Fakta, teori & skepsisgud elsker oss alle!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Maina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Feb 2008 21:54
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Great Britain

Innlegg av Maina »

Eyes_only skrev:
BA. skrev:
Mr.Angel skrev:Alle er likeverdige, og gud ville aldrig ha drept noen,
Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
han er bare god.
Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. Han ødela disse byene og hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som grodde på marken.
Det som du skriver er bare sprøyt, du mobber andre og har ikke respekt for andres legning. Du burde skamme deg, du kan ikke være mye kristen du som skriver alt dette sprøyte.
Det er vel trådstarter du sikter til. Det ser ut til at vedkommende har lest bibelen selv, og ikke bare tror det andre forteller om denne boken.
Ingen blir dømt til døden på grunn av at folk jobber på søndager
Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.
og at noen har en annen legning
Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. ...
... For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk.
og for at man ikke hører på mor og far bestandig.
Den som slår sin far eller mor, skal dø.
Går det virkelig ann å være så dum i hodet å tro noe slikt? Eneste jeg er enig med deg i er at man ikke skal være utro, men man blir jo ikke drept for det om noen er utro, det er det dummeste jeg noen sinne har hørt.
Når en mann blir grepet i å ha samleie med en gift kvinne, skal de begge dø, både kvinnen og mannen som hadde samleie med henne.
Skjerp deg og les bibelen en gang til før du begynner å utale deg, tror ikke du har fulgt med i timen. Kan ikke tro at bibelen er så slem. Vist det er bibelen du har fått alt dette sprøyte i fra da? Jeg vet ikke hvor du har fått dette sprøyte i fra.
Fra bibelen.
oiii, står alt det her i bibelen?
Eyes Only...jeg tror det er best aa sjekke ut ting med ens egne oyer for avogtil sier folk ting som bare stotter deres egne argumenter...Jeg sier ikke at det BA ikke staar der, men jeg er ihvertfall skeptisk til det meste som blir sagt om ting som staar idiverse hellige boker inntil jeg ser det selv.Seeing is believing in this case :mozilla_wink:
Antall ord: 513
A rich person is not the one who has the most, but the one who needs the least

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Eyes_only
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mai 2008 00:02
16

Innlegg av Eyes_only »

Maina skrev:
Eyes_only skrev:
BA. skrev:
Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
han er bare god.
Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. Han ødela disse byene og hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som grodde på marken.
Det som du skriver er bare sprøyt, du mobber andre og har ikke respekt for andres legning. Du burde skamme deg, du kan ikke være mye kristen du som skriver alt dette sprøyte.
Det er vel trådstarter du sikter til. Det ser ut til at vedkommende har lest bibelen selv, og ikke bare tror det andre forteller om denne boken.
Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.
Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. ...
... For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk.
Går det virkelig ann å være så dum i hodet å tro noe slikt? Eneste jeg er enig med deg i er at man ikke skal være utro, men man blir jo ikke drept for det om noen er utro, det er det dummeste jeg noen sinne har hørt.
Når en mann blir grepet i å ha samleie med en gift kvinne, skal de begge dø, både kvinnen og mannen som hadde samleie med henne.
Skjerp deg og les bibelen en gang til før du begynner å utale deg, tror ikke du har fulgt med i timen. Kan ikke tro at bibelen er så slem. Vist det er bibelen du har fått alt dette sprøyte i fra da? Jeg vet ikke hvor du har fått dette sprøyte i fra.
Fra bibelen.
oiii, står alt det her i bibelen?
Eyes Only...jeg tror det er best aa sjekke ut ting med ens egne oyer for avogtil sier folk ting som bare stotter deres egne argumenter...Jeg sier ikke at det BA ikke staar der, men jeg er ihvertfall skeptisk til det meste som blir sagt om ting som staar idiverse hellige boker inntil jeg ser det selv.Seeing is believing in this case :mozilla_wink:
jeg er selv skikkelig skeptisk til sånne ting og har en tendens til å argumentere mot troende da hehe, BA ga meg akuratt noen veldig gode argumenter jeg kan bruke hehe
Antall ord: 546
what's on your mind?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mr.Angel
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Mai 2008 02:54
16
Lokalisering: Karmøy.

Innlegg av Mr.Angel »

Astarte skrev:Nå ble jeg litt nyskjerrig på hvilken gud du tror på da, siden kristendommen baserer seg på Bibelen?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, jeg tror kansje det kan finnes en gud men jeg er ikke sikker. Men si nå at det finnes en gud så tror jeg at den er god og vil alle godt. Bibelen trenger ikke være sann, det finnes verken bevis for at den er sann eller usann.

Men det med at gud vil at folk skal dø på grunn av ditten og datten, det mener jeg bare er tull og fanteri. Jeg tror ikke gud vil oss vondt, i så fall så vil ikke jeg ha noe med gud å gjøre. Jeg tror på en fredelig gud jeg vist det finnes en gud da, for det er det heller ingen beviser på. :)
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

BA. skrev:
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book ... erse=23#21
han er bare god.
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book ... erse=24#22
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book ... erse=14#12
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book ... erse=22#20
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book ... erse=15#15
http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book ... erse=22#20
Eyes_only skrev:oiii, står alt det her i bibelen?
Ja. :)
Antall ord: 384

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Maina skrev:Eyes Only...jeg tror det er best aa sjekke ut ting med ens egne oyer for avogtil sier folk ting som bare stotter deres egne argumenter...Jeg sier ikke at det BA ikke staar der, men jeg er ihvertfall skeptisk til det meste som blir sagt om ting som staar idiverse hellige boker inntil jeg ser det selv.Seeing is believing in this case :mozilla_wink:
Dette er jeg helt enig med deg i.

I dette tilfellet står alt der, men likevel er det tat ut av sin sammenheng og viser ikke det hele bildet. Kristne mener f.eks. at Jesus opphevet loven, (De kaller det oppfylte, men det går igrunnen ut på det samme) så denne loven gjelder ikke lenger.

Noen av lovene er også ifølge noen kristne ment å bare gjelde jødene, og er ikke noe andre bør forholde seg til.

Ting kan alltid ses med flere briller, og jeg har bare brukt de ensidig kritiske brillene i dette innlegget. :)
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mr.Angel
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Mai 2008 02:54
16
Lokalisering: Karmøy.

Innlegg av Mr.Angel »

Det er noe av det sykeste jeg har lest. Som jeg sa så er bibelen bare en eventyr bok, sier jo seg selv det. Det der har ikke skjedd og vist det finnes en gud så er han god og snil, dermed basta. Hvist noen mener noe annet, så vil jeg gjerne se bevis for at det har skjedd. :)
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Ba der er rett dette her med den gamle pakt som var inngått med jødene, og den nye pakt som kom med Jesus. Men så har du Paulus. Kristnes store første og siste apostel, så og si. Han mente at loven kom, for at synden skulle sees. Før loven(jødenes lov) var det ingen synd. Men når lovenn kom, kom også synden. Loven helt tilbake til Guds lov til Adam og Eva om å ikke spise av kunnskapens tre, og fram til loven Moses skrev ned. Så nøkkelordet her er synden i henhold til Paulus. Så fortsetter han og forklarer at alle har syndet, enten de er jøder eller hedninger.
Måten Jesus oppfylte loven, var å ta alle synder på seg selv. Både jødenes og hedningekristnes.
Kaller man seg kristen, så er dette selve hovedpoenget. Tror man ikke at mennesker er syndige, født i synd og fortjener helvete og Guds dom, og dermed trenger frelsen som er tilveiebrakt gjennom Jesu død. Ja, da er man ingen kristen.
Man kan godt tro det er en Gud over alt. En skaper, en med aksept og kjærlighet for alt det skapte. Men dette er altså ingen kristen Gud. Ikke i henhold til bibelen, som skal være Guds eget ord, som kristen. Og ikke i henhold til historiens kristendom.

Jeg tror mange kaller seg kristne av gammel vane. Døpt, konfirmert og gifter seg i kirken. Men enten du går på den ene eller andre tilstelningen i kirken, også begravelser, så hører man altså denne forkynnelsen i litt omskrevet form. Mest dette siste, begravelser i kirken, har jeg blitt mektig forbannet over. Begravelsebyråer påstår at det må være en prest tilstede. Hva skal jeg for faa med en prest når den dagen kommer.

Det kan nok være lurt for hver og en å finne ut hva man egentlig tror, om man skal tro på noe. Og ikke bare tro av kultur og gammel vane.
Antall ord: 340
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eyes_only
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Mai 2008 00:02
16

Innlegg av Eyes_only »

BA. skrev:
Maina skrev:Eyes Only...jeg tror det er best aa sjekke ut ting med ens egne oyer for avogtil sier folk ting som bare stotter deres egne argumenter...Jeg sier ikke at det BA ikke staar der, men jeg er ihvertfall skeptisk til det meste som blir sagt om ting som staar idiverse hellige boker inntil jeg ser det selv.Seeing is believing in this case :mozilla_wink:
Dette er jeg helt enig med deg i.

I dette tilfellet står alt der, men likevel er det tat ut av sin sammenheng og viser ikke det hele bildet. Kristne mener f.eks. at Jesus opphevet loven, (De kaller det oppfylte, men det går igrunnen ut på det samme) så denne loven gjelder ikke lenger.

Noen av lovene er også ifølge noen kristne ment å bare gjelde jødene, og er ikke noe andre bør forholde seg til.

Ting kan alltid ses med flere briller, og jeg har bare brukt de ensidig kritiske brillene i dette innlegget. :)
jeg likte kritikken:)
Antall ord: 173
what's on your mind?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2007 20:48
17
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Innlegg av Chimera »

Shania skrev:Ba der er rett dette her med den gamle pakt som var inngått med jødene, og den nye pakt som kom med Jesus. Men så har du Paulus. Kristnes store første og siste apostel, så og si. Han mente at loven kom, for at synden skulle sees. Før loven(jødenes lov) var det ingen synd. Men når lovenn kom, kom også synden. Loven helt tilbake til Guds lov til Adam og Eva om å ikke spise av kunnskapens tre, og fram til loven Moses skrev ned. Så nøkkelordet her er synden i henhold til Paulus. Så fortsetter han og forklarer at alle har syndet, enten de er jøder eller hedninger.
Måten Jesus oppfylte loven, var å ta alle synder på seg selv. Både jødenes og hedningekristnes.
Kaller man seg kristen, så er dette selve hovedpoenget. Tror man ikke at mennesker er syndige, født i synd og fortjener helvete og Guds dom, og dermed trenger frelsen som er tilveiebrakt gjennom Jesu død. Ja, da er man ingen kristen.
Man kan godt tro det er en Gud over alt. En skaper, en med aksept og kjærlighet for alt det skapte. Men dette er altså ingen kristen Gud. Ikke i henhold til bibelen, som skal være Guds eget ord, som kristen. Og ikke i henhold til historiens kristendom.

Jeg tror mange kaller seg kristne av gammel vane. Døpt, konfirmert og gifter seg i kirken. Men enten du går på den ene eller andre tilstelningen i kirken, også begravelser, så hører man altså denne forkynnelsen i litt omskrevet form. Mest dette siste, begravelser i kirken, har jeg blitt mektig forbannet over. Begravelsebyråer påstår at det må være en prest tilstede. Hva skal jeg for faa med en prest når den dagen kommer.

Det kan nok være lurt for hver og en å finne ut hva man egentlig tror, om man skal tro på noe. Og ikke bare tro av kultur og gammel vane.
Morsomt nok så spilte jeg Jethro Tull med Aqualung når jeg las dette.

Du er inne på noe der. Min omvendelse begynte når jeg sammelignet det jeg hadde blitt innprenta fra tidlig alder med det som står i bibelen. Hvor står det at man vil brenne i helvete om man drikker alkohol, eller lytter på rockemusikk?... Mens baksnakking av de menighetsmelemmene som ikke er tilstede på husmøtet er vanlig.

Er tåkegutten syndfri her? neppe

Jeg har faktisk gått gjennom en barndom hvor jeg har måtte snike meg til å lytte tiil rock på radioen, men er født tungrocker (er51). Har opplevd at min far har følt kulden fra Satans musikk når det jeg har spilt var kristenrock.

Interessant nok så skjedde den endelige avkristninga mi på et bønnemøte. Det varr dette at jeg ikke følte meg hjemme kristendommens svøpe, har vært tilstede på flere vekkelsesmøter, og har erfart at enhver rus har en nedtur. Så når tvilen var sterkest ,
så gikk jeg på kne og mottok forbønn. Og kom ut derfra befridd fra kristenåket.

Hva har tåkeguttren å si ti det?

Jeg brenner heller i helvete som syndfri med god samvittighet enn går til himmels som en krtisen som tror haun har en" syndforlatende frelser".
Antall ord: 567

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Shania skrev:Ba der er rett dette her med den gamle pakt som var inngått med jødene, og den nye pakt som kom med Jesus.
Ja, du mener at Jesus opphevde loven?
Men så har du Paulus. Kristnes store første og siste apostel, så og si. Han mente at loven kom, for at synden skulle sees. Før loven(jødenes lov) var det ingen synd.
Synden kom med syndefallet, da Adam og Eva ble jaget ut av Eden.
Men når lovenn kom, kom også synden. Loven helt tilbake til Guds lov til Adam og Eva om å ikke spise av kunnskapens tre, og fram til loven Moses skrev ned.
Loven kom til Moses. Det var han som mottok loven av gud.
Kan ikke kristne tro at man kommer nyfødt og syndfri til verden?
Det er ikke bibelens gud, men nøkkelordet for kristne er jo Jesus, ikke om GT's beskrivelser av gud er riktige eller ikke?
Det behøver ikke være noen prest tilstede. Du kan ta kontakt med Human-Etisk Forbund for å ordne med ikkekristen gravferd.
Enig.
Antall ord: 390

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Slutt med denne gudehettsingen, dere kan ende opp i helvete vet dere! :mozilla_wink:
Nei, det gjør man ikke, for gud elsker alle like høyt!
Antall ord: 27
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moongirl
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Okt 2007 23:14
17
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Norge

Innlegg av Moongirl »

er ikke kristen jeg,
jeg mener hvis Gud fins hvorfor sulter folk og hvorfår har mange det så vondt.
Men jeg har ikke noe imot andres tro, man skal tro på hva man vill synes nå jeg.
Jeg har sett mye rart, men jeg har aldri sett noe bevis på at Gud noen gang har funnes, jeg tror at folk fant på sånt fordi de var redde for det er jo bedre å vite at noen passer på deg og hjelper deg, en å tro man er helt alene og allt kan skje uansett hvor god man er. Det er min mening.
Antall ord: 102
...Ser du meg, så kjenner du meg igjen!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Synden kom med syndefallet, da Adam og Eva ble jaget ut av Eden.
Det er riktig det at Synden kom med Adam og Eva, og dette kunnskapens tre. Men det Paulus mente var at gjennom Loven som kom med Moses, så ble mennesker bevisst sin synd.
"Alle har syndet og mangler Guds ære" både jøder og hedninger. (Gidder ikke å leite fram noen bibel for i finne vers og sted)

Jeg mener nok at meningen er at Jesus oppfylte loven. Gjennom at ingen kunne klare det, dette hadde jødene bevist i så mange år. Derfor kom Jesus for å redde både jøder og ikke jøder. Alle var syndere og alle trengte frelse.
Det har vært diskutert lenge. Men egentlig nei. Da er nemlig selve grunnlaget for Jesu død for alle, borte. Kirkens gamle lære er jo at barnet måtte døpes, før de døde, ellers kunne de komme til helvete. Men dette har de delvis gått bort fra. Det blir jo for dumt. Det de har kommet til er at fra Adam og Eva så har barnet syndens frø i seg. På den andre siden sa jo Jesus at "La de små barn komme til meg, for de hører Guds rike til" Det mener mange oppveier denne arven av syndens frø. Dermed kommer ikke barna til helvete allikevel.
Men syndfri, er ikke mennesket. Men gjennom bevisstheten om sin sørgelige tilstand, og at de aldri, samme hvor mange lover de følger, vil bli syndffrie heller. Den tyngden, synden kan de gå til korset og legge av seg. Enten gjennom dåpen, eller for andre med å bøye kne, eller gå fram for å bli frelst på et eller annet halleluja møte.
Jesus var syndfri. Han var ren. Derfor måtte han bli født av en Jomfru.........
Derfor kunne han også dø for verdens synder. Gud var rettferdig, og måtte ha et offer. Akkurat som jødene ofret et lam for folkets synder i tempelet. Det var bare symbolsk bilde på det som skulle komme. At Jesus døde.
Det er ikke bibelens gud, men nøkkelordet for kristne er jo Jesus, ikke om GT's beskrivelser av gud er riktige eller ikke?
På en måte har du rett, men på en annen måte kan de ikke rømmer fra at det er den Guden de tror på. Jesus er Gud. De kan forklare det med at jødene ikke kunne forstå, eller at Gud ble først åpenbart fullstendig med at Jesus kom.
Du må huske på at kristne tror på en Treenig Gud. Gud Fader, Jesus og den Hellige Ånd.
Selv om forholdet, tilbedelsen og snakket handler mest om Jesus. Så blir det på en måte igjen at denne kristne Guden er tolket og skapt i menneskers bilde. De tillegger denne Gud, eller Jesus akkurat de sidene de velger selv. Og selv om de må tro på hele Bibelen også det gamle testamentets Gud, så er det et skille mellom gamle og nye testamente. Ikke fordi jeg synes spesielt Paulus heller gav et spesielt godt bilde av Gud og Jesus heller.
Vel, humanetisk forbund, har kanskje noe bra å komme med. Jeg tenkte ikke på den. Men jeg vet ikke hvor åpne de er for at man har en tro selv om den ikke er kristen.

Chimera. Å vokse opp i kristen sammenheng, spesielt de fanatiske, er temmelig spesielt. Jeg har ikke det, men jeg rota meg borti det i mange år. Noe med iveren, det skjedde noe og jeg har selv anlegg for å være litt 100%, så det tiltrakk meg.
Det er veldig sterke og strenge sosiale regler i slike menigheter. Både når det gjelder baksnakking, kontroll og ikke minst overtredelse av menneskers integritet og grenser. Jeg har fortsatt en kristen venninnne. Men hun har roet det i en pinsemenighet. Derfor kan vi prate om litt menneskelige ting.
Om så kristendommen er greia, hvorfor skjer det så mye overtramp og overgrep mot hverandre? Hvorfor kan ikke de, som påstår de har funnet sannheten, komme til en sannhets erkjennelse med seg selv.
Nei, fordi det er ikke kristendommen. Den oppmuntrer ikke til selverkjennelse, annet enn at du må erkjenne du som menneske, er en synder. Når denne er bekjent og du er frelst. Ja, da er det bare å baksnakk, ljuge for seg selv og andre, eller fornekte det ansvar man har for seg selv, og ikke minst familien, for å gi seg hen til menighetens arbeid.
Har sett mye av dette. Barn som nesten går for lut og kaldt vann, fordi mamma og pappa skal hjelpe til i menigheten, eller fly ut for å frelse verden.
Jeg er glad du kom ut av kristentåka.
Jeg sa det mange ganger selv.
"Hvordan kan jeg tro på en Gud, som dømmer meg til helvete, fordi jeg er ærlig med meg selv"
Denne guden er menneskeskapt i menneskets eget bilde. Skapt for å forklare verdens kaos. Det kaos vi selv skaper. De har dratt ned en aksepterende og fullstendig gudsbevissthet til å bli en dualistisk dømmende og hevngjerrig gud. Og de holder fortsatt jerngrep og nesten monopol på store deler av verden, gjennom å fra ta menneskers individuelle styrke og bevissthet. Og kunne tro på seg selv.
Det er og blir en veldig stygg, makt religion, som holder mennesker tilbake fra en ansvarsbevisst og oppvåknende utvikling.
En gang vil vi bare le av hva folk kunne tro. Jeg vet at mange har behov for å overgi seg til noe annet. Oppgi seg selv i selvfordømmelse og skam, for å tilhøre og støtte seg til en slik tro. Men jeg er glad for alle som våkner opp fra det.
Masse klemmer til deg Chimera. Det er et stort skritt du har tatt. Spesielt fordi kanskje også din familie er en del av det ennå.
Jeg har sett mye rart, men jeg har aldri sett noe bevis på at Gud noen gang har funnes, jeg tror at folk fant på sånt fordi de var redde for det er jo bedre å vite at noen passer på deg og hjelper deg, en å tro man er helt alene og allt kan skje uansett hvor god man er. Det er min mening.
Moongirl. Du ser det du tror. De som har gitt seg hen til en kristen tro, ser bevis hele tiden. Men du har rett. Det å våge å ta sitte bevisste ansvar og de muligheter det gir, behøver ingen slik trøst. Vi er allikvel ikke alene, på samme tid som vi er det. Men det viktigste er allikvel å akseptere og lære å elske den man selv er. All religiøs tro handler kort og godt om et ønske å kontrollere tilværelsen. Enten de ofret til guder i jungelsen, eller går i en menighet, så handler det om å prøve og unngå problemer og vanskeligheter. Men jeg tror også her, at den aksepten at "shit happens" og det forteller ingenting om din verdi, eller om du er godt eller dårlig menneske. Det er en arv vi har fått etter kristendommen, som skaper en masse fordømmelse og umenneskelig press. "Alt er din egen feil, og du er din egen lykkes smed" har nok noe i seg, men også en veldig stygg bakside av håpløshet og ukjærlighet.
Antall ord: 1244

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Shania skrev:Jeg mener nok at meningen er at Jesus oppfylte loven. Gjennom at ingen kunne klare det, dette hadde jødene bevist i så mange år. Derfor kom Jesus for å redde både jøder og ikke jøder. Alle var syndere og alle trengte frelse.
Mener du Jesus opphevde loven? Har Jesus opphevet forbudet for homoseksuelle handlinger? Har Jesus opphevet forbudet for kvinner mot å tale i forsamlinger? Har Jesus opphevet påbudet om å ofre to okser, en vær og sju årsgamle lam hver måned?
Det har vært diskutert lenge. Men egentlig nei. Da er nemlig selve grunnlaget for Jesu død for alle, borte. Kirkens gamle lære er jo at barnet måtte døpes, før de døde, ellers kunne de komme til helvete. Men dette har de delvis gått bort fra. Det blir jo for dumt. Det de har kommet til er at fra Adam og Eva så har barnet syndens frø i seg. På den andre siden sa jo Jesus at "La de små barn komme til meg, for de hører Guds rike til" Det mener mange oppveier denne arven av syndens frø. Dermed kommer ikke barna til helvete allikevel.
Men syndfri, er ikke mennesket. Men gjennom bevisstheten om sin sørgelige tilstand, og at de aldri, samme hvor mange lover de følger, vil bli syndffrie heller. Den tyngden, synden kan de gå til korset og legge av seg. Enten gjennom dåpen, eller for andre med å bøye kne, eller gå fram for å bli frelst på et eller annet halleluja møte.
Jesus var syndfri. Han var ren. Derfor måtte han bli født av en Jomfru.........
Derfor kunne han også dø for verdens synder. Gud var rettferdig, og måtte ha et offer. Akkurat som jødene ofret et lam for folkets synder i tempelet. Det var bare symbolsk bilde på det som skulle komme. At Jesus døde.
Tidligere måtte barnet døpes, ikke nå lenger. Det er også forskjellige former for kristen tro, der noen kan tro det ene , mens andre kan være uenige. Det eneste som forbinder kristne er deres felles tro på at Jesus var guds sønn. Hvorvidt de tror det ene eller andre utenom dette er slik jeg ser det uvesentlig for om de kan kalles kristne eller ikke.

Noen kristne ser bibelen mer symbolsk og har ingen problemer med å kombinere kristen tro med evolusjon, mens andre mener bibelen er bokstavelig riktig og står for kreasjonismen.

Jesus ble ikke født av noen jomfru, det var en misforståelse av et ord som lignet. Det skal være en ung kvinne/pike.

Matteus misforsto når Jesaja spådde om Immanuel som skulle være frelseren og som skulle være født av en jomfru (eller korrekt oversatt; ung pike)
På en måte har du rett, men på en annen måte kan de ikke rømmer fra at det er den Guden de tror på. Jesus er Gud. De kan forklare det med at jødene ikke kunne forstå, eller at Gud ble først åpenbart fullstendig med at Jesus kom.
Du må huske på at kristne tror på en Treenig Gud. Gud Fader, Jesus og den Hellige Ånd.
Selv om forholdet, tilbedelsen og snakket handler mest om Jesus. Så blir det på en måte igjen at denne kristne Guden er tolket og skapt i menneskers bilde. De tillegger denne Gud, eller Jesus akkurat de sidene de velger selv. Og selv om de må tro på hele Bibelen også det gamle testamentets Gud, så er det et skille mellom gamle og nye testamente. Ikke fordi jeg synes spesielt Paulus heller gav et spesielt godt bilde av Gud og Jesus heller.
Kristne behøver ikke tro på treenigheten, de tror på at Jesus er guds sønn, alt annet er tillegg til denne kristne troen.
Vel, humanetisk forbund, har kanskje noe bra å komme med. Jeg tenkte ikke på den. Men jeg vet ikke hvor åpne de er for at man har en tro selv om den ikke er kristen.
Human-Etisk forbund tillater alle, uansett tro og overbevisning å delta i sine seremonier. Å tro på gud er neppe vanlig, men din personlige tro vil ikke være til hinder for deres seremoni. Det skal være en høytidelig seremoni uten religiøse elementer.
Antall ord: 768

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Mener du Jesus opphevde loven? Har Jesus opphevet forbudet for homoseksuelle handlinger? Har Jesus opphevet forbudet for kvinner mot å tale i forsamlinger? Har Jesus opphevet påbudet om å ofre to okser, en vær og sju årsgamle lam hver måned?
Jesus oppfylte den loven som var gitt til Moses, og dermed også ofringene, ettersom de også bare var et bilde på det som skulle komme. I henhold til Paulus. Men også i henhold til han som selv var en lovlærd og tidligere forfølger av kristne, så måtte disse nye kristne som kom fra hedningene, opplæres i et kristent liv. Det var han som kom med fordømmelse av homoseksuelle, og at kvinner skulle tie i forsamlingen. Dette kanskje fordi kristendommen da var fortsatt en del av jødedommen. Først etter tempelets fall i jødenes krig mot Romerne, begynte kristne å skape en avstand til jødedommen. Senere når de selv fra å være forfulgt, ble en statsreliion i Roma, forfulgte de alle andre religioner. Det ble straffet med døden å tro på noe annet. Og også jødene ble forfulgt.
Tidligere måtte barnet døpes, ikke nå lenger. Det er også forskjellige former for kristen tro, der noen kan tro det ene , mens andre kan være uenige. Det eneste som forbinder kristne er deres felles tro på at Jesus var guds sønn. Hvorvidt de tror det ene eller andre utenom dette er slik jeg ser det uvesentlig for om de kan kalles kristne eller ikke.
Det er nok ikke det eneste som skal til. I det at Jesus var guds sønn ligger også at han døde for våre synder(vi trengte frelse) Det har ellers vært bråk om det meste av den kristne troen. Mye av det de første kristne trodde, det de fikk høre av Jesu lære og forkynnelse har gått tapt. Noe finner de fortsatt skrifter om.
Det er nesten mest dette teologiske bråket hele den kristne historien handler om. Og etter forfølgelser, slaktning og brenning av alle som ikke trodde som etterhvert paven og den "sanne" kirke lærte, så ble det et salig kaos igjen.
Spørsmålet er om noen som kaller seg kristne i dag, ville kunne kjenne igjen om Jesus hadde kommet i dag og undervist. Eller hadde han blitt jaget ut, utstøtt som en vranglærer.
Kristne behøver ikke tro på treenigheten
I dag er det som meg bekjent bare Jehovas Vitne som ikke tror på treenigheten, og kaller seg kristne. Men de tror også på en som fikk en ny åpenbaring om guds ord. Andre kristne kaller da også de for vranglærere og ikke kristne.

I det hele tatt er det skremmende å se nærmere på hva den kristne troen og de som kaller seg kristne har stelt i stand med. Bråket og slaktingen. For meg ender det hele opp i en temmelig stor løgn.
Men ta en titt selv. Har samlet en masse her. Og jeg har ikke bare valgt ut negative ting fra sider som er antikristne.
http://picasaweb.google.com/ingerbjola/ ... oryGoneBad
Må ta meg en titt på det du BA kaller humanistenes seremonier. Det burde jo være mulig å ha en egen seremoni. Men humanistene tåler vel ikke noe åndelig innslag av noen art.

Angående arvesynd, fant jeg fram til en protestantisk definisjon.
Barn er født med arvesynd, som betyr at de er født uten Guds frykt. Altså respekt og ærefrykt for Gud. Dette må de oppdras til.
Det ligger mye overgrep og maktbruk i disse ordene. Men jeg tror mange som kaller seg kristne kan skrive under på den.
Andre tror kanskje annerledes, og fortsatt er kristne.
Antall ord: 631

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links