Fakta, teori & skepsis ⇒ Nostradamus
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 12 Apr 2008 17:52
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: oslo
Nostradamus
Så Nostradamus virkelig in i frmtiden? så han den franke revelusjonen? Hitler?
Antall ord: 12
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Re: Nostradamus
Spådommene hans er som regel så generelle og tolkbare at man kan få det til å passe med ting som skjer. Om han så inn i fremtiden? Nei, det er særdeles lite sannsynlig.dente skrev:Så Nostradamus virkelig in i frmtiden? så han den franke revelusjonen? Hitler?
Antall ord: 48
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Re: Nostradamus
Nostradamus har spådd mye, og vi har tolket det, og fortolket det, og noen har gjort tolkningene mer eller mindre "offisielle", og vi har lagt til litt der det har passet, gjort om språket litt, slik at det skal stemme enda bedre, og vi har tolket likheter og tilpasset det vår egen virkelighet. Spesielt etter at hendelsene har skjedd, slik at vi kan peke på likhetene og si at "det stemte jo!".dente skrev:Så Nostradamus virkelig in i frmtiden? så han den franke revelusjonen? Hitler?
Men mye er fascinerende virkelighetsnært når en ser bort ifra alle fortolkningene. Jeg har ei bok hvor det både står sitert de opprinnelige tingene han sa, og under står oversettelsene, og deretter følger mulige tolkninger.
Ikke godt å si?
Kanskje han hadde kontakt med fremtiden på en slags åndelig måte?
Kanskje han bare var heldig og tippet?
Kanskje han beregnte seg på sannsynligheter og tenkte at "en gang vil det jo skje, og et lignende navn som Hister......" osv. osv.
Vi skal ihvertfall huske at det er en grunn til at han er så kjent.
Noe ligger det bak fascinasjonen vår også
Antall ord: 198
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 16
mm- tror nostradamus kunne se mer enn dere tror :mozilla_smile: noen kan faktisk ha den evnen.
Antall ord: 17
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Mar 2008 13:36
- 16
Så vidt jeg vet så kunne han ikke på den tiden han levde, skrive det han så. Da ville han bli brent eller ett eller annet sånt, så han skrev "omskrev" det. Men det stemmer jo, men man ser ikke sammenhengen før i ettertid. Vanskelig å forstå hva han egentlig mener.
Antall ord: 52
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Kan de det?dente skrev:mm- tror nostradamus kunne se mer enn dere tror :mozilla_smile: noen kan faktisk ha den evnen.
Tenk på det - hvis det var mulig å se inn i fremtiden ville det bety at fri vilje ikke eksisterer. Alle valgene du og jeg tar er da kontrollert av noe eller noen. En plan er lagt for absolutt alt som kommer.
Antall ord: 63
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Og hvordan vet du at han ikke skrev det han mente han så? Blir det ikke bare en tolkning, og vi er tilbake der vi begynte?Angel2003 skrev:Så vidt jeg vet så kunne han ikke på den tiden han levde, skrive det han så. Da ville han bli brent eller ett eller annet sånt, så han skrev "omskrev" det. Men det stemmer jo, men man ser ikke sammenhengen før i ettertid. Vanskelig å forstå hva han egentlig mener.
Antall ord: 80
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Dere?dente skrev:mm- tror nostradamus kunne se mer enn dere tror :mozilla_smile: noen kan faktisk ha den evnen.
Hva er det jeg tror da, sett utifra det jeg skreiv?
Hvis en presenterer flere muligheter og gir deg en bredere kolleksjon med alternativer å plukke fra, hvorfor velger du fremdeles den du vet er mest eventyraktig?
Du stiller jo et spørsmål. Er da litt rart at du har svaret selv...
Antall ord: 72
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 16
kjære deg. har desverre ik svaret selv- derfor jeg jeg spørr :mozilla_smile: så du tror det er eventyr? :mozilla_laughing:ludoburgero skrev:Dere?dente skrev:mm- tror nostradamus kunne se mer enn dere tror :mozilla_smile: noen kan faktisk ha den evnen.
Hvis en presenterer flere muligheter og gir deg en bredere kolleksjon med alternativer å plukke fra, hvorfor velger du fremdeles den du vet er mest eventyraktig?
Antall ord: 97
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Nei, eventyraktig.dente skrev:kjære deg. har desverre ik svaret selv- derfor jeg jeg spørr :mozilla_smile: så du tror det er eventyr? :mozilla_laughing:ludoburgero skrev:Dere?dente skrev:mm- tror nostradamus kunne se mer enn dere tror :mozilla_smile: noen kan faktisk ha den evnen.
For det er en mindre logisk oppfatning å tro at noen kan spå fremtiden 400+ år frem i tid. Men jeg går ikke vekk ifra at muligheten er der, det er den jo alltid.
Virket bare som om du VILLE være ukritisk...
Antall ord: 144
Hide post links |