Universet & dets hemmeligheterIndisk jente begikk selvmord på grunn av Cern

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Jonette<3
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Mar 2006 19:00
18
Kjønn (valgfri): kvinne
Lokalisering: Fetsund

Innlegg av Jonette<3 »

I survived the big bang!
Antall ord: 5
There's more between heaven and earth

Ida Jonette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Not yet. De starter ikke selve kræsjinga før om en stund.
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

ludoburgero skrev:Okay, faen. For å si det sånn kort og sikkert veldig upresist da:
Sjansen for å danne et sort hull skal etter hva jeg har hørt være en til 5 millioner.
Altså 1:5.000.000. Tingen er at de på CERN sier at partiklene vil kollidere så mange ganger, når det oppnår nesten lysets hastighet, at det vil skje en åttehundre millioner kollisjoner i sekundet. Hvor vanskelig er det DA at det skal gå noe galt, med tanke på at testen kjøres kontinuerlig over lang tid? Og så hører jeg så mye forskjellig, rart, motstridende og uoverensstemmende om dette eksperimentet.
Og dette tallet 1/5000000 er meningsløst med mindre vi vet hvor/hvem det kommer fra, hvordan det ble bestemt, med presisering av hvilke omstendigheter det gjelder for.
Noen kilder (forskning.no) meldte at de allerede skulle begynne med kollisjoner seinere på dagen den 10. september når de starta opp testene av protonstråler i begge retninger. Andre (CERN selv, bl.a.) sier de skal starte opp partikkelkollisjonene den 21. oktober. På folkemunne har jeg hørt 1-2 måneder fra nå, og at de ikke har fastsatt dato. Det samme hørte jeg ble uttalt av en av disse CERN-folka i avisa. Og samtidig hører jeg mange si 24. september, andre sier 25. september.
http://lhc.web.cern.ch/lhc/News.htm
Antall ord: 236

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links