Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHva skjer med huset?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Kopen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Sep 2008 11:58
16

Hva skjer med huset?

Innlegg av Kopen »

Det har seg slik at jeg alltid har vært skeptisk til spøkelser. Jeg har venner som tror på det og insisterer på at huset har en eller flere uønskete beboere.

Det var først nå i sommer at jeg fikk et litt annet syn på det. En venn av meg flyttet inn i et hus fra 1960 tallet nå i fjor. Det hadde ikke gått mer enn to uker før han fortalte meg at han hadde hørt folk som vandret rundt i huset hans. Jeg tenkte at det måtte være noe tull og fanteri han fortalte.

Vel et år etter han hadde flyttet inn var jeg hos han så og si hver dag i to uker. Den ene dagen var det no merkelig med lysene. Hver lampe blinket hvert 5 min eller no. Helt uregelmessig og det kan nesten ikke kalles blinking for lyset var ca like sterkt hele tiden, klarer ikke forklare.

Dagen etter denne hendelsen hørte vi at noen kom opp trappa fra første etasje. Vi tenkte at kjæresten hans hadde våknet siden hun lå og sov nede, men vi hørte tydelig at denne personen gikk både opp og ned trappa totalt 4 ganger. En halvtime etterpå våknet kjæresten og kom opp.

Jeg ble ganske forskrekket siden nå hadde jeg hørt denne vandringen som han har fortalt så mye om. Dagen etter skjedde det samme, bare at nå var vi nede og vandringen var helt klart oppe i stuen der vi satt forleden dag. Denne vandringen har jeg hørt uttallige ganger siden sommer. Den forandrer tempo, styrke og er uregelmessig, akkurat som om en person går rundt i huset.

Hva tror dere dette skyldes? Huset er jo egentlig ganske nytt og vi har prøvd å finne ut hvem som har bodd der, men ingenting som dødsfall etc dukker opp.
Antall ord: 321

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva skjer med huset?

Innlegg av Kimbara »

Kopen skrev:Det har seg slik at jeg alltid har vært skeptisk til spøkelser. Jeg har venner som tror på det og insisterer på at huset har en eller flere uønskete beboere.

Det var først nå i sommer at jeg fikk et litt annet syn på det. En venn av meg flyttet inn i et hus fra 1960 tallet nå i fjor. Det hadde ikke gått mer enn to uker før han fortalte meg at han hadde hørt folk som vandret rundt i huset hans. Jeg tenkte at det måtte være noe tull og fanteri han fortalte.

Vel et år etter han hadde flyttet inn var jeg hos han så og si hver dag i to uker. Den ene dagen var det no merkelig med lysene. Hver lampe blinket hvert 5 min eller no. Helt uregelmessig og det kan nesten ikke kalles blinking for lyset var ca like sterkt hele tiden, klarer ikke forklare.

Dagen etter denne hendelsen hørte vi at noen kom opp trappa fra første etasje. Vi tenkte at kjæresten hans hadde våknet siden hun lå og sov nede, men vi hørte tydelig at denne personen gikk både opp og ned trappa totalt 4 ganger. En halvtime etterpå våknet kjæresten og kom opp.

Jeg ble ganske forskrekket siden nå hadde jeg hørt denne vandringen som han har fortalt så mye om. Dagen etter skjedde det samme, bare at nå var vi nede og vandringen var helt klart oppe i stuen der vi satt forleden dag. Denne vandringen har jeg hørt uttallige ganger siden sommer. Den forandrer tempo, styrke og er uregelmessig, akkurat som om en person går rundt i huset.

Hva tror dere dette skyldes? Huset er jo egentlig ganske nytt og vi har prøvd å finne ut hvem som har bodd der, men ingenting som dødsfall etc dukker opp.
Høres ut som en klassisk historie dette.

Det er et gammelt hus, og jeg vil tro "vandringen" skyldes bevegelser i treverket. Det er vanlig å dra den konklusjonen du gjør i slike tilfeller.

At lyset blinker er mest sannsynlig svingninger i strømnettet. Det kan fortone seg som f.eks. slike svake blink som du beskriver. Mange spøkelseshistorier som innebærer elektronikk kan forklares på den måten. Selv har jeg et stereoanlegg som brukte å skru opp lyden av seg selv. Burde tatt i bruk garantien på det, men skitt au :)
Antall ord: 416
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Kopen
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Kopen »

Hehe, pussig at du skulle nevne dette for det er akkurat disse to tingene jeg konkluderte med også, men det er neppe tilfelle. Egentlig er jeg en skeptiker av natur så jeg trodde at det var treverk, rør etc.

Vandringen er så merkelig og den kommer mot deg i et øyeblikk og går vekk fra deg i det neste. Sitter man i sofaen, resier seg for å gå mot lyden, befinner den seg pluttselig et helt annet sted.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kopen
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Kopen »

Merkelige greier
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Kopen skrev:Merkelige greier
Neida, helt vanlig i visse tilfeller... ;-)

A
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Kopen skrev:Hehe, pussig at du skulle nevne dette for det er akkurat disse to tingene jeg konkluderte med også, men det er neppe tilfelle. Egentlig er jeg en skeptiker av natur så jeg trodde at det var treverk, rør etc.
Hvorfor mener du at dette neppe er tilfelle?
Vandringen er så merkelig og den kommer mot deg i et øyeblikk og går vekk fra deg i det neste. Sitter man i sofaen, resier seg for å gå mot lyden, befinner den seg pluttselig et helt annet sted.
Lyd kan oppføre seg rart. Siden lydbølger har det med å reflekteres kan det ofte være totalt umulig å bestemme hvor lyden kommer fra f.eks. Faktisk kan det i visse tilfeller være at lyden ikke kommer innenfra huset engang, men et helt annet sted.
Antall ord: 136
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Kopen skrev:Hehe, pussig at du skulle nevne dette for det er akkurat disse to tingene jeg konkluderte med også, men det er neppe tilfelle. Egentlig er jeg en skeptiker av natur så jeg trodde at det var treverk, rør etc.

Det første man bør undersøke er lys som kan transporteres gjenom rør, settinger i treverk, lyder forårsaker av vind mot bygget å sånt.

Men jeg syns samtidigt att det bør være en klar forskjell på dette og det å høre tydligt ett menneske som går opp en gamel trapp.

Ellers er det klassisk det med att ånder som tukkler med det elektriske i hus, driver opp strømforbruket i enkelte tilfeller. Det att lyden forflytter seg er noe man hører om i poltergeist rapporter.

Helt vanlige ting med andre ord... :mozilla_smile:
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links