Healing og annen alternativ medisinchi

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

gorefest skrev:takk for bra svar folkens!

så kommer spørsmålet, hvordan lære chi/qi... :P
hvilke øvelser kan en nybegynner prøve for og få et innblikk i hvordan det fungerer?

jeg har sett mange filmklipp av folk som slukker lys med "chi" (dvs jeg tror det bare er vinden fra hånden). men er det noen som klarer og tenne lyset med chi?

erik
Ta et tai chi eller qi gong kurs. Et hvilket som helst type gir deg en følelse for qi. Du kan også laste ned Ken Cohen sine dvd'er. Eller Spring Forest Qi Gong, som også finnes som torrent, er kanskje en av de formene som gir deg en virkelig god start i qi-sensitivitet.

Jeg har aldri sett noen tenne et stearinlys med chi, men jeg har sett noen tenne på en dunge tørre kvister med chi. Har også sett noen få brann-blemme på hånda av noen som sendte chi. Eller, jeg har ikke sett det i levende live, men på hjemmevideo, så jeg vet ikke om det teller :mozilla_undecided: De som viste meg det hadde sett det i levende live da, så jeg regner med det er sant.
Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 21:18
18
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

jon blund skrev:
gorefest skrev:takk for bra svar folkens!

så kommer spørsmålet, hvordan lære chi/qi... :P
hvilke øvelser kan en nybegynner prøve for og få et innblikk i hvordan det fungerer?

jeg har sett mange filmklipp av folk som slukker lys med "chi" (dvs jeg tror det bare er vinden fra hånden). men er det noen som klarer og tenne lyset med chi?

erik
Ta et tai chi eller qi gong kurs. Et hvilket som helst type gir deg en følelse for qi. Du kan også laste ned Ken Cohen sine dvd'er. Eller Spring Forest Qi Gong, som også finnes som torrent, er kanskje en av de formene som gir deg en virkelig god start i qi-sensitivitet.

Jeg har aldri sett noen tenne et stearinlys med chi, men jeg har sett noen tenne på en dunge tørre kvister med chi. Har også sett noen få brann-blemme på hånda av noen som sendte chi. Eller, jeg har ikke sett det i levende live, men på hjemmevideo, så jeg vet ikke om det teller :mozilla_undecided: De som viste meg det hadde sett det i levende live da, så jeg regner med det er sant.
men hva er meningen med å tenne eller slukke lys, eller gi brannblemmer?

om man vil jobbe med qi, ja så bør man vel ha litt andre intensjoner, kanskje..

desuten vil jeg nok anbefale å lære qi qong på et annet vis enn gjennom en hjemmekino, eller via nettet, og det er vel kanskje dette som skiller klinten fra hveten, ved at man har andre hensikter enn å jobbe for å hjelpe seg selv eller andre, men at man ønsker å vise seg som en som har supernormale krefter. ære og makt er ingen god drivkraft..
Antall ord: 296
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

[quoterefest"]men hva er meningen med å tenne eller slukke lys, eller gi brannblemmer?

om man vil jobbe med qi, ja så bør man vel ha litt andre intensjoner, kanskje..

desuten vil jeg nok anbefale å lære qi qong på et annet vis enn gjennom en hjemmekino, eller via nettet, og det er vel kanskje dette som skiller klinten fra hveten, ved at man har andre hensikter enn å jobbe for å hjelpe seg selv eller andre, men at man ønsker å vise seg som en som har supernormale krefter. ære og makt er ingen god drivkraft..[/quote]
Helt enig!

Å få seg en lærer som man trives med og som kan følge ens utvikling over tid er den beste måten å gjøre det på.

Men å tenne bål med henda er jo ikke akkurat et mindre verdifult partytricks enn å få folk til å bevege seg da ;)
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av ? »

jon blund skrev:
Men å tenne bål med henda er jo ikke akkurat et mindre verdifult partytricks enn å få folk til å bevege seg da ;)
dette kan man også skaffe seg damer med, da :mozilla_laughing:
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

og vi liker damer !
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
gorefest
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Mai 2008 22:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av gorefest »

hm inntresant!
til dere som mener man kan sende chi til folk sånn at de flytter på seg osv..
må de som skal mota denne energien hvite om at du skal sende det? kan dere bare gå bort til en og sende energi sånn at han kjenner det uten om at han er forbrett??

altså grunnen til at jeg spør er fordi jeg er litt tvilende om jeg skal tro på det eller ikke..
fordi tryllekunstnere kan jo få ting til og se unaturlig ut, så er det egentlig bare triks..

og klare og tenne et lys er selvfølelig nyttig, det er ikke alltid at man har lighter lett tilgjengelig,.
dessuten hvis man havner på en øde øy, så er det jo ganske greit og kunne.

skal se på de torrentene dere snakket om.. selvfølgelig er det best finne seg en læremester. men greit og prøve litt på egnhånd først for og se om det er noe man vill satse videre på...
Antall ord: 171
Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av ? »

gorefest skrev:hm inntresant!
til dere som mener man kan sende chi til folk sånn at de flytter på seg osv..
må de som skal mota denne energien hvite om at du skal sende det? kan dere bare gå bort til en og sende energi sånn at han kjenner det uten om at han er forbrett??
ja man kan flytte på folk med qi og nei, man trenger overhodet ikke å informere vedkommende om hva man skal gjøre i det hele tatt.

ja, man kan gjøre det med de fleste som er "åpne" men altså, det har ingen hensikt å holde på med hvemsomhelst, og blir litt søkt om man skal fly rundt å kødde med folk, men det er en morsom greie som man kan leke med sammen med gode venner eller kjente om man ønsker..
fun, fun, fun.....
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
gorefest
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av gorefest »

høres bra/troverdig ut.
tro jeg skal gi qi en sjanse og prøve det. :)

men til dere som kan qi hvordan mediterer dere? forklar gjerne en typisk meditasjons økt som dere har. (jeg vill høre deres personlige metoder)
hvordan merket dere for førstegang at chi kraften ble sterkere?
hvordan kan man "måle/føle" chi kraften?
er det sånn at tai chi er bra øvelse for og få "kontroll" over chi?
er psi ball chi?

det er sikkert mange spørsmål som dere mener er dume, beklager men jeg er ny i det her og det er sikkert flere som lurer på det samme..

hvis dere har noen flere tips, triks og øvelser for hvordan man kommer igang med cih, kom med det! :)
Antall ord: 130
Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FEUER
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Des 2007 16:14
16
Kjønn (valgfri): Gutt (14)
Lokalisering: spangereid

Innlegg av FEUER »

men....jeg skal på kurs...i healing da. jeg håper jeg kan få lov til og be om informasjon osv innen chi!

men jeg lurer sterkt på de elektriske greiene......er det noen her inne som mesterr den evnen, jeg ønsker gjærne kontakt via PM :D
Antall ord: 47
Hva er meningen med livet..

Nyt det mens du har det! :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg ikke gjør noe som helst aktivt. Jeg kjenner det knapt, bortsett fra noen glimt av energi som kribler eller varme/kulde som skyller gjennom kroppen og at det blåser kaldt.
Og hvis det er noe jeg gjør, så er det bare å ha en intensjon om at jeg skal la det skje og prøve å være åpen for alt. Da blir det som ? sier; fun, fun, fun.

(hehehe jeg ler ennå..)
Antall ord: 82
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

gorefest skrev:så kommer spørsmålet, hvordan lære chi/qi... :P
Ki (koreansk) / Qi (japansk) / Chi (kinesisk) er i Orienten forbundet med universell livskraft, og er av like grunnleggende tankegang som yin/yang-prinsippet i Østen. Det sies at ki flyter rundt i kroppens meridianbaner (lignende nervesystemet), og at en ubalanse i meridiansystemet vil blokkere for kiens frie strømmninger, og dermed gjøre personen syk. Dette ligger til grunn for all TCM, som f.eks. akupunktur.

Det er uttallige syn på ki, hva det er for noe osv. Noen mener det er en egen energi, noen mener det ikke finnes i seg selv, men kun er en forklaringsmodell på noe, og andre mener igjen helt andre ting om det. Hvordan det fungerer er det også delt syn på. Noen mener det kommer fra himmelen, noen fra jorden, og andre igjen fra tanjen/danjien (i eller ved kroppens solar plexuspunkt på magen).

Elementer av ki finner man i de fleste østlige martial arts, i tillegg til praktisk talt all TCM og mye annet. For å nevne noe: Reiki, Qi Gong, Aikido, Hapkido osv. Og de fleste kampkunster har noe de kaller for kiai eller kihap.
Antall ord: 195
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av ? »

Hecate skrev:Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg ikke gjør noe som helst aktivt. Jeg kjenner det knapt, bortsett fra noen glimt av energi som kribler eller varme/kulde som skyller gjennom kroppen og at det blåser kaldt.
Og hvis det er noe jeg gjør, så er det bare å ha en intensjon om at jeg skal la det skje og prøve å være åpen for alt. Da blir det som ? sier; fun, fun, fun.

(hehehe jeg ler ennå..)
ja dette var en gøyal kveld, og det skjer ting nå..

til gorefest, så kan jeg bare svare at diu ikke uten videre kan forvente at du kan lese deg til dette på para, uten at det krever litt mere enn som så..ellers ja..
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

? skrev:
Hecate skrev:Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg ikke gjør noe som helst aktivt. Jeg kjenner det knapt, bortsett fra noen glimt av energi som kribler eller varme/kulde som skyller gjennom kroppen og at det blåser kaldt.

(hehehe jeg ler ennå..)
ja dette var en gøyal kveld, og det skjer ting nå..
Hahaha det skal være sikkert! Jeg begynner å le bare jeg tenker på det.
Satt i dag, begynte veldig høytidelig med riktig positur og plutselig bare knekker jeg sammen i latterkrampe....det er så digg!!! The cosmic joke :lol:
Antall ord: 136
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

gorefest skrev:høres bra/troverdig ut.
tro jeg skal gi qi en sjanse og prøve det. :)

men til dere som kan qi hvordan mediterer dere? forklar gjerne en typisk meditasjons økt som dere har. (jeg vill høre deres personlige metoder)
hvordan merket dere for førstegang at chi kraften ble sterkere?
hvordan kan man "måle/føle" chi kraften?
er det sånn at tai chi er bra øvelse for og få "kontroll" over chi?
er psi ball chi?

det er sikkert mange spørsmål som dere mener er dume, beklager men jeg er ny i det her og det er sikkert flere som lurer på det samme..

hvis dere har noen flere tips, triks og øvelser for hvordan man kommer igang med cih, kom med det! :)
Ok, la meg prøve å svare på disse spørsmålene, for noen vet jeg svaret på. Men ikke 100 % så andre får fylle inn der jeg ikke når frem.

Min typiske økt er 1 time qigong. Etterpå føles kroppen så godt at jeg nesten automatisk går inn i 30 minutter stillhetsmeditasjon hvor jeg bare observerer chien falle til ro i det indre og finne sin plass.

Første gang jeg merket chi var ved at kroppen, speselt hendene ble veldig varme. Jeg kunne også kjenne det strømme i kroppen og følte meg rett og slett full av energi. Desverre var ikke jording en av mine sterke sider så jeg fløy avgårde som en heliumballong. Det er mange år siden. Nå ser jeg på den type varme mer som friksjon og at jeg har blokkeringer. Og chi er ikke bare chi lenger, det er mange forskjellige typer chi.

Ja, tai chi er absolutt en bra øvelse. Tai chi er alt fra enenkel metode til helbredelse, til avansert kampsport og opplysning og mystikk. Tai chi er helt trygt, i motsetning til chi gong som kan bli for heftig for fort for mange.

psi ball er chi ball

Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar! :D
Antall ord: 346

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
gorefest
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av gorefest »

takk for bra svar!!!!

dette blir bare mer og mer interessant! :D
har så vidt testa tai chi. skal indørmme at jeg følte meg ganske dum når jeg prøvde det.:P men funker det så er det vel vært det..
tenkte jeg skulle se litt nærmere på qigong, synes det høres spennende ut!
jeg skal indrømme at jeg gikk inn i dette temaet som ganske tvilende og syntes det hele så ganske latterlig ut og tenkte at den enste måten for og finne ut om det funka eller ikke, var og lære litt mer om det og prøve det ut.
så etter vært som jeg har teste ting og tang, har jeg blitt mer og mer overbevist om at dette funker.. :D

så om dere har råd til en nybegynner, kom med de! :)

har noen av dere eksempler på bra sittende øvelser?
Antall ord: 152
Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links