Hjemsøkt, Gjenferd & Ånderånder eller småfolk?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i fantasiverdenen min

ånder eller småfolk?

Innlegg av Amunet »

Hytten vår er ca 100 år gammel og tomten den står på er enda eldre. Jeg tenkte jeg kunne fortelle om noen av hendelsene i huset.

Da jeg var liten var jeg den minste i familien og måtte gå opp i andre etasje å legge meg før alle de andre. Jeg hatet å ligge der aleine for jeg hørte alltid små banke lyder på veggene og knirkelyder fra gulvet som bare kommer når noen går på det. (Altså, jeg er åpen for at dette selvfølgelig kan være naturlige forklaringer.)
Opp igjennom årene har det vært mye trist som har skjedd på stedet der vi har hytte: en dykker druknet rett nedenfor en kai litt nedenfor hytten vår, et naust brant ned, han som eide naustet fikk hjerteslag en stund seinere og døde, en liten jente druknet i et vann en stykke vekke fra hytten vår og de fant aldri liket. Jeg vet ikke helt om dette er relevant, men jeg føler det påvirker stedet en del. Jeg har alltid synes at hele stedet har en rar/dårlig atmosfære og dette er også noe jeg har kjent inne i hytten.
Nylig opplevde tanten og onkelen min noe når de var der. Det første som skjedde er litt vanskelig å fortelle, men la gå:
I gangen har vi en lampe, en slags rund glasskuppel. Den skulle visst, i følge onkelen og tanten min, ha delt seg midt på slik at bare den nedre delen av glasskuppelen smelte i gulvet (uten å knuse) rett etter at tanten min hadde gått under den :mozilla_surprised:
En annen ting som skjedde var at tanten min hadde vært på kjøkkenet og vasket opp og gikk inn i stuen for å si noe til onkelen min, da hun kom inn, datt det en gaffel ned på bordet i stuen, fra intet. Hun hadde ikke vært i nærheten av bordet en gang og ingen så hvor den kom fra.
En annen ting som skjedde var at tanten min hadde stablet noen puter som vi ikke skulle bruke oppå en gammel seng vi ikke brukte, neste dag lå en av putene på gulvet. Hun påstår at de satt så stødig at det der ikke kunne være mulig.
Tanten min er den som har opplevd mest og uten om meg, har ingen opplevd noe som helst i hytten.
Tanten min opplevde også noe rart en gang hun skulle legge seg. Alle oss andre i hytten hadde sovnet for lengst. Hun sa at hun hørte små bankelyder på ruten, akkurat som en fingernegl eller noe. Etter det hørte hun høye og voldsomme skrapelyder uten ifra og dette pågikk ganske lenge, hun vekket onkelen min og han hørte det samme.
Neste dag prøvde de å finne ut hva som lagde lydene, men siden det ikke er så begrodd rundt hytten vår, fant vi ikke noen svar.
Burde kanskje også nevne at jeg har hatt søvnparalyse der også for en stund siden.

Jeg leste i en tråd om "småfolk", men siden jeg ikke vet så mye om hva de gjør eller hvordan de oppfører seg, kan jeg ikke helt bedømme om de kan være årsaken. De høres liksom litt mer koseligere ut enn som så :)
Hva tror dere?

(Unskyld for at innlegget ble så langt)
Antall ord: 580
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
mester83
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2006 16:25
18
Lokalisering: kristiansund

Innlegg av mester83 »

jeg tror det er noen,kanskje fler som går igjen,ettersom historien du skrev tilsier at mange har dødd der opp gjennom tiden,ble nysgjerrig jeg nå:)
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Re: ånder eller småfolk?

Innlegg av Krull - sluttet »

[quote="Amunet"]Hytten vår er ca 100 år gammel og tomten den står på er enda eldre. Jeg tenkte jeg kunne fortelle om noen av hendelsene i huset.

Da jeg var liten var jeg den minste i familien og måtte gå opp i andre etasje å legge meg før alle de andre. Jeg hatet å ligge der aleine for jeg hørte alltid små banke lyder på veggene og knirkelyder fra gulvet som bare kommer når noen går på det. (Altså, jeg er åpen for at dette selvfølgelig kan være naturlige forklaringer.)
Opp igjennom årene har det vært mye trist som har skjedd på stedet der vi har hytte: en dykker druknet rett nedenfor en kai litt nedenfor hytten vår, et naust brant ned, han som eide naustet fikk hjerteslag en stund seinere og døde, en liten jente druknet i et vann en stykke vekke fra hytten vår og de fant aldri liket. Jeg vet ikke helt om dette er relevant, men jeg føler det påvirker stedet en del. Jeg har alltid synes at hele stedet har en rar/dårlig atmosfære og dette er også noe jeg har kjent inne i hytten.
Nylig opplevde tanten og onkelen min noe når de var der. Det første som skjedde er litt vanskelig å fortelle, men la gå:
I gangen har vi en lampe, en slags rund glasskuppel. Den skulle visst, i følge onkelen og tanten min, ha delt seg midt på slik at bare den nedre delen av glasskuppelen smelte i gulvet (uten å knuse) rett etter at tanten min hadde gått under den :mozilla_surprised:
En annen ting som skjedde var at tanten min hadde vært på kjøkkenet og vasket opp og gikk inn i stuen for å si noe til onkelen min, da hun kom inn, datt det en gaffel ned på bordet i stuen, fra intet. Hun hadde ikke vært i nærheten av bordet en gang og ingen så hvor den kom fra.
En annen ting som skjedde var at tanten min hadde stablet noen puter som vi ikke skulle bruke oppå en gammel seng vi ikke brukte, neste dag lå en av putene på gulvet. Hun påstår at de satt så stødig at det der ikke kunne være mulig.
Tanten min er den som har opplevd mest og uten om meg, har ingen opplevd noe som helst i hytten.
Tanten min opplevde også noe rart en gang hun skulle legge seg. Alle oss andre i hytten hadde sovnet for lengst. Hun sa at hun hørte små bankelyder på ruten, akkurat som en fingernegl eller noe. Etter det hørte hun høye og voldsomme skrapelyder uten ifra og dette pågikk ganske lenge, hun vekket onkelen min og han hørte det samme.
Neste dag prøvde de å finne ut hva som lagde lydene, men siden det ikke er så begrodd rundt hytten vår, fant vi ikke noen svar.
Burde kanskje også nevne at jeg har hatt søvnparalyse der også for en stund siden.

Jeg leste i en tråd om "småfolk", men siden jeg ikke vet så mye om hva de gjør eller hvordan de oppfører seg, kan jeg ikke helt bedømme om de kan være årsaken. De høres liksom litt mer koseligere ut enn som så :)
Hva tror dere?

(Unskyld for at innlegget ble så langt)[/quote]

Husk at det meste som foregår i denne verdenen ikke er paranormalt.
Ting velter, Gamle hus knirker osv.

Det er lett å la fantasien løpe løpsk enkelte ganger, men for all del ;)
Antall ord: 617

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
M...
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Sep 2007 16:29
17
Lokalisering: Vestlandet

ånder eller småfolk?

Innlegg av M... »

Det står litt om småfolk i en av "Isfolket" bøkene. De var visst ikke så små likevel, "noen var høye som hus". Det kan være gjenferd av usalige barn lagt ut for å dø, trollkatter, folk som har hatt en brå død som kommer tilbake for det er noe de har uoppgjort, el. at de vil i vigslet grav. Selvmordere og hengte ble jo i gamledager begravet UTENFOR kirkegårdsmurene, de og de som var bøddel av yrke+ hedninger.

Kanskje det er noen som vil si deg noe og trenger din hjelp? :mozilla_smile:
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

Ja, det er som mee-ran sier (mer eller mindre, ingen kan jo egentlig avgjøre helt sikkert om det er sånn:P ), at småfolket er visstnok en skare av alle mulige slags skrømt og spøkelser, om du vil. Nøkker, drauger, alver, huldrer, marer, demoner, nisser, naturvetter, udøde og ikke minst usalige ånder, som mee-ran fortalte om. Vesener fra den nordiske folketroen, som har blitt holdt "i live" gjennom folks muntlige overleveringer og tro, og som har blitt "forvist" til en dunkel, farlig skyggeverden.
I Isfolket bruker to stykker "småfolket", eller det de heller kaller det grå folket, nettopp fordi ikke alle var så veldig små, til å fordrive en konkurrent fra et hus de førstnevnte var rettmessige eiere av. De maner folket frem, får aller nådigst kontroll over dem og beordrer dem til å skremme vekk de som sitter på godset de vil ha tilbake.

En liten parentes for å forklare hva småfolket er. Nå er ikke jeg sikker på om småfolket i Isfolket er det samme småfolket som du mener, men uansett vil jeg tro at det dreier seg om skapninger fra den nordiske folketroen/de underjordiske. Eller skiller man kanskje mellom småfolket og de underjordiske?
Antall ord: 210

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links