Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerErkeengler

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Lyra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 24 Jul 2008 16:48
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lenvik
Blitt takket: 1 gang

Erkeengler

Innlegg av Lyra »

Kan noen hjelpe meg med info om erkeengler. Vil gjerne vite mer om dem.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sungirl84
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 18 Okt 2007 23:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Sungirl84 »

du bør lese møt din skytsengel,. Der står det en del om dette med engler og skytsengler.
Det er 7 erkeengler. De mest kjente er Gabriel, Mikael og Rafael. Mikael er lederen, Gabriel er healeren. husker ikke hva alle betyr men det står i den boka
Antall ord: 50
The truth will come for a day

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Engler er jo en del av Jødisk mytologi, så da kan du jo begyne å lese Jøde- bibelen og Kabballah?
Antall ord: 21
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Hr noen engle kort og der står det:
Erkeengelen Gabrielle - hun gir veiledning innen kunst/kommunikasjon
Erkeengelen Michael - - han gir deg mot til å foreta endringer i ditt liv
Erkeengelen Raphael - hjelper deg med å helbrede fysiske utfordringer i deg selv og andre
Erkeengelen Uriel - helbreder dine følelser og hjelper deg til å åpne opp for en større kjærlighet

hmmm det ble bare 4 stk....??

Fant dette et annet sted:
Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel. Sariel, Raguel og Remiel. Heter de i jødedommen...

Det finnes ei bok som heter: Erkeenglenes kraft
hvor det står forhåpentligvis endel.. (har best.den - men ikke lest den)
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

En god bok om erkeenglene er Erkeenglenes kraft av Theolyn Cortens.

Den sier både noe om de meste kjente erkeenglene og hun knytter
dem også opp til både kabbalah og stjernetegn.
Det er også mange gode øvelser for å få kontakt og lære seg å
samarbeide med dem.
Antall ord: 49
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det finnes masse informasjon på nettet, men vær litt kritisk. Du vil se det er mange motsigelser og inkonsistens, så mitt råd er å henvende deg til dem selv. De venter bare på din oppmerksomhet.
Jeg har mest "kontakt" med Michael. Det skyldes nok mye at jeg har hatt en tilknytning til h*n siden jeg var barn (katolsk og antroposofisk påvirkning). I de healingprosesser jeg har gått i, er det Michael som har gitt seg til kjenne fordi h*n har den "kompetansen" jeg har hatt behov for, nemlig transformasjon og løsrivelse. Jeg har aldri sett Michael i egen høye person, men jeg har sett hans/hennes sakrament. Og jeg fant det først ut i ettertid at det var det jeg hadde sett....det er vel noe ala det kristne snakker om når de "ser lyset" :)
Antall ord: 144
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Erkeengler

Innlegg av misty-gutt »

Lyra skrev:Kan noen hjelpe meg med info om erkeengler. Vil gjerne vite mer om dem.
Erkeengel betyr og er omtalt som - den øverste engel eller overengelen. Uttrykket forekommer kun i NT, og bare to ganger, i begge tilfeller i bestemt form entall: "overengelen".
Det er bare én engel ved én anledning som blir direkte omtalt som overengel i hele bibelen, og det er Mikael.

Jud 1:9 Overengelen Mikael vågde dog ikke å uttale en spottende dom dengang han trettet med djevelen om Mose legeme, men sa: Herren refse deg!

1. Tess. 4,16 for Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først oppstå;

Ellers er det å si at bibelen advarer mot engledyrkelse da den sanne frelse er å få av Gud ved Jesus Kristus og bare Ham. Men Guds engler er tjenende ånder.
Antall ord: 154
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Men det kommer an på hvilken bibel du tror på ;)
Michael har åpenbart seg opptil flere ganger i katolsk historie, fordi h*n har et budskap eller en oppgave. Og å be om beskyttelse eller hjelp fra en engel behøver ikke bety at en dyrker en avgud. Hvor går grensen mellom Guds sendebud og Guds vilje i så fall?
Antall ord: 60
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Hecate skrev:Men det kommer an på hvilken bibel du tror på ;)
Michael har åpenbart seg opptil flere ganger i katolsk historie, fordi h*n har et budskap eller en oppgave. Og å be om beskyttelse eller hjelp fra en engel behøver ikke bety at en dyrker en avgud. Hvor går grensen mellom Guds sendebud og Guds vilje i så fall?
Nå tror jo mange katolikker også at Jomfru Maria angivelig viser seg og kommer med budskap nå og da. Vel, katolikkene trenger visst mange mellomledd mellom seg og Guds frelser, Jesus kristus, virker det som.

Maria har gjort sine gjerninger forlengst, og viser seg ikke for noen her på jorden, heller ikke for katolikker. Når det gjelder Mikael, så er han i full tjeneste den dag i dag. Jeg som du har ikke oversikten over hvem han åpenbarer seg for til enhver tid, men han står alltid for Guds åsyn, og handler ikke på vegne av seg selv. Mikael sier ja og amen til Guds Ord, bibelen.

Men det kom et bibelvers til meg her nå.

2Kor 11:14 Og det er intet under; for Satan selv skaper seg om til en lysets engel.

Det gjelder å skille ånd fra Ånd.
Antall ord: 204
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Har hørt det verset før, ja. Men så paranoid kan en ikke gå rundt og være. Hadde jeg vært det, så hadde jeg måttet tvile på Jesus også...
Men det er forskjell på å tilbe Gud og å be til engler og helgener om tjenester. Disse er, som du sier, i Guds tjeneste og vil handle i tråd med Guds vilje. Så dersom en skal gå rundt og tro at fanden selv gir seg ut for å være engler og helgener, så vil alle katolikker og ortodokse ha et aldri så lite problem :)
Antall ord: 97
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Hecate skrev:Har hørt det verset før, ja. Men så paranoid kan en ikke gå rundt og være. Hadde jeg vært det, så hadde jeg måttet tvile på Jesus også...
Det skulle ikke være noen grunn til å tvile på Jesus, Hecate. Han har gjort og gjør det fortsatt klart hvem og hva Han er. Det gjelder bare å ha et personlig forhold til Ham.
Men det er forskjell på å tilbe Gud og å be til engler og helgener om tjenester.
Eller for å si det sånn: Hvorfor spørre stjernene når man kan spørre Ham som har skapt stjernene?
Disse er, som du sier, i Guds tjeneste og vil handle i tråd med Guds vilje.
Nettopp ! Og da vil ikke Guds tjenere at mennesker skal be til de, men de vil etter Guds vilje at de skal be til Gud Fader i Jesu Kristi navn. Det er og der hjelpen er å få, den virkelige hjelpen.
Så dersom en skal gå rundt og tro at fanden selv gir seg ut for å være engler og helgener, så vil alle katolikker og ortodokse ha et aldri så lite problem :)
Ja det vil jeg tro. Men nå er det mange mennesker i katolske og ortodokske land, for å si det slik, som er klar over denne villfarelsen.

Visste du forresten at navnet Mikael betyr - Hvem er lik Gud (?) Det var det denne engelen sa da Satan gjorde opprør i himmelen mot Gud. "Hvem er lik Gud?" og han stod imot opprøret. Og slik ble Mikael forfremmet til overengel.

Mikael kommer til å ha en sentral rolle i tiden som ligger like forran oss om noen år fra nå.

Siterer et vers fra GT og et fra NT.

Dan 12:1 På den tid skal Mikael stå frem, den store fyrste som verner om ditt folks barn, og det skal komme en trengselstid som det ikke har vært fra den dag noget folk blev til, og like til den tid. Men på den tid skal alle de av ditt folk bli frelst som finnes oppskrevet i boken.

Åp 12:7 Og det blev en strid i himmelen: Mikael og hans engler tok til å stride mot dragen, og dragen stred, og dens engler.

Det kan være vel verdt å merke seg at antikrist vil utgi seg for å være menneskenes frelser. Det er det som Satan vil spille stort på i sluttfasen av vår tidsepoke, før Jesu gjenkomst og vår samling med Ham.
Antall ord: 420
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
M...
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 228
Startet: 02 Sep 2007 16:29
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestlandet

Innlegg av M... »

Fikk bilde og opplysninger om erkeengelen Rafael m min kusine på mobilen min. Den mld. har jeg gjemt på. :mozilla_smile:
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

misty-gutt skrev:
Hecate skrev:Men det kommer an på hvilken bibel du tror på ;)
Michael har åpenbart seg opptil flere ganger i katolsk historie, fordi h*n har et budskap eller en oppgave. Og å be om beskyttelse eller hjelp fra en engel behøver ikke bety at en dyrker en avgud. Hvor går grensen mellom Guds sendebud og Guds vilje i så fall?
Nå tror jo mange katolikker også at Jomfru Maria angivelig viser seg og kommer med budskap nå og da. Vel, katolikkene trenger visst mange mellomledd mellom seg og Guds frelser, Jesus kristus, virker det som.

Maria har gjort sine gjerninger forlengst, og viser seg ikke for noen her på jorden, heller ikke for katolikker. Når det gjelder Mikael, så er han i full tjeneste den dag i dag. Jeg som du har ikke oversikten over hvem han åpenbarer seg for til enhver tid, men han står alltid for Guds åsyn, og handler ikke på vegne av seg selv. Mikael sier ja og amen til Guds Ord, bibelen.

Men det kom et bibelvers til meg her nå.

2Kor 11:14 Og det er intet under; for Satan selv skaper seg om til en lysets engel.

Det gjelder å skille ånd fra Ånd.
Da er jo ikke noe problem lenger.
Må bare godta det som kommer :)
Antall ord: 220
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

åhhh misty...vi har forskellig utgangspunkt, men jeg tror vi er ganske enige likevel.
Jeg vet hva navnet betyr og at mange, særlig new agere, vrir det til å være "han som er lik gud" og det blir helt feil. Dét blir avgudsdyrking!
Jeg har ikke noe forhold til Jesus mer, dessverre. Jeg har vel egentlig mistet troen på det meste, men det lille jeg fortsatt tror, er at Mikael allerede er i gang med sin oppgave. Den opplevelsen jeg hadde, gikk ut på at jeg skulle klare å skille mellom mørket og lyset. Dyret og frelsen. Historien om Mikael og dragen, om kampen mot Lucifer er mer kjent for meg enn mange av evangeliene og den hadde likhetstrekk med den kampen som slet i meg. Hvorfor skulle satan ha noe utbytte av å utgi seg for å være en lysets engel, når min tro og takk likevel går til inntekt for Guds vilje og arbeid via Guds engler?
Uansett spiller det ingen rolle lenger, da jeg tar mer og mer avstand fra det åndelige. Jeg er menneske, jeg har mennesker rundt meg som jeg elsker og som elsker meg. Jeg lever i nuet og i takknemlighet, og så får himmel og helvete kjempe kampen uten meg. Jo mer en lærer, jo mindre vet en egentlig....og min søken har nok stagnert for den gir ingen mening mer. Livet har en annen mening.
Antall ord: 239
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kjære Hecate. I utgangspunktet stiller vi alle likt i forholdet til den åndelige dimensjonen. Men så krysses veier og rettninger, ja doktriner. Men vi har vel alle når alt kommer til alt, et ønske om å nå det samme mål. En ting er sikkert, vi bør ikke gi opp på veien mot målet. Og ja, jeg lever også i nuet og i takknemlighet, slik som deg.

Fant en artikkel her som jeg håper kan komme deg til nytte. Har også et bestemt inntrykk av at du ikke gir opp så lett, selv om du antyder at du gjør det. Så gi ikke opp kjære venn!

Jeg siterer noe og linker til denne artikkelen.

- ENGLER, DRØMMER OG SYNER

I Bibelen leser vi om ulike typer engler, og om ulike åpenbaringer av dem. Serafer ved Guds trone har flere par vinger. Vi hører om erkeengler og stridsengler. Men det som er nærmest for vår virkelighet er "angelos" (=budbærere), Hebr.1. 14: " Er ikke alle englene ånder i Guds tjeneste, som sendes ut for å være til hjelp for dem som skal få frelsen?" De som viser seg for mennesker er først og fremst budbærere og hjelpere som sendes ut på vegne av Gud. De er himmelske ånder, ikke avdøde menneskers sjeler.
(Les Gjenferd, finnes de?)

Hjelpere
Den første gangen det snakkes om engler i Bibelen, er i 1.Mos.16.7-11(les hele dette avsnittet for å få med sammenhengen). Trellkvinnen Hagar hadde rømt ut i ørkenen fordi Sara, Abrahams kone, var hard mot henne. Der hadde hun helt sikkert dødd, hvis ikke en engel hadde hjulpet henne. La oss se på hva engelen gjorde:

1. Han viste omsorg: "Hvor kommer du fra?" v.8
2. Han ga en befaling: "Vend tilbake til din matmor og bøy deg under hennes hånd." v.9
3. Han ga et løfte: "Stor vil jeg gjøre din ætt ..." v.10
4. Han profeterte: "Nå er du med barn og du skal føde en sønn ..." v.11
5. Han opptrådte på Guds vegne: "Jeg har fått se et glimt av Ham som ser" v.13

Noen år senere blir Hagar igjen jaget ut i ørkenen, og engelen kommer igjen, kap. 21.

1. Viser omsorg: "Hva er i veien med deg Hagar?" v.17
2. Trøster: "Vær ikke redd, for Gud har hørt ..." v.17
3. Gir befaling: "Reis deg, ta ham opp ..." v.18
4. Gir et løfte: "Jeg vil gjøre ham til et stort folk" v.18
5. Gjorde et under: "og hun fikk se en brønn" v.19

Viser seg som vanlige mennesker
Engler kan vise seg som vanlige mennesker. De ER ikke mennesker, men kan plutselig vise seg, for så plutselig å bli borte igjen.

1.Mos.18.2: "Da han så opp, fikk han øye på tre menn som stod foran ham. Med det samme han fikk se dem, sprang han imot dem fra teltåpningen, bøyde seg til jorden"

Leser du videre vil du se at de åt og drakk, og at Abraham først ikke skjønte at det var engler, og at den ene av dem var Herren. De kom med budskap til Abraham.

Dom 13, 16 Herrens engel svarte: "Om du får meg til å bli, spiser jeg likevel ikke av maten din. Men vil du stelle til et brennoffer, skal du ofre det til Herren." Manoah visste ikke at det var Herrens engel.

Her ser vi et eksempel på en engel som viste seg uten at Manoah skjønte at det var en engel. Jeg tror at vi kan ha møtt engler uten å vite det: Hebr.13.2: "Glem ikke å være gjestfri, for på den måten har noen, uten selv å vite det, hatt engler som gjester."

Mennesker og ting som forflyttes
Apg 8, 39 Da de steg opp av vannet, rykket Herrens Ånd Filip bort, og hoffmannen så ham ikke lenger. Han fortsatte lykkelig sin reise.

Joh.6.21: Da lot de ham komme opp i båten, og straks var den ved land der de skulle legge til.

Det er ikke alltid vi kan si at det er en engel, selv om de plutselig er der, og plutselig forsvinner. Vi stod en gang på grensen fra Latvia til Hviterussland sammen med en buss fra Kings Kids i Kristiansand. De hadde ikke papirene i orden og slapp ikke gjennom. Om kvelden da vi var kommet til sommercampen i Hviterussland, kom plutselig Kings Kids også - jublende glade. Hvordan kom de seg over grensa?

De hadde kjørt mot en annen grenseovergang, og der så de en Latvisk soldat ved veien. De stoppet og spurte ham, og han viste dem vei ut over landsbygda, over et jorde, og inn på en annen vei. Etter en stund sa han: "Fortsett denne veien, så kommer dere til leiren." Så gikk han ut av bussen. Da de sprang ut og ville takke ham, var han borte - midt ute på er stort jorde! Om dette var en engel i en soldats forkledning, eller en soldat som ble forflyttet av Herren, vet ikke jeg. Men plutselig var han borte!

Noen mennesker opplever slik forflyttelse, men de våger ikke snakke om det. Men jeg tror dette er en realitet vi kan si er Bibelsk! En slags "menneskeengler" for konkrete oppdrag. Jeg har selv blitt flyttet flere ganger og utført "oppdrag".

Stridsengler:
Dan.10.13: "Fyrsten over Perserriket gjorde motstand mot meg i 21 dager. Da kom Mikael, en av de fremste høvdingene, og hjalp meg. Jeg forlot ham der hos perserkongen."

Daniel var i bønn om å få se Guds plan for sitt folk. I 3 uker bad han før noe skjedde. Det vil si, i åndeverden hadde det vært krig hele tiden. Ondskapens åndehær hadde prøvd å hindre Guds engel fra å nå ned til Daniel. Da kom den høyeste stridsengel i Himmelen, Mikael, og hjalp ham gjennom.

Dette er et stort studie om utholdende bønn og åndelig krigføring som det går for langt å komme inn på her. Men Gud kan sende ut engler til vår hjelp. Les også Ef.6.1-

Men vi hører ingen steder i Bibelen at mennesker befaler over engler. De sendes ut av Gud som svar på våre bønner til Gud.

Opptrer som Gud selv
2 Mos 3, 2 Der viste Herrens engel seg for ham i en flammende ild, som slo opp fra en tornebusk. Med ett fikk han se at busken stod i lys lue, men den brant ikke opp.

2 Mos 3, 6 Herren sa: "Jeg er din fars Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud." Da skjulte Moses ansiktet; for han våget ikke å se på Gud.

Først ser vi at det er en Herrens engel som viser seg for Moses (Les også Apg.7.35). Men så snakker engelen som om han ER Gud. Guds engler er så ett med Gud at når de opptrer som budbærere kan de snakke som om de ER Gud.

Vi skal ikke tilbe engler!
Kol 2, 18 La ikke seierskransen bli røvet fra dere av disse som gir seg av med det de kaller selvfornektelse, og med engledyrkelse, og holder seg til syner de har hatt. Med sine rent menneskelige tanker gjør de seg til uten grunn

Selv om engler opptrer på vegne av Gud, skal vi ikke tilbe engler. De ER ikke Gud - bare budbærere. Vi kan snakke med engler, men ikke tilbe dem!

Åp.19.10: Da kastet jeg meg ned for føttene hans og ville tilbe ham; men han sier til meg: "Gjør ikke det! Jeg er en tjener sammen med deg og dine brødre, de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe!" - Jesu vitnesbyrd er Ånden som er i profetordet.

Det vi ser om bruk av engler i New Age-lignende sammenhenger er ren villfarelse og forførelse fra mørkets makter som framtrer i lysets skikkelse, se nedenfor.

Engler må prøves:
Både engler og synes må prøves. Jesu posisjon er nøkkeltesten. Er Jesus Frelseren, Guds sønn som kom til jord og døde for våre synder, slik at vi kan bli frelst av nåde, ved tro, ufortjent?

1.Joh.4.3: "Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er allerede nå i verden."

Gal.1.8: "Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt, så skal han være forbannet!"

2.Kor.11.14: "Det er ikke noe å undres over, for selv Satan skaper seg om til en lysets engel."

Ikke alt som utgir seg for å være engler fra himmelen eller i lysets tjeneste, er fra Gud. Faren for å bli ført på avveier er stor, for slike åndsåpenbaringer gjør sterkt inntrykk.
Les artikkelen: Gjenferd, finnes de?
Og: Hvordan prøve ånder

Hvordan ser en engel ut?
I Bibelen ser vi at engler opptrer som voldsomme flammende vesener, og som helt vanlige mennesker, og noe der imellom. Det er bare Serafene ved Guds trone som beskrives med vinger.

Jeg kan bare svare ut fra personlig erfaring. Jeg har ved flere anledningen møtt engler, og snakket med engler. En gang spurte jeg: "Hvorfor ser du ut slik?" Og svaret var omtrent slik (for meg oppfattes kommunikasjonen med den åndelige verden som "innhold" uten ord på norsk - det er en 100% forståelig overføring av budskap uten ord): "Ikke noe menneske kan tåle å se et himmelsk vesen slik det egentlig er. Det handler om kommunikasjon. Vi velger et utseende som tjener det oppdrag vi har fått å utføre. Derfor må jeg vise meg for deg i en skikkelse som du kan ha fortrolighet til."

Noen eksempler på engler i NT:

Noen tror at engler var noe som fantes bare i den Gamle Pakt, før Jesu tid, og før den Hellige Ånd kom. Men det stemmer ikke - les videre!

Luk.1.11: Da viste en Herrens engel seg for ham, på høyre side av røkelsesalteret.
Sakarja får vite av engelen Gabriel at Elisabet skal få en sønn - døperen Johannes. Han får detaljerte opplysninger om hva gutten skal hete, og hvilket kall han har.

Luk.1.26-27: Da det led på den sjette måneden, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som hette Nasaret, til en jomfru som var trolovet med Josef, en mann av Davids ætt; hennes navn var Maria. Bebudelsen av verdens frelser kom ved en engel, og det var ingen hvem som helst. Engelen Gabriel er en spesiell budbærer for Gud. Du kan lese mer om ham i Dan.8.16-.

Matt.1.20: Mens han nå tenkte på dette, viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: "Josef, Davids sønn! Vær ikke redd for å føre Maria hjem som din hustru. For barnet som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd.
Matt.2.13: Da de var dratt bort, viste Herrens engel seg for Josef i en drøm og sa: "Stå opp, ta barnet og moren med deg og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det."
Matt.2.19-20: Etter at Herodes var død, viste Herrens engel seg i en drøm for Josef i Egypt. og sa: "Stå opp, ta barnet og moren med deg og dra til Israels land! For de som stod barnet etter livet, er døde."

Her ser vi hvordan Josef fikk hjelp til å godta Maria som sin kone, og hvordan de berget gutten ved å dra til Egypt, og fikk beskjed når de skulle dra tilbake igjen. Alt dette gjorde Gud ved hjelp av engler i drømmer.

Luk.22.43: Da viste en engel fra himmelen seg for ham og styrket ham.
Jesus fikk direkte hjelp og trøst fra engler. Så Jesus hadde også englekontakt.

Men englene fortsatte også sin virksomhet etter at den Hellige Ånd var utgytt:

Apg 5, 19 Men en Herrens engel åpnet fengselsportene om natten, førte dem ut og sa:
Apg 8, 26 En Herrens engel talte til Filip og sa: "Gjør deg klar og dra sørover på veien fra Jerusalem til Gasa." Dette er en øde strekning.
Apg 10, 3- En dag omkring den niende time hadde han et syn. Han så tydelig en Guds engel som kom inn til ham og sa: "Kornelius! ..."
Apg 12, 7 Med ett stod en Herrens engel der, og et lys strålte i rommet. Han vekket Peter med et puff i siden og sa: "Skynd deg, stå opp!" Da falt lenkene av hendene hans,

Englene opptrådte som hjelpere, budbærere og trøstere. Jeg tror at englene har de samme oppgavene i dag, hvis vi åpner opp for det. Men vår uvitenhet og frykt for overnaturlige ting gjør at de ikke slipper til...

http://home.c2i.net/sigron/Aandelig/engler.htm
Antall ord: 2236
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links