppstandelsen og livet
- Jeg er veien, sannheten og livet

- Han hevdet at han kunne tilgi synd (Mark 2:5) ”Sønn, dine synder er tilgitt.” Reaksjonen fra de religiøse lederne var: ”Hvordan kan han si slikt? Han spotter Gud. Hvem andre enn Gud kan tilgi synd?” .....

Alt her om en vil?! :) http://torsteinbjorland.blogspot.com/20 ... jesus.html
Antall ord: 456
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Misty-gutt:

Joda, det er fint om noen ser lys og håp i dette, hvis en har det kjipt.

Men det finnes da flere intressante tanker og syn som man føler seg enda bedre av enn dette?
Antall ord: 39
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Joda, det er fint om noen ser lys og håp i dette, hvis en har det kjipt.
Ja, ikke sant !

Jeg opplevde verden som rotten, kjip og urettferdig på mange områder, før jeg fant de riktige svarene på mine mange spørsmål. Ikke det at verden har blitt noe bedre men..

Den religiøse Jesus gav meg INTET du vet den pakka der. Men den radikale og virkelige Jesus gav meg ALT.
Antall ord: 78
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

D.A. skrev:Det jeg mente med å blande syndefloden inn i dette, var att om påstanden om att syndefallet skjedde for 6000 år siden, må innebere att syndefloden har funnet sted i løpet av de siste 6000 år. Det finnes ingen ting som tyder på att dette er tilfelet.
Jo det er ihvertfall en ting som tyder på det. Det er nedskrevet i en historisk tekst. Er det noe som helst som tyder på det motsatte?
D.A. skrev:Det som står over viser att denne delen av bibelen ikke kan tolkes bokstavelig, og påstanden om att syndefallet fant sted for 6000 år siden fremstår som en umulighet, siden det i denne historien påstås att Adam og Eva var de første menneskene. Noe er openbart feil med de metoder som er benyttet til å datere syndefallet tilbake 6000 år.
Det virker som du blander kortene litt. Syndefallet != syndefloden. Ettersom Adam og Eva levde for bare 6000 år siden, var de ganske sikkert ikke de første menneskene på jorden. Det har levd mennesker en god stund før det.
D.A. skrev:Her er ett eksempel på att bibelen ikke gir tillgang til hele sannheten: Syndefallet blir beskrevet som historien som viser hvordan det onde kom inn i tilverelsen, men det er feil.
Jeg tviler ikke på at ondskap var i verden før Adam og Evas tid også. Alle de menneskene som levde før, var neppe særlig bedre enn Adam og Eva. Syndefallet viser at grådighet er roten til all ondskap. Da Adam og Eva ble innsatt i Edens Hage for å vokte den, dyrke den og pleie den, var de 20 år gamle. Adam og Eva levde på en høyde, og da de falt, falt de bokstavelig.

Moonstone skrev:De kristne her lurer på hvorfor vi vil ha de ut av forumet, og det er fordi dere ikke kommer med noe vi ikke har hørt før, og fordi agendaen deres her på forumet er å hele tida preke Kristendom og fortelle oss hvor dumme vi er hele tida som tror på ditt og datt.
Gjør de? Må si din egen agenda ikke er så veldig skjult heller, og heller ikke kommer du med noe vi ikke har hørt før.
Antall ord: 385
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Sep 2008 20:27
16
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av KetMas »

For og si det kort:

Jeg trur på det jeg kan se, aldri noe av det jeg hører om. Men det jeg klarer selv og SE :)
Antall ord: 27
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

MikkelRev skrev:Jo det er ihvertfall en ting som tyder på det. Det er nedskrevet i en historisk tekst. Er det noe som helst som tyder på det motsatte?
Om syndefloden har skjedd i løpet av de siste 6000 år burde det vert arkeologiske funn som støtter opp under dette. En flom i en slik skala hadde uten tvil etterlat seg spor på jorden.
MikkelRev skrev:Det virker som du blander kortene litt. Syndefallet != syndefloden. Ettersom Adam og Eva levde for bare 6000 år siden, var de ganske sikkert ikke de første menneskene på jorden. Det har levd mennesker en god stund før det.
Jeg har ikke satt likhetstegn mellom syndefallet og syndefloden, jeg beklager missforståelsen.
Vi er i allefall enige i att det var mennesker på jorden før år 4000f.kr. :o
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

KetMas skrev:For og si det kort:

Jeg trur på det jeg kan se, aldri noe av det jeg hører om. Men det jeg klarer selv og SE :)
Vel, det er litt teit av deg, for da kan du ikke tro på mesteparten av det du har lært på skolen.

Og D.A., som jeg skrev i den andre tråden så kan du lese litt lenger bak i "er bibelen troverdig". Der skriver mikkel en del om hvordan han ser på bibelen.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

D.A. skrev:Om syndefloden har skjedd i løpet av de siste 6000 år burde det vert arkeologiske funn som støtter opp under dette. En flom i en slik skala hadde uten tvil etterlat seg spor på jorden.
Det har nå blitt funnet arkeologiske funn etter Noahs ark har jeg hørt. Syndefloden var nok ikke over hele verden, men over hele הָאָרֶץ - ha eretz. Det samme hebraiske ordet brukes til å oversette både til norsk jorden og landet.
Antall ord: 80
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

MikkelRev skrev:
D.A. skrev:Om syndefloden har skjedd i løpet av de siste 6000 år burde det vert arkeologiske funn som støtter opp under dette. En flom i en slik skala hadde uten tvil etterlat seg spor på jorden.
Det har nå blitt funnet arkeologiske funn etter Noahs ark har jeg hørt. Syndefloden var nok ikke over hele verden, men over hele הָאָרֶץ - ha eretz. Det samme hebraiske ordet brukes til å oversette både til norsk jorden og landet.
Trudd dem hadd funne noas ark ved foten av sinai fjellet for leng siden.
Antall ord: 96
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Trenger vi virkelig en tro som må frelse oss, redde oss?
Jeg ser jo at mange trenger det, enten det er læreren på skolen, eller en ikke-religiøs Jesus.

At verden kan virke som noe dritt, eller rotten og kjip, kjenner jo mange seg igjen i. Men det er ikke alle som føler behovet fra å bli reddet fra denne verden, for i neste øyeblikk er alt greit.

Problemet med slik frelses-rette tro, er at det fungerer i den situasjon man sitter som deprimert, desillusjonert, kanskje med andr problemer som alkohol og narkotika. Men det er en ytre tro. At ikke den (jeg tror) historiske Jesus, eller den Jesus som kirken har forkynt opp i gjennom historien, ikke er den Jesus du Misty og kanskje andre her tror på. Forteller jo bare at den Jesus som flere tror på i dag, er en konstruksjon i dag. Bygd opp i menigheter og i forkynnelse, med masse sitater tatt ut av sammenhengen, fra en bok som også er et lite utvalg, tatt ut av sin sammenheng, for å framstille det som fasit for en religion.

Jeg har flere ganger ønsket at det var noen som kunne "redde" meg fra mitt eget kaos og fra denne sjuke verden. Men jeg har prøvd dette, og vet i lengden holder det ikke. Det blir en evig kamp mot meg selv, og mot den verden jeg lever i.

Og den er en illusjon, som får meg til å forlate og forkaste mine egne evner, muligheter og skaperkraft, til å forandre mitt eget liv, og mitt forhold til denne verden.
Denne evnen tror jeg finnes i alle mennesker. Men en ytre frelses tro, den "rette troen" som framstilles, bygger på at jeg er fortapt og umulig kan gjøre noe i mitt eget liv. Og dette er den største løgnen av alle. At jeg må bli reddet, fra meg selv, og fra denne verden. At Jesus må dø for mine synder, bygger på at jeg som et menneske bare synder, og ikke kan noe annet. At menneskeheten gjorde noe fryktelig galt og skal bli, og blir straffet for dette, av en Allmektig Gud, som vi har syndet mot.

Dette minner temmelig mye om plottet i Det Gylne Kompass. Og det fryktelige som skjer der, skjer også med de som overlater seg til en slik Rette tro, og denne frelsen. De gir opp sitt eget vesen, både til en menneskeskapt entitet kalt Jesus, til menigheten og til en haug "Salvede" og kalte pastorer og prester, som elsker å få denne makten.

Dette er stygt, dette ødelegger mennesker og dette er farlig. Og det motvirker all form form menneskelig bevisstgjøring og oppvåkning.
Men jeg ser også at slike frelses erfaringer kan trigge en bevisstgjøring, når man har kommet ut av slike sammenhenger. Og jeg vet at det er mange som fortsatt trenger denne erfaringen, for å komme videre i sitt eget liv.
Antall ord: 490
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Shania:

Jeg er enig i det du skriver her.

Hva er egentlig en religiøs tro?

Jo, man tror på noe en kaller Gud. Man har en forestilning om hva denne guden er; dens egenskaper, mening, personelighet, og kanskje også utsende. Man kan be til denne guden, men guden er ikke noe annet enn ett bilde i en persons psyke.

Religionen fremmstiller livet som en synd i seg selv. Mennesker med dårlig samvitighet kan ofre livet sitt til denne troen med den hennsikt å lette sin egen samvittighet, men det fungerer bare som en fortregning; man ungår å se problemene slik de er.

Mange tror att mennesker har ett behov for frelse; man må strebe og blidgjøre denne guden og for å oppnå frelsen. Andre igjen sier att frelsen oppnås med troen på Jesus alene; Jesus døde på korset for å bøte våre synder påstås det. Vi må altså leve i takknemelighet til Jesus.

Hele religionen bygger altså på en forestillning om att vi er syndende av natur.Når vi søker tilgivelse for våre synder, utenfor oss selv, er alt vi gjør å søken en metode for å fortrenge vår dårlige samvittighet.

Hvorfor ikke søke etter løsninger i oss selv? "Løsningen ligger i problemet" er det noe som heter. Om man har ett problem hjelper det ikke å be til symboler får å løse problemet.

Edit: jeg legger til att dette er slik der ser ut for meg. Det er ikke sikket att alle forholder seg slik til kristendomen.
Sist redigert av D.A. på 19 Okt 2008 00:03, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Sep 2008 20:27
16
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av KetMas »

problem skrev:
KetMas skrev:For og si det kort:

Vel, det er litt teit av deg, for da kan du ikke tro på mesteparten av det du har lært på skolen.

Og D.A., som jeg skrev i den andre tråden så kan du lese litt lenger bak i "er bibelen troverdig". Der skriver mikkel en del om hvordan han ser på bibelen.
Meste jeg har lært på skolen har jeg som regel sett på tv'n så igrunn er det vitenskaplig fakta. Og slike ting trur jeg på, har sett om BIBELEN er også fakta eller hoax. Meste virker som bibelen egentlig... Nyeste testamente er egentlig aldri år 0. Det ble starta faktisk 2500 før kristus. og d var en farao som ble født den 25 desember, av en jomfru, han hadde 12 følgesvenner, og ved alder av 12 ble lærer. Han døde. Sto opp fra de døde 3 dager etterpå!

SÅ IGRUNN, SKAL BIBELEN VÆRE SANN, ELLER NOE SOM ER HENTET FRA EN ANNA TIDSALDER?
Antall ord: 199
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Vi lever i en tid med globale økonomiske katastrofer, naturkatastrofer, kriger m.m. Vi opplever banker og hele nasjoner som er på randen av konkurs. Makteliten i verden styrer mot en felles verdensregjering. Kontrollsamfunnet blir mer og mer omfattende. Alt er i forandring.

Ja, trenger vi frelse? Trenger vi å tro, d.v.s. ha tillit til Gud?

For å finne svaret på det spørsmålet, så er det viktig å finne svaret på et annet spørsmål. Hvorfor ble du frelst? Hvorfor ble du en kristen?

Ble du en kristen fordi du ville ha et bedre liv, og dette med å be en “synders bønn” var bare noe du måtte gjøre for å få et bedre liv? Ble du en kristen for å få suksess, rikdom, helse og god økonomi? Da har du et stort problem om krisen skulle ramme Norge, eller enda verre, om den skulle ramme deg personlig. For hvordan skal du klare å tro at du er frelst, og det finnes en god Gud, når du plutselig står der uten jobb, konkurs, rammet av sykdom i familien og kanskje dødsfall? Du kom jo til Jesus for å få akkurat det motsatte…..også er livet ditt bare kaos.

Om du ble en kristen på dette grunnlaget, så trenger du frelse, fordi da har du egentlig aldri blitt frelst. For bibelen sier i Joh.kap.3 og Romerbrevet at menneskene trenger frelse fordi vi er under Guds dom. Vi trenger frelse fordi vi er egoistiske, ondskapsfulle, syndere som vekker Guds vrede hver gang vi tenker en tanke eller trekker pusten. Bibelen sier ingenting om at vi trenger frelse fordi vi må ha et bedre liv, en god økonomi. Så om du er frelst bare på det grunnlag av at du ville ha et bedre liv, ja da trenger du frelse.

Bibelen lover oss at når vi kommer til Jesus, så blir vi tilgitt og Guds vrede er ikke lengre over oss. Livene våre vil ikke nødvendigvis bli så mye bedre fordi vi blir frelst, veldig ofte, så blir de kanskje verre. Men samme hva som skjer med oss, så kan vi gå gjennom livene våre og vite at vi er trygge. Vi er berget fra Guds vrede, og skulle vi dø, så slår vi opp øynene i himmelen. Gleden over å være tilgitt, gleden over å være et Guds barn, istedenfor å være et menneske som Gud faktisk avskyr handlingene til, er en så stor glede at du kan takle ALT som kommer din veg.

Du kan takle å miste huset, du kan takle å bli syk, du kan takle død, katastrofe og smerte. Fordi du vet at du er trygg, og det eneste denne verdenen kan gjøre mot deg, er å drepe kroppen din men den kan aldri noen sinne ta deg vekk fra din Far i himmelen som elsker deg.

Med en slik holdning, når du er frelst på grunn av at du trenger tilgivelse for synd, ikke fordi du vil ha et bedre liv. Så vil kommende økonomisk kollaps, dødsfall, krig, smerte, savn, sorg, død være ting som du takler. Du vil fremdeles sørge når noen dør, kjenne smerte og savn. Men din stilling som et Guds tilgitt barn, vil bære deg gjennom det. Du vil takle det, fordi du vil ha en visshet om at du er frelst, fordi du er frelst for å bli tilgitt.
Antall ord: 573

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links