Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Kontroll over sine Drømmer
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Jul 2008 18:27
- 16
- Kjønn (valgfri): Mann
Kontroll over sine Drømmer
Opplevde en gang at jeg skjønte at det var en drøm, mens jeg sov. Da fikk jeg helt kontroll over hva som skjedde, og det endte med at jeg robbet et par butikker, bare for moro skyld. Går det an å få til dette bevisst, eller er det tilfeldig om det skjer?
Antall ord: 54
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 17 Mar 2008 17:23
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Norge
Det samme har skjedd meg noen ganger, men det er desverre bare "minutter" igjenn av drømmen.
Tror det skjer i det stadige like før jeg våkner.
Kanskje legge seg når man er lys våken, så man er på nippet til å våkne hele tiden er en måte å få kontroll på :mozilla_wink:
Kanskje legge seg når man er lys våken, så man er på nippet til å våkne hele tiden er en måte å få kontroll på :mozilla_wink:
Antall ord: 58
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Aug 2006 20:33
- 18
- Har takket: 221 ganger
- Blitt takket: 162 ganger
For meg så er det det jeg kaller å få dårlig søvn, og da drømmer jeg ikke i det hele tatt.Verbatim skrev:Det samme har skjedd meg noen ganger, men det er desverre bare "minutter" igjenn av drømmen.
Antall ord: 83
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Apr 2008 14:41
- 16
- Blitt takket: 1 gang
Det du opplevde var en lucid drøm ('lucid dream'). Det finnes en del info om det her og ellers på internett om du søker med de ordene.
Antall ord: 29
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2007 13:03
- 17
Du opplevde en bevisst drøm. Det absålutt mest spennende man kan oppleve på denne jord. Fordi at gjennom en bevisst drøm kan man få svar på alle spørsmål...Alle. Religiøse, filosofiske eller vitenskapelige. Det finnes ikke grenser på hva man kan oppleve i en bevisst drøm.
Å være i en bevisst drøm er å ha mulighet til å reise i alle verdener og dimensioner på samme tid. Man har full kontroll, og kan bestemme fullt ut hva man vil gjøre.
Lurer man på hva som finnes på andre siden av universet, så er det bare å reise dit og se:)
Derfor skal man ta sjansen, når man opplever en bevisst drøm, å utforske det man er nysgjerrig på.
Å være i en bevisst drøm er å ha mulighet til å reise i alle verdener og dimensioner på samme tid. Man har full kontroll, og kan bestemme fullt ut hva man vil gjøre.
Lurer man på hva som finnes på andre siden av universet, så er det bare å reise dit og se:)
Derfor skal man ta sjansen, når man opplever en bevisst drøm, å utforske det man er nysgjerrig på.
Antall ord: 125
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.
Hide post links |
Spør deg selv i våken tilstand, 4-5 ganger daglig om "er dette en drøm" ?
etter en stund spør du om dette i drømme også, pga rutine. -> lucid dream.
etter en stund spør du om dette i drømme også, pga rutine. -> lucid dream.
Antall ord: 34
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Okt 2007 17:36
- 17
- Kjønn (valgfri): Jente :D
- Lokalisering: På kirkegården
- Blitt takket: 2 ganger
I drømene mine så kan jeg bare tenke hva jeg skal gjøre,men får det som oftest ikke til,men skal prøve å trene det opp litt kanskje
Antall ord: 31
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Det Mick Wild glemmer å påpeke er at alt skjer i fantasien.Mick Wild skrev:Du opplevde en bevisst drøm. Det absålutt mest spennende man kan oppleve på denne jord. Fordi at gjennom en bevisst drøm kan man få svar på alle spørsmål...Alle. Religiøse, filosofiske eller vitenskapelige. Det finnes ikke grenser på hva man kan oppleve i en bevisst drøm.
Antall ord: 140
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Aug 2006 12:54
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Ahhh, Lucid Dreaming, har fåtte dette til en gang ved hjelp av programmet I-Doser, sykeste noen gang, men det funket bare den ene gangen uheldigvis.
Prøv Meditering, avslapping med diverse "musikk" filer som inneholder bare "hjerne bølger" dette hjelper faktisk, og du setter det på før du legger deg.
Prøv Meditering, avslapping med diverse "musikk" filer som inneholder bare "hjerne bølger" dette hjelper faktisk, og du setter det på før du legger deg.
Antall ord: 54
Ja, det er vell enten det ene eller det andre sa reven før han ble skutt.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
Det Kimbara glemmer å påpeke her er at også det som skjer i fantasien kan ha veldig stor påvirkning på, og relevans for, det som skjer i virkeligheten.Kimbara skrev: Det Mick Wild glemmer å påpeke er at alt skjer i fantasien.
Antall ord: 43
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2007 13:03
- 17
Kimbara skrev:Det Mick Wild glemmer å påpeke er at alt skjer i fantasien.Mick Wild skrev:Du opplevde en bevisst drøm. Det absålutt mest spennende man kan oppleve på denne jord. Fordi at gjennom en bevisst drøm kan man få svar på alle spørsmål...Alle. Religiøse, filosofiske eller vitenskapelige. Det finnes ikke grenser på hva man kan oppleve i en bevisst drøm.
Og dette vet du?
Tydeligvis ikke.
Drømmens natur er mer virkelig enn det du ser med dine øyne. Denne fysiske, materielle verdenen er forgjengelig. Mens den neste verdenen er evig av natur.
Antall ord: 175
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Nei, ikke sant? Og det samme kan jeg spørre deg om. Jeg har like mye grunnlag for å hevde min "sannhet" som du har til å hevde din. Faktisk vil jeg være så frekk å påstå at jeg har bedre grunner.Mick Wild skrev:Og dette vet du?Kimbara skrev: Det Mick Wild glemmer å påpeke er at alt skjer i fantasien.
Tydeligvis ikke.
Ja, du tror dette - men hva er grunnlaget ditt?Drømmens natur er mer virkelig enn det du ser med dine øyne. Denne fysiske, materielle verdenen er forgjengelig. Mens den neste verdenen er evig av natur.
Når vi sover, og er i den såkalte REM-fasen, drømmer vi. Drømmene består av informasjon som er lagret i hjernen. Det er fremdeles usikkert hva som skjer når vi drømmer og hvorfor vi gjør det. En teori er at informasjonen bearbeides, omtrent som diskdefragmentering på en PC.
Jo lengre man går uten å sove, jo dårligere hukommelse og konsentrasjon får man. Dette kan henge sammen med at man da ikke har fått denne oppryddningen i hjernen.
Det er overhodet ingenting som tyder på at vi trer inn i en annen verden når vi drømmer. Da må det isåfall kalles en indre psykisk "verden" bestående av egne tanker, minner og fantasi.
Du sier at man kan få svar på alle spørsmål. Da syns jeg det er veldig rart at ikke noen har drømt om hvordan man kan utvikle nullpunktsenergi, tidsmaskiner, kurer for kreft, osv. Syns ikke du?
Da er det også rart at vi fremdeles har så mange forskjellige trosretninger og ubesvarte spørsmål innen vitenskapen. Syns ikke du?
Antall ord: 288
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Sep 2008 10:22
- 16
Riktig. Det samme gjør sansevirkeligheten vi opplever i våken tilstand.Kimbara skrev:Når vi sover, og er i den såkalte REM-fasen, drømmer vi. Drømmene består av informasjon som er lagret i hjernen.
Jo, selve opplevelsen tyder på dette, ettersom man f.eks. (sedvanligvis) ikke opplever møter med ens avdøde bestemor eller en magisk drømmeelsker i hverdagsvirkeligheten. Spørsmålet avhenger naturligvis også av hvordan man velger å definere konseptet "andre verdener", men hvis man med dette mener opplevelsesregioner bebodd av andre typer entiteter, underlagt andre "naturlover" enn de jordiske, er det definitivt ikke feilaktig å kalle disse andre verdener. Hva gjelder vitenskapen, så uttaler den seg overhodet ikke om hvorvidt drømmer foregår i "andre verdener" eller ei.Kimbara skrev:Det er overhodet ingenting som tyder på at vi trer inn i en annen verden når vi drømmer.
Det eksisterer ikke noe absolutt skille mellom den "psykiske" drømmevirkeligheten man opplever under REM-søvn, og den "fysiske" hverdagvirkeligheten man erfarer i våken tilstand, til tross for at denne distinksjonen nærmest refleksivt opprettholdes av de fleste sunne og normale individer (i motsetning til f.eks. de skizofrene). Begge disse opplevelsesregionene skapes av hjernen, og kan derfor trygt rubriseres under kategorien "psykisk" (eller "fysisk" om man foretrekker).Kimbara skrev:Da må det isåfall kalles en indre psykisk "verden" bestående av egne tanker, minner og fantasi.
Utover dette deler jeg Kimbaras generelle holdning mht. den utbredte "anything goes"-mentaliteten blant majoriteten av dette forumets brukere. Er man uheldig og f.eks. blir rammet av kreft, er det ytterst anbefalelsesverdig å oppsøke en (konvensjonell) lege, framfor å stole på at placeboeffekten, krystallenergier eller en healer skal redde deg.
Antall ord: 290
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
Kimbara, du fremstiller arbeid med Lucid Dreaming som om det bare er nytteløs fantasi som man helst ikke burde gjøre. Men er det dette du egenlig mener eller har du en litt mer nyansert forestilling?
Her er et sitat fra Stephen LeBerge som har forsket mye på Lucid Dreaming, i flere 10-år tror jeg han har forsket på det. Hentet fra http://www.lucidity.com/NL53.ResearchPastFuture.html:
"In addition to being a powerful research tool in scientific explorations of the dream state, lucid dreaming also offers considerable potential for a variety of practical applications, which include aiding personal- development, enhancing self-confidence, overcoming nightmares, improving mental (and perhaps, physical) health, facilitating creative problem solving, and more"
"Facilitating problem solving" sier han. Det betyr at man kan bruke Lucid Dreaming til å løse problemer, altså finne svar. Argumentet om at "hvis det er sant at ALLE svar finnes i drømme, så burde vi ha en løsning på alle verdens problemer" er bare håpløst barnslig.
Typisk skeptikere å prosjiere ut sin egen uvitenhet på andre i stedet for å bidra med noe konstruktivt.
Her er et sitat fra Stephen LeBerge som har forsket mye på Lucid Dreaming, i flere 10-år tror jeg han har forsket på det. Hentet fra http://www.lucidity.com/NL53.ResearchPastFuture.html:
"In addition to being a powerful research tool in scientific explorations of the dream state, lucid dreaming also offers considerable potential for a variety of practical applications, which include aiding personal- development, enhancing self-confidence, overcoming nightmares, improving mental (and perhaps, physical) health, facilitating creative problem solving, and more"
"Facilitating problem solving" sier han. Det betyr at man kan bruke Lucid Dreaming til å løse problemer, altså finne svar. Argumentet om at "hvis det er sant at ALLE svar finnes i drømme, så burde vi ha en løsning på alle verdens problemer" er bare håpløst barnslig.
Typisk skeptikere å prosjiere ut sin egen uvitenhet på andre i stedet for å bidra med noe konstruktivt.
Antall ord: 187
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Aug 2006 20:33
- 18
- Har takket: 221 ganger
- Blitt takket: 162 ganger
Ikke helt det samme som trådstarter lurer på da, men i det siste har jeg hatt et par opplevelser der jeg lurer på noe i drømmen og bestemmer meg for å finne svaret på det jeg lurer på. Da flyter jeg ut av meg selv, jeg ser jeg/kroppen min sitter igjen når jeg drar, og så flyter jeg avgårde og finner svaret. Jeg husker ikke hvor jeg drar, det som jeg opplever sterkest er aha opplevelsen jeg får når svaret er på plass. Noen andre som opplever slikt? Og noen som vet hvordan en får mer kontroll på det?
Antall ord: 106
Hide post links |