jon blund skrev:ACEM er et utspring fra TM fordi de ville ha det uten guru-fokus. En god tanke, men basert på hva en kompis har fortalt ble det også nesten litt for religiøst for han. Og opphøyelsen av grunnleggeren av ACEM var visst også litt i meste laget.Cosmic Ejaculator skrev: Takk for linken...
Jeg har hørt om denne gruppen (ACEM) før og tror du har rett når du sier at de er livssyns-nøytrale.Siden jeg har relativt stor erfaring med forskjellige former for meditasjon,er jeg egentilg ikke ute etter en ny teknikk.Heller en uformell gruppe hvor man,fordomsfritt,kan lære av hverandre...
Så lenge de proklamerer "den rette" livsstilen, og at alle som er med i gruppen burde følge den, så er det fort at det blir religiøst.
Jeg har begynt å lure på om dette er umulig å unngå, at det rett og slett bare er en del av hvordan mennesker fungerer som gruppe. For min del passer jeg på å finne grupper med en religiøsitet jeg kan takle, for å si det sånn
Men si ifra hvis du finner en uformell meditasjonsgruppe!
Huff ja!
Det kan virke som om det er uungålig at slike gruppe-hierarkier oppstår...
Hadde vært interessant å høre hva Sosiologien sier om dette...
Personlig,er jeg ute etter å finne en gruppe bestående av folk som fortsatt LETER - og er IKKE interessert i de som allerede VET svaret!
Dette er forøvrig et generelt problem blant mennesker (spesielt grupper) som svømmer i "alternativ sompa" - mangel på objektivitet...