Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerHar engler fri vilje?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Thevillian
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 08 Feb 2008 11:23
16

Har engler fri vilje?

Innlegg av Thevillian »

Vel? Har de?
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.



I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det sies at det bare er menneskene på denne planeten som har fri vilje. Ergo har vi bare fri vilje i inkarnsjon her. Ellers er vi ett med det som kalles Gud på folkemunne. Andre har sikkert hørt noe annet....

(Altså; vi er alltid ett med Gud...vanskelig å forklare)
Antall ord: 50
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
18
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

hihi.. du forklarte det jo perfekt.. :mozilla_kiss: ikke mer å forklare - vi er alle ett.
dramaet i livet har med glemsel og fri vilje.. :mozilla_innocent: vakkert er det iallefall...
*masse energi*
Antall ord: 28
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Re: Har engler fri vilje?

Innlegg av misty-gutt »

Thevillian skrev:Vel? Har de?
Ja, det må de da ha. Engler, langt ifra alle da, gjorde jo opprør mot Gud som hadde skapt dem. De fallne englene kan nok angre sine valg, men det vil ikke hjelpe dem. De har en gang for alle distansert seg fra Gud, og kan ikke vende tilbake. Så det blir en evig tilværelse for dem i mørket borte fra Lyset som er Gud. Men de valgte det selv.

Om fallet her, beskrevet i bibelen.

Så sier Herren, Israels Gud: Du som var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet! I Eden, Guds have, bodde du; kostbare stener dekket deg, karneol, topas og diamant, krysolitt, onyks og jaspis, safir, karfunkel og smaragd, og gull; dine trommer og fløiter var i fullt arbeid hos deg; den dag du blev skapt, stod de rede.

Du var en salvet kjerub med dekkende vinger, og jeg satte deg på det hellige gudefjell; der gikk du omkring blandt skinnende stener. Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du blev skapt, til det blev funnet urettferdighet hos deg.

Ved din store handel fyltes ditt indre med urett, og du syndet; så vanhelliget jeg deg og drev deg bort fra gudefjellet, og jeg gjorde deg til intet, du salvede kjerub, så du ikke mere fikk være blandt de skinnende stener.

Ditt hjerte ophøiet seg for din skjønnhets skyld, du ødela din visdom på grunn av din glans; jeg kastet deg til jorden, jeg la deg ned for kongers åsyn, forat de skulde se på deg med lyst. Ved dine mange misgjerninger, ved din urettferdige handel vanhelliget du dine helligdommer. Derfor lar jeg ild gå ut fra deg, og den skal fortære deg; jeg gjør deg til aske på jorden for alle deres øine som ser deg. Alle som kjente deg blandt folkene, er forferdet over deg; en redsel er du blitt, og du er blitt borte - for evig tid.
Esek 28:12-19
Antall ord: 339
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Hecate skrev:Det sies at det bare er menneskene på denne planeten som har fri vilje. Ergo har vi bare fri vilje i inkarnsjon her. Ellers er vi ett med det som kalles Gud på folkemunne. Andre har sikkert hørt noe annet....

(Altså; vi er alltid ett med Gud...vanskelig å forklare)
Nåja...har da tru på at fleire dyr enn oss menneska har fri vilje, men og at instinkt er med å styrer våre valg alt etter behov. For min egen del har eg nok bare dette livet og neppe nokon liv før fødsel eller etter døden. Føler heller ikkje at alt liv er ett med nokon gud eller universell energi. Og engler er for meg eventyr og i beste fall brukt for å forme samfunnet på godt og vondt. Ganske rart korleis new age engler eller prinsesse engler har forandra seg fra di kristne englene, sikkert evolusjonsmessig mutasjoner på gang. :)
Antall ord: 156
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Newage-og-prinsesseengler er de samme som kristne engler. Ingen mutasjoner, de er evige skapninger, som oss. Vi er én familie; Gud. Vi er alle engler, eller Guds "sendebud", om du vil.
Dyr på jorden er guddommelige som oss, de er her for å balansere jordas energi, som igjen er en del av balanseregnskapet til helheten i Universet. De har ikke fri vilje i samme forstand fordi de inngår ikke i karmamaskineriet vårt, men de har en kollektiv, "sann" vilje. Eller "Guds vilje".

Og ja; du har bare dette ene livet som Rune. Neste gang husker du ikke noe av dette og vil lure på de samme spørmålene...om livet og døden....og engler ;)
Antall ord: 118
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Hecate skrev:Newage-og-prinsesseengler er de samme som kristne engler. Ingen mutasjoner, de er evige skapninger, som oss. Vi er én familie; Gud. Vi er alle engler, eller Guds "sendebud", om du vil.
Dyr på jorden er guddommelige som oss, de er her for å balansere jordas energi, som igjen er en del av balanseregnskapet til helheten i Universet. De har ikke fri vilje i samme forstand fordi de inngår ikke i karmamaskineriet vårt, men de har en kollektiv, "sann" vilje. Eller "Guds vilje".
Men kven har sagt at det er slik...eller bestemt at det skal være slik?

Hecate skrev:Og ja; du har bare dette ene livet som Rune. Neste gang husker du ikke noe av dette og vil lure på de samme spørmålene...om livet og døden....og engler ;)
Hehe...kva om det ikkje er fleire liv...at engler ikkje eksisterer og at livet vi får er bare dette ene? :)
Antall ord: 160
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hvem som har sagt det....det er mange som sier det. Men det er vel mest newagesvada ;)
Om det bare er ett liv, eller tusen, spiller vel ingen rolle uansett. En kan jo ikke glede seg over de neste eller de forrige fordi en ikke husker dem. Derfor må en ta vare på livet en har nå, på sin neste og på jorden for sine etterkommeres skyld. Derfor er ikke reinkarnasjon noen big deal egentlig, det er bare energi i omløp. Å henge seg opp i reinkarnasjon og tidligere liv blir en slags illusjon om åndelighet, det også, på samme måte som engler, hjelpere og sånt er. For det er ingen vei utenom selvet, det er bare bøygen som vil utenom, for å si det litt Ibsensk. Åndelighet handler mest om det som er inni.
Antall ord: 137
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Er ganske enig med Hecate.
Vi mennesker har fri vilje og dyr har kollektiv/flokk vilje.

Noen mennesker husker noe fra tidligere liv, andre ingenting, og vi er her på denne jord for å lære.

Mennesker kalles gjerne for "jord-engler" og etterhvert som vi utvikler oss åndelig blir vi "små stjerner" - lyset vår stiger i energi.
Spennende. :mozilla_wink:
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Hecate skrev:Hvem som har sagt det....det er mange som sier det. Men det er vel mest newagesvada ;)
Om det bare er ett liv, eller tusen, spiller vel ingen rolle uansett. En kan jo ikke glede seg over de neste eller de forrige fordi en ikke husker dem. Derfor må en ta vare på livet en har nå, på sin neste og på jorden for sine etterkommeres skyld. Derfor er ikke reinkarnasjon noen big deal egentlig, det er bare energi i omløp. Å henge seg opp i reinkarnasjon og tidligere liv blir en slags illusjon om åndelighet, det også, på samme måte som engler, hjelpere og sånt er. For det er ingen vei utenom selvet, det er bare bøygen som vil utenom, for å si det litt Ibsensk. Åndelighet handler mest om det som er inni.
Hadde vore moro å undersøkt englenes evolusjon rent åndelig...funne ut av egenskaper og forandringer fra di tidligaste nedtegninger til dagens varianter...for rent åndelig ser eg for meg fleire mulige mutasjonstilfeller... :)

Joda...selvet eller egoet er drivkraften for mange store illusjoner...men åndelighet er vel både fysisk og psykisk...alså åndelig berikelse(samma korleis ein skaffer seg det) vil gjerne påvirke oss fysisk oxo...som velvære og bedre sjølvbilde med dertil positiv utstråling(sjølvsagt negativ utstråling om det er målet)...og psykisk kan jo åndelighet være å tilbe ei potet bare fantasien og ens egen overbevisning er sterk nok...og om eg da tek ei forhasta konkludering er det opp til kvar enkelt om ein engel skal eksistere rent åndelig og dertil eventuellt ha fri vilje eller være underlagt ein sjølv eller kanskje gud/universiell energi...og da synast egentlig spørsmålet om engler har fri vilje tilsynelatande å heller avdekke ein persons åndelighet inna retninger som påpeiker englenes eksistens rent åndelig vel å merke...og i så fall er eg åndelig overbevist om at eg ikkje kan gje eit åndelig svar på englenes eventuelle frie vilje utover å si at di ikkje eksisterer rent åndelig for meg...og at engler er, åndelig sett, forløperen til big brother konseptet... :)
Antall ord: 359
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det er helt greit at engler og sånt ikke er en del av din åndelige overbevisning, faktisk er det kanskje det mest idelle. :)
Fordi da kan du utforske din egen plass i universet uten at det kolliderer med noen konsepter som ikke kan bevises. Og da sitter du igjen med deg selv og det er kjernen. Veien er så enkel om en plukker vekk alt det fancy og er bevisst seg selv og sin plass. Men en skal jo trossalt leve livet, ikke analysere det ihjel, så det er en balansegang her. :)

Men det sies altså, i visse kretser, at engler bare har fri vilje når de er mennesker.
Antall ord: 111
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Angel2003 skrev:Er ganske enig med Hecate.
Vi mennesker har fri vilje og dyr har kollektiv/flokk vilje.

Noen mennesker husker noe fra tidligere liv, andre ingenting, og vi er her på denne jord for å lære.

Mennesker kalles gjerne for "jord-engler" og etterhvert som vi utvikler oss åndelig blir vi "små stjerner" - lyset vår stiger i energi.
Spennende. :mozilla_wink:
Det en husker, som oftest, er følelser og stemninger. Noen kaller det karmiske overapp, men jeg tror ikke alltid at de minnene har med karma å gjøre. Kanskje i ekstreme tilfeller som uforklarlige fobier og sånt, men....
Jeg tror jeg har "husket" stemninger hele livet, men i det siste har det kommet veldig sterkere tilbake. Enkelte ord eller begrep har også blitt nevnt som setter ting i litt perspektiv. Jeg husker altså ikke med sikkerhet noe av hva som er levet, bare følelsene som blir trigget av assosiasjoner. Men det har eskalert i det siste. Jeg blir påminnet noe, men jeg er usikker på om jeg skal bruke de erfaringene fra den gang til noe, eller om det bare er et tegn på at jeg er på rett vei.....kanskje det t.o.m. er karma?
Antall ord: 203
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Det skjer utrolig mye på det åndelige planet, spes her i Skandinavia. Vi ligger langt fremme i vår åndelig utvikling. Og igjen har det noe med 2012 å gjøre.
Vi skal alle heves opp et hakk i vår åndelighet, så det blir spennende å se hva som skjer med hvert enkelt menneske.
De som nekter seg selv å bli med i denne utviklingen skal bli syke... jeg vet ikke.
For jeg har valgt åndelig utvikling.... :mozilla_smile: så får vi se hva som skjer med den enkelte etterhvert som tiden får og vi utvikler oss.. :mozilla_smile: :mozilla_innocent:
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Tror nok ikke det er noen som styrer englene, nei.
I så fall, så må det være sjefen sjøl... :D
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 380
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Re: Har engler fri vilje?

Innlegg av jente 27 »

misty-gutt skrev:
Thevillian skrev:Vel? Har de?
Ja, det må de da ha. Engler, langt ifra alle da, gjorde jo opprør mot Gud som hadde skapt dem. De fallne englene kan nok angre sine valg, men det vil ikke hjelpe dem. De har en gang for alle distansert seg fra Gud, og kan ikke vende tilbake. Så det blir en evig tilværelse for dem i mørket borte fra Lyset som er Gud. Men de valgte det selv.

Om fallet her, beskrevet i bibelen.

Så sier Herren, Israels Gud: Du som var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet! I Eden, Guds have, bodde du; kostbare stener dekket deg, karneol, topas og diamant, krysolitt, onyks og jaspis, safir, karfunkel og smaragd, og gull; dine trommer og fløiter var i fullt arbeid hos deg; den dag du blev skapt, stod de rede.

Du var en salvet kjerub med dekkende vinger, og jeg satte deg på det hellige gudefjell; der gikk du omkring blandt skinnende stener. Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du blev skapt, til det blev funnet urettferdighet hos deg.

Ved din store handel fyltes ditt indre med urett, og du syndet; så vanhelliget jeg deg og drev deg bort fra gudefjellet, og jeg gjorde deg til intet, du salvede kjerub, så du ikke mere fikk være blandt de skinnende stener.

Ditt hjerte ophøiet seg for din skjønnhets skyld, du ødela din visdom på grunn av din glans; jeg kastet deg til jorden, jeg la deg ned for kongers åsyn, forat de skulde se på deg med lyst. Ved dine mange misgjerninger, ved din urettferdige handel vanhelliget du dine helligdommer. Derfor lar jeg ild gå ut fra deg, og den skal fortære deg; jeg gjør deg til aske på jorden for alle deres øine som ser deg. Alle som kjente deg blandt folkene, er forferdet over deg; en redsel er du blitt, og du er blitt borte - for evig tid.
Esek 28:12-19

bra sagt. bedre kan jeg ikke skrive selv ;)
Antall ord: 350

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links