Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !
Moderatorer:Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Hei.
Har lest litt rundt på nettet rundt fenomenet "shadow people" og har blitt ganske så nysgjerrig hvem/hva disse "folkene" er for noe, eller om det hele kun er optiske illusjoner skapt av menneske hjernen.
Sakset fra wikipedia:
Specters
One proposal is that Shadow People represent a Thoughtform (egregore), ghost or demon that was created by events in which extreme physical/emotional stress/trauma has taken place, or which have been purposefully created through black magic or other occult practices.[5] It has also been claimed[who?] that they are unattended shadows or shades, said in some cultures to be similar to that of a ghost: a flicker of a life unable to end for some reason[citation needed].
[edit] Inter dimensional
A second belief is that they are creatures from another reality whose "dimension" occasionally overlaps with ours, allowing them to be partially visible,[1][3] or that they represent creatures that exist on a separate plane of existence.[8]
[edit] UFO
A third belief is that they are in some way related to Grey aliens, or to the Reptilian humanoids found in conspiracy beliefs such as those promoted by David Icke. [5][3]
[edit] Scientific explanations
Several scientific hypotheses have been proposed to explain sightings of shadow people, including optical illusions or hallucinations brought on by the physiological/psychological circumstances of the witnesses, drug use, and the interaction of external agents on the human body.
[edit] Pareidolia
In most instances, witnesses report seeing shadow people in the peripheral areas of their vision. This area of vision is linked to the areas of the brain that recognizes patterns, however it provides less detail to the brain than macular (center-forward) vision. This can lead to a condition known as pareidolia, in which the brain incorrectly interprets random patterns of light/shadow or texture as being familiar patterns such as faces and human forms.[9] The same condition can also be observed in macular vision in low light conditions, or when viewing a complex but random image. A common example would be perceiving a shadow, thrown by an item of furniture in a darkened room, as being a person.
[edit] Hypnagogia
Also known as waking-sleep, hypnagogia is a documented physiological condition in which a person is part-way between sleeping and waking.[10] During hypnogogia, a person can be conscious and aware of their environment, but also in a dream-like state where they can perceive images from their subconscious. People experiencing waking-sleep commonly report the sensation of lights or shadows moving around them, as well as other visual hallucinations. A feeling of dread is also a sensation that occurs when experiencing hypnogogia. Hypnogogia is sometimes known as 'the faces in the dark phenomenon' because those who experience this state commonly report seeing faces while experiencing waking-sleep.[11] Similar hypothesis have been put forward linking this condition to a number of other apparent paranormal experiences, including alien abductions paranormal nocturnal visitations, and religious experiences such as contact with angels or demons.
[edit] Chemical agents
The use of narcotics and psychotropic agents, including methamphetamine, cocaine, MDMA (Ecstasy) and LSD, can produce shadow human shaped hallucinations. Dopaminergic drugs such as pramipexole can sometimes cause these hallucinations.[12] Common over-the-counter medication can also have a similar effect if taken in sufficient quantity (see diphenhydramine and pseudoephedrine).
[edit] Electromagnetic fields
Under the right conditions[clarify], electromagnetic fields can interfere with the functions of the temporal lobe; creating altered states of perception in which auditory and visual hallucinations can occur.[13]
Using electromagnetic fields, researches have been able to recreate many of the experiences reported during paranormal encounters under laboratory conditions, including those of shadow people.[14][15] Researchers have also documented correlations between variances in naturally-occurring magnetic fields and areas where paranormal events have been reported.[16]
[edit] Neurological conditions
Certain neurological conditions, such as photosensitive complex partial seizures, have also been shown to cause sufferers to see shadow people.[17]
Noen som har erfaringer de ønsker å dele ang dette temaet, eller kanskje andre "forklaringer" enn de på wikipedia? Selv synes jeg "skygger i sidesynet" virker veldig lite paranormalt, men jeg er en nysgjerrig person og vil gjerne ha litt mer informasjon. Synes punktet om vesen som halvveis er over fra en annen dimensjon eller vesen som lever på et annet eksistensielt nivå enn oss virket som to artige teorier.
Nyhus skrev:Hei.
Har lest litt rundt på nettet rundt fenomenet "shadow people" og har blitt ganske så nysgjerrig hvem/hva disse "folkene" er for noe, eller om det hele kun er optiske illusjoner skapt av menneske hjernen.
Noen som har erfaringer de ønsker å dele ang dette temaet, eller kanskje andre "forklaringer" enn de på wikipedia? Selv synes jeg "skygger i sidesynet" virker veldig lite paranormalt, men jeg er en nysgjerrig person og vil gjerne ha litt mer informasjon. Synes punktet om vesen som halvveis er over fra en annen dimensjon eller vesen som lever på et annet eksistensielt nivå enn oss virket som to artige teorier.
Hva tror dere?
Vel...her er det jeg har fått med meg så langt:
Noen mener at 'shadow people' er rett og slett en type gjenferd, et menneske som har forlatt oss.
En annen teori er at de er onde vesener eller demoner som er ute etter å skade oss.
Nok en teori går ut på at de er inter-dimensjonale vesener som krysser over i vår dimensjon nå og da, men som primært holder til i en annen dimensjon eller en annen tid.
Det er blitt foreslått at disse vesenene er en form for tids-reisende som ikke hører til i vår dimensjon/verden.
Også er det selvsagt de som påstår at 'Shadow People' er "Aliens" fra andre planeter som er her for å observere menneskeheten!
Jeg har sett "spøkelser", men ikke noe som passer helt inn med det jeg har hørt disse skygge-vesenene beskrevet som.
Jeg har en følelse av at mye foregår i forskjellige dimesjoner, og uavhengig av det jeg sjøl har opplevd, så virker det jo ikke usannsynlig at det fra tid til annen kan forekomme at noen krysser over, enten med hensikt eller ved en tilfeldighet.
Roy.
\m/
Antall ord: 313
Det er ikke noe å beklage. Tenkte bare at det står mye informasjon i den tråden der. Den er fire år gammel, så jeg tror ikke alle som har skrevet i den, kan dele med deg lenger. Selv har jeg ingen formening om hva de kan være.
Antall ord: 49
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Wawerly Hills sanatorium i Kentucky var et sanatorium for folk med tuberkulose på 1930-40 tallet. Tilsammen døde ca 60.000 mennesker der ettersom de ikke hadde funnet en kur mot tuberkulose på den tiden. I dag er det tomt (nedlagt på 80 tallet) Det sies at det er et av de stedene i verden med mest shadow people
Antall ord: 60
Er det en ting jeg ikke er redd for så er det at verden går under i morgen. For husk, i Australia feks, er det jo allerede morgen.....
Dr. Wannacut skrev:Wawerly Hills sanatorium i Kentucky var et sanatorium for folk med tuberkulose på 1930-40 tallet. Tilsammen døde ca 60.000 mennesker der ettersom de ikke hadde funnet en kur mot tuberkulose på den tiden. I dag er det tomt (nedlagt på 80 tallet) Det sies at det er et av de stedene i verden med mest shadow people
Oooooo, det pirret min nyskjerrighet:D Hadde vært interisant å vært der med guide:D
Antall ord: 79
Seeing is believing -I don`t believe in ghosts.
-Oh, don`t worry. You will.
Ja det er omvisninger der. Og så holder de en slags spesiell guidet tur på halloween tror jeg. Ut i fra sanatoriumet går det en tunnel, som ble brukt til frakting av varer fra jernbanen og opp til sykehuset. Men etterhvert som det ble til et tuberkulose sanatorium så fraktet de lik nedover der, legene mente dette var lurt ettersom man ikke ville skremme opp de andre pasientene med at det var lik overalt. Det er også påstått at det er et "likrom" inne på sykehuset, med skinner i taket for kroker som likene hang på mens de ble tappet for blod. Dette er benektet av de som jobbet der, men det er faktisk et rom der med skinner i taket og renner langs gulvet, men det kan jo ha vert brukt til noe annet. Tunnelen blir kalt "Death tunnel", og det sies at hvis man er nede den tunnelen ved kveldstid så kan man fortsatt høre liktralla som ruller nedover. En av mange videoer på youtube om wawerly hills sanatorium. http://www.youtube.com/watch?v=5qA9kNDbbfc
Dr. Wannacut skrev:Ja det er omvisninger der. Og så holder de en slags spesiell guidet tur på halloween tror jeg. Ut i fra sanatoriumet går det en tunnel, som ble brukt til frakting av varer fra jernbanen og opp til sykehuset. Men etterhvert som det ble til et tuberkulose sanatorium så fraktet de lik nedover der, legene mente dette var lurt ettersom man ikke ville skremme opp de andre pasientene med at det var lik overalt. Det er også påstått at det er et "likrom" inne på sykehuset, med skinner i taket for kroker som likene hang på mens de ble tappet for blod. Dette er benektet av de som jobbet der, men det er faktisk et rom der med skinner i taket og renner langs gulvet, men det kan jo ha vert brukt til noe annet. Tunnelen blir kalt "Death tunnel", og det sies at hvis man er nede den tunnelen ved kveldstid så kan man fortsatt høre liktralla som ruller nedover. En av mange videoer på youtube om wawerly hills sanatorium. http://www.youtube.com/watch?v=5qA9kNDbbfc
Dr. Wannacut
Stiliii! Jeg elsker sånne historier og sånt:D Det er så utrolig spennende!
Antall ord: 202
Seeing is believing -I don`t believe in ghosts.
-Oh, don`t worry. You will.