Universet & dets hemmeligheterMusikk og energi

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev:ja livet er ikke dans på roser. det er pga onsdskapen kom inn iverden. ja klart vi må ha både godt og ondt for å skjeldne dette...det er jo derfor de som er troende kan skjeldne det, for det er både ondskap og godhet i verden...
ja det er ille med dem som er ekstreme ang isolasjon o.l...dette er ikke noe som er lurt å gjøre og det er heller ikke noe som vi skal gjøre i det hele tatt.
Før man kan snakke om "godt og ondt" på en slik generell basis blir man nesten nødt til å definére ondskap. Det holder ikke å si at 'Satan' er ondskap - man må forklare nøyaktig hva ondskap er og hvordan det er en universell definisjon.
de som ikke forholder seg til ånder vil heller ikke hva dem er og hva de gjør og hvorfor dem er her og sånn. åå neeeei tenk å måtte vite hva ånder er for noe...er det såå ille å vite det da? hhee nei...farlig nei heheh... man må bare vite hva man gjør og sånn om man kommer innen de onde åndene så er det ikke noe problem det vettu.
Nå beveger du deg i farlig farvann. Du antar bare at de som ikke har troen på ånder ønsker å vite hva som ligger bak fenomenet.
For å ta meg som et eksempel; jeg ønsker å finne ut nøyaktig hva vi kan forklare "ånder" med/som, men ikke basert på overtro.
Overtro fungerer ikke som et vindu til mest mulig nøyaktig viten - det belager seg på ønsketenking og fantasifulle antakelser.
det er ikke like mye godt som ondt det tror jeg ikke det er. se i verden rundt oss, det er jo bare elendighet rundt i verden. ondskap og dritt.
nei det er ikke alltid like enkelt å gjøre det riktige men det er pga onskapen regjerer i denne verden.
Hva er definisjonen på "godt og ondt", og hva er "det riktige"?
ja tenk så forferdelig å måtte ha det trygt i sitt eget hjem og i sin familie...uffameg :P hehe.. menneskene i dag er egoistiske og tenker bare på seg selv og mentalitten rundt seg..du ser jo da hvilket utfall det får..."jeg trenger ikke jesus og gud, jeg klarer meg fint uten" haha...
Du går ut ifra at din religion er det eneste riktige, og den eneste veien til et godt liv. DET er egoistisk, og ikke minst sneversynt.
jo en kan klamre seg til sin tro uten å måtte teste den. det vet jeg for det ser jeg selv. jeg tror og vet at jesus er min frelser og det har jeg trodd i mange år og vil alltid tro på det og je ghar ldri testa gud på den måten. jeg får hver dag bekreftelser uten å tenke på det at jesus og gud finnes for meg og andre som tror.
Hvis du aldri har turt å teste din egen tro - hvordan kan du da snakke i generelle baner og på vegne av alle mennesker med alle de forskjellige trossystemer som finnes?
Hvordan kan du både tro og vite samtidig?
ja det er viktig å finne en mening med det meste ikke sant ? så slipper en å ha noen å "klamre seg til".. :P å ikke tro på noe som er usynlig....

jo så enkelt er det. vanskeligere er det ikke å forstå ang ondt, galt, godt,riktig...det er jo det bokstavene sier...hvorfor skulle det være vanskelig ?
Fordi verden og mennesker er langt mer nyansert enn det religionen din preker om.
.dette med muslimene og sånn, ja klart det er ondskap der...de tror ikke på Jesus som frelser, og benekter at han døde på korset. og de følger jo lovene og ikke at vi har fått nåden etter jesus var på jorden sist.
Dette er jo direkte feil. De benekter ikke Jesus som person, men for dem var han kun en av de tallrike liknende selvutnevnte profetene på den tiden. De fester sin lit til profeten Mohammed.
At du mener det er ondt sier litt om ignoransen som råder blant mange troende.
Antall ord: 701
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

kimbara:

jeg må legge meg nå men skal skrive mer ang det du skrev i morgemn.

for det første skrev je g"jeg trenger ikke jesus og gud" fordi det var et eks... ikke at det er det eneste rette. jeg skriver på generelt basis så ikke gidd å kveruler så himlene da.

er så trett, klarer ikke taste nå ...øynene lukker seg helt.. skriver mere i morgen :D

NB.. je ghar min tro...du har din tro.. det jeg skriver er basert på min tro. de tdu skriver er basert på din tro. ;)
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev:kimbara:
for det første skrev je g"jeg trenger ikke jesus og gud" fordi det var et eks... ikke at det er det eneste rette. jeg skriver på generelt basis så ikke gidd å kveruler så himlene da.
Vel, jeg kan bare gå ut ifra det du skriver. Det er ikke sikkert du mener det slik, men du gir et generelt inntrykk av at din tro er det eneste riktige.
NB.. je ghar min tro...du har din tro.. det jeg skriver er basert på min tro. de tdu skriver er basert på din tro. ;)
Det som skiller deg og meg er at du har overtro - det har ikke jeg.
Antall ord: 113
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Re: Musikk og energi

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Hva mener du er en korrekt beskrivelse av virkeligheten da?
Hva mener du? Det finnes ikke én "korrekt beskrivelse av virkeligheten" - det finnes mange så korrekte som mulige beskrivelser av komponenter og funksjoner i virkeligheten.
Hva annet enn mennesker kan beskrive den?
Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her?
Finnes objektivitet i den forstand da? Mener du vi alle tar feil?
Ja, det finnes objektivitet. Seriøs forskning baserer seg ikke på meninger og tankespinn. Den baserer seg på nøye observasjon, falsifisering av teorier fra mange hold, forsøk og testing igjen og igjen, osv. Jeg mener de som baserer seg på fri fantasi og pseudovitenskap mer sannsynlig tar feil enn de som baserer seg på vitenskap.
Fantasi har de grenser man setter selv, definitivt.
Nå skal vi ikke måtte tøye fantasien uendelig langt, for fantasi er ikke nødvendigvis surrealistisk. Den kan holde seg fint til reelle idéer også.
Men fantasi kan aldri kalles for en 'sannhet' før den er formulert som en hypotese eller teori som kan utprøves og bevises. Består teorien falsifisering kan vi begynne å tenke i baner 'sannhet'.
Igjen - hva mener du må til for å beskrive virkeligheten som den er?
Det har jeg svar på over her.
Ja, jeg er enig i det, men jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå.
For jeg mente ikke dette med "erkjennelse" og om noen innrømmer hva de mener (eller ikke vet noe om, for den saks skyld) fremfor å stå fast på sin mening bare i trass.

Det jeg mente var at vi må ha noe å gå ut ifra.
Poenget er at uansett om vi ikke vet noe om en sak, begge/alle parter, så må vi legge til (både bevisst og ubevisst) vår fantasi for å nærme oss saken og danne meninger rundt den. Hvis ikke kan vi jo ikke diskutere saken engang.
Ah, da skjønner jeg hva du mener. Men nei, jeg er nok ikke helt enig i det.
I denne diskusjonen f.eks. fremsettes det mer eller mindre direkte påstander om en slags åndelig energi. Siden jeg aldri har hørt om eller lest om noe som kommer i nærheten av vitenskapelig analyse av denne "energien", vil følgelig min argumentasjon basere seg på mangelen av indisier og beviser for denne energien. Jeg forholder meg altså ikke til fantasien om at denne energien ikke finnes, jeg forholder meg til spørsmålene som bør stilles i henhold til sannsynligheten og realiteten i påstandene om denne energien.

Den andre parten, de som mener denne energien eksisterer, argumenterer dog ut ifra en fantasi som de ofte automatisk går ut ifra at er sann. Det er nettopp denne fantasien jeg argumenterer i mot.
Nei, altså denne "mystiske" energien ser ikke jeg heller.
Fascinerende er den likevel, den stemningen som oppstår.
Man kan "gripe tak i den" og føle dens nærvær, og det jeg her ønsker å fokusere på er ikke at alle utgjør denne, men at den faktisk ER der. Stemningen blir noe for seg selv, jeg løfter den vekk fra massen og kjenner på den. Og da har jeg selve stemningen der, og individene som er med på å utgjøre denne drukner litt i fokus på selve stemningen.
Det er ikke nødvendigvis noe mystisk med å studere en sak (her stemningen) uten å måtte ta i betraktning hele tiden at den skyldes individers reaksjoner på det som skjer.
Jeg er enig i at man kan oppfatte en illusjon av at det "ligger en stemning i lokalet", men som jeg har forklart så kommer denne illusjonen av en samling av enkeltindividenes subjektive reaksjoner. Om man ønsker å ta dette i betraktning når man skal nyte en konsert er selvfølgelig opp til hver enkelt. De færreste gjør nok det - jeg gjør jo ikke det selv heller. Noen pils innabords og "elektrisk" stemning i lokalet...da koser man seg ;)
Det er som med musikken som blir spilt.
Den blir straks litt kjedeligere om vi skal diskutere teknikken, hvordan den blir utført og hvordan instrumentene trakteres av de forskjellige artistene på scenen, istedenfor å bare nyte musikk og flyte med den. Noen finner det sikkert artig å analysere også, og jeg er nok en av dem som til tider (og i utide) gjør det jeg også. Men det blir liksom å "høre" musikken på en annen måte. Persepsjonen blir en helt annen.
Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg sitter selvsagt ikke og tenker i tekniske baner når jeg skal nyte en bedre årgangsplate av Led Zeppelin en sen fredagskveld, men i diskusjoner om åndelige "energier" ser jeg meg ofte nødt til å måtte bryte ned og analysere ulike settinger og elementer for å forklare hvorfor en slik energi sannsynligvis ikke finnes.
Det jeg hadde i tankene da jeg skreiv det var en person med musikk på full guffe utenfor en bussholdeplass, som sto med ryggen til, hvor en syklist (sånn en med hjelm og fancy tettsittende drakt) kom i rasende fart på fortauet. Og i øyeblikket før (sånn nanosekundaktig) skvatt denne øretelefonisten til og kastet seg til side.
:)
Det er jo vanskelig å si hvorfor han reagerte slik i siste liten. For alt du (eller jeg) vet kan han ha sett syklisten i øyekroken, sett en skygge eller refleksjon, hørt det gjennom musikken, sett reaksjonen til noen andre som så syklisten, osv. Mange mulige faktorer.
Vel, alt etter hva man finner i bildet i det øyeblikket man ser det første gang. Og den nysgjerrigheten som oppstår under dette øyeblikket og videre avgjør gjerne hvor godt vi vil like det, vi vurderer kanskje om det passer på vår vegg, om det representerer oss selv på noen måte, vi tenker på hva andre vil synes om det, og ofte er jo dette personer som står oss nærere enn andre - eller som er mer utadvendte og snakker mer fra leveren.
Elg i solnedgang er jo en klassiker likevel da :lol:
Bør jo være en grunn til at det er slik?
Elg i solnedgang er trygt og hjemlig (var ihvertfall). Folk forholder seg for det meste nøytralt til slikt.
Det er jo mange slike eksempler. Bilder av natur er en klassiker som de fleste har på veggen i en eller annen form. Det er lett gjenkjennelig, uprovoserende.

Selv ville jeg nok valgt foster på kors - bare for å se reaksjoner og hørt alle mulig svevende teorier om meninger bak o.l.
Akkurat det har alltid fascinert meg også, fra tidlig barndom av da jeg fikk mitt første keyboard og fikk erfare disse "triksene" selv.
En akkord som f.eks. C-F-G, etterfulgt av C-E-G (c-dur) gir f.eks. en følelse av at "noe ordner seg til det bedre". (jeg er svært dårlig rent faglig i musikk, så jeg vet ikke hva C-F-G akkorden heter, eller om den engang er offisielt kalt noe).

En annen ting som fascinerer meg er hvordan en sang bygd opp av flest dur-akkorder kan være skikkelig trist likevel. Det er da leaden eller de få moll-akkordene som gjør at sangene blir trist. Kombinasjonen av akkordene betyr gjerne mest.
Det skal gjerne ikke mer enn én tone til for å gjøre en ellers glad låt trist. En remse med dur-akkorder blir gjort om til moll om man spiller på de rette strengene på lead. Pleier ofte å høre på låter på denne måten - hører på basslinjen eller rytmegitaren og prøver å skille ut grunntonene, for så å analysere hva som skal til fra øvrige instrumenter og lead for å forandre hele stemningen i låten.
Et tips er å høre på låten "Untitled" av Interpol, og tenke over hva den monotone leadgitaren gjør for uttrykket i låta. Hvordan hadde låten stått uten denne?
Antall ord: 1340
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Kimbara på den ene siden svarer du meg,
Virkeligheten er ikke slik at den forandrer seg etter hvert enkelt menneskes behov for å ha mer spenning eller romantikk i livet sitt. Jeg driter vel i om noen velger å ha et urealistisk syn på virkeligheten, men de skal ikke komme å predikere det som sannheter.
Og til ludo svarer du
Hva mener du? Det finnes ikke én "korrekt beskrivelse av virkeligheten" - det finnes mange så korrekte som mulige beskrivelser av komponenter og funksjoner i virkeligheten.
Og igjen til meg
De som faktisk forsker på dette er de som er mest egnet til å bedømme om en forklaringsmodell er korrekt nok til å kunne sies å være det nærmeste en kommer "sannhet". De som kun bruker fantasi og ønsketenking i sin "forskning" er absolutt ikke egnet til dette.
Den troen du har på vitenskapens forklaringsmodeller og den forkastestelsen idiotgjøringen og det de kaller urealismen folk opplever virkligheten i, er temmelig skremmende. Det er for meg noe som ligner religiøs fanatisme. Også på den måten du tolker og bruker ordet sannhet på. Kun det som kan bevises i et laboratorie, er sannhet.(ihvertfall det jeg forstår av hva du skriver) er temmelig lik den måten religiøse framstiller sin sannhet på.
Du spør hele tiden om bevis, for alt det folk opplever. Hadde tonen vært litt annerledes. Med litt mer respekt for at både nye ting oppdages, og at vitenskapen som du så blindt tror på som sannhets og korrekthets beskriver, hele tiden både motbeviser og beviser nye ting og absolutt ikke påstår seg selv å kunne beskrive virkligheten, slik du ser ut til å påstå. Så hadde det kanskje vært interessante innlegg og spørsmål. Men du skriver som om du allerede har bestemt deg, for at alt det folk skriver og opplever selv, som fantasi og ønsketenkning, eller urealisme. Eller folks behov for spenning og romantikk. Altså ikke virkelig og bare løgn.

Jeg driter i om du synes jeg er en idiot og drømmer. Men jeg må si den tonen du helle tiden holder, vitner om både sinne og bitterhet, som få meg til å nesten synes synd på deg.

Jeg er enig med at mange ting, er en skapelse i menneskers sinn. Men om du snur på dette. Hva om denne paranormale kraften i musikk, som du på ene siden krever vitenskapelige bevis for, og på den andre siden påstår ikke finnes, er skapt i menneskets paranormale natur?

Eller, hva er det med de blomstene og forsøkene med musikk, som du ikke vil se på. Er det fantasi og ønsketenkning forskningen, som ikke er vitenskapelig nok for deg?
Mesteparten av vitenskapen handler om observasjon. Leser du litt science ser du mesteparten handler om å observere noe hvor det er adskilt fra andre usikkerhetsfaktorer som kan påvirke resultatet.

Hva om den paranormale energien, er noe som ikke kan adskilles, at det er en sum av alle faktorene sammen.

Du kan godt kjempe mot at ordet energi skal brukes utover det rent fysiske energien. Men der går du som kjerringa mot strømmen. Selv innenfor anerkjent vitenskap som psykologi og sosiologi kommer dette ordet inn, og blir brukt mer og mer. Og ut over denne akademiske snevre kulturen, så er det et ord som er brukt mer og mer for veldig mye mer. Det er et veldig gammelt brukt ord, om enn ikke i vår kultur. Men fra hinduistisk og buddistisk forståelse, som mange i vår kultur tar til seg, så er det et ord som alltid har vært brukt med en åndelig forståelse.
Antall ord: 613
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

shania:

hehe
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

kimbara:

du skrev : Nå beveger du deg i farlig farvann. Du antar bare at de som ikke har troen på ånder ønsker å vite hva som ligger bak fenomenet.
hvor i granskauen har je gsagt det lol

hadde du opplevd ånder og sånt og vært åpen for det uten å være "blind" så hadde du skjønt hva jeg snakker om når det gjelder gjenferd, og ikke det derre dfinisjonstullet på alt....

du skrev :Hva er definisjonen på "godt og ondt", og hva er "det riktige"?
det vet du vel selv....

jeg vet bare at jesus er min frelser. jeg tror og vet. jeg har ikke trengt å teste dette for jeg får bekreftelser hver eneste dag på at han finnes for meg.
det er helelr gud som tester meg hehe

og at det er bullshitt det jeg skriver om ...heheh jaja du om det da ;)
jeg tror og vet , det jeg tror og vet...mer kan jeg ikke gjøre.

jeg har respekt for dine meninger og din tro. ha det for meg også. snakk om arroganse!!
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Shania skrev:Kimbara på den ene siden svarer du meg,
Virkeligheten er ikke slik at den forandrer seg etter hvert enkelt menneskes behov for å ha mer spenning eller romantikk i livet sitt. Jeg driter vel i om noen velger å ha et urealistisk syn på virkeligheten, men de skal ikke komme å predikere det som sannheter.
Og til ludo svarer du
Og igjen til meg
De som faktisk forsker på dette er de som er mest egnet til å bedømme om en forklaringsmodell er korrekt nok til å kunne sies å være det nærmeste en kommer "sannhet". De som kun bruker fantasi og ønsketenking i sin "forskning" er absolutt ikke egnet til dette.
Den troen du har på vitenskapens forklaringsmodeller og den forkastestelsen idiotgjøringen og det de kaller urealismen folk opplever virkligheten i, er temmelig skremmende. Det er for meg noe som ligner religiøs fanatisme. Også på den måten du tolker og bruker ordet sannhet på. Kun det som kan bevises i et laboratorie, er sannhet.(ihvertfall det jeg forstår av hva du skriver) er temmelig lik den måten religiøse framstiller sin sannhet på.
Hva er skremmende med å forholde seg til de teorier, teser og funn som er best backet opp av fysiske og/eller mattematiske bevis? Dette er ikke likt religiøs fanatisme i det hele tatt, da religiøs fanatisme bygger på en ekstrem overtro - altså troen på noe som både er usannsynlig og uten bevistyngde.
Legg merke til at jeg skriver ordet 'sannhet' med forsiktighet. Man kan aldri være 100% sikker på at noe virkelig er "den endelige sannhet". Saken er at man prøver å komme så nærme som mulig.
Du spør hele tiden om bevis, for alt det folk opplever. Hadde tonen vært litt annerledes. Med litt mer respekt for at både nye ting oppdages, og at vitenskapen som du så blindt tror på som sannhets og korrekthets beskriver, hele tiden både motbeviser og beviser nye ting og absolutt ikke påstår seg selv å kunne beskrive virkligheten, slik du ser ut til å påstå. Så hadde det kanskje vært interessante innlegg og spørsmål. Men du skriver som om du allerede har bestemt deg, for at alt det folk skriver og opplever selv, som fantasi og ønsketenkning, eller urealisme. Eller folks behov for spenning og romantikk. Altså ikke virkelig og bare løgn.
Hold deg for god til å legge meninger i munnen på meg. Jeg har aldri påstått at vitenskapen sitter på endelige sannheter, ei heller at den er uforanderlig og .
Vitenskapen går ut på å beskrive virkeligheten så godt som mulig - hvor har du det fra at den ikke gjør det?

Hvis du hadde fulgt med på det jeg skriver her inne hadde du kanskje oppdaget at jeg sjelden avskriver det folk forteller om. Jeg stiller spørsmål og kommer med mulige forklaringer basert på vitenskap, logikk og i noen tilfeller teknisk eller teoretisk innsikt.
Jeg vil ha meg frabedt å bli framstilt som en som avfeier alt som løgn.
Jeg driter i om du synes jeg er en idiot og drømmer. Men jeg må si den tonen du helle tiden holder, vitner om både sinne og bitterhet, som få meg til å nesten synes synd på deg.
Nå begynner du å ta ting personlig. Jeg har aldri kalt deg for en idiot og drømmer. Hvis du ikke tåler at noen påpeker at dine metoder ikke er i henhold til vitenskapen, og arresterer deg når du forsøker å predikere dine subjektive meninger som generelle sannheter, så får det bare være.
Jeg er enig med at mange ting, er en skapelse i menneskers sinn. Men om du snur på dette. Hva om denne paranormale kraften i musikk, som du på ene siden krever vitenskapelige bevis for, og på den andre siden påstår ikke finnes, er skapt i menneskets paranormale natur?
Dette vitner om pseudovitenskap. Du går ut ifra at én udefinert ting eksisterer for å kunne forklare en annen udefinert ting. "Menneskets paranormale natur"...hva er det?
Eller, hva er det med de blomstene og forsøkene med musikk, som du ikke vil se på. Er det fantasi og ønsketenkning forskningen, som ikke er vitenskapelig nok for deg?
Mesteparten av vitenskapen handler om observasjon. Leser du litt science ser du mesteparten handler om å observere noe hvor det er adskilt fra andre usikkerhetsfaktorer som kan påvirke resultatet.
Som jeg ikke vil se på? Hva vet du om det?
Artikkelen nevner jo selv at de ikke vet hvorfor dette skjer. Det ble ikke påvist noen "paranormal kraft" såvidt jeg kunne se.
Det antas at lydnivået og lydbildet i den rolige musikken bedre gjenspeiler naturens egne lyder, kontra rocken som jo er av et mer intenst og høyere lydbilde. Det kan være snakk om frekvenser. Det kan være snakk om den energien vi VET finnes i lyd. Det er en veldig long shot å anta at plantene visnet fordi den "paranormale energien" i musikken forandret plantens "livskraft".
Hva om den paranormale energien, er noe som ikke kan adskilles, at det er en sum av alle faktorene sammen.
Ja..."hva om"...Det er et godt spørsmål som skal kunne fungere som tilløpet til videre hypoteser. Hittil kan du dog ikke ta spørsmålet til inntekt for at denne "energien" eksisterer.
Du kan godt kjempe mot at ordet energi skal brukes utover det rent fysiske energien. Men der går du som kjerringa mot strømmen. Selv innenfor anerkjent vitenskap som psykologi og sosiologi kommer dette ordet inn, og blir brukt mer og mer.
Kan du vise mer konkret hva du mener her?
Og ut over denne akademiske snevre kulturen, så er det et ord som er brukt mer og mer for veldig mye mer. Det er et veldig gammelt brukt ord, om enn ikke i vår kultur. Men fra hinduistisk og buddistisk forståelse, som mange i vår kultur tar til seg, så er det et ord som alltid har vært brukt med en åndelig forståelse.
Men det gjør ikke ordet mer sant eller riktig av den grunn. Det brukes som et metabegrep. Det brukes til å "forklare" alt innen det paranormale.
Gi meg en skikkelig definisjon og slutt å skjul ordet bak flotte ord som "åndelig forståelse". Nøyaktig HVA er "paranormal energi", hvordan fungerer den, hvordan oppstår den?

Hvis du ikke kan svare på dette så kan du heller ikke snakke om denne energien som noen sannhet.
Antall ord: 1125
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev:kimbara:

du skrev :
Nå beveger du deg i farlig farvann. Du antar bare at de som ikke har troen på ånder ønsker å vite hva som ligger bak fenomenet.
hvor i granskauen har je gsagt det lol
Tuller du? Har du glemt hva du selv skrev? Du skrev:
de som ikke forholder seg til ånder vil heller ikke hva dem er og hva de gjør og hvorfor dem er her og sånn
hadde du opplevd ånder og sånt og vært åpen for det uten å være "blind" så hadde du skjønt hva jeg snakker om når det gjelder gjenferd, og ikke det derre dfinisjonstullet på alt....
Alvorlig talt...Det er greit at du ikke er enig i enkelte definisjoner, men når du bruker ord som "definisjonstullet" viser du deg bare som umoden.
jeg vet bare at jesus er min frelser. jeg tror og vet. jeg har ikke trengt å teste dette for jeg får bekreftelser hver eneste dag på at han finnes for meg.
det er helelr gud som tester meg hehe
"Tror og vet" gir ikke mening. Enten tror man eller så vet man.
Hvis du vet skal du også være i stand til å vise hvorfor det er fakta. Er det en subjektiv fakta er muligheten stor for at det er en psykisk relasjon til virkeligheten på et helt individuelt plan - ikke en generell sannhet.
og at det er bullshitt det jeg skriver om ...heheh jaja du om det da ;)
jeg tror og vet , det jeg tror og vet...mer kan jeg ikke gjøre.
Jeg har aldri sagt at det du skriver om er "bullshit", jeg viste deg at det du skrev om Islam var feil. Du er hjertelig velkommen til å vise meg hvorfor du mener jeg tar feil når jeg skriver det.
jeg har respekt for dine meninger og din tro. ha det for meg også. snakk om arroganse!!
Hvordan har jeg ikke respekt for deg? Fordi jeg stiller deg spørsmål du ikke kan svare på?

Du er jo langt mer respektløs selv, der du legger ord i munnen på meg og tråkker på det meste av det jeg skriver ved å avfeie noe så viktig og generelt som bruken av definisjoner f.eks. Syns du det er å ha respekt for mine meninger?
Antall ord: 390
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

de som ikke forholder seg til ånder vil heller ikke hva dem er og hva de gjør og hvorfor dem er her og sånn
her står det ikke om hvem som tror og på hva. å forholde seg til ånder tenkte jeg på gjenferdsånder og sånn...ikke gud og jesus.
Alvorlig talt...Det er greit at du ikke er enig i enkelte definisjoner, men når du bruker ord som "definisjonstullet" viser du deg bare som umoden.
..
mhm sikkert.... *ler*
Hvordan har jeg ikke respekt for deg? Fordi jeg stiller deg spørsmål du ikke kan svare på?
jeg svarer jeg.
Du er jo langt mer respektløs selv, der du legger ord i munnen på meg og tråkker på det meste av det jeg skriver ved å avfeie noe så viktig og generelt som bruken av definisjoner f.eks. Syns du det er å ha respekt for mine meninger?
ja klart je gvil si det du spør om. de ter jo det du vil, at jeg skal svare på det du spør om jo.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Hva er skremmende med å forholde seg til de teorier, teser og funn som er best backet opp av fysiske og/eller mattematiske bevis? Dette er ikke likt religiøs fanatisme i det hele tatt, da religiøs fanatisme bygger på en ekstrem overtro - altså troen på noe som både er usannsynlig og uten bevistyngde.
Legg merke til at jeg skriver ordet 'sannhet' med forsiktighet. Man kan aldri være 100% sikker på at noe virkelig er "den endelige sannhet". Saken er at man prøver å komme så nærme som mulig.
Som oftest Kimbare, så svarer du ikke på trådene med kilder, som du krever av andre.
Å forholde seg til disse teoriene og tesene på en sånn måte at alt annet som ikke omfattes av disse teorien og tesene som hittils er "bevist" er illusjon og innbildning, så kan jeg se liten forskjell på det og fanatiske påstander som religiøse kommer med.
Alle diskusjoner, ender opp med en "Sannhet" at det ikke er virkelig, så lenge det ikke kan fysisk eller matematisk bevises.
Det er ikke alltid det at du sier dette direkte. Og du har kanskje en annen forståelse av ordene innbildning, spenningsøkende,fantasi og urealisme, enn mange andre. Men som oftest oppleves og forstås disse ordene på en temmelig negativ måte. Akkurat som løgn.

Jeg er ikke særlig glad i overtro heller. Men det er forskjell på en indre overbevisning, erfart og levd, eller en erfaring og overtro. Men en bevissthet om en åndelig virkelighet, kan jeg være enig med at vi lett tolker alle ting som overnaturlige, også når de ikke er det. Og det er på mange måter interessant å ha en motvekt til dette, noe jeg opplever du gjerne vil være. Men det er noe med de ordene du bruker, som bærer i seg en tone av forrakt for andre. Som kanskje ikke er ment. Men som jeg tørr og påstå ikke kun jeg opplever.
Når du kaller alle overbevisninger om virkligheten som ikke stemmer med din egen overbevisning angåend vitenskapelige bevis, som overtro. Så blir det temmelig likt slike påstander kristne kan komme med.
Hold deg for god til å legge meninger i munnen på meg. Jeg har aldri påstått at vitenskapen sitter på endelige sannheter, ei heller at den er uforanderlig og .
Vitenskapen går ut på å beskrive virkeligheten så godt som mulig - hvor har du det fra at den ikke gjør det?
Jeg skrev."Du skriver som OM du allerede har bestemt deg.

Jeg vet du ikke har påstått det om vitenskapen. Men det du påstår, bare på denne tråden.
Men fantasi kan aldri kalles for en 'sannhet' før den er formulert som en hypotese eller teori som kan utprøves og bevises. Består teorien falsifisering kan vi begynne å tenke i baner 'sannhet'.
Altså om jeg ikke misforstår deg igjen. Sannhet MÅ være formulert som en hypotese eller teori som kan utprøves og bevises.
I den logikken, følger. Om det ikke kan/har vært/eller er formulert som en hypotese eller teori, som kan med den kunnskapen vi har i dag, utprøves og bevises. Så kan det ikke være sant. Da er uttallelsen en løgn, historien en fantasi, opplevelsen en innbildning og virkligheten som beskrives en drøm........

Er ikke det, det du skriver? Har jeg mistforstått deg når jeg håndterer det rent logisk?

Hva med alt det de ennå ikke har formulert, oppdaget, forsket på? De har jo begrenset med midler. Og kan de ikke tjenes penger på, så er det de færreste som har tid og penger å legge ned i denne forskningen. Sånn er det med masse innenfor helsen. Masse medisiner og remedier som fungerer og har fungert, men fordi ingen legemiddelfirma ser noen fortjenste, så forskes det ikke på det. Det koster penger.

Likedan er det med musikk og energi, eller paranormal energi. Det kjente er forskning angående planters vekst, noe som gir penger til bønder og matvare situasjon. Men de gidder ikke å forske så veldig mye videre, for de har funnet noe som gjør at planter vokser bedre.
Eller all den andre forskningen, du etterlyser, angående spøkelser. Hvor de færreste anerkjente akademikere som er godkjent, gir seg i kast med en slik forskning. Penger er et problem, men minst like mye den prestisjen, bedømmelsen, fordømmelsen og føringene som finnes i et vitenskaplig miljø. De har kjøpt og lært opp til en visse virklighets oppfatning. Og alle bevis, samme hvor lite eller mye det er, vil aldri bli godtatt å engang sette igang forskning på. Av annet, enn å motbevise og fordumme alle som har opplevd noe og går ut med det.

Det er ikke bare bruken av ordet sannhet, og det er rett at du ikke påstår. Med i din logikk så påstår du det motsatte, på grunnlag av sitatet ovenfor. Og der igjen. Alle ordene du bruker for å beskrive alt det som ikke passer inn i din definisjon av sannheten.
Det er en objektiv vitenskapelig bevist sannhet du etterstreber.
Og dessverre, om det er vitenskapelig bevisste sannheter, eller om det er Gude gitte sannheter som er i kristdendommen, så kommer vi like langt.
Ikke er det mulig å diskutere, dele eller leke rundt med ideer eller teorier her, før du hopper inn med krav om vitenskapelige beviste sannheter. Og like umulig som det er å komme med disse svarene du krever, for at det ikke bare skal være innbildning og tull.
Som det er å diskutere med kristne som svarer med bibelvers.

Det interessante i begge tilfeller, er at jeg blir nysgjerrig å begynner å google temaet. Men enten finner jeg ikke noe som gir større klarhet, eller så blir det jeg finner enten fra ene siden fordømt som antikristelig, eller oversett, eller hos deg ikke oppfyller dine krav til hva som er rett vitenskap(psoudovitenskap) eller så forteller det ikke nok.
Nei, det gjør nok ikke det, for det er ikke forsket på.....

Jeg sier ikke at ditt forhold til vitenskap=religon på alle nivåer. Men måten du bruker det på kan dessværre ligne litt mye, til tider.
Hvis du hadde fulgt med på det jeg skriver her inne hadde du kanskje oppdaget at jeg sjelden avskriver det folk forteller om. Jeg stiller spørsmål og kommer med mulige forklaringer basert på vitenskap, logikk og i noen tilfeller teknisk eller teoretisk innsikt.
Det blir litt tolkning av det du skriver. Men du bør kanskje veie litt på ordene som jeg nevnte tidligere. Jeg tror nok ikke at jeg er den eneste som til tider kan oppfatte dette fra deg. Uten å uttale meg på alle andres vegne.
Måten du stiller spørsmålene på. Måten du kommer med mulige forklaringer (uten spesielt mye kilder) og ordene du bruker til å beskrive andres uttallelser på, hinter nok til den kanten. Nei, du har aldri kalt noen for løgnere. Men det er mange måter å si det på. Og jeg er ikke den første som svarer deg på det.

Jeg har aldri påstått at du kaller meg for idiot og løgner. Jeg sa at jeg dret i om du synes. Det vil si jeg driter vel kanskje også i at du ikke synes dette. Litt malerisk uttrykk, jeg ikke synes du bør ta for personlig heller.

At du er uenig med meg, har jeg ingen problem med. Men at du påpeker at MINE METODER. Hvilke metoder? Jeg vet jeg ikke følger noen vitenskapelige metoder. Det behøver du ikke engang å påpeke. Og fordi jeg ikke gjør det, så vet jeg at jeg i dine øyne ikke holder meg til sannheten.
At du har utnevnt deg til å fritt arrestere alle som ikke følger dine vitenskaplige metoder her på para, får være ditt eget problem.
For jeg trodde ærlig talt, at para var et forum, hvor vi kunne dele, diskutere og kaste lys over ulike åndelige, paranormale og mystiske fenomen og virkligheter.
Og at mine subjektive meninger, om det så er min sannhet, aldri blir tredd over hodet til noen. Det er fritt opp til hver enkelt om det gir dem noe, eller overhode ikke.

Det ville jo være veldig dårlig paranormalt forum, og det var bare vitenskapelige beviste sannheter som skulle predikes.
Dette vitner om pseudovitenskap. Du går ut ifra at én udefinert ting eksisterer for å kunne forklare en annen udefinert ting. "Menneskets paranormale natur"...hva er det?
Det kalles også filosofi. Som også er en vitenskap. Og så kalles det nysgjerrighet.
Artikkelen nevner jo selv at de ikke vet hvorfor dette skjer. Det ble ikke påvist noen "paranormal kraft" såvidt jeg kunne se.
Nei, men det var det jeg fant. Og selv om ikke de hadde penger ressurser eller tid, så viste jeg til en annen undersøkelse. Og selv om ingen kunne påvise noe paranormalt. Se ender også det på hva du definerer som paranormalt.
Det er interessant at du først påstod at hele sammenhengen mellom musikk og planter, var tvilsom, når det ble nevnt. For så å påstod at den sammenhengend som var bevist ikke var paranormal.
Det virker litt som om du har bestemt deg at det ikke finnes noe som heter paranormalt i det hele tatt. Bare i folks fantasi, innbildning, psyke og illusjoner. Det vil si.
At alt paranormalt er en løgn, som du som en ridder skal komme å avsløre.

Om det er tilfelle kommer dette til å bli siste gangen jeg diskuterer med deg angående dette. Helt enkelt fordi jeg er overbevist om at det finnes mer mellom himmel og jord, og også utenfor dette. Enn vi noensinne kan bevise, forstå eller kontrollere.

Og når det gjelder ordet energi, kan du bare google ordet, og se hva du finner.
Men det gjør ikke ordet mer sant eller riktig av den grunn. Det brukes som et metabegrep. Det brukes til å "forklare" alt innen det paranormale.
Gi meg en skikkelig definisjon og slutt å skjul ordet bak flotte ord som "åndelig forståelse". Nøyaktig HVA er "paranormal energi", hvordan fungerer den, hvordan oppstår den?

Hvis du ikke kan svare på dette så kan du heller ikke snakke om denne energien som noen sannhet.
Et metabegrep på metafysikken, eller metafenomen. Hva er problemet?
Og det brukes ikke for forklare, alt innenfor det paranormale. Det brukes heller som å besksrive.
Definisjon av ord, er å putte det i en begrenset boks. Det er vel derfor ordet energi brukes. Det begrenser ikke, kontrollerer ikke og holder dørene oppe.
Ordet paranormal energi er det du som bruker, ikke jeg. Og hvordan det fungerer, og hvordan det oppstår. Ja, det vel det virkelige store spørsmålet. Et spørsmål jeg har min forståelse og bevissthet om, men som du allikvel må komme fram til selv, med egen erfaring. Men du vil vel ha alle bevisene først. Det er bare ikke sånn det fungerer med livsenergien, chi, overnaturlig energi, sjelsenergi, åndenerergi osv.
Erfaringene kommer når du slipper taket på å skulle kontrollere det gjennom vitenskaplig forståelse og bevis.

Det kunne jo være sånn. At det er vi, mennesker som skaper all virkelighet. Også vitenskapelige beviste virklighets beskrivelser. At det er underliggende overbevisninger om hva denne virkligheten er og ikke er, som bestemmer hva som kan bevises og ikke bevises. Alle har vi slike overbevisninger om virkligheten og hva som er sant og løgn.
Og er man da overbevist at det ikke finnes noen paranormal energi eller fenomen, så kan man heller aldri bevise dette.
Antall ord: 1997

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Shania: Makan til mer utfyllende, reflektert og skarpt innlegg har jeg lett lenge etter... :)

Kimbara: Jeg er enig i noe (og gjerne også mye) av det du sier, men når det kommer til det punktet hvor du må sette alt opp innenfor vitenskapens og logikkens kriterier, ser jeg heller dine begrensninger fremfor kunnskaper. Jeg har ikke sagt at stemningen som var der var en illusjon - så du la ord i munnen på meg der, og jeg føler du gjør det med vilje - så ser jeg at du skriver at Shania skal vær god nok til å ikke gjøre det.
jeg: Hva annet enn mennesker kan beskrive den?

du: Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her?
Her vil jeg frem til at uansett hvilke teser man bruker, hvilke røtter man har, hvilke trossystemer - eller kall det gjerne for den saks skyld selvbegrensende verktøy (som jo vitenskapen faktisk er) - så er de alle gjort i regi av et menneske.
Alle observasjoner blir dermed noe subjektive.
Det er en definitiv sannhet at det er uunngåelig å analysere noe, studere noe, observere noe, beskrive noe - hvor enn korrekt eller ukorrekt en vil kalle det - uten at det faktisk er et menneske som foretar disse observasjonene. Og det blir lagt til preferanser, det blir tatt med i betraktning, og alt blir satt i forhold til noe annet, hvor det avgrenses av forskjellige allerede godt inngrodde fordommer, fantasier, det legges til og trekkes fra... alt det vi mennesker "vet" fordi et annet menneske har lært oss det som lærte det av et annet menneske som lærte det helt av seg selv.

Vi vet ingenting. Ikke i vårt dypeste sinn.
Det er tvetydig dette, men det er sant. For samtidig vet vi alt vi vet.
Ja, klart det, vi har noe å gå utifra. Det er absolutt ikke lett å forklare dette med ord. Igjen blir det bare ord, og det blir bare mine meninger, men jeg er fullt klar over det. Samtidig ser jeg denne nøytrale likeverden av hva mine meninger angår dine, kontra en professors, mannen i gatas, prestens og sektlederens meninger.

Alt er bare meninger. For meg flyter de.
Jeg må ty til fornuften - jeg må bruke fordommene mine - for å være klar i hodet mitt, for å gå etter disse tradisjonsrike beskrivelsene vi har. Eksempler på sannheter og løgner. Godt og ondt. Svart og hvitt.

Et menneskelig behov å sette alt i kontraster, opp mot hverandre.
Glemmer nyansene, og skjønner visst ikke at det er nyansene som faktisk betyr noe, alle disse små tingene som vi ikke tar oss tid til å studere. For vanskelig å forholde seg til. Lettere med ytterpunktene - de er klare, skinnende og sterke i sine signaler. De er de perfekte fyrtårn - de leder og viser vei. Høyre eller venstre. Godt eller ondt. Feil eller riktig. Tro eller viten.

Skjønner du tegninga?
Det er her jeg kommer fra, det er her jeg er, og det er her jeg alltid vil være.
Inni meg. Resten av verden beveger seg, og jeg beveger meg med.
Jeg har bare akseptert at vi alle har forskjellige syn på det vi ser her i verden.

Er det noe jeg skulle våge meg til å si at jeg vet - så er det at jeg ikke vet noenting. Og at det er selvmotsigende å si at jeg dermed også har grunnlaget for å vite alt.
Og min siste påstand her er at dette faktisk er helt riktig.
Antall ord: 586

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Tilbake til musikk og energi.
Mange bruker i kristne sammenhenger, musikken til å holde ånden der. Det er også en måte man bruker musikk til i andre sammenheng. For å understreke, få fram eller fastholde massene for å få igjennom et budskap.

Det må jo være fordi musikken, når så mye lengre enn bare ordene. Bare tenk dere hvordan musikken brukes i reklamen, og sitter fast i hodet etterpå. Alt fra gamel barne sanger som den med "bob bob daddy daddy bob bob sue"

Nå er musikk ulike frekvenser. Jeg har selv opplevd hvordan en healer spilte bassfløyte og hvordan min kropp gav gjensvar på den frekvensen.

Ta eksempel med delfiner som også kommuniserer med lydfrekvenser, selv når ikke vi hører dem. Jeg har hørt flere tilfeller at når noe bader med delfiner, og er syke med f.eks kreft. Så ser det ut som om delfinene scanner mennesket, og så kommer de bort til det område på kroppen og konsentrer seg om det.

Om det er sånn at musikk er virkelig et redskap som kan forbigå vår egen mentale kontroll, tvil, frykt og negative forventninger. Og rett og slett åpne oss opp, eller vi velger og åpne oss lettere, for energier som kan heale og forløse noe i oss.
Jeg vet mange healere, sjamaner og terapeuter bruker musikk aktivt i sitt arbeid for å hjelpe folk. Og det er jo det "ikke mentale" som attraherer i musikken.

Derfor er det kanskje også viktig at det ikke ligger noen mental agenda, vilje til å få kontroll, eller indoktrinere et budskap i tekstene i musikken. Vi er kanskje mer påvirkelige der, enn vi er i forhold til ord.

Opplever også at for mange blir musikk noe man rømmer med. Har selv hatt min første kjærlighets sorg druknet i melankolsk musikk. Hjelper det? Eller rømmer vi bare fra problemene?
kanskje både og. OG kanskje ikke, om vi bruker det hele tiden uten å ta ansvar for eller møte følelsene direkte.

Det er mye suggusjon i musikk. Men hva gjør det med oss?
Hvilken forskjell er det å høre på musikk alene, eller sammen på en konsert?

Mange religiøse advarer mot gal musikk. De hører på tekstene som er laget for å skape reaksjoner. Uttrykke all verdens faenskap eller oppfordre til drap og narkotika. Og jeg er enig med at musikken kan hjelpe mange til å uttrykke innestengt frustrasjon og sinne. Og jeg har selv sett hvordan slikt uttrykk av innestengte følelser, i et trygt rom, kan forløse slike ting, slik at man blir fri. Men hva gjør det, når mange er sammen om det?

Skjer det samme, når ølbestenkte gubber får utløsning for sine følelser på en fotball kamp, for senere og slå motstanderens heia gjeng ned i gata?

Man kan nok ikke blindt skyld alle selvmord, drap, ran eller overfall som unge utfører, når de også hører på viss musikk, på musikken i seg selv. Det blir fullt og helt et individs ansvar. Men jeg tror det går en grense, når flere digger den samme destruktive musikken, går etterpå å gjør det samme. Men da er de ikke musikkens skyld, det er heller gjengmentalitet og gruppebevisstheten som driver det.

Musikk er ofte rene følelser. De kan også forsterkes av teksten. Og følelser er noe vi er urdårlig på å håndtere på en konstruktiv og sunn måte. Det nytter ikke å benekte, fornekte eller syndiggjøre det. Sinne, frustrasjon, frykt, bitterhet og hat er ikke noe man kan sope under matta, uten å ta følgende av det. Følgene blir som oftest en eksplosjon av blindhet, eller til skade for vedkommende, rent helsemessig.
Musikken kan på mange måter hjelpe til å forløse denne emosjonelle energien. Også på konserter, uten at det skjer noe mer enn det.
Men kan den gjøre noe mer. Kan den initiere en ond handling, fordi de synger om ondskap?
Antall ord: 675

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Shania skrev: Som oftest Kimbare, så svarer du ikke på trådene med kilder, som du krever av andre.
Hvis du savner kilder er det bare å spørre.
Å forholde seg til disse teoriene og tesene på en sånn måte at alt annet som ikke omfattes av disse teorien og tesene som hittils er "bevist" er illusjon og innbildning, så kan jeg se liten forskjell på det og fanatiske påstander som religiøse kommer med.
Alle diskusjoner, ender opp med en "Sannhet" at det ikke er virkelig, så lenge det ikke kan fysisk eller matematisk bevises.
Det eneste jeg sier er at man ikke skal behandle egenproduserte eller uverifiserte påstander som sannheter.
Det er ikke alltid det at du sier dette direkte. Og du har kanskje en annen forståelse av ordene innbildning, spenningsøkende,fantasi og urealisme, enn mange andre. Men som oftest oppleves og forstås disse ordene på en temmelig negativ måte. Akkurat som løgn.
Så lenge disse omtales som "sannheter", så ser jeg på det som noe negativt og fordummende.
Jeg er ikke særlig glad i overtro heller. Men det er forskjell på en indre overbevisning, erfart og levd, eller en erfaring og overtro. Men en bevissthet om en åndelig virkelighet, kan jeg være enig med at vi lett tolker alle ting som overnaturlige, også når de ikke er det. Og det er på mange måter interessant å ha en motvekt til dette, noe jeg opplever du gjerne vil være. Men det er noe med de ordene du bruker, som bærer i seg en tone av forrakt for andre. Som kanskje ikke er ment. Men som jeg tørr og påstå ikke kun jeg opplever.
Når du kaller alle overbevisninger om virkligheten som ikke stemmer med din egen overbevisning angåend vitenskapelige bevis, som overtro. Så blir det temmelig likt slike påstander kristne kan komme med.
Jeg forholder meg til ordet 'overtro' pr. definisjon. Det er viktig å kalle en spade for en spade. Tror man på paranormale fenomener og andre fantastiske påstander som aldri er påvist å være noe reellt, så er det pr. definisjon overtro.
Jeg skrev."Du skriver som OM du allerede har bestemt deg.
Ja, et stykke ned i avsnittet skrev du det. Alt det andre skrev du på en slik måte at du tilla meg meninger.
Altså om jeg ikke misforstår deg igjen. Sannhet MÅ være formulert som en hypotese eller teori som kan utprøves og bevises.
I den logikken, følger. Om det ikke kan/har vært/eller er formulert som en hypotese eller teori, som kan med den kunnskapen vi har i dag, utprøves og bevises. Så kan det ikke være sant. Da er uttallelsen en løgn, historien en fantasi, opplevelsen en innbildning og virkligheten som beskrives en drøm........

Er ikke det, det du skriver? Har jeg mistforstått deg når jeg håndterer det rent logisk?
Nå vrir og vender du på det som ble skrevet for å vinne billige poenger virker det som. Jeg avskriver aldri ting som blir fortalt med mindre jeg er helt sikker i min sak, noe det er sjelden jeg er 100%. Jeg kaller ikke troende generelt for løgnere, men det er alltid en viss fare for at det de forteller om kommer av noe annet enn hva de gir utrykk for å tro.
Jeg støtter meg til de mulige forklaringene som faktisk er plausible. Hvorfor skulle jeg støtte meg til andre, fantasifulle og fantastiske påstander?
Hva med alt det de ennå ikke har formulert, oppdaget, forsket på? De har jo begrenset med midler. Og kan de ikke tjenes penger på, så er det de færreste som har tid og penger å legge ned i denne forskningen. Sånn er det med masse innenfor helsen. Masse medisiner og remedier som fungerer og har fungert, men fordi ingen legemiddelfirma ser noen fortjenste, så forskes det ikke på det. Det koster penger.
Hva vil du fram til her? Jeg har aldri sagt noe om at ting som ennå ikke er oppdaget ikke eksisterer. Jeg har sagt at man skal være forsiktig med å snakke om udefinerte og ubeviste begreper og påstander som om det var sannheter.
Det står ikke noe om de lilla tomatene på havets bunn i lærebøker på skolen, gjør det vel? Jeg kan lett snakke om disse fruktene som om de eksisterer, men jeg har ikke noe belegg for å snakke slik før de eventuelt blir påvist.
Likedan er det med musikk og energi, eller paranormal energi. Det kjente er forskning angående planters vekst, noe som gir penger til bønder og matvare situasjon. Men de gidder ikke å forske så veldig mye videre, for de har funnet noe som gjør at planter vokser bedre.
Det er ikke slik at all forskning i verden er basert på penger. Du snakker som om vitenskapsmenn absolutt ikke vil finne ut av nye ting med mindre det betyr penger. Tro meg - alle nye oppdagelser kan bety både penger, anerkjennelse, personlig gevinst, osv.
Eller all den andre forskningen, du etterlyser, angående spøkelser. Hvor de færreste anerkjente akademikere som er godkjent, gir seg i kast med en slik forskning. Penger er et problem, men minst like mye den prestisjen, bedømmelsen, fordømmelsen og føringene som finnes i et vitenskaplig miljø. De har kjøpt og lært opp til en visse virklighets oppfatning. Og alle bevis, samme hvor lite eller mye det er, vil aldri bli godtatt å engang sette igang forskning på. Av annet, enn å motbevise og fordumme alle som har opplevd noe og går ut med det.
Det finnes ikke beviser å forske på. Det er disse man eventuelt måtte funnet gjennom forskning.
Så er det også slik at personer som påstår å ha overnaturlige evner har all verdens muligheter for å få bevist sine evner vitenskaplig. Det har ingen klart. Det eneste vi har fått servert er tusen på tusen unnskyldninger for hvorfor ikke evnene fungerte akkurat da.
Det er ikke bare bruken av ordet sannhet, og det er rett at du ikke påstår. Med i din logikk så påstår du det motsatte, på grunnlag av sitatet ovenfor. Og der igjen. Alle ordene du bruker for å beskrive alt det som ikke passer inn i din definisjon av sannheten.
Det er en objektiv vitenskapelig bevist sannhet du etterstreber.
Og dessverre, om det er vitenskapelig bevisste sannheter, eller om det er Gude gitte sannheter som er i kristdendommen, så kommer vi like langt.
Ikke er det mulig å diskutere, dele eller leke rundt med ideer eller teorier her, før du hopper inn med krav om vitenskapelige beviste sannheter. Og like umulig som det er å komme med disse svarene du krever, for at det ikke bare skal være innbildning og tull.
Som det er å diskutere med kristne som svarer med bibelvers.
Folk står helt fritt til å synse og spekulere så mye de vil for meg, men snakker noen som om det de synser om er sannheter reagerer jeg. Da vil jeg gjerne vite grunnen til at de fremstiller det som sannheter - og fantastiske påstander krever fantastiske bevis.

Folk må gjerne diskutere med meg, diskusjoner har jeg ikke noe imot, og det ser du hvis du leser flere av innleggene mine. Men hvis folk skal bli snurt over kritiske spørsmål er det kanskje liten vits i å begi seg ut i en diskusjon?
Og igjen; jeg kaller ikke ting for "innbildning og tull" slik du fremstiller det. Jeg prøver å vise at kanskje ikke fantastiske opplevelser og hendelser er så mystiske som mange ser ut til å tro. Det er lett å la seg lure av både sin egen hjerne og fysiske fenomener i omverdenen vår.
Det interessante i begge tilfeller, er at jeg blir nysgjerrig å begynner å google temaet. Men enten finner jeg ikke noe som gir større klarhet, eller så blir det jeg finner enten fra ene siden fordømt som antikristelig, eller oversett, eller hos deg ikke oppfyller dine krav til hva som er rett vitenskap(psoudovitenskap) eller så forteller det ikke nok.
Nei, det gjør nok ikke det, for det er ikke forsket på.....
Men du kan kanskje forklare hvorfor du mener det du selv er overbevist om er sant? Hva overbevist deg på tross av manglende forskning? Hva gjør den personlige overbevisningen korrekt og generelt gjeldende?
Det blir litt tolkning av det du skriver. Men du bør kanskje veie litt på ordene som jeg nevnte tidligere. Jeg tror nok ikke at jeg er den eneste som til tider kan oppfatte dette fra deg. Uten å uttale meg på alle andres vegne.
Måten du stiller spørsmålene på. Måten du kommer med mulige forklaringer (uten spesielt mye kilder) og ordene du bruker til å beskrive andres uttallelser på, hinter nok til den kanten. Nei, du har aldri kalt noen for løgnere. Men det er mange måter å si det på. Og jeg er ikke den første som svarer deg på det.
Hva er egentlig galt med måten jeg formulerer innlegg på? Er det for rett på sak?
Jeg har aldri påstått at du kaller meg for idiot og løgner. Jeg sa at jeg dret i om du synes. Det vil si jeg driter vel kanskje også i at du ikke synes dette. Litt malerisk uttrykk, jeg ikke synes du bør ta for personlig heller.
Blir ikke det det samme som at du tar mine innlegg ille opp - måten å formulere seg på?
At du er uenig med meg, har jeg ingen problem med. Men at du påpeker at MINE METODER. Hvilke metoder? Jeg vet jeg ikke følger noen vitenskapelige metoder. Det behøver du ikke engang å påpeke. Og fordi jeg ikke gjør det, så vet jeg at jeg i dine øyne ikke holder meg til sannheten.
Jeg har aldri sagt du ikke forholder deg til sannheten, jeg har påpekt at du skal være forsiktig med å snakke i baner som tilsier at det du tror på ER sannheter, for det vet du vitterlig ikke.
At du har utnevnt deg til å fritt arrestere alle som ikke følger dine vitenskaplige metoder her på para, får være ditt eget problem.
Akkurat som at du har utnevnt deg til å fritt bestemme at det du tror på er sant?
Jeg er ikke her for å "arrestere" folk. Hvis du føler deg arrestert så sier det kanskje litt om at du ikke er helt sikker på om det du tror på virkelig er så reellt som du snakker om? Jeg vet ikke, men jeg syns det er påfallende hvor sårbare mange her inne er overfor sine egne "sannheter".
For jeg trodde ærlig talt, at para var et forum, hvor vi kunne dele, diskutere og kaste lys over ulike åndelige, paranormale og mystiske fenomen og virkligheter.
Og at mine subjektive meninger, om det så er min sannhet, aldri blir tredd over hodet til noen. Det er fritt opp til hver enkelt om det gir dem noe, eller overhode ikke.
Og hvordan mener du mine innlegg ødelegger dette?
Det ville jo være veldig dårlig paranormalt forum, og det var bare vitenskapelige beviste sannheter som skulle predikes.
Det sier seg selv at det hverken er eller kommer til å bli slik. Er det så forferdelig å ha noen få mer skeptisk tenkende personer her inne som forsøker å dra løstsvevende teorier og slikt ned på bakkenivå? Hvis du mener dette ikke har noe i diskusjoner om paranormale fenomener å gjøre, så er jeg redd jeg ser på deg som ganske ignorant.
Det kalles også filosofi. Som også er en vitenskap. Og så kalles det nysgjerrighet.
Filosofi ligger litt i grenseland hva vitenskap angår. Jeg er skeptisk til andelen subjektivitet som finnes innen mye filosofi.
Dessuten omhandler denne tråden et etter sigende fysisk (på paranormalt vis) fenomen, ikke livet og dets trivialiteter.
Nei, men det var det jeg fant. Og selv om ikke de hadde penger ressurser eller tid, så viste jeg til en annen undersøkelse. Og selv om ingen kunne påvise noe paranormalt. Se ender også det på hva du definerer som paranormalt.
De kom fram til, med dette ene forsøket, at plantene som ble utsatt for rock visnet mens plantene som ble utsatt for rolig musikk ikke visnet. Det er vel stort sett alt de kom fram til, men det åpner for interessante spørsmål. Jeg skal ikke nekte for at det er en mulighet for at en paranormal energi eksisterer, men jeg ser ikke noe som tyder på det. Vanskelig å si noe mer om dette med bakgrunn i dette forsøket før man finner noe mer konkret.
Det er interessant at du først påstod at hele sammenhengen mellom musikk og planter, var tvilsom, når det ble nevnt. For så å påstod at den sammenhengend som var bevist ikke var paranormal.
Ja, jeg syntes det hørtes tvilsomt ut, og ba om å få se hva dette forsøket gikk ut på. Og som sant er; det var da ikke noe spesifikt som tydet på noen paranormal kraft.
Det virker litt som om du har bestemt deg at det ikke finnes noe som heter paranormalt i det hele tatt. Bare i folks fantasi, innbildning, psyke og illusjoner. Det vil si.
At alt paranormalt er en løgn, som du som en ridder skal komme å avsløre.
Som sagt, jeg utelukker ingenting - men jeg forholder meg ikke til paranormale fenomener som noe paranormalt i utgangspunktet. Jeg vil helst finne den mest korrekte og plausible forklaringen i hvert enkelt tilfelle, og da støtter jeg meg ikke til løse egenteorier og synsing.
Jeg har aldri sagt at alt paranormalt er løgn, og jeg begynner å bli litt lei av å forklare det nå. Det er forskjell på å avsløre og oppfordre til nøye gjennomtenking. Jeg avslører bare når det er snakk om slike saker hvor det lar seg gjøre - fortrinnsvis når det gjelder bilder og video for min del.
Om det er tilfelle kommer dette til å bli siste gangen jeg diskuterer med deg angående dette. Helt enkelt fordi jeg er overbevist om at det finnes mer mellom himmel og jord, og også utenfor dette. Enn vi noensinne kan bevise, forstå eller kontrollere.
Du velger selv hvem du vil diskutere med og hva du vil diskutere. Jeg er ikke av den oppfatning at det finnes noe vi ikke kan forstå, annet enn nøyaktig hva som skjer etter døden. Hvis det blir for vanskelig å svelge for deg burde du kanskje ikke diskutere med meg.
Og når det gjelder ordet energi, kan du bare google ordet, og se hva du finner.
Dette er det umiddelbare resultatet som dukker opp når man søker på "energi":
http://www.google.no/search?hl=no&q=ene ... %B8k&meta=

På denne siden finner du definisjonen på energi:
http://www.energifakta.no/documents/enk ... former.htm

Jeg finner ikke noe der som heter "paranormal energi"...?
Et metabegrep på metafysikken, eller metafenomen. Hva er problemet?
Og det brukes ikke for forklare, alt innenfor det paranormale. Det brukes heller som å besksrive.
Problemet er at det brukes til å beskrive alt fra entiteter og spøkelser til mareritt og sykdom, uten å gå inn på hva mekanismene bak er og hva denne 'energien' består av. Grunnen til det er at de som snakker om dette ikke har noe forskning å støtte seg til, og dermed drar nytte av et velkjent ord innen det paranormale, som egentlig ikke har noe mening. Det er en lett måte å beskrive noe de ikke egentlig vet hva er på - that's all.
Definisjon av ord, er å putte det i en begrenset boks. Det er vel derfor ordet energi brukes. Det begrenser ikke, kontrollerer ikke og holder dørene oppe.
Nei, definisjonen av ord er å gjøre det lettere å bruke språket konstruktivt. Hvis man lar et ord bety alt man ønsker det skal bety mister språket sin mening. Man kaller en spade for en spade. Hvordan skal man noensinne kunne forklare noe på en fornuftig måte om man hele tiden skal drive å tolke ord som brukes helt vilt og ikke innehar noen klar definisjon?
Ordet paranormal energi er det du som bruker, ikke jeg.
Og det gjør jeg for å skille det fra det ordet som betyr den energien vi faktisk kjenner. Det er ingenting som tyder på at den energien vi omgir oss med hele tiden er i stand til å utføre alle disse fantastiske egenskapene mange troende påstår.
Og hvordan det fungerer, og hvordan det oppstår. Ja, det vel det virkelige store spørsmålet. Et spørsmål jeg har min forståelse og bevissthet om, men som du allikvel må komme fram til selv, med egen erfaring. Men du vil vel ha alle bevisene først. Det er bare ikke sånn det fungerer med livsenergien, chi, overnaturlig energi, sjelsenergi, åndenerergi osv.
Nei, dette er den klassiske måten å "forklare" noe på som gjør at troverdigheten synker. Det er jo nettopp denne metoden du demonstrerer; at man må gjøre seg opp en egen "erfaring" for å forstå et udefinert begrep, at ikke konvensjonell vitenskap skal være i stand til å finne ut av det, at det holder å bare "vite" med seg selv.

Hvis du har opparbeidet deg en forståelse av dette, som du sier, så skal du vel også være i stand til å forklare det? Hva er det som gjør at du kan si at denne 'energien' eksisterer og kan utrette alle disse tingene det påstås?
Erfaringene kommer når du slipper taket på å skulle kontrollere det gjennom vitenskaplig forståelse og bevis.
Og hvorfor er det slik?
Det kunne jo være sånn. At det er vi, mennesker som skaper all virkelighet. Også vitenskapelige beviste virklighets beskrivelser. At det er underliggende overbevisninger om hva denne virkligheten er og ikke er, som bestemmer hva som kan bevises og ikke bevises. Alle har vi slike overbevisninger om virkligheten og hva som er sant og løgn.
Og er man da overbevist at det ikke finnes noen paranormal energi eller fenomen, så kan man heller aldri bevise dette.
Alt det der er bare bortforklaringer. Det er en lettvinn måte å 'vinne' diskusjonen på; bare avfeie absolutt alle argumenter med at "nei, du VIL bare ikke tro, derfor kan du heller aldri få vite SANNHETEN".

Hvis du ikke stoler på vitenskapen - hvorfor linker du da til vitenskaplige forsøk?
Antall ord: 3330
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Kimbara: Jeg er enig i noe (og gjerne også mye) av det du sier, men når det kommer til det punktet hvor du må sette alt opp innenfor vitenskapens og logikkens kriterier, ser jeg heller dine begrensninger fremfor kunnskaper.
Du kan godt kalle det begrensninger, for jeg begrenser hva jeg tar med i betraktningen når jeg skal finne forklaringer. Hvis man hele tiden skal ta med alle egendefinerte teorier og løst tankespinn kan man sitte til tidenes ende og klø seg i huet.
Jeg har ikke sagt at stemningen som var der var en illusjon - så du la ord i munnen på meg der, og jeg føler du gjør det med vilje - så ser jeg at du skriver at Shania skal vær god nok til å ikke gjøre det.
Jeg forstod det slik, men da snakket vi forbi hverandre - noe vi også kom fram til.
jeg: Hva annet enn mennesker kan beskrive den?

du: Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her?
Her vil jeg frem til at uansett hvilke teser man bruker, hvilke røtter man har, hvilke trossystemer - eller kall det gjerne for den saks skyld selvbegrensende verktøy (som jo vitenskapen faktisk er) - så er de alle gjort i regi av et menneske.
Alle observasjoner blir dermed noe subjektive.
Det spørs akkurat hvordan man velger å skyve grensen. Vitenskapen er det mest objektive vi har. Forsøk og tester blir ikke gjort av én person som så sier sin mening om utfallet.
Forsøk blir gjentatt og gjentatt av flere personer, hele team, ofte i flere land. Resultatene blir igjen gått over av andre personer og dobbeltsjekket. Finner man noe feil må man begynne på nytt.
En teori blir stående dersom den er den teorien med minst eller ingen svake ledd og mangler. Finner man noe nytt senere som er enda bedre, vil den erstatte den gamle teorien.

Her skiller vitenskapen seg fra pseudovitenskap ved at den ikke er så begrensende og standhaftig at den forsøker å overse svake og manglende ledd for at teorien skal bli stående.
Det er en definitiv sannhet at det er uunngåelig å analysere noe, studere noe, observere noe, beskrive noe - hvor enn korrekt eller ukorrekt en vil kalle det - uten at det faktisk er et menneske som foretar disse observasjonene. Og det blir lagt til preferanser, det blir tatt med i betraktning, og alt blir satt i forhold til noe annet, hvor det avgrenses av forskjellige allerede godt inngrodde fordommer, fantasier, det legges til og trekkes fra... alt det vi mennesker "vet" fordi et annet menneske har lært oss det som lærte det av et annet menneske som lærte det helt av seg selv.
Jeg ser ikke poenget ditt. Påstander innen det paranormale er det også mennesker bak, men det er ikke gjennomgått på en nøye, undersøkende måte - som det vitenskapen gjør.
Og hva ender vi opp med da? At vitenskapen fremdeles er den mest grundige og "korrekte" kilden til kunnskap vi har.
Vi vet ingenting. Ikke i vårt dypeste sinn.
Det er tvetydig dette, men det er sant. For samtidig vet vi alt vi vet.
Ja, klart det, vi har noe å gå utifra. Det er absolutt ikke lett å forklare dette med ord. Igjen blir det bare ord, og det blir bare mine meninger, men jeg er fullt klar over det. Samtidig ser jeg denne nøytrale likeverden av hva mine meninger angår dine, kontra en professors, mannen i gatas, prestens og sektlederens meninger.

Alt er bare meninger. For meg flyter de.
Jeg må ty til fornuften - jeg må bruke fordommene mine - for å være klar i hodet mitt, for å gå etter disse tradisjonsrike beskrivelsene vi har. Eksempler på sannheter og løgner. Godt og ondt. Svart og hvitt.
Men du må ikke glemme at noen meninger har mer å støtte seg til enn andre. Jeg ser ikke poenget med å overse dette til fordel for en tanke om at alt er like mye verdt eller like lite verdt. Da blir det bare kaos.
Et menneskelig behov å sette alt i kontraster, opp mot hverandre.
Glemmer nyansene, og skjønner visst ikke at det er nyansene som faktisk betyr noe, alle disse små tingene som vi ikke tar oss tid til å studere. For vanskelig å forholde seg til. Lettere med ytterpunktene - de er klare, skinnende og sterke i sine signaler. De er de perfekte fyrtårn - de leder og viser vei. Høyre eller venstre. Godt eller ondt. Feil eller riktig. Tro eller viten.

Skjønner du tegninga?
Det er jo nettopp det vitenskapene gjør; undersøker så grundig som mulig. Man velger ikke å overse nyanser.
Når det gjelder riktig eller galt så er det jo faktisk sånn. Enten er det riktig, eller så er det galt. Enten finnes det en paranormal energi, eller så finnes den ikke.
Det er her jeg kommer fra, det er her jeg er, og det er her jeg alltid vil være.
Inni meg. Resten av verden beveger seg, og jeg beveger meg med.
Jeg har bare akseptert at vi alle har forskjellige syn på det vi ser her i verden.

Er det noe jeg skulle våge meg til å si at jeg vet - så er det at jeg ikke vet noenting. Og at det er selvmotsigende å si at jeg dermed også har grunnlaget for å vite alt.
Og min siste påstand her er at dette faktisk er helt riktig.
Jeg beklager, men en slik tankegang blir for intetsigende og rotete for meg.
Antall ord: 933
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links