Wacko skrev:
Ja, det er lettere å oppnå konsensus omkring den virkeligheten vi lever i når vi er våkne, enn hva gjelder drømmevirkeligheten, men dette er ikke noe argument imot at ikke begge disse opplevelsesregionene fundamentalt er psykiske (et produkt av hjerneprosesser).
Du har rett i at vi ikke kan vite ting for sikkert, men skal vi fortsette en slik tankegang kan vi rett og slett bare glemme å konkludere med noe som helst, og bare gi blanke i å ta noen standpunkt eller forsøke å tilegne oss ny viten.
For å ta et standpunkt; den generelle virkelighet som alle kan beskrive nogenlunde likt er den virkelighet vi til alle tider har kalt virkelighet. Den psykologiske oppfatningen av denne virkeligheten stammer fra denne virkeligheten i seg selv. Drømmer er en rent psykisk refleksjon av den fysiske virkeligheten som stammer fra hukommelsen vår. En refleksjon blandet sammen med følelser og forskjellige tanker.
Og hva er tegnet på at fra dag-til-dag-virkeligheten er den "korrekte" virkelighet? Vi våkner hver dag til den samme virkeligheten, mens når vi drømmer trer vi hver gang inn i en ny "virkelighet".
Dette er hva vi har å forholde oss til.
Din påstand om at drømmer er "rent psykisk", mens virkeligheten i den våkne tilstand ikke er det, er jo her (igjen) bare en vedtekt fra din side. Hvorfor mener du dette?
Det har jeg forklart over her.
Vi har ingen evidens for at noe fysisk påvirker den "verdenen" vi befinner oss i når vi drømmer, ergo er den (mest sannsynlig) rent psykisk. Den "verdenen" vi entrer når vi drømmer kan vi også til dels entre når vi er våkne - da ved å tenke og forestille oss.
Ting vi foretar oss i virkeligheten vil også ha reelle konsekvenser fysisk, noe som ikke forekommer i drømme.
Du har rett i at den virkeligheten vi (eller de fleste av oss) forholder oss til når vi er våkne, utviser en høyere grad av stabilitet og konsistens. De to tilstandene er også ofte, som du sier, kvalitativt svært forskjellige. Men igjen må jeg meddele at dette ikke er noe holdbart argument for at den ene av disse verdenene er psykisk og "uvirkelig", mens den andre en fysisk og "virkelig".
Jeg skrev mer om dette som svar på de to foregående avsnittene.
I øvrig er det feil å tro at virkeligheten på "denne siden" er "logisk" og fri for inkonsistenser. Det er ikke noe logisk med opplevelsen av grønnfarve eller smaken av tran, selv om fysikken og kjemien har gitt oss "forklaringer" på disse fenomenene. En forklaring er ikke identisk med det fenomenet den forklarer, en vanlig misforståelse blant de som ikke har dykket dypt nok ned i erkjennelses- og vitenskapsteori.
Igjen er vi inne på spørsmål som umulig kan besvares med annet enn kvasifilosofisk synsing. Vi har ingen garantier for at vi ikke er tanker i hodet på selvstendige magiske celler i kroppen på The Flying Spaghettimonster, men jeg ser ikke vitsen ved å forestille seg slike ting. Personlig forholder jeg meg til den (oppfattelsen av) virkeligheten vi alle lever i fysisk sett. Tankeleker som vi er inne på nå kan være spennende, men har null verdi eller mening utover dette.
Inkonsistenser er det forøvrig nok av innenfor de forklaringsmodellene vitenskapen utstyrer oss med, og som vi benytter oss av i hverdagen; selv innenfor de enkelte disipliner. Relativitetsteorien er f.eks. ikke konsistent med kvanteteorien, og evolusjonsteorien er det ikke med neurologien. Vår "virkelighet" er full av huller, selv om vi ikke legger merke til dem i hverdagen.
Det sier seg selv at det er mye vi i vitenskapen ikke har svar på, og mange teorier er mangelfulle - men skal dette stoppe oss fra å forholde oss til det fysiske til fordel for svevende tankespill?
Hvordan mener du evolusjonen ikke stemmer med neurologien?
Hva gjelder intensitet og klarhet, så er det en kjent sak at det fullt ut er mulig å oppleve surrealistiske drømmevirkeligheter i våken tilstand, f.eks. i skizofrenien eller ved inntagelse av hallusinogener. Opplevelser i disse tilstandene kan også ofte huskes vel så godt som enhver annen opplevelse.
Men da er det snakk om tilstander som inntrer ved fysiske faktorer. Dette er vel dog et argument som ikke har verdi for deg, da man lett kan argumentere tilbake med at "men vi vet ikke om det vi kjenner som "fysisk" virkelig -er- fysisk", og vi er tilbake ved start.
Nei, og så lenge store deler av vitenskapen fastholder sin hardnakkede insistens på at virkelighet er noe "der ute" (versus en indre "uvirkelig" og "psykologisk" virkelighet), og dermed bannlyse introspeksjon og opplevelse, vil den heller aldri få vite det.
Dette tar utgangspunkt i at -du- har rett i dine antakelser, og hvis man skal følge den tankegangen jeg har fått inntrykk av at du har her, vil man heller aldri kunne få -noen- svar på noe som helst område.
Jeg tror nok vi fremover vil kunne få mange svar på hvorfor vi drømmer, og hva drømmer virkelig -er-.
Alle interessante diskusjoner leder inn på filosofiens veier.
Til en viss grad. Ofte blir det kun sirkelargumentasjon.