Healing og annen alternativ medisinStoppe blod

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Lime
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Apr 2008 15:02
16

Stoppe blod

Innlegg av Lime »

Kunne tenke meg og lære og stoppe blod/ blødninger.
Er det noen som har noen tips og komme med?
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Mener du rent medisinsk, eller på et høyere plan?

Såvidt jeg har snappet opp av førstehjelp, skal man vel legge et kompress på blødningen og holde skaden (f.eks armen eller beinet) høyt.

...eller misforstod jeg nå?
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lime
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Lime »

TheMartine skrev:Mener du rent medisinsk, eller på et høyere plan?

Såvidt jeg har snappet opp av førstehjelp, skal man vel legge et kompress på blødningen og holde skaden (f.eks armen eller beinet) høyt.

...eller misforstod jeg nå?
He he, det var nok på et høyere plan jeg tenkte på.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Det ante meg :mozilla_tongue:
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lime
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Lime »

TheMartine skrev:Det ante meg :mozilla_tongue:

:mozilla_smile:
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
holille
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Okt 2008 03:51
16

Innlegg av holille »

det er nok desverre ikke noe du kan lære deg.
min bestefar har denne evnen, men det er aldri noe han snakker åpent om.
han misbruker det aldri, og av det jeg vet har han kun brukt denne evnen tre ganger i sitt liv, og dette var på familien han sin ved livstruende situasjoner.
det er viktig at man aldri bruker slike evner med egoisme eller useriøst. for dette kan slå tilbake på èn, og min bestefar hadde ikke brukt denne evnen på seg selv om det stod om livet.
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mr.Angel
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Mai 2008 02:54
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Karmøy.

Re: Stoppe blod

Innlegg av Mr.Angel »

Lime skrev:Kunne tenke meg og lære og stoppe blod/ blødninger.
Jeg har et godt tips, fin fram et kors å hold korset mot såret/ blødningen mens du roper følgende: Vik fra meg blod i Jesu navn! Når du har gjort det så skal såret være leget og blødningen ha stoppet. Vist ikke dette skulle fungere, så er det bare å gjøre det på gamle måten. Finne fram plaster eller bandasje og rensemiddel vist det er nødvendig, å rense såret å plastre eller bandasjere såret og la det gro naturlig. Noe vanskligere er det ikke vil jeg tro. :)
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Seraphim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Nov 2005 22:36
19
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Seraphim »

Mr.Angel skrev:Jeg har et godt tips, fin fram et kors å hold korset mot såret/ blødningen mens du roper følgende: Vik fra meg blod i Jesu navn! Når du har gjort det så skal såret være leget og blødningen ha stoppet. Vist ikke dette skulle fungere, så er det bare å gjøre det på gamle måten.
"Hvis ikke dette skulle fungere"? Har du noen gang gjort dette og fått det til å fungere?
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sillymehe
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mai 2008 20:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så
Lokalisering: Oslo

Innlegg av sillymehe »

Plukk groblad.

Bland groblad og aloevera gjerne ved bruk av morter. Smør på såret. Vil stoppe blødningen og øke healing prosessen.
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Trollheksa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Aug 2008 18:12
16
Lokalisering: Nordtroms

Re:

Innlegg av Trollheksa »

sillymehe skrev:Plukk groblad.

Bland groblad og aloevera gjerne ved bruk av morter. Smør på såret. Vil stoppe blødningen og øke healing prosessen.
Hei, er enig med deg :) Grobladets ene side vil trekke ut eventuelt verk, og den andre siden vil få det til å gro fortere...så har du Aloeveraens antiseptiske og legende egenskap i tillegg...
Det må jo bare bli bra :)
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Luringen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2009 11:44
15

KUNSTEN Å STEMME BLOD

Innlegg av Luringen »

Regner med du snakker om blodstemming, altså evnen til å stoppe blod med overnaturlige evner, til og med uten å være på stedet.

Tipp-tippoldefaren min kunne visst denne kunsten, ikke det at jeg kjente han, men tror nok det var noe i det.
Er 3 regler man må kunne, 1 for å stoppe vanlige blødninger, eks ved kutt i pulsåre eller noe, 1 til for slike vanlige blødninger om man bannet i det det skjedde og en tredje for neseblod.

http://stud.hsh.no/lu/norsk/vidsteen/se ... NE/4K3.htm
Stemme blod
Reiar Tesdal frå Telemark var ljåsmed og han kunne stemma blod. Det var det forunderlegste at han ikkje trong vera der dei personane var som heldt på å forblø seg.

Ein gong blei han henta ved Grindheimskyrkja. Det var under ei gudsteneste. - Du må skunda deg, for mannen blør seg i hel, sa han som henta han. - Eg tenkjer ikkje det nauar, seier Reiar, eg meiner blodet er stopt no. Og då mannen kom heim igjen, hadde blodet stopt akkurat på den tida då mannen hadde snakka med Reiar ved kyrkja. Og dei fortel at Reiar alltid spurde: - Han banna ikkje når han skadde seg?

Ja, så var det ein nabo som ville læra kunsten av han. Han baud mange pengar for å få læra det.
- Nei det lærer eg aldri, sa han.

Denne mannen arbeider ljåar til meg, så det er ikkje lenge sidan.

Språkleg omarbeidd av BB/NTØ

Ikke sikker om det var han men historien stemmer overens med det eg har hørt og lest om han tidligere når jeg var yngre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Blod#Blodstemming
Blodstemming
Enkelte mennesker påstås å ha evnen til å stoppe blødninger. Dette kalles å stemme blod. Iblant dro blodstemmeren en ullfille over såret, så stoppet blødningen, men blodstemmeren behøvde ikke alltid å være til stede. Fra nyere tid finnes historier om folk som har stemt blod over telefonen etter at de har fått forklart hvem som var såret. Det merkelige er at sår det hadde vært blodstemt over, ble helt hvite.

Samtidig ble det gjerne lest eller mumlet en trollformel over pasienten. Denne ble notert av Jørgen Moe under en samlingsferd til Valle i Setesdal i 1847 etter den trollkyndige Auver Ljostads svartebok:

De var tre Mand, til Thinge for,
dei vidste ret aa gali svor.
Stat Blo,
stat Blo,
som deres Sjæl i Helvede sto.[2]

Homer forteller ca 800 f.Kr at Odyssevs ble såret i låret på en villsvinjakt, og at kameratene hans stanset blodet ved å lese bønner over ham. Sagaene inneholder ingen blodstemmingsformler, men en blodbønn Moltke Moe skrev opp i Bø i Telemark i 1882, inneholder ordet mjod, som var en norrøn kjenning (= omskrivning) for blod. Blod var et tabuord som man unngikk å nevne.

Mjod, mjod linne,
du skal stå
som en mann
som stod i helvete inne
i navn Gud fader, sønn og helligånd.
[3]

En annen gruppe blodstemmingsformler viser til historien om at Jordans elv stanset, dvs. vanndemonene stivnet av skrekk, da Jesus steg ut i vannet for å motta dåpen av Døperen Johannes. Denne varianten har prost Nils Hertzberg i Hardanger opptegnet etter en muntlig kilde i Kinsarvik:

Stat Blo,
so Vatne sto
i Jordans Flo.
Stat Blo,
so Man[d]en i Hælvete sto
der viste ret, men gjore raangt
Stat Blo, stil Blo![4]

At vannet i Jordan stod stille da Jesus ble døpt, er et bibelfremmed tema hentet fra Protoevangelium Jacobi fra ca år 150. I Solør-området grep blodstemmeren over såret og sa:

Du skal stå som Jordan stod
da Johannes døpte
i faderens, sønnens og den helligånds navn.
http://www.google.no/search?hl=no&q=ste ... stemme+blo

Blodstemming
Og så var det naboen hennar, eg hugsar ikkje namnet, men onkelen min, Klingenberg, han brukt å snakka mykje om han. Ein gong hadde han ein hest som hadde vore borti piggtråden og skore seg så stygt at han heldt på å blø forderva. Så kasta han seg på ein hesterygg og reid ned for å få denne mannen til å komma opp og kurera denne hesten så han ikkje skulle blø i hel. Då sa han at han ikkje hadde noko der oppe å gjera. ”Du kan reisa heim att no, for no har blodet stoppa på hesten. Så det er ikkje noko der oppe å gjera. Når han kjem heim igjen, så har hesten slutta å blø,” sa han. Og hesten vart heilt god att.
http://stud.hsh.no/lu/norsk/vidsteen/us ... tekst3.htm
Han stemte blod med ord
I Etne budde det ein smed frå Telemark, og han heitte Reiar. Han stemte blod med ord. Ein gong lét han meg få greie på formularen som lyder slik:
Stå-å, stå blo,
stå i fjæra og flo
stå i den treeinige guds navn
gud fader søn og helligånd

Ein gong var det ein hest som hadde skadd seg under kjøring og blødde. Reiar sa til eigaren at han ikkje kunne hjelpa han fordi han hadde banna då det skjedde. I så fall måtte han ha brukt ein annan formular, det ville han ikkje gje seg inn på. (bb/ntø)
Kjelde:x Delgobe 22 s.11-12. Lensmann Tesdal

Kommune:x Etne Stad:x..
Segntype:x.. Mytisk tradisjon Tema:xMagi/maning

Kjeldetekst:. Han stemte blod med ord
Det bodde en smed fra Telemark i Etne, han het Reiar. Han stemte blod med ord. Han betrodde mig en gang formularen som lyder:
Staa-aa, staa blo,
staa i fjæra og flo
staa i den treenige guds navn
gud fader søn og helligaand

Saa var det en gang en hest som hadde skadd sig under kjøring og som blødde. Reiar kunde ikke greie det og avviste eieren med en beskjed at denne hadde bannet ved anledningen. Da maatte han ha anvendt en anden formular som han imidlertid ikke vilde indlate sig paa. Tesdal
http://utgard.hsh.no/segner/Detalj.php?ID=440

Noen andre som har kunnskap om emnet?
Antall ord: 1036

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Du kan stoppe blod ved å strø hvit pepper på "skaden", det er en metode jeg har prøvd, andre metoder må man vel selv teste ut. Men glem ikke at vi har noen bra leger og ;)
Antall ord: 36
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
smgr78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Des 2007 22:07
16

Re:

Innlegg av smgr78 »

holille skrev:det er nok desverre ikke noe du kan lære deg.
min bestefar har denne evnen, men det er aldri noe han snakker åpent om.
han misbruker det aldri, og av det jeg vet har han kun brukt denne evnen tre ganger i sitt liv, og dette var på familien han sin ved livstruende situasjoner.
det er viktig at man aldri bruker slike evner med egoisme eller useriøst. for dette kan slå tilbake på èn, og min bestefar hadde ikke brukt denne evnen på seg selv om det stod om livet.

Det du sier her stemmer ikke. Det går riktig ann å lære seg det.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
smgr78
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Des 2007 22:07
16

Innlegg av smgr78 »

Lime skrev:Kunne tenke meg og lære og stoppe blod/ blødninger.

Det går ann å lære seg dette. Men da må du kjenne noen som kan lære det bort til deg. Og det krever litt av deg. Har selv lært det.
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Blir det en slags innvielse, eller kan hvem som helst få kunnskapen av de som kan det?
Antall ord: 17
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links