Leven skrev:Bibelen som jeg mener ikke er troverdig strider på veldig mange områder mot de 10 bud.
Nei, Bibelen strider ikke mot de 10 bud. Hadde Moonstone satt seg litt inn i historien og i hebraisk, hadde han aldri startet den tråden - med mindre han har en
agenda for å "ta" kristendommen.
Moonstone skrev:Men husk at disse også faktisk anså seg som kristne, og "gjorde Guds arbeid".
Noen av korstogene var mer politisk og økonomisk enn religiøs begrunnet. Uansett så er korstog ikke en del av kristendommens lære. Aldri har den vært det heller. Hva som definerer kristendommens lære er Jesus, Bibelen og til dels tidlige skriftlærde og kirkefedre.
Moonstone skrev:MikkelRev skrev også: de å være Satanist er å være motstander av Kristendommen.
Det er jeg ikke enig i.
Hvordan kan du være uenig i satans etymologi - שָׂטָן, som er hebraisk for "motstander" ? Sjekk en hebraisk ordbok.
Moonstone skrev:
- Noen er det pga at de er sinte på all dritten Kirken har gjort, som er vel dokumentert.
- Noen er det fordi de følger en anen spirituell vei, og føler seg forsatt "uglesett" av Kirken og de kristne normer og institusjoner som fortsatt styrer samfunnet.
- Noen er det fordi de mener at den Norske Kirke ikke fornyer seg, og forstsatt kjører på de gamle dogmene sine, og ikke følger samfunnets utvikling.
- Noen er det fordi de vil erstatte de Kristne verdier med noe mer positivt, men blir ikke hørt. MAAAAnge grunner.
Dette er nok riktig, men la meg føye til noen punkter:
- Noen er det fordi alle de andre i gjengen er det.
- Noen er det av rebellske grunner, som henger nøye sammen med kviser og puberteten.
- Noen er det pga image/gimmick.
Å være motstander av kristendommen handler i minst like mange tilfeller ikke om noe rasjonellt. Allerede fra barneskolen er det kult å vise opprør fra kristendomstimene. Det forsterkes ytterlige på ungdomskolen, og på videregående leter man gjerne etter grunner til sin holdning. Å være motstander av kristendommen er mer en
holdning enn noe annet.
problem skrev:Kan du vennligst linke meg til hvor det står at historikere noen gang anser muntlige kilder som veldig troverdige og nøyaktige?
Du får google selv.
problem skrev:En del av hensikten med både naturvitenskap og religion er å beskrive hvordan verden og mennesket har blitt som det har blitt.
Hverken naturvitenskapen eller kristendommen forklarer hvordan universet ble til. Naturvitenskapen sier heller ikke at tiden ble til ved et stort smell. Det er ikke slik at naturvitenskapen motsier bibelen, eller omvendt. De snakker om to forskjellige ting.