Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Som dere vet, finnes det mange trosretninger. Trosretninger som motsier hverandre, og man finner også motsetninger innen for en og samme tro(!). Ut i fra dette blir det tydelig att ikke alle trosrettninger formidler ett sant budskap.
Det blir derfor feil å si att det finnes en tro som er rett for meg, imens en annen er rett for deg osv.. Det er forde sannheten er sannheten, altså det som stemmer overens med virkeligheten, uansett hva vi tror. Virkeligheten er som den er uansett hva vi tror.

Det er ofte slik att troende identifiserer seg selv med troen, troen blir en del av dem selv. Er det slik, kan ett kritisk syn på dems tro føles som ett personangrep; For dem som har identifisert seg selv med en illusjon, føles sannheten som ett angrep.

Skal jeg søke etter sannhet, er det viktig å ikke søke etter bekreftelser på min egen mening, som kan være feil.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Her blir det skrevet mye om forskjellige trosretninger, men alle, bortsett fra "kjærka" tel Tom Cruise, har den sanne GUD på toppen..

Altså, jeg tror disse forskjellige religioner, har felles utspring, samme gud...
VI ALLE HAR SAMME SJEF..

:o
Antall ord: 39
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

HappeTittenTooYouNow skrev:Her blir det skrevet mye om forskjellige trosretninger, men alle, bortsett fra "kjærka" tel Tom Cruise, har den sanne GUD på toppen..

Altså, jeg tror disse forskjellige religioner, har felles utspring, samme gud...
VI ALLE HAR SAMME SJEF..

:o
Jeg tror også de fleste trosretningene inneholder sannheter. Men når det finnes motsetninger, blir det naturlig å spørre om hva som er rett. De fleste trosretninger er også forandret i gjennom tidene. Jeg synes treenigheten er ett godt eksempel på dette; den er ikke nevnt i bibelen med ett ord.

Alle, uansett hvilken trosrettning du hører til, er en del av den samme virkeligheten. Noen bruker religionen til å beskrive, eller forklare, det vi ikke forstår med virkeligheten. Da blir spørsmålet om din mening om virkeligheten stemmer, ett spørsmål om religionen beskriver virkeligheten rett.

Det viktige er å forstå selv, søke selv. Ikke la andre bestemme hva du skal tro.
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Moonstone skrev:Kaja43: Ja,jeg er enig i mye du sa.

Det er de menneskene som tolket skriftene PÅ DEN TIDEN som har skyld i mye av misgjærningene som ble gjort mot "kjetterne"

Men det setter et perspektiv på dette med antatte sannheter da:
Hvis dere kristne i dag syns de var noen uopplyste idioter, og tolket skriftene"feil", da kan det jo hende at dere gjør det I DAG også, på visse ting?

Dere må slutte med å gå med nesen høyt, i en fantasi-verden at religionen deres er "perfekt" og feilfri, og BARE fylt med kjærlighet og omtanke..For historien sier noe anet, og det gjør Bibelen deres au.
Nå er ikke jeg kristen, om jeg skal definere meg som noe må det bli teosof, og der sammenfattes religionene ved å tolke dem ut fra at de springer ut fra samme "styre".
Ingen religion er feilfri, forde intet menneske på jorden er feilfri.
Og religionene må som jeg ser det oppfanges av ett menneske.
Ergo blir det ikke formidlet feilfritt selv om den opphavskilden er ren.
Antall ord: 182
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tro og religion er to forskjellige ting.

En religion bygger somregel på ett menneske som i sin tid trodde på noe, og fikk flere med seg i den troen.

En religion er tro satt i system, og når det skjer, så er det alltid mennesker som vil utnytte dette til egen fordel.

Så en religiøs leder er i noen tilfelle en makthungrig person, som ved å spille religionen utover de troende, kan opparbeide seg makt / et overtak...

Det er og troende ledere, som har kjæørligheten til andre som sin ledesnor,
mens andre har mindre pene tanker om sin neste, og utnytter sin neste om h*n får anledning....
slikt ser vi mye av rundt i verden...

Å styre troen til folk, gir en enorm makt, og har man de rette ordene, kan man få folk til å tro hva man vil.
Derved er det og legtt å "lage fanatikere" . . .

Såvidt meg bekjent, er de fleste religioner / trosretninger basert på kjærlighet, og medmenneskelighet.
Hvorfor blir det da alltid krig, nød og elendighet av det ?
Jo, fordi noen av lederene misbruker sin tillit, til å fremme egne ønsker.

I våre dager, så har ikke kristendommen den samme makta som den hadde for bare 50 til 1000 år tilbake.... dengang man likviderte mennesker fordi man ikke trodde som "sjefen befalte" - sjefen da ment som en person med makthunger, kansje og litt fanatiker.
Disse var somregel også meget dobbeltmoralske....
Er ikke uten grunn at enkelte prester har fått spesielle kallenavn.

Man kan ha en tro basert på mange religioner,
mens følger man en religion er man låst....

A
Antall ord: 270

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Først tenkte jeg at dette var nok en "la oss disse dumme kristne"-tråd, men Asbjørn reddet dagen. "Den rette definisjonen" kan vi kanskje kalle det - at all tro er rett for den som har den. Glimrende poeng, trippel-A!
Antall ord: 43
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Men hva er egentlig den rette tro?

Er den rette tro, den troen som beskriver virkeligheten best, eller er det den som svarer til det du tror om virkeligheten?

Kan en tro i det hele være rett? Jeg mener; om vi vet noe, trenger man ikke lenger tro.
Får jeg bekreftet min tro med bevis, kan jeg si att troen min VAR rett. Men jeg kan ikke si det før jeg vet, og da tror jeg ikke lenger. Ordet tro inneberer att det er usikkerhet til stedet.

Kan vi aldri vite hva den rette tro er? Noen som har tanker om det?
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

D.A. skrev:Men hva er egentlig den rette tro?

Er den rette tro, den troen som beskriver virkeligheten best, eller er det den som svarer til det du tror om virkeligheten?

Kan en tro i det hele være rett? Jeg mener; om vi vet noe, trenger man ikke lenger tro.
Får jeg bekreftet min tro med bevis, kan jeg si att troen min VAR rett. Men jeg kan ikke si det før jeg vet, og da tror jeg ikke lenger. Ordet tro inneberer att det er usikkerhet til stedet.

Kan vi aldri vite hva den rette tro er? Noen som har tanker om det?
Ja, men.... Du sier: Bekrefte min tro med bevis...?? Da, er det vel ingen tro lenger vel??
eller??
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Tro er tro. Det er ingen fasit på tro. Det som er rett for den enkelte er dens egen sannhet og definerer dens virkelighet. En kan ikke projisere sin virkelighetsoppfatning i sin helhet over på andre, så derfor har jeg vanskelig for å se for meg at den rette tro egentlig finnes.....
Antall ord: 51
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

HappeTittenTooYouNow skrev:Ja, men.... Du sier: Bekrefte min tro med bevis...?? Da, er det vel ingen tro lenger vel??
eller??
Ja, ikke sant. Det er det som er poenget. Vet man, trenger man ikke lenger tro.
Det er umulig å vite att en tro er rett, før vi vet att den stemmer med virkeligheten. Da er det ikke lenger noen tro.

Rettelse: Da er det ikke lenger en tro.
Sist redigert av D.A. på 12 Okt 2008 22:31, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Hecate skrev:Tro er tro. Det er ingen fasit på tro. Det som er rett for den enkelte er dens egen sannhet og definerer dens virkelighet. En kan ikke projisere sin virkelighetsoppfatning i sin helhet over på andre, så derfor har jeg vanskelig for å se for meg at den rette tro egentlig finnes.....
Selvfølgelig finnes den "Rette TRO"..

Din/Min personlig tro er den rette.
Denne tro gir meg nattesøvn.
Denne tro gir meg trøst, når jeg trenger det.
Denne tro gir HÅP.
Når, noen forteller at min tro er gal, gir min tro meg styrke til å forsvare min TRO.

Er det bare meg som har det sånn?

MVH: Happe....
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Ja, men som jeg sier: den er subjektiv. Jeg kan være helt uenig i din tro og si at den er ikke rett for meg. Sånn sett er det ikke én rett tro, men ca. 6,7 milliarder "rette troer." Eller tilsvarende mange "gale troer." Med så store tall så bryr vi oss ikke mye om usikkerheten ;)
Antall ord: 59
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sillymehe
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mai 2008 20:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så
Lokalisering: Oslo

Innlegg av sillymehe »

De aller fleste lager mer eller mindre sin egen religion som passer til sine egne verdisyn og egen oppvekst og mønstre. Da jeg var liten laget jeg meg en stjerne religion, men har etterhvert funnet ut at jeg rett og slett kun tror på naturen, og energien som ligger der. Vi kan ikke be om at noen skal gjøre noe for oss men vi bør heller øbske oss styrke til å helbrede, hjelpe og forstå.

Det er litt for mange troer der ute. Det er noe godt i alle, og sikkert noe provoserende i alle. Jeg holder meg til mitt eget livssyn, som er en salig god blanding av Nature Paths.
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Hecate skrev:Ja, men som jeg sier: den er subjektiv. Jeg kan være helt uenig i din tro og si at den er ikke rett for meg. Sånn sett er det ikke én rett tro, men ca. 6,7 milliarder "rette troer." Eller tilsvarende mange "gale troer." Med så store tall så bryr vi oss ikke mye om usikkerheten ;)
Min venn/venninne. Du kan være så uenig i MIN tro så mye du vil, men... alikevel... er den min tro... Ikke sant?

Prøv å fortell en SATANIST, hans tro er veldig gal... Da er'ru ute å kjører...

Rett tro... ER DEN TRO MAN SELV ER OVERBEVIST OM VEL?

Man kan diskutere så mye man vil, selv jeg har satt min tro i tvil mangengan, men ALLTID "krøpet" tilbake til min tro..

Derfor, er den alltid den rette..
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Ja, det er det som Asbjørn skrev lenger opp i tråden. Den er rett for hver enkelt. Jeg antar at du mener at "Den rette tro" er den som er rett for individet i sin kontekst og dermed finnes den. Det kan jeg være med på, men den rette tro som én vedtatt sannhet, finnes ikke. Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre :)
Antall ord: 66
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links