Fakta, teori & skepsis ⇒ Noen spørsmål
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Mai 2008 02:20
- 16
- Kjønn (valgfri): God blanding
- Lokalisering: Oslo
Noen spørsmål
vet det en del kristne her inne og lurer på hvorfor så mange av dere er negative til alkohol når Jesus faktisk gjorde om vann til vin og deretter drakk deg full?? Nå mener jeg altså alkohol til fest og ikke til hverdags, vi vet jo alle at hyppig inntak kan være farlig.
Var i ett bryllup en gang hvor brudgommen var pinsevenn og det ble kun servert brus.
Var dette pga tro?? Da er det etter min mening helt missforstått, hva mener dere?
Var i ett bryllup en gang hvor brudgommen var pinsevenn og det ble kun servert brus.
Var dette pga tro?? Da er det etter min mening helt missforstått, hva mener dere?
Antall ord: 87
ikke odelegg jorden. det er langt mellom de gode planetene!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Sep 2005 15:25
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Lørenskog
Altså i Jseus tid serverte man (alkohol) altervin, og den dag i dag er altervina saft og vann..
Virker som alt i kristendommen går tilbake.
I Oslo hadde man en varm, åpen og inkluderende biskop, Gunnar Stålseth
Så kommer den sure gretne og konservative Kvamme.
Virker som alt i kristendommen går tilbake.
I Oslo hadde man en varm, åpen og inkluderende biskop, Gunnar Stålseth
Så kommer den sure gretne og konservative Kvamme.
Antall ord: 47
Mysticool
Digger Frognerfitter
Digger Frognerfitter
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Gunnar Stålset var bra:) men forstår enda ikke hvorfor visse kristne utelater visse steder i bibelen og velger å følge andre. Er det fra gammelt . .. . helt tilbake til vatikanet og de katolske prestene. ikke vet jeg . . og har rett og slett gitt opp å diskutere dette med de:(
Antall ord: 49
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Sep 2005 15:25
- 19
- Lokalisering: Lørenskog
Orker ikke bla opp i boka til marion dampier jeans, men sånn ca utfra det hun skrev:Lykksalig skrev:Gunnar Stålset var bra:) men forstår enda ikke hvorfor visse kristne utelater visse steder i bibelen og velger å følge andre. Er det fra gammelt . .. . helt tilbake til vatikanet og de katolske prestene. ikke vet jeg . . og har rett og slett gitt opp å diskutere dette med de:(
i kristne livsstilen følger man levemåten og stiller ingen spørsmål
i den spiritistiske trosretninga kan man åpne for diskusjoner og være mere åpen
enn det som "står i boka"...
om du kjønner...
les den boka, marion dampier jeans - mitt liv med åndene 79,-
Antall ord: 119
Mysticool
Digger Frognerfitter
Digger Frognerfitter
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Lokalisering: Bergen
Ja hvordan kan noen ha noe imot alkohol?
Uten å legge ordene i munnen på noen, kan jeg tenke meg noen stikkord: Fysiske og psyskiske skader, alkoholisme, hærverk, vold, bråk, seksuelle utskeielser (=> smitte og graviditet) osv.
Men kristendommen er ikke antialkoholistisk. I Bibelen kan vi bl.a. lese dette om vin:
Uten å legge ordene i munnen på noen, kan jeg tenke meg noen stikkord: Fysiske og psyskiske skader, alkoholisme, hærverk, vold, bråk, seksuelle utskeielser (=> smitte og graviditet) osv.
Men kristendommen er ikke antialkoholistisk. I Bibelen kan vi bl.a. lese dette om vin:
Siraks Bok Kap.31 skrev: 27 Vin gir mennesket liv når den drikkes med måte.
Hva er vel livet uten vin?
Den er jo skapt for å gi menneskene glede.
28 Drukket til rette tid og med måte
gir vinen glede og god stemning.
29 Men vin i store mengder gir dårlig lune,
som fører til opphisselse og slagsmål.
Rusen gjør den uforstandige hissig,
så han forsynder seg;
den minsker hans styrke og tilføyer ham sår.
Det er dessuten lovet usannsynlig mye vin i det neste liv...Siraks Bok Kap. 40 skrev: 20 Vin og musikk gleder hjertet,
men enda bedre er kjærlighet til visdommen.
Antall ord: 166
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Står det noe i bibelen om cannabis også?
Riktig nok er alkohol skadelig, men ansvarlig bruk kan jo være til glede.
Likevel... skadelig. Uansett.
Alkoholen skader ikke bare fysisk, men også psykisk og følelsesmessig.
Jeg synes egentlig ikke det er så rart at f.eks. muslimer ikke aksepterer alkoholbruk. At kristne synes det er en uting er jeg egentlig helt enig i.
Riktig nok er alkohol skadelig, men ansvarlig bruk kan jo være til glede.
Likevel... skadelig. Uansett.
Alkoholen skader ikke bare fysisk, men også psykisk og følelsesmessig.
Jeg synes egentlig ikke det er så rart at f.eks. muslimer ikke aksepterer alkoholbruk. At kristne synes det er en uting er jeg egentlig helt enig i.
Antall ord: 65
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Nettopp derfor , Mikkel rev synes jeg det er å rart at man i noen kristne miljøer holder alkohol som ett absolutt tabu .. . .og da mener jeg ikke FYLL og BRÅK, HERVÆRK ; VOLDTEKTER og alt ALKOHOLMISSBRUK fører med seg. Jeg mener alkohol med måte som mange av oss faktisk klarer å holde oss til .. . .alt med måte, men å fordømme det er ikke riktig etter bibelen:)
Antall ord: 69
Hide post links |
Å ja alkoholmisbrukere bruker bare å voldta herje å bråke de, dummeste jeg noensinne har lest! (Utlendinger som gjør den jobben, edru)
Finnes de fredeligste og godeste skapningene som ikke gjør noen som helst vondt, utennom de selv...
Forferdelige personer, burde kanskje vært skutt?
Hva står det om cannabis i bibelen da, det forferdelige og dødelige stoffet, fysj!
Idioti!
Er nok av de folkene rundt dere daglig i hver eneste posisjon vil jeg nå tro som er avhengig av både det ene og det andre, tilog med kanskje en av deres nærmeste venner..
Mannen som gir deg kjøttkakene han har lagd med de ekle amfetamin misbrukende hendene sine, som mange av dere har spist...
Ja, de finnes overalt, ikke bare de stakkars taperne på karl johan som går å tigger på gata og ber om hjelp...
Finnes de fredeligste og godeste skapningene som ikke gjør noen som helst vondt, utennom de selv...
Forferdelige personer, burde kanskje vært skutt?
Hva står det om cannabis i bibelen da, det forferdelige og dødelige stoffet, fysj!
Idioti!
Er nok av de folkene rundt dere daglig i hver eneste posisjon vil jeg nå tro som er avhengig av både det ene og det andre, tilog med kanskje en av deres nærmeste venner..
Mannen som gir deg kjøttkakene han har lagd med de ekle amfetamin misbrukende hendene sine, som mange av dere har spist...
Ja, de finnes overalt, ikke bare de stakkars taperne på karl johan som går å tigger på gata og ber om hjelp...
Antall ord: 142
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Jeg har da aldri skrevet at alkoholmissbrukere er onde eller slemme mennesker har jobbet tre år i rusomsorgen selv og det er de beste årene jeg har hatt i arbeidslivet. Understreket bare det som står i de svarene jeg har fått og lurer fortsatt på hvor dette synet på alkohol kommer ifra. .. .. .
Antall ord: 54
Hide post links |
Sorry lykkesalig, jeg spora litt av.
Ble irritert på de "gode" kristne og formulerte meg satans dårlig.
Beklager.
Ble irritert på de "gode" kristne og formulerte meg satans dårlig.
Beklager.
Antall ord: 19
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Det er ok sol@gelica, bare lurer på hvorfor det ALDRI går å diskutere saklig med disse super kristne som er sååå mye bedre enn oss andre og som vet hva som er rett og galt til en hver tid. Slutter aldri å provosere meg .. . .
Antall ord: 44
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Lokalisering: Bergen
Og Gud sa: Jorden bære frem gress, urter som sår sig, frukttrær som bærer frukt med deres frø i, på jorden, hvert efter sitt slag. Og det blev så. Og jorden bar frem gress, urter som sår sig, hver efter sitt slag, og trær som bærer frukt med deres frø i, hvert efter sitt slag. Og Gud så at det var godt.ludo skrev:Står det noe i bibelen om cannabis også?
Ellers finner du masse dokumenter om du søker litt. Jeg har ikke lest disse linkene under selv, så vurder selv.
http://www.ccguide.org.uk/bible.php
http://www.ebeneezer.net/ritual/vegetab ... /bible.htm
http://www.marijuanalibrary.org/mj-bible.html
http://www.jesus-is-savior.com/Bible/calamus.htm
Hver enkelt får gjøre sitt eget valg. Også ikke-kristne har antialkoholprinsipper. Jeg ble fortalt at en antialkoholisme og antidansholdningen i enkelte kristne miljøer stammer fra en {navn-jeg-ikke-kommer-på} for få hundre år siden.Lykksalig skrev:Nettopp derfor , Mikkel rev synes jeg det er å rart at man i noen kristne miljøer holder alkohol som ett absolutt tabu
Hvor har du lest det?Sol@ngelica skrev:Å ja alkoholmisbrukere bruker bare å voldta herje å bråke de, dummeste jeg noensinne har lest!
Hvor står det?Sol@ngelica skrev:Hva står det om cannabis i bibelen da, det forferdelige og dødelige stoffet, fysj!
Idioti!
Antall ord: 241
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
Neida, Jesus var nok en kjempekar, han.
Lagde litt vin av og til, men... OK :mozilla_wink:
Lagde litt vin av og til, men... OK :mozilla_wink:
Antall ord: 17