Fakta, teori & skepsisTil Misty-Gutt ang. evolusjon

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:Blind tro fører til at du tror du har visshet.
Ja, hvis den var blind, men nå er den ikke blind. Jeg var blind som du, men er nå blitt seende.
Blind tro betyr at en ikke lar fakta komme i veien for en god tro.

Du viser at du ikke lar fakta, som fossile funn, virus som blir resistante m.m. komme iveien for din tro på at evolusjon ikke har funnet eller finner sted.
I den svarte natta ser en kaptein et lys som ligger på kollisjonskurs med hans båt. Han sender ut en advarsel: ”Forandr din kurs 10 grader øst!” Lyset signaliserer tilbake: ”Forandr din kurs, 10 grader vest!” Kapteinen svarer i sinne: ”Jeg er en kaptein i marinen! Forandr din kurs!”. ”Jeg er en annenklasses sjømann,” kommer svaret: ”Forandr din kurs!” Nå er kapteinen rasende: ”Jeg er et krigsskip! Jeg forandrer ikke retning.” Til slutt kommer svaret: ”Jeg er et fyr! Det er ditt valg!”
Dette er enda en vandrehistorie. Du gir deg aldri med løgnene, gjør du vel?
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
Ja, hvis den var blind, men nå er den ikke blind. Jeg var blind som du, men er nå blitt seende.
Blind tro betyr at en ikke lar fakta komme i veien for en god tro.

Du viser at du ikke lar fakta, som fossile funn, virus som blir resistante m.m. komme iveien for din tro på at evolusjon ikke har funnet eller finner sted.
Jorden står ikke stille, skapelsen er i bevegelse.

Og hva som mikses i reagensrørene av viruser og slikt, det får nå bare gå sin gang. Menneskene tukler med Guds skaperverk, og det vil ikke bare føre til det gode.
Dette er enda en vandrehistorie.?
Dette er et budskap, som det er mulig å ta lærdom av om en er åpen for det. Valget er ditt.
Antall ord: 153
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

sonya skrev:
misty-gutt skrev:

I den svarte natta ser en kaptein et lys som ligger på kollisjonskurs med hans båt. Han sender ut en advarsel: ”Forandr din kurs 10 grader øst!” Lyset signaliserer tilbake: ”Forandr din kurs, 10 grader vest!” Kapteinen svarer i sinne: ”Jeg er en kaptein i marinen! Forandr din kurs!”. ”Jeg er en annenklasses sjømann,” kommer svaret: ”Forandr din kurs!” Nå er kapteinen rasende: ”Jeg er et krigsskip! Jeg forandrer ikke retning.” Til slutt kommer svaret: ”Jeg er et fyr! Det er ditt valg!”
Dette er eventyr, Misty-gutt!
Det er en fortelling med et budskap, noen forstår det, andre ikke.
Jeg har ikke vienskapelige kunnskaper nok til å "arrestere" verken den ene eller den andre. Men jeg er en troende, ja!
Både leg og lærd strides om vårt opphav osv, vi tror nok ulikt. Noen vitenskapsmenn tror at det må stå en intligent skaper bak det hele, andre tror at det hele er skapt av seg selv gjenom miliarder av år, og andre igjen vet ikke helt hva de skal tro, litt frem og tilbake...
- Men jeg tror ikke for enhver pris.
Neivel.
Bibelen er skrevet av mennesker. I sin tid.
Ja det er den, og de som skrev var drevet av Guds Ånd.
I sin verden. I sin virkelighet.
??
Er ingen kirkegjenger, da jeg synes kirken gir mennesker mer avmakt enn sjelefred.
Er heller ingen kirkegjenger. Synes DNK er trist og kjedelig, sånn stort sett da.
Evulosjonen er ikke til å kimse av. Er du helt blind for forskning og arkeologi?
Følger du ikke med?
Tja.. følger litt med da. Synes det er intressant med slike debatter som en finner på youtube kan jo linke til en av de da.

http://www.youtube.com/watch?v=wr6uvUNJ ... re=related
Det du tror på, har flere titalls år med forskning bevist at er latterlig.
Det får stå sin prøve det da.
Er det mulig for deg å lukke opp øynene for ny teknologi og viten?
Joda. Har du noe nytt så kom med det
Jeg mener det er fullt mulig å tro samtidig som jeg betegner bibelen som det rene makkverk.
Du må gjerne fortelle hva du tror på. Men jeg er ikke enig i at bibelen er "et makkverk" som du sier.
Det gjør jeg! Og lever lykkelig med det.
Ja, lykke er en fin ting, eller tilstand, rettere sagt. :)
Mennesker som er fullstendig hensatt til gamle - og for det meste falske skrifter - er patetiske. Og de mest eksteme (som deg?) er med på å ødelegge mange liv.
Guds Ord er levende, og går ikke ut på dato. Men hyggelig å høre fra deg, sonya.
Antall ord: 483
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:Både leg og lærd strides om vårt opphav osv, vi tror nok ulikt. Noen vitenskapsmenn tror at det må stå en intligent skaper bak det hele, andre tror at det hele er skapt av seg selv gjenom miliarder av år, og andre igjen vet ikke helt hva de skal tro, litt frem og tilbake...
Vitenskapsmenn som tror på intelligent design, tror ikke dette med vitenskaplig støtte, så tittelen deres er fullstendig irrelevant.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

rhonersen skrev:
misty-gutt skrev:Både leg og lærd strides om vårt opphav osv, vi tror nok ulikt. Noen vitenskapsmenn tror at det må stå en intligent skaper bak det hele, andre tror at det hele er skapt av seg selv gjenom miliarder av år, og andre igjen vet ikke helt hva de skal tro, litt frem og tilbake...
Vitenskapsmenn som tror på intelligent design, tror ikke dette med vitenskaplig støtte, så tittelen deres er fullstendig irrelevant.
Og hvems problem er det?
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Og hvems problem er det?
Det sier seg vel selv? Det er dems problem.
Antall ord: 17
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Og hvems problem er det?
Det sier seg vel selv? Det er dems problem.
Ja vi får se, selv om det nok drøyer litt.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Hva innebærer din tro, sonya?
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Maina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Feb 2008 21:54
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Great Britain

Innlegg av Maina »

Jeg synes det er litt synd naar folk begynner a si at andre er patetiske for de folger gamle skrifter som er falske.Hvordna vet du med sikkerthet at de er falske?Paa samme maate som Misty gutt er sikker paa at evulosjonsteorien er falsk...

Og Misty gutt,jeg synes det er kjempefint at du har tro di, men det skulle jo gaa an aa vurdere og sette seg inn i andre folk sine synspunkter?Hvis du er sikker paa din tro, saa skulle jo ikke det vere noe problem?Og jeg tror ikke du saa det selv, men du brukte lang tid paa aa begynne aa svare paa det forste sporsmaalet av denne diskusjonen...Dette er ikke noe personlig angrep...bare en litt mer utenfor staaende mening og observasjon?

Selv er jeg ikke 100% sikker paa hvordna jorda ble til for jeg har ikke sett sterke nok beviser paa det ene eller andre...men jeg har jo mine antagelser og synes Asbjorn sin var interessant.

Ha en ellers go helg :mozilla_wink:
Antall ord: 173
A rich person is not the one who has the most, but the one who needs the least

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shampo!
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Feb 2008 16:07
16

Innlegg av Shampo! »

misty-gutt skrev:Gud er Ånd og er hevet over alt sitt skaperverk. Dess lengre en står fra Gud i sine personlige liv, dess vanskeligere blir denne evige sannhet akseptert.
Hva med alt vondt i verden? Krig, bomber, kidnapping og misbruking? Skapte Gud det?
(Neida, jeg sporer ikke av) :mozilla_tongue:
Antall ord: 50
Du er født som en orginal, så ikke dø som en kopi!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

misty-gutt skrev:
Du er ikke seende før du har sett deg SELV.
DU er Gud....Gud er ikke over, Gud er overALT.

Så lenge du plasserer Gud utenfor deg selv, og skaper et ytre fundament for ditt uttrykk....så blir det Tro. Visshet, kommer innenfra. Fra sjelen.

Du er ikke blind, du har bare ikke sett deg selv....at du er gud.
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Mar 2008 18:15
16
Lokalisering: fer alt æ veit,norge

Innlegg av reina »

amen :mozilla_wink:
Antall ord: 3
reina

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Shampo! skrev:Hva med alt vondt i verden? Krig, bomber, kidnapping og misbruking? Skapte Gud det?
Menneskene ble skapt til å leve sammen i harmoni med Gud, hverandre og hele skaperverket. Bare en ting var forbudt, og det var å ta til seg kunnskapen til godt og ondt som en kan lese om i 1. Mosebok.

Vel, menneskene trosset dette forbudet og tok til seg kunnskapen, og det fikk følger som vi ser og opplever til denne dag. Vi kjenner nå til både det gode og det onde, og av dette stilles vi på valg, mange valg, ja hver dag. Fra begynnelsen av da Gud skapte oss menneskene, så skulle vi ikke ha denne kunnskap, men nå har vi den og må gå videre fra det faktum.

Englene kjente tydeligvis til dette. For Satan, som da var en salvet kjerub da han syndet, og gjorde det som ondt var og ble hovmodig og ville sette seg på Guds sete, altså ville ha samme stilling som Gud, han visste at det ikke var rett. For Satan og de englene som tok hans parti fikk det en evig og fatal konsekvens.

For oss er det håp, vi kan velge å ta imot frelsen som er oss tilbydt i Guds Sønn, Jesus Kristus. For annen frelse fra Gud er det ikke å få. Vet at mange ikke liker å høre dette, men jeg vil ikke unnlate å si sannheten.

Krig og urettferdighet, ja all ondskap kommer fra våre hjerter, fra vårt indre. Vi gjør både godt og ondt, alt dette som følge av at vi tok til oss kunnskapen om dette som fra begynnelsen av var oss forbudt.

Gud åpenbarer det dype og skjulte, han vet hva som er i mørket, og hos ham bor lyset.

Hos Gud er det sanne livets lys, i Hans lys ser vi lys. Her på jorden opplever vi også mørke, men i Jesus får vi kraft og lys til å overvinne dette mørket. Vi får lov om vi vil å vende tilbake til Gud, og noe bedre budskap enn det kan intet menneske få.

Vi har kunnskapen om godt og ondt, og uten Gud hadde vi ikke vært til. Jesus alene kan lede oss tilbake til vårt opphav.
Antall ord: 380

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Aug 2005 13:15
19

Innlegg av snowfall »

Gaute,jeg syns du skrev dette så fint:Gikk rett i hjertet og maven på meg.

Akkurat sånn føler jeg det, tror vi er en del av Gud.Det kjennes veldig rett ihvertfall når jeg "mediterer" over livets gåter.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links