Fakta, teori & skepsisRase eller genetiske gruperinger....

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Rase eller genetiske gruperinger....

Innlegg av Skarabè »

Ville tipse om dokumentaren som gikk på NRK2 i går, noen som så den..?
Dansk dokumentarserie om ny og kontroversiell forskning og vitenskap. I våre dager drives medisinsk forskning i første rekke for hvite mennesker i Vesten. Blir dette riktig medisin også for asiater og afrikanere? Er det riktig å utvikle medisiner i tråd med oppfattelsen av at ulike raser har ulike behov? Tradisjoner innenfor legevitenskapen og frykten for rasisme er i enkelte tilfeller et hinder for ny forskning.
Den skulle flere her ha sett, domt jeg ikke kom inn på para i går.. Husker vi hadde en heftig diskusjon om rase og enkelte mente det ikke hadde noen betydning for noe, at vi er helt like.. Men innen medisin så virker forskjellige medisiner bra på en rase, mens den ikke virker på en annen... Der er faktisk en hjertemedisin bort i amerika som kun er for mørkhuda, den virker ikke så bra på hvite....

Men ordet "rase" er ett betent ord, som vi forbinder med rasisme... Og det er skummelt at de skal gjøre at all forskning og medisinering skal være like... Det er jo nesten mer rasistisk enn å innrømme at vi faktisk er noe ulike... medisinsk forskning blir mest gjort på hvite, å da blir det skummelt og tro at alle medisinene vil virke likt på andre rasegrupper.... F.eks. Astma, der er dødsraten høyere på mørke enn på hvite... De må ha sterkere dose av medisiner...

Bort i Asia har de begynt med egen forskning, for de har forstått at denne kvite forskningen ikke blir opptimal for deres rase...

jeg kunne nok ha skreve "genetiske grupperinger" i steden for "rase", to ting av samme sak, men litt mindre betent??? Selv om de står for det samme...
Antall ord: 301
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Ja der ser dere folkens :mozilla_tongue:
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Dette var episode 1 av 3, neste søndag går neste episode... Skal prøve å huske å minne dere på det...
Antall ord: 21
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2006 20:33
18
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Rase eller genetiske gruperinger....

Innlegg av Diffusa »

Skarabè skrev:Ville tipse om dokumentaren som gikk på NRK2 i går, noen som så den..?
Dansk dokumentarserie om ny og kontroversiell forskning og vitenskap. I våre dager drives medisinsk forskning i første rekke for hvite mennesker i Vesten. Blir dette riktig medisin også for asiater og afrikanere? Er det riktig å utvikle medisiner i tråd med oppfattelsen av at ulike raser har ulike behov? Tradisjoner innenfor legevitenskapen og frykten for rasisme er i enkelte tilfeller et hinder for ny forskning.
Den skulle flere her ha sett, domt jeg ikke kom inn på para i går.. Husker vi hadde en heftig diskusjon om rase og enkelte mente det ikke hadde noen betydning for noe, at vi er helt like.. Men innen medisin så virker forskjellige medisiner bra på en rase, mens den ikke virker på en annen... Der er faktisk en hjertemedisin bort i amerika som kun er for mørkhuda, den virker ikke så bra på hvite....

Men ordet "rase" er ett betent ord, som vi forbinder med rasisme... Og det er skummelt at de skal gjøre at all forskning og medisinering skal være like... Det er jo nesten mer rasistisk enn å innrømme at vi faktisk er noe ulike... medisinsk forskning blir mest gjort på hvite, å da blir det skummelt og tro at alle medisinene vil virke likt på andre rasegrupper.... F.eks. Astma, der er dødsraten høyere på mørke enn på hvite... De må ha sterkere dose av medisiner...

Bort i Asia har de begynt med egen forskning, for de har forstått at denne kvite forskningen ikke blir opptimal for deres rase...

jeg kunne nok ha skreve "genetiske grupperinger" i steden for "rase", to ting av samme sak, men litt mindre betent??? Selv om de står for det samme...
Kanskje det er mulig å få sett den på netttv?
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Faren med forskningen innenfor helse, er ikke bare relatert til ulike genetiske grupper, men det har også vært fokusert på at mesteparten av forskningen skjer på menn. Mye fordi kvinner har mye sterkere sykluser som "forstyrrer" forskningen vitenskaplige resultat.
Etterhvert ser de at medisiner som fungerer på menn, fungerer ikke likedan på kvinner. Og hjerteinfarkt på med har ikke samme symptom bilde, på begge kjønn. Før døde mange kvinner av hjerteinfarkt, fordi de ikke ble oppdaget.

Også innenfor samme rase/genegruppe, er det store forskjeller. Før brukte de mye mer samme cellegifter, på samme type kreft. Uten å skille mellom ulike individers levekår og individuelle forskjeller. Det tar mer tid, og flere penger, å behandle alle som individer. Men ettersom resultatene ble forskjellige. Noe satt igjen med langtidseffekter, men andre utviklet immunitet mot cellegiften, og ble sykere.

Derfor er medisin utviklet for hvite, mye mer enn legemiddelfirma problem. De vil helst utvikle noe og tjene mest mulig penger på det. Men skaffer egentlig ikke bare helse til folket. Skulle de skape helse, ødelegger de sitt eget marked.

Forskjeller følger ikke bare det vi kan kalle raser. Noen ganger følger de levekår, matvaner, kulturer og ulike familier.

Så Akasha igjen roper du ut din store mangel på kunnskap.
Antall ord: 214
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Re: Rase eller genetiske gruperinger....

Innlegg av Skarabè »

Diffusa skrev: Kanskje det er mulig å få sett den på netttv?
Kanskje det... Aner ikke... Men de bruker vel og ligge på nettet på NRK av og til...
Antall ord: 28
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Shania skrev:Faren med forskningen innenfor helse, er ikke bare relatert til ulike genetiske grupper, men det har også vært fokusert på at mesteparten av forskningen skjer på menn. Mye fordi kvinner har mye sterkere sykluser som "forstyrrer" forskningen vitenskaplige resultat.
Etterhvert ser de at medisiner som fungerer på menn, fungerer ikke likedan på kvinner. Og hjerteinfarkt på med har ikke samme symptom bilde, på begge kjønn. Før døde mange kvinner av hjerteinfarkt, fordi de ikke ble oppdaget.

Også innenfor samme rase/genegruppe, er det store forskjeller. Før brukte de mye mer samme cellegifter, på samme type kreft. Uten å skille mellom ulike individers levekår og individuelle forskjeller. Det tar mer tid, og flere penger, å behandle alle som individer. Men ettersom resultatene ble forskjellige. Noe satt igjen med langtidseffekter, men andre utviklet immunitet mot cellegiften, og ble sykere.

Derfor er medisin utviklet for hvite, mye mer enn legemiddelfirma problem. De vil helst utvikle noe og tjene mest mulig penger på det. Men skaffer egentlig ikke bare helse til folket. Skulle de skape helse, ødelegger de sitt eget marked.

Forskjeller følger ikke bare det vi kan kalle raser. Noen ganger følger de levekår, matvaner, kulturer og ulike familier.

Så Akasha igjen roper du ut din store mangel på kunnskap.
Det er selfølgelig flere faktorer som spiller inn... Men matvaner følger ofte rasene... Sett i det store bilde.. Å selfølgelig har en unntak i alle gruppene... Men sett i den store sammenhengen er verden delt i fem grupper, eller raser.. (self. med ulikheter i de gruppene) Men i det store bilde ser de at det trengst mer forskning på genetikk og medisinering..

Men så har vi blandigsrasene da, eller mulatter om en skal kalle de det.. Hva med de?? Det de nok vil komme frem til slutt er at en legger inn våres gen på en maskin, og utfra balndingen i gena så vil en få vite hvilke medisin som passer.. men det er nok langt opp og frem enda, men det vil komme... De forsker på det...
Antall ord: 347
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Igjen så lurer jeg på hvorfor det er så forferdelig å påpeke forskjeller... :-k

Svarte, hvite, gule, blå, menn, kvinner.... idioter finnes det overalt.

Jeg syns det er bra at det forskes på forskjellig, jeg!

Og noen absolutt kunnskap, eller sannhet har vel ingen enda :mozilla_undecided:
Antall ord: 44
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Astarte skrev:Igjen så lurer jeg på hvorfor det er så forferdelig å påpeke forskjeller... :-k

Svarte, hvite, gule, blå, menn, kvinner.... idioter finnes det overalt.

Jeg syns det er bra at det forskes på forskjellig, jeg!

Og noen absolutt kunnskap, eller sannhet har vel ingen enda :mozilla_undecided:
Signerer....

Det skal ikke være noe galt i det, men enkelte forbinder det med rasisme, tror jeg... Den ene gruppen/rasen er ikke noe bedre enn den andre, men forskjellige, ja det er vi....
Antall ord: 81
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Forskjellen har gjort at vi har overlevd i så mange ulike miljøer som vi har her på jorden. Jeg ville ikke ha klart meg lenge i en varm fuktig jungel. Ikke hadde jeg klart spesielt mye opp på Tibets høyder heller.
Våre gener har nok utviklet seg forskjellig, og de forandres til og med under et menneskets levetid, noe som neste generasjon kan arve.
[/quote]Many geneticists now think that the behaviour of our genes can be altered by experience—and even that these changes can be passed on to future generations. This finding may transform our understanding of inheritance and evolution
http://www.prospect-magazine.co.uk/arti ... p?id=10140

Gjennom dna i mitokondriene, som befinner seg inne i cellene(de har eget dna skilt fra cellenes) så finner de også at vi har et felles utgangspunkt, som ser ut til å være Afrikansk.
http://www.actionbioscience.org/evolution/ingman.html

Så forskjelligheter til tross, så har vi nok samme menneskelige utgangspunkt. Hvor både miljø, matvaner, kultur og levemåter har påvirket oss til å bli ulike.
Antall ord: 183
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Ja. jeg er helt enig med deg, Shania!

Men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er så negativt å være forskjellige? :mozilla_undecided:
Antall ord: 22
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Jeg tror egentlig å blande desse genane og rasene kan være en positiv utvikling.. Tenk alt forskjelligt en har "lagret" i desse gena da... Så lenge en arver det positive jah... hehe... :mozilla_wink:
Antall ord: 34
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Om vi har aldri så likt utgangspunkt så ER vi forskjellige nå. Bikkjer har også samme utgangspunkt men jeg ville aldri kalt en shafer for en puddel fordet. Jeg bruker begrepet raser på både dyr og mennesker. Det er et helt korrekt begrep og overhodet ikke rasistisk.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Jeg syns man skulle drevet avl på mennesker jeg. Prøv og samle det beste av alle i en megarase :D Min store drøm. Men nei sorry folkens, det er jo HORRIBELT :mozilla_surprised: :mozilla_innocent:
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Det er spesielt..
Antall ord: 3

Link:
BBcode: