Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHus Notodden

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Sep 2008 13:06
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Hus Notodden

Innlegg av Badger »

For ti år siden bodde jeg på Notodden og leide et hus sammen med en annen student. Vi hørte stadig lyder, og det er jo normalt - det er rare lyder i de fleste gamle hus. Lydene var som skritt i stua om natta og noen ganger i trappa opp hvor det sjelden var noen hjemme da de bare hadde annen etasje som gjennomreise hybel.

Det hører også med til historien at jeg hadde en drøm om at det spøkte i huset da jeg flyttet inn. Men tenkte ikke noe mer over dette etterpå. Disse lydene av skritt og sånt vedvarte så lenge vi bodde der uten at vi så på det som noe skummelt. Det skjedde også rare ting, vinduer vi hadde satt opp var plutselig lukket igjen, lyset var på der vi trodde vi hadde slått av osv. Men alle disse tingene kan forklares i at vi hadde glemt at vi hadde lukket igjen, glemt at vi hadde slått på lys osv, og ingen av oss var spesielt overtroiske. Vi spøkte til og med om at vi hadde en usynlig leieboer som ikke betalte for seg.

En dag jeg var alene hjemme - midt på lyse dagen - var det tunge skritt i gulvet i annen etasje, jeg tenkte at det er vel faren til hun som har hybelen (huseieren) for han var stor og kunne passe til de skrittene. Merkelig at jeg ikke hadde hørt han kom forresten, den trappa var sånn gammel type som bråker no helt forferdelig - ikke mulig å gå stille i.
Hørte ikke han kom, ikke at han dro, var ingen bil der, ingen som hadde vært i døra heller. Men dette anså jeg heller ikke som noe unormalt, jeg kunne ha vært i kjelleren og hentet ved da han kom, eller han kunne ha kommet om natta da vi sov og ikke hørte han.

Kan fortsette sånn som dette lenge, men enkelthistoriene er ikke poenget, de bare underbygger storyen. Da jeg var borte en uke på vinteren hadde den andre studenten hatt det helt forferdelig der, det hadde ikke vært noe konkret, men bare generell uhygge. Heller ikke noe å løfte på øyenbrynet av, helt normalt å være husredd når en er alene.

Så alt i alt var ikke dette mer enn et vanlig hus å bo i syns vi den gangen. Så en kveld, jeg lå og skulle sove, så hørte jeg en mannstemme i enden av senga. Den sa et ettstavelsesord som begynte på A, men jeg var for trøtt til å bli redd. Heller ikke noe unormalt kan man si - jeg kan ha drømt. Men selv om jeg visste jeg ikke hadde drømt - reagerte jeg ikke på dette heller. Det var jo ingen å se så ikke noe farlig...

Da vi skulle flytte ut kom plutselig naboen og lurte på om vi hadde hørt noe... -Hørt hva da, sa jeg, koblet ikke da hun spurte om dette. -Jo sa hun, det er et spøkelseshus det der, jeg ville ikke si noe mens dere bodde der, men siden dere skal flytte så bare må jeg spørre. Så kom en historie om to brødre som hadde bodd der en gang i tiden. De som bodde der før oss hadde vært masse plaget, spesielt damen. De hadde hatt et barn som de måtte flytte ut av barnerommet (samme rommet som min medstudent ikke kunne være på da jeg var borte den uka). Dette var også et ekstremt kaldt rom.

Damen som hadde bodd der før hadde hørt gåing i trappa om natta, og skritt på stuegulvet. Hun hadde også sett en skikkelse i hjørnet av soverommet (nøyaktig der jeg hørte stemmen), men den var uklar og sort. Det værste var at en gang hun hadde liggi i senga alene (mannen var bortreist) så hadde hun kjent at det plutselig var noe ved siden av henne i senga. Hun dulta borti det og det ble borte, men senga var varm på andre siden selv om det ikke lå noen der.

Det som var rart var at jeg ikke koblet dette da jeg snakket med henne. Men etterpå kom det sigende innover meg at dama som jeg aldri hadde snakket med før, nettopp hadde beskrevet endel av våre opplevelser med en slik nøyaktighet at det ikke kunne være tilfeldig. Vi sov med lyset på den siste uken, og flyttet raskt.

Fem år senere ti mil unna, begynner jeg i ny jobb. Der jobber det også en mann på 65 år som er fra Notodden. Vi kom i prat og jeg sa at jeg hadde studert der. Han lurte på hvor jeg hadde bodd og forklarte han hvor uten å nevne dette. -

- Åhh, sa han, du har bodd i spøkelseshuset du....

Så kommer spørsmålet. Hva skal vi si til dette? Jeg har aldri trodd på spøkelser (inntill dette), har levd et helt normalt liv. Aldri har jeg vært i nærheten av narkotika og det har heller ikke min medstudent. Noe må det jo være.
Antall ord: 871

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Badger »

Det hadde vært artig å høre hva dere på forumet mener om disse opplevelsene. Alle meninger og svar mottas med takk. :mozilla_smile:
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Temmelig spennende opplevelser ivertfall. :mozilla_surprised: Jeg vil inn i det huset :D
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Sep 2008 20:27
16
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av KetMas »

jeg vill bo der^^ på det rommet du hørte mannestemmen som sa A.....
bare han ikke sa Ananas *ler*
Antall ord: 20
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Badger »

Etter å ha oppdaget dette forumet her om dagen ble jeg litt nysgjerrig på denne storyn igjen og i kveld ringte jeg hun nabodama som jeg hadde snakket med den gangen. Hun kunne fortelle mye, det hadde vært en gammel gård der osv... men hvor har det ikke vært det?? :mozilla_wink:

Hun kunne fortelle at folk ikke bodde der mer enn ett år, så flyttet de ut. Vi holdt i to år da.. men vi var vel ikke spesielt plaget i forhold til de andre som har bodd der.

Litt interessant er at huseieren ville slå av husleien med tohundre kroner i måneden hvis vi skrev kontrakt for to år med en gang, altså før vi flyttet inn. Dette koblet jeg ikke før i går faktisk...

Nabodamen har også besøk av en mann, skal visst være den samme. Han viser seg, men hun bare ber han stikke av. Hun ser ikke hele skikkelsen, men hun kunne forklare/beskrive noe veldig godt og andre ting var uklare.
Syns dette er litt artig jeg, men jeg vil nok ikke oppsøke plassen igjen. Tror ikke jeg ville verken sett eller hørt noenting, da jeg ikke primært assosierer dette huset med noe skummelt.
Antall ord: 211

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av KetMas »

Badger skrev:Etter å ha oppdaget dette forumet her om dagen ble jeg litt nysgjerrig på denne storyn igjen og i kveld ringte jeg hun nabodama som jeg hadde snakket med den gangen. Hun kunne fortelle mye, det hadde vært en gammel gård der osv... men hvor har det ikke vært det?? :mozilla_wink:

Hun kunne fortelle at folk ikke bodde der mer enn ett år, så flyttet de ut. Vi holdt i to år da.. men vi var vel ikke spesielt plaget i forhold til de andre som har bodd der.

Litt interessant er at huseieren ville slå av husleien med tohundre kroner i måneden hvis vi skrev kontrakt for to år med en gang, altså før vi flyttet inn. Dette koblet jeg ikke før i går faktisk...

Nabodamen har også besøk av en mann, skal visst være den samme. Han viser seg, men hun bare ber han stikke av. Hun ser ikke hele skikkelsen, men hun kunne forklare/beskrive noe veldig godt og andre ting var uklare.
Syns dette er litt artig jeg, men jeg vil nok ikke oppsøke plassen igjen. Tror ikke jeg ville verken sett eller hørt noenting, da jeg ikke primært assosierer dette huset med noe skummelt.
Huset hørtes jo ikke skummelt ut da, var jo igrunn mere bare Trappetrinn/Fottrinn og noen stemmer + ha en gjenferd(poltergeist) ved fotenden av senga/i senga/ eller i hjørnet på det rommet.

Igrunn hørtes alt det dær ganske intressant, sku ha tatt med ett Kamera, EVP utstyr og vært i huset iallefall 1 helg og sjett om du har fått fanga opp noe! OUIJA brett funker også, kunna spurt hvem som er i huset og undersøkt enda mere.

Vurderer og gjøre det, men får fikse det seinere.
Antall ord: 310
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Badger »

Nei, det var ikke så skummelt i seg selv, men jeg husker veldig godt den krypende følelsen som seg innover meg da ting gikk opp for meg. Den er vanskelig å beskrive, men jeg gikk fra å være nøytral til å bli livredd på - tipper det tok en halvtime. Og nettopp det er interessant, i og med at jeg i utgangspunktet ikke var skremt av opplevelsene før hun kom med sin meget treffende historie.

Så at huset nettopp har blitt solgt - før har det vært mye utleid tror jeg. Vet ikke helt om det er noen god ide å publisere adressen for det vil kanskje skape uro hos den nye eieren. Jeg var veldig glad for at naboen ikke fortalte oss noe før vi skulle flytte for jeg likte meg veldig godt i huset. Men er enig, et kamera og en helg hadde vært interessant. Ouija-board holder jeg meg langt unna, det har jeg hørt for mye negativt om.
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av KetMas »

Badger skrev:Nei, det var ikke så skummelt i seg selv, men jeg husker veldig godt den krypende følelsen som seg innover meg da ting gikk opp for meg. Den er vanskelig å beskrive, men jeg gikk fra å være nøytral til å bli livredd på - tipper det tok en halvtime. Og nettopp det er interessant, i og med at jeg i utgangspunktet ikke var skremt av opplevelsene før hun kom med sin meget treffende historie.

Så at huset nettopp har blitt solgt - før har det vært mye utleid tror jeg. Vet ikke helt om det er noen god ide å publisere adressen for det vil kanskje skape uro hos den nye eieren. Jeg var veldig glad for at naboen ikke fortalte oss noe før vi skulle flytte for jeg likte meg veldig godt i huset. Men er enig, et kamera og en helg hadde vært interessant. Ouija-board holder jeg meg langt unna, det har jeg hørt for mye negativt om.
Hvordan negativitet rundt Ouija-brettet har du hørt egentlig?
Antall ord: 177
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Badger »

Hørte en som sa at "sånt skal du aldri eksprimentere med, for det du får kontakt med er aldri godt". Dette var det en eldre mann som sa og jeg anser han som troverdig. Og det er jo det samme de sier i trådene jeg har sett her inne. Jeg velger å holde meg unna, det er det enkleste.
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av KetMas »

hm. Ok d hørtes vell litt troværdig ut.
Hadde en gammel lærer på ungdomsskolen som hadde vært borti det brettet som ungdom, han kunne fortelle att de aldri har klart å lukket det helt, så han blir fortsatt plaget den dag i dag av det de slapp ut!
for og lukke det bør alle de som var på seansen være dær sammens, problemet hannes var att en av dem tok livet sitt 4 uker etter de var borti det brettet!
Så han har aldri klart å lukket det.

Men det var bare noe han sa, vet ikke helt om det er fakta det han sa, eller han sa d bare for og skremme oss til og holde oss unna Spiritisme og brettet!
Antall ord: 127
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Badger »

Ja, det er vanskelig å si om dette var for å skreme eller om det var fakta. Men det er vel sånt de skriver her også, mye rart som kan skje og det som er poenget er at man ikke har kontroll på det. Man vet aldri... Derfor lar jeg bare være jeg. Så slipper jeg at noe annet tar kontroll, enten jeg tror på det eller ikke..

Nå skal det sies at jeg har passert de 30 og da er jeg ikke så nysgjerrig lenger heller.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av KetMas »

Badger skrev:Ja, det er vanskelig å si om dette var for å skreme eller om det var fakta. Men det er vel sånt de skriver her også, mye rart som kan skje og det som er poenget er at man ikke har kontroll på det. Man vet aldri... Derfor lar jeg bare være jeg. Så slipper jeg at noe annet tar kontroll, enten jeg tror på det eller ikke..

Nå skal det sies at jeg har passert de 30 og da er jeg ikke så nysgjerrig lenger heller.
er litt smånyskjerrig på det, er jo 21 år nå men, vurderer og la være etter jeg så Exorcisten (hun lekte jo med ett slik brett og ble helt gal).
Fikk skrekken etter den filmen egentlig!
Antall ord: 127
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Badger »

Ja, det er den nysgjerrigheten som ofte skaper problemer også ellers i livet. Mye man ønsker å vite, men kunnskap har ofte sin pris. Da jeg fant ut det nedjusterte jeg mitt nysgjerrighetsnivå...
Men du får si fra hvis du er på østlandet en gang så kanskje jeg kan vise deg huset på Notodden.
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av KetMas »

Badger skrev:Ja, det er den nysgjerrigheten som ofte skaper problemer også ellers i livet. Mye man ønsker å vite, men kunnskap har ofte sin pris. Da jeg fant ut det nedjusterte jeg mitt nysgjerrighetsnivå...
Men du får si fra hvis du er på østlandet en gang så kanskje jeg kan vise deg huset på Notodden.
will do ;)
om jeg kommer meg dit, isåfall skal jeg prøve og få min kjære med, for hun trur mere på spøkelser igrunn enn det jeg gjør, jeg trur på Romvesner generelt, mens hun på spøkelser :-)
Antall ord: 98
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RAM
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Sep 2008 12:12
16
Lokalisering: Telemark

Innlegg av RAM »

Hvor på Notodden ligger dette huset? bor ikke så langt unna skjønner du..
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links