Legg merke til at jeg brukte rdet "trossystem" i forbindelse med "paradigme".Kimbara skrev:Det er mange som bruker ordet "trossystem" løst om vitenskapen, men da forstår man ikke forskjellen mellom tro i religiøs/kulturell/paranormal forstand og tro i hypotetisk/teoretisk/vitenskapelig forstand. Du kan ikke sammenlikne den første med den andre, og å kalle vitenskapen for et trossystem er feil.
Jeg har ikke møtt John Chang, men jeg har snakket med mange som faktisk har møtt han, OG studert under han. Alle bekrefter disse egenskapene han viser.Jeg forstod meget godt hva du mente, men det er ingen unnskyldning.Jeg syns det er skrekkelig naivt å svelge alt en person sier og gjør bare fordi han etter sigende tilhører et gammelt trossystem. Hvilke garantier har du for at han ikke lyver?
Du derimot forholder deg til din generell oppfattning rundt disse tingene og buser ut med dine TROSSYSTEMER om at det er tryllekunstneri.
Jeg vil aldri si at du er dum Kimbara for det vet jeg godt at du ikke er :mozilla_wink:Ikke kom med den "du forstår ikke"-greia. Jeg er ikke dum. Tror du at jeg, fordi jeg heller holder meg til logikk, vitenskap og fornuft, ikke er i stand til å forstå andre aspekter ved verden? Kan jeg da si til deg "jamen, du forstår jo ikke en dritt av vitenskap og psykologi, så du tar helt feil i det du sier"? Saken er at jeg forstår det, men har antakelig en helt annen tilnærming til det enn deg. Du setter deg automatisk opp konklusjon om at -du- har rett - med hvilken bakgrunn gjør du dette?
Det eneste konsepter som er helt opp i dagen i disse videoklippene og historien rundt, er at det sannsynligvis dreier seg om lureri og illusjoner. Det er altfor mye som skurrer til at det kan tas særlig seriøst. Det er for showpreg over det, for dårlige unnskyldninger, for elendig forskningsarbeid fra de påståtte vitenskapsfolkene, og det er for mange logiske brister og muligheter for enkel juks.
"Chi kan stoppe kuler", påstås det, også fanger han en luftgeværpotte med hånda - en potte som lett kan skjules i en av foldene i hånda, og luftgeværet kan fint skyte kun luft.
Hvis han hadde gjort nøyaktig det samme med et jaktgevær, så hadde jeg kanskje revurdert min mening om ham.
Men det er mange ting du ennå ikke har satt deg inn i, det er jeg sikker på!