Fakta, teori & skepsisRase eller genetiske gruperinger....

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Okt 2006 23:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Follo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

....

Innlegg av green eyes »

Lurer litt på hva jeg skal kalle meg ettersom at de tydeligvis var litt lette på tråden i min familie :mozilla_wink:
Jeg er en herlig blanding av: Dansk, svensk, ungarnsk, spansk, sigøyner og norsk. På toppen av det var dansken greve så jeg burde kanskje få meg en titel?

Syns det er trist at ordet rase er så betent da det egentlig ikke er noe annet enn en betegnelse på forskjellige mennesker som overfladisk sett er like.
Greia er jo at hvis jeg skal fortelle noen at jeg pratet med en mørk dame så kan det like gjerne være en brun nordmann. Sier jeg at hun hadde svart hår hjelper det ingenting. Hun er lav?Veldig søt....Det er veldig mange mennesker det.Men sier jeg derimot at:- Du vet hun som afroafrikaneren?Hun som er så søt, som vi sier hei til når vi når vi møter henne på toget.

Det er lettere å identifisere noen hvis man kan bruke alle ordene.
Antall ord: 173
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Dere ma lese hele denne traden skal dere vere med videre

https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... ht=#331693
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kjekay
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Jan 2007 00:01
17

Re: Rase eller genetiske gruperinger....

Innlegg av kjekay »

Skarabè skrev:Der er faktisk en hjertemedisin bort i amerika som kun er for mørkhuda, den virker ikke så bra på hvite...
Kan du dokumentere dette? Høres veldig usannsynlig ut.
Antall ord: 32
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Shania skrev:Faren med forskningen innenfor helse, er ikke bare relatert til ulike genetiske grupper, men det har også vært fokusert på at mesteparten av forskningen skjer på menn. Mye fordi kvinner har mye sterkere sykluser som "forstyrrer" forskningen vitenskaplige resultat.
Etterhvert ser de at medisiner som fungerer på menn, fungerer ikke likedan på kvinner. Og hjerteinfarkt på med har ikke samme symptom bilde, på begge kjønn. Før døde mange kvinner av hjerteinfarkt, fordi de ikke ble oppdaget.

Også innenfor samme rase/genegruppe, er det store forskjeller. Før brukte de mye mer samme cellegifter, på samme type kreft. Uten å skille mellom ulike individers levekår og individuelle forskjeller. Det tar mer tid, og flere penger, å behandle alle som individer. Men ettersom resultatene ble forskjellige. Noe satt igjen med langtidseffekter, men andre utviklet immunitet mot cellegiften, og ble sykere.

Derfor er medisin utviklet for hvite, mye mer enn legemiddelfirma problem. De vil helst
utvikle noe og tjene mest mulig penger på det. Men skaffer egentlig ikke bare helse til folket. Skulle de skape helse, ødelegger de sitt eget marked.

Forskjeller følger ikke bare det vi kan kalle raser. Noen ganger følger de levekår, matvaner, kulturer og ulike familier.

Så Akasha igjen roper du ut din store mangel på kunnskap.
Herregud da, vi er nå genetisk forskjellige uansett hvor mange faktorer som har ført til at vi er genetisk forskjellige...
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Nov 2007 01:23
17

Innlegg av doodles »

Akasha memoria skrev:Jeg syns man skulle drevet avl på mennesker jeg. Prøv og samle det beste av alle i en megarase :D Min store drøm. Men nei sorry folkens, det er jo HORRIBELT :mozilla_surprised: :mozilla_innocent:
Nei nå tuller du vel? Var det ikke du som ville holde alle avskilt?
At de mørke skulle bo i sør og de lyse i nord eller noe slikt?
Du sier vel ikke at du vil blande rasene?
Høres nesten ut som du har ombestemt deg her altså!
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

doodles skrev:
Akasha memoria skrev:Jeg syns man skulle drevet avl på mennesker jeg. Prøv og samle det beste av alle i en megarase :D Min store drøm. Men nei sorry folkens, det er jo HORRIBELT :mozilla_surprised: :mozilla_innocent:
Nei nå tuller du vel? Var det ikke du som ville holde alle avskilt?
At de mørke skulle bo i sør og de lyse i nord eller noe slikt?
Du sier vel ikke at du vil blande rasene?
Høres nesten ut som du har ombestemt deg her altså!
Å nei. Jeg har ikke ombestemt meg. Før man begynner med avl må jo alle være rene. :mozilla_wink:
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Nov 2007 01:23
17

Innlegg av doodles »

men etter det vil du altså blande dem?
da blir jo alle folkeslag ett, og man kan glemme alt om norsk, norge og alle andre land og kulturer for da er alt felles. Ikke sant?
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hk
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Jun 2008 02:32
16

Innlegg av hk »

Shania skrev:Forskjellen har gjort at vi har overlevd i så mange ulike miljøer som vi har her på jorden. Jeg ville ikke ha klart meg lenge i en varm fuktig jungel. Ikke hadde jeg klart spesielt mye opp på Tibets høyder heller.
Våre gener har nok utviklet seg forskjellig, og de forandres til og med under et menneskets levetid, noe som neste generasjon kan arve.
Many geneticists now think that the behaviour of our genes can be altered by experience—and even that these changes can be passed on to future generations. This finding may transform our understanding of inheritance and evolution
http://www.prospect-magazine.co.uk/arti ... p?id=10140

Gjennom dna i mitokondriene, som befinner seg inne i cellene(de har eget dna skilt fra cellenes) så finner de også at vi har et felles utgangspunkt, som ser ut til å være Afrikansk.
http://www.actionbioscience.org/evolution/ingman.html

Så forskjelligheter til tross, så har vi nok samme menneskelige utgangspunkt. Hvor både miljø, matvaner, kultur og levemåter har påvirket oss til å bli ulike.
[/quote]

JEPPP!!!
Antall ord: 186

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Lokalisering: Sunnmøre

Re: Rase eller genetiske gruperinger....

Innlegg av Skarabè »

kjekay skrev:
Skarabè skrev:Der er faktisk en hjertemedisin bort i amerika som kun er for mørkhuda, den virker ikke så bra på hvite...
Kan du dokumentere dette? Høres veldig usannsynlig ut.
De sa det på en dokumentar om genetiske forskjeller.. Men hvis du leter litt så finner du nok beviset ditt...Jeg har ikke noen link til det, desverre...
Hvorfor i alle dager skulle det være usansylig?? Vi har i en årrekke levd i ulike miljøer og miljøpåvirkninger.. Afrikanere blir også hardere rammet når de får astma og må ha mer medisin for å få samme virkning som hvite, sa en lege på dokumentaren..
Antall ord: 112
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Lokalisering: Sunnmøre

Innlegg av Skarabè »

Fant noe selv, etter å søke litt... :D
De interindividuelle forskjellene i opioidenes effekt underbygger påstanden om at noe av årsaken ligger i genetisk variasjon. At genetisk disposisjon har betydning for virkningen av opioider, støttes videre av forskjeller mellom ulike etniske grupper. For morfin er det rapportert at indianere i Nord-Amerika har en mer uttalt respirasjonshemming sammenliknet med kaukasiere (10), og asiater får mindre sedasjon og respirasjonshemming enn kaukasiere (11). Endelig kan også forskjeller mellom kjønnene når det gjelder opioidrespons oppfattes som et argument for at genetisk disposisjon predikerer effekt fra opioider (12).
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1267367
Antall ord: 107
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Skarabè skrev:
Det er selfølgelig flere faktorer som spiller inn... Men matvaner følger ofte rasene...
Ja det er vel derfor alle mørkhudede amerikanere har samme kroppstype og livsstilssykdommer som sine slektninger i Afrika...? Eller at absolutt alle hvite mennesker spiser akkurat det samme...?

Eller kanskje ikke... :roll:
Antall ord: 49
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2006 20:33
18
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Innlegg av Diffusa »

Vet ikke om jeg allerede har sagt det, men det var en gang en artikkel i illustrert vitenskap om raser, medisin og sykdommer for noen år tilbake. Noen andre som leste den?
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

doodles skrev:men etter det vil du altså blande dem?
da blir jo alle folkeslag ett, og man kan glemme alt om norsk, norge og alle andre land og kulturer for da er alt felles. Ikke sant?
Jeg snakker ikke om og blande alt som er i en eneste stor heksegryte her asså...
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Her er litt beskrivelse om hva mennesket er , hvor det kommer fra, osv.
http://no.wikipedia.org/wiki/Menneske

Rase og Rasisme er to forskjellige ting,
rase definerer (spesielt ytre) forskjeller,
mens rasisme går på å sjikanere andre mennesker pågrunn av de samme ytre forskjeller.

Nordmenn med blå øyne, lys lugg, og bleikfeit farge, hvorfor skulle vi være bedre enn de andre med andre ytre kjennetegn ?

Jeg er glad for at det er forskjeller, tenk på alternativet ; alle skulle gå rundt å være identiske... ?

Takke meg til, jeg kjenner mange "innfødte nordmenn" som jeg ikke ønsker å være lik.
Joda, jeg er vel "innfødt nordmann" jeg og, født i Norge av norske foreldre, osv...

Men når man går bakover i tid, vil det dukke opp saker og ting mange ikke tenker på ;
vi kom fra et annet sted enn Norge...

Vikingene "importerte" forskjellige raser til Norge i vikingtiden, og disse andre rasene ble etterhvert oppblandet inn i det norske "urfolket", ikke i løpet av uker, men i løpet av århundrer...

Og det er nok av tilfeller i historien hvor andre raser har blitt blandet inn, i kriger - hvor voldtekt, og frivillige forhold blandet sammen blod fra forskjellige raser til en superb mix...

Og går vi bare ca 3 % vekk fra våre "unike" gener ( uansett rase) , så finner vi apene. . .

Rase er det som gjør at vi har variasjoner , og heldigvis for det.

Rasisme derimot går på å sjikanere andre mennesker, og er uakseptabelt...

Ps;
Jeg er ikke innfødt amerikaner, men er lastebilsjåfør, - har pondus, og passer nesten til beskrivelsen... ;-) og er likevel norsk ?
Asbjørn
Antall ord: 280

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland

Innlegg av Metodisten »

helt rett spor Asbjørn.

De gjeldende teorier går på att alle mennesker utvandret fra afrika for fryktelig lenge siden. Homo sapiens.
På den tiden fantes det faktisk ett "menneske" som ikke er helt menneske etter våre rasemessige kriterier, samtidigt som oss. Den eneste ekte Europeer som vi ikke vet så mye om annet att de var kuldetilpasset i motsettning til oss. Neandertal mennesket.Noe klumpette med kortere lemmer p.g.a kulden. Da kunne de heller ikke løpe så fort.

Disse var så annerledes att man ikke vet om det kunne krysse seg med oss. Man tror b.la att det hadde flere måneder drektighetstid i forhold til oss. De fantes på jorden helt opp til ca 30.000 år siden, som ikke er lenge siden i denne sammenheng.
Man tror de raske og delvis voldelige Afrikanerene (oss) presset dem ut av jaktmarker og matfat.

Uliheter som vi har i forhold til de tre store grupper hvite, Asiater og Afrikanere må alltså være naturens avl dersom ut av Afrika teorien er sann..
Vi tilpasses etter behovene. I Afrika har man verdens minste folk, hotentotter og pygmeer. Disse lever i tett jungelvegitasjon og kan ikke være høye. Motsatt har man høye mennesker på slettene der høyt gress ville gjort små folk til løvemat.
Asiatene er utrolige. De erobrer verdens varmeste og verdens kaldeste områder (Eskimoer og inuitter).
Det er lettest og tenke raser om man minimerer. Tenk på en avsides bygd i Norge med ett par tusen folk. De første som kom dit formerte seg og nesten alle der vil ha felles trekk fra dem. Lange neser? anlegg for fedme? Svakt psyke og mentale problemer som også er arveligt ?
Pågår isolasjonen lenge nok får vi svak innavl. Kjent som "genetisk isolasjon". Dette er truende. F.eks p.g.a veibygging der hjort har motstand mot å krysse veier har vi nå en situasjon der enkelte hjortestammerbegynner å trues av innavl fordi for få tusen individer finnes i de avdelte gruppene..

Dette har forekommet før. Etter 1850 tallet skjøt Norske folk i været høydemessigt og en del arvelige sykdommer skal ha gått tilbake. Grunnen var nok den industrielle revulosjon.
Nå kom det industri og fabrikker. Folk flyttet fra isolasjon i bygdene og blandet seg lystigt med hverandre i byene.
Det var nok sunt med litt nytt blod.
Alltså, dårlig rasehygiene beror først og fremst ikke på folkeslag i verden. Det beror på individene som lager ett avkom. Personlig er jeg ikke rasist og bekymrer meg ikke mye om en mørk person lager unger med en hvit. Det jeg vil bry meg om evt, er om de to har så sunne gener att avkomme vil takke foreldrene på konfirmasjonsdagen.
To ekte Nordmenn med litt uheldig bakgrunn av genene sine, kan alltså komme under den rasehygieniske lupen.

Så rasisme er jo troen på att enkelte folkeslag i verden har dårlige prestanda/ evner på visse områder, på samme måte som man kan finne slike fellestrekk hos folk i en liten småbygd. Da tror man jo att f.eks liten IQ+ normal IQ hos en annen gruppering av mennesker, vil dra ned snittet. Om det skjer ofte vil da snittet dras ned for hele befolkningen.Men det er aldri bevist sånne forskjeller egentlig. De bare antas etter hva folk ser. Husk att om vi skal ta undersøkelser alvorlig, så er asiatene herrefolket i verden og ikke vi. De danker oss ut på det meste som har med IQ tester og hode å gjøre.
Det er mye som tyder på att ernæring, kulturell vilje til prestasjoner og stimulering har veldig mye og si for IQ, dermed setter den tilside sånne undersøkelser som bevis, selv om det er sant att Afrikanere gjør det dårlig der. Det kan ha med sosiale ting og gjøre.

Applaus for dette innlegget tas i mot med takk. =D>
Antall ord: 668

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links