Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerSjelelig utvikling

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Sjelelig utvikling

Innlegg av Lilja »

Har sakset et par ting fra "Finnes det ekte klarsynte"-tråden som jeg lurer på.
Lager en ny tråd her, istedetfor å kuppe den andre med total avsporing.
kaja43 skrev: Du tenker ut fra ett menneskelig ståsted, og det går ikke når en
jobber med "den andre siden"
kaja43 skrev:Men sånn jeg opplever det når en går inn å forsker på sjelen, så er sånne hendelser det som gjør at vi virkelig vokser som sjel. Jeg tror vi før vår inkarnasjon
bestemmer en del hovedtrekk av lidelse vi skal igjennom for å lære spesielle ting
Jeg er i stor grad enig i denne måten å tenke på.
Men...

Hvis det er så milelangt i mellom vårt menneskelige ståsted og den andre siden, hvorfor må da sjelen igjennom disse menneskelige lidelsene? Hvorfor må sjelen igjennom menneskelig smerte og grusomhet for å utvikle seg når dette ikke eksisterer på sjelsnivå?
doodles skrev: hvorfor kan vi ikke lære gjennom ubetinget kjærlighet, lykke og medmenneskelighet?
Ja, hvorfor ikke?
Motstand gjør deg sterk, som kjent, men hva skal vi med denne styrken hvis det til syvende og sist hvis ikke er behov for den dit vi kommer?

Jeg har litt problemer med å se logikken i dette... :mozilla_innocent:


Lilja
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Innlegg av doodles »

Bra du lagde en ny tråd :)

Jeg er enig i at man kan lære mye av å oppleve lidelse, men
jeg skjønner ikke hvorfor det må være den eneste måten.
Virker ikke logisk på meg heller egentlig, når man har en kilde av
ubetinget kjærlighet (gud). At slike metoder blir valgt...
Er det da verdt det å bli en høyere utviklet sjel?
Men det kan kanskje være noe med at jeg tenker for menneskelig,
men det er jo som menneske man må oppleve alt sammen.
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 445
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Skjønner deg veldig godt jeg, Lilja.
For mange ser det ut som om et liv på jorden, er et straffested.
Men det er det som er en av de største løgnene. Og det som skaper en dømmende og straffende gudeskikkelse, som handler etter eget forgodtbefinnende, helt planløst med oss mennesker.

Men det er også glemselen, vi har gått inn i her.
Og hvorfor gikk vi inn i denne glemselen. Var det også galt?
Nei, det tror ikke jeg. Og jeg tror heller ikke vi er her for å lære noe.

Vi har aldri vært adskilt fra kjærlighetens kilde. Men vi gikk ned her, for å erfare. Vi er Gud som erfarer i mørket og lyset, hva kjærlighet egentlig er. Og essensen av alle våre opplevelser går tilbake til kilden og alt som er.
For å erfare, så måtte vi glemme. Skape en illusjon så sterk at vi ikke husket hvem vi egentlig er. Ellers ville det aldri ha blitt en erfaring.

Her på jorden, som mennesker, skaper vi den sterkeste erfaringsessensen.
Hvis det er så milelangt i mellom vårt menneskelige ståsted og den andre siden, hvorfor må da sjelen igjennom disse menneskelige lidelsene?
Fordi vi har skapt en så sterk illusjon om hva virkeligheten er. Den andre siden, engler, vår egen søvn og den tiden vi bruker mellom våre liv, på andre siden, er til for at vi ikke skal miste oss helt i denne fysiske illusjonen.
Lidelsene, er endel av illusjonen. Og løgnen at vi må lide, for å komme tilbake. Vi må lide for å lære, og for å finne veien hjem. Når du ser at det ikke er nødvendig, da møter du livet på en annen måte. Men lidelsen er også endel av erfaringen. Og når vi blir mette, fått nok av dette spillet, så kan vi også se igjennom illusjonene i det.
Hvorfor må sjelen igjennom menneskelig smerte og grusomhet for å utvikle seg når dette ikke eksisterer på sjelsnivå?
Nei, du spør et veldig viktig spørsmål. Et spørsmål som vitner om en oppvåknende bevissthet. Spørsmålet er vel om vi i det hele tatt er her for å utvikle oss?
Om det ikke er det, ingen prøver, ingen ting å prestere eller lære. Men egentlig noe vi må velge å huske. At selve læringen, er steg man tar, før man kan åpne døren til sin egentlige bevissthet, som alltid har vært fult utviklet. At læringen egentlig enten er religiøse handlinger for å oppnå godkjennelse, og fortsetter i større avstand og glemsel. Eller en avlæring av alle forstillinger og løgner vi har ubevisst tilstede i våre liv. Slik at vi innenfor alle løk lagene egentlig finner denne sjelebevisstheten av kjærlighet, medfølelse og aksept for alt som er.
doodles skrev:
hvorfor kan vi ikke lære gjennom ubetinget kjærlighet, lykke og medmenneskelighet?


Ja, hvorfor ikke?
Fordi den skremmer oss. Spillet, illusjonen og virkeligheten her, bygger på en masse forestillinger og dype overbevisninger, som vi har vokst inn i og opp med. Den ubetingede aksepten og kjærligheten, skjærer igjennom alt dette. Og dette truer folk. Truer deres virkelighet. Og de fleste er ikke mottagelig eller klare for denne energien. De er ikke der på veien, at de er ferdige med å erfare denne illusjonen. De er ikke klare for å gi slipp på alt de kjenner til. Det er tryggere å bli der de er.
Motstand gjør deg sterk, som kjent, men hva skal vi med denne styrken hvis det til syvende og sist hvis ikke er behov for den dit vi kommer?
Denne styrken, er en del av overlevelse innstinktet vårt i denne glemselen. Den fungerer i våre erfaringer av dualismens energi som finnes her på jorden. Den får oss til å gå videre inn i dypere erfaringer av dette mørket og lyset vi lever i.
Det er ikke styrken, som er poenget. Du har helt rett. Den har vi ikke behov for dit vi kommer. Det er erfaringen.
Men først når vi tar inn en høyere bevissthet, og kan akseptere at dette mørket og lyset, våre gode og vonde erfaringer ikke handler om rett og galt. Så kan vi også gi slipp på den lidelsen og kampen som finnes i det. Men så lenge vi er overbevist at vi må kjempe videre, mot mørket, i oss selv og verden rundt oss. Så vil vi også fortsette i denne illusjonen. For kampen fanger oss.
Jeg har litt problemer med å se logikken i dette... Innocent
Jeg forstår deg veldig godt. Det er ingen logikk i dette for meg heller. Derfor gidder jeg heller ikke å kjempe videre. Jeg, mitt ego og min menneskelige bevissthet, slipper taket, og overlater meg mer til min høyere bevissthet. For jeg vet, det finnes en enklere vei.
Antall ord: 834
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Tusen takk for at du deler disse tankene, Shania :mozilla_smile:

Jeg forstår hva du sier, og hva du mener (tror jeg),
men jeg har fortsatt problemer med å se hvorfor...
Hvor ligger nytteverdien?

Og igjen, jeg er ikke ute etter å kverulere, for jeg er i stor grad enig,
men... :-k *gruble-gruble*

Kanskje handler det, som du sier, rett og slett om å gi slipp...

Kjenner jeg gleder meg til å se tilbake på mitt jordeliv og tenke
"aaah, at jeg ikke skjønte sammenhengen, den lå jo der rett for nesa på meg" :mozilla_wink:


Mvh Lilja
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Jeg er til en viss grad enig med Shania. Vi behøver ikke lide. Men vi må etter
min oppfattelse ha alle disse erfaringene. Men lidelsen vi får av dem er noe vi
selv lager oss ved å adskille oss fra den rene kjærligheten. For sett fra sjelsplan
finnes det ikke noe negativt, alt bare ER.

Jeg klarer heller ikke følge det at vi ikke skal lære noe. Jeg opplever det motsatt.
At av alle de stedene vi kan inkarnere i universet så er Jorden en av de få hvor vi
virkelig kan få inn dybde i hjertet.
Jeg skal prøve å forklare uten å gå for dypt inn i den esoteriske forståelsen av dette.
De fleste er opptatt av chakraer og det de kan gjøre for dem.
hvert senter har sine oppgaver og sine måter å forbinde oss til våre subtile legemer
og universets ulike bevisthetslag. Det viktigste her er hjertesenteret. Det er der vi
har vår innlevelse og der vi må ha dybde som kan brukes sammen med de
andre sentrene.
Om vi aldri har opplevd sorg, smerte, tap også videre og lever i de indre verdener
da vil vi være en 1.klassing. Vi har bare en tone og farge. Vi forstår bare en ting.
Ren kjærlighet. Men for at universet skal kunne utvikle seg. Gå fremover med nye
toner og farger så må vi få de fra ett sted.
Og en av disse stedene er jorden. Her kan vi oppleve alle disse følelsene som ikke
finnes på de indre plan. Det gir oss det vi kaller dybder i hjertet. Medfølelse, innlevelse
og kunnskap om lidelse og det viktigste....visdom. Vi kan vite, forstå og alt det der.
Men uten å ha opplevd kan vi ikke ha vidommen.
Jeg kan se du lider, jeg kan se du kjemper og vite hvorfor. Men har jeg ikke selv opplevd
lidelse og kamp har jeg ikke visdommen om hvordan jeg bør hjelpe f.eks. Jeg kan gi deg
kjærlighet, men den er ikke dyp når jeg ikke selv har opplevd annet enn kjærlighet og
lykke.

Og det er riktig som Shania sier at vi kan gi slipp på det igjen. Vi ikke bare kan, vi vil
gjøre det når sjelens utvikling er kommet dit at den vil begynne å bruke denne lærdommen. Og da kommer sjelen og banker på, vi får en dragning mot noe vi ikke vet hva er. Vi får angst, depresjoner osv. forde sjelen sender lys ned i alt vi bærer på og virvler det opp i auraen. Og da kan vi velge å gi slipp, eller tviholde på det til vi er så
slitne at vi kapitulerer og ikke har mer forsvar igjen.

Til sist vil jeg i at dette er ett tema en ikke kan lære og forstå, en må OPPLEVE.
Her kommer også visdommen inn. Hvordan kan du forstå noe inn i kjernen som du ikke
har opplevd?
Antall ord: 503
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lurvhette
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 23 Aug 2008 11:20
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hamar

Innlegg av Lurvhette »

Jeg har grublet en del over disse spørsmålene jeg også, og klarer ikke å forstå poenget med all denne elendigheten som finnes. Verden styres av frykt...

Jeg vil gjerne takke Shania og Kaja43 for de flotte innleggene som de skrev som svar . Det skaper mer mening med det hele...at sjelen må utvikle seg for å få dybde...visdom..

Men det er så vanskelig å gi slipp. Kanskje jeg ikke har kommet så langt ennå at jeg er ferdig med å erfare denne illusjonen, som dere skriver. Jeg søker etter svar, leter til og med når jeg drømmer. Svar som kan hjelpe meg videre.... svarene finnes i meg, det vet jeg, men de er godt gjemt!
Antall ord: 117
Lurvhette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anette9
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 50
Startet: 26 Apr 2008 14:09
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i et tre

Innlegg av Anette9 »

Livet er litt som å gå på skolen. Man kan lese seg til alt, men det er selve forståelsen du har for det du lærer/opplever som gjør at du kan sette det i sammenheng og få bruk for det i andre situasjoner og ta det med deg videre i livet. Og har du en god forståelse for ting, blir det lettere å forstå og lære nye ting også.

Og slik er det med følelsene våre også.
1: Vi opplever glede, vi forstår hva glede er (til en viss grad), vi forstår det er ulike typer gleder...
2: Vi opplever sorg, vi forstår hva sorg er, vi forstår at det er ulike typer sorger osv..
MEN!, viktigst av alt, vi forstod da MYE bedre hva glede er og klarer virkelig å sette pris på og forstå den, da ved å ha erfart motsetningen, altså smerte og sorger..:)
Antall ord: 154

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Minnet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 28 Aug 2008 15:29
16

Innlegg av Minnet »

Men på en måte lager man vel sorgene selv..
Uansett hva du opplever så kommer det som oftest noe godt ut av det uansett hvor mørkt det enn måtte være.
Sorg er på én måte en illusjon.. Hvem bestemte at foreksempel at en person dør er trist..
Om man tenker over det så er det jo også utallige gleder ved det også.. Som at h*n kommer til himmelen, har det godt, slipper all grusomheten ved livet..

Jeg mener.. Det finnes så utroli mye som er negativt og som får deg til å føle deg uttanfor å trist, eller sint.
Men det kan jo også være positivt.. Men siden vi har lært at det er negativt, så blir man trist av det..

åh.. søren dette var vanskli å forklare.. :S

noen som sjønner?

det å bli dumpa av kjæresten, er som oftest negatift. Det blir tatt negativt automatisk, siden vi på en måte er lært opp til at det er trist.

Men la oss si at du er heilt uvitende, og du blir dumpa.. Hvordan kan du da vite at det er dumt? Det er fullt mulig å ta det positivt. Om man ikke vet bedre..

hmm..

Vel, jeg tror at alt "kan" være positivt. Uansett hva urettferdighet, eller sorg du kommer over i livet, så kan du alltids nyte det.
Følelsen av å være trist, trenger ikke være negativ,..
Om du er sjikkli nedanfor en dag, så sett deg ned å nyt det..

hehe.. det høres litt domt ut.. tror jeg skal slutte nå.. klarer ikke få noe frem alike vell..

men si i fra om noen sjønner det.. =)
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Lurvhette skrev:Jeg har grublet en del over disse spørsmålene jeg også, og klarer ikke å forstå poenget med all denne elendigheten som finnes. Verden styres av frykt...

Jeg vil gjerne takke Shania og Kaja43 for de flotte innleggene som de skrev som svar . Det skaper mer mening med det hele...at sjelen må utvikle seg for å få dybde...visdom..

Men det er så vanskelig å gi slipp. Kanskje jeg ikke har kommet så langt ennå at jeg er ferdig med å erfare denne illusjonen, som dere skriver. Jeg søker etter svar, leter til og med når jeg drømmer. Svar som kan hjelpe meg videre.... svarene finnes i meg, det vet jeg, men de er godt gjemt!
Trådstarter sitt spørsmål er ikke dumt kansje.

Pappa forklarte meg att for att bløtt og ubrukelig jern skal bli hardt stål som er brukbart , må det bankes lenge i ilden.

Jeg forstår grubbleriene og har selfølgelig ikke fasiten. Det blir spekulasjoner, men den gamle bibelen snakker om att alle får ett kors å slite på i dette livet som er omtrent dimensjonert etter hva den enkelte tåler....rett og slett.
Kansje det er i nærheten av sannheten ?

Så hva er vitsen med det fysiske prøvelser når vi allikevel er sjeler. Ett kjent medium sa,

vi er ikke mennesker som opplever en spirituell erfaring.

Vi er spirituelle vesener som opplever en mennesklig erfaring.

Allt i naturen er egentlig energi og bølgelengder.
Tenk deg du tuner på ett gammeldags radioapparat. For å oppleve og lære fra allt som finnes på alle kanalene så må du tune gjenom alle frekvensene som finnes.


Er det overførbart på det fysiske spekteret i den ene enden og det spirituelle, bare energibaserte i det andre ?

Kansje noe sånt ?
Antall ord: 304

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
crazy diamond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 30 Aug 2008 03:17
16

Innlegg av crazy diamond »

Meget bra svar til å komme fra en" Metodist" :)
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

crazy diamond skrev:Meget bra svar til å komme fra en" Metodist" :)
alle mine svar er bra :D
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Metodisten skrev:
crazy diamond skrev:Meget bra svar til å komme fra en" Metodist" :)
alle mine svar er bra :D
Det har du jammen rett i :mozilla_cool:
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Grunnen til at sjela må oppleve menneskelig lidelse er fordi menneska har behov for å bortforklare den urett som oppstår når nokon har det godt og andre må lide.

Sjel er og håp i hengande snøre for di som ynskje seg eit betre liv, når kroppen dør oppleve sjela det gode "liv", dvs di som har greidd seg gjennom lidelsen får dette som belønning.

Så har vi di som må bortforklare den manglande makt "gud" har for å skape rettferdighet. Dette i form av at sjela ska reinkarnerast, til alle aspekter ved livet er gjennomprøvd. Det i seg sjølv er ein alvorlig ansvarsfraskrivelse som mange mennesker syns er ok, spesiellt viss ein av ens egne nærmaste har forbrutt seg på verst tenkelig vis. Samtidig letter eit slikt syn på samvittigheten for di som går forbi ein tigger eller ser reportasjer om mennesker som lever i hungersnød. Falskhet satt i system.

Så har man sjel som skillelinje mellom mennesker og dyr, mennesker styrer over naturen og alt i den, dog underlagt "gud".


Sjel var og er mest sannsynlig eit av di betre virkemiddla for at menneskemassene skal godta lidelse og urett, forma av makthungrige forsmådde døgnenikter fra fordums tid og videreført av di som fordømmer deg bak din rygg samtidig som di ynskje makt over deg.

Tanken og suggesjonen om at sjel er reellt, er ikkje lett å gi slepp på, men for di som virkelig vil jobbe med seg sjølv og vokse som menneske, kan det hjelpe å åpne seg, søke innover i seg sjølv og tygge vel og lenge på urett, lidelse og grunnen til at man godtek eit urettferdig samfunn.

Lilja;
Menneskene er sin egen verste fiende...vår lidelse, smerte og grusomheter er eit bilde på eit samfunn som ikkje fungerer til det beste for menneska, dyra og naturen...difor er sjel ein grei måte å bortforklare problema...

Logikken er at ubetinget kjærlighet, lykke og medmenneskelighet ikkje er forenelig med makt og rikdom...og samfunnet er styrt av...yepp...makt og rikdom...difor enda eit forklaringsproblem som vert løst av sjel med dertil passende skyggeforklaring...


Poenget er...drit i sjel og samfunnets naive havn...finn fram robåten i deg og fisk fra livets hav...
Antall ord: 386
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Captain Obvious
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 29 Jun 2008 00:07
16

Innlegg av Captain Obvious »

madjava skrev:Poenget er...drit i sjel og samfunnets naive havn...finn fram robåten i deg og fisk fra livets hav...
Unnskyld, humret litt for meg selv da jeg leste denne metaforen. Men rent bortsett fra sluttsitatet, madjava (eller var det Dr.Phil? humre igjen) så har du mange slående argumenter.

Keep it øpp.
Antall ord: 56
<Insert Cool Latin Expression>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Captain Obvious skrev:
madjava skrev:Poenget er...drit i sjel og samfunnets naive havn...finn fram robåten i deg og fisk fra livets hav...
Unnskyld, humret litt for meg selv da jeg leste denne metaforen. Men rent bortsett fra sluttsitatet, madjava (eller var det Dr.Phil? humre igjen) så har du mange slående argumenter.

Keep it øpp.

Jeg syns faktisk dette var noe av det beste i hele innlegget :D

Takk for innspill, og ny vinkling, madjava :mozilla_wink:


Lilja
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links