Universet & dets hemmeligheterPhoenix har landet på mars

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Phoenix har landet på mars

Innlegg av Deep Space »

Inatt landet sonden på Mars. Alt gikk kjempebra. Den skal da finne ut om det kan finnes liv på planeten ved å grave i sand og is og analysere det.
Den har sendt oss noen bilder allerede:

http://fawkes4.lpl.arizona.edu/images.php?gID=0&cID=7

Den har også med seg en spesiallaget DVD plate som blir aktivert når alle dens oppdrag er fullført. På den skal det spilles musikk og video såvidt jeg har skjønt. Så hvis noen skulle lande på mars en gang, altså utenomjordiske, så vil de finne sonden. :mozilla_smile:

http://www.planetary.org/programs/proje ... x_dvd.html
Antall ord: 108
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Spennende :)
Antall ord: 1
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Okt 2005 16:49
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

Jeg forstår ikke hvorfor de bruker så ufattelig mye penger på ting som dette.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Lokalisering: Sunnmøre

Innlegg av Skarabè »

Det jeg er skeptisk til er at de nok vil klare og drage med seg hjem ett eller annet virus som vil bli den neste pesten som vil igjen utrydde mesteparten av oss...

For er det noe liv på denne planeten, så er det nok i bakterie/virusform... Ser for meg "filmen" allerede: Alle på laboratoriet som undersøker de hentede gjennstandene er døde. Inkubasjonstiden for smitten er ett døgn... De som jobber der smitter sin familie, som kommer seg på skole og smitter der, noen reiser med fly til andre kontinent.. etc..etc... New York(selfølgelig :mozilla_tongue: ) ligger folk strødd rundt, døde av ett svært aggresivt virus... Ingen tid til å finne noe medisin som virker da den er multiresistent mot alt vi allerede har av behandling.. Og inget menneskelig immunforsvar er sterkt nok til ett slikt utenomjordisk virus... På en mnd er 9/10 av verdens befolkning døde, det samme med dyrene... Kun noen få sjermede plasser overlever dette... Og igjen starter oppbyggingen av menneskeheten og dyrenes rike...

haha, hva tror dere om Torill`s spådom??
Antall ord: 184
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Satsuki Det de søker er å finne ut mer om livet. Noe all vitenskap også drar nytte av, og etterhvert også alle oss andre. Helt siden første utskyting har romfarten utviklet et masse duppeditter, vi har glede av i dag. Så millionene er nok ikke helt bortkastet.

og Skarabe. Du tror vel ikke at disse som jobber med disse tingene, kanskje har dette i tankene? og etter fra jeg forstår er det ikke så mye annet enn informasjon som skal komme tilbake. Det er en forsknings stasjon, som undersøker det den finner selv, og sender tilbake informasjon om dette. Og om jeg ikke har misforstått helt, så er det lite virus i denne informasjonen.
Antall ord: 118
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mr.Angel
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Mai 2008 02:54
16
Lokalisering: Karmøy.

Innlegg av Mr.Angel »

Dette blir spennende folkens. :) Meget interesanne bilder, virker som det er veldig øde på mars. Vist de skal finne liv der så må det i så tilfelle være under bakken. Det kan være alt fra en mark eller en orm eller en bakterie eller et lus eller lignende. Det som også blir interesannt er om de klarer å finne ut om det har vært liv der før en gang i tiden.

Kansje de finner levninger unnder bakken for eksempel skjellettet til en alien eller noe, det hadde jo hvert kult da. :) Meget spenennde bir det i vertfall og se om de finner noe eller ikke.

Jeg tror at liv på andre planeter finnes, men at det er i et annet sol system utrolig lang borte fra jorden et sted, det er min teori. Dette er planeter som jeg tror vi aldrig kommer til å klare å finne eller undersøke for de det er alt for langt borte. :)
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Kult. En skal ikke se bort i fra at vi hører flere of flere nyheter om oppdagelser relatert til universet. Så om 4-5 år så *plutselig* for vi meldingen om at det eksisterer avansert liv der ute akkurat som oss.. :D
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Okt 2005 16:49
19

Innlegg av Satsuki »

Shania skrev:Satsuki Det de søker er å finne ut mer om livet. Noe all vitenskap også drar nytte av, og etterhvert også alle oss andre. Helt siden første utskyting har romfarten utviklet et masse duppeditter, vi har glede av i dag. Så millionene er nok ikke helt bortkastet.
Hvilket liv? Liv generelt? Hva er egentlig vitsen? Vi lever her og nå, på DENNE planeten. Hva med å forsøke å løse problemene vi har skapt oss her? Det er vel ikke gitt at løsningen på livets gåte, eller hva enn de ser etter, finnes på Mars?

Jeg vet ikke hva slags duppeditter du mener. Jeg mistenker likevel at vi hadde klart oss uten.

Kan ikke noe for det, jeg har en aversjon mot stormannsgalskap. Racet etter å være først. Jeg stiller også spørsmålstegn ved det virkelige motivet..
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Det liv jeg snakker om, er knyttet opp imot medisinsk forskning, som har med forståelsen av av selve livet, som du og jeg lever.
Jeg kan forstå din aversjon mot stormannsgalskap. Og i mange tilfeller som har med å vise seg fram, skryte på seg og framstå som noe flott, som Norges ansikt ut til verden, som fredselskende, miljøbevisste og givervillige. Ja, den stormannsgalskapen kan bli temmelig sjuk. Men du må huske, at det var en slags stormannsgalskap som også drev folk til å oppdage verden. Som har drevet fram, det at du kan slå på lyset, eller sitte med datan og skrive her. Duppeditter du sikkert kunne greid deg uten.
Og når så mye penger blir brukt på å ta livet av hverandre. Sloss for bomber som sprenger folk i biter i årevis etter at freden kom. Miner som sliter bena av små barn. Ja, i all anstendighetens navn, må det da være noe balanse. Penger er det nok av, selv om de flyter alle andre veier enn for menneskehetens utvikling og beste. Noen penger må man vel kunne bruke å vitenskaplig forskning, nysgjerrighet og oppdagelse.
Antall ord: 187
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

KB skrev:Kult. En skal ikke se bort i fra at vi hører flere of flere nyheter om oppdagelser relatert til universet. Så om 4-5 år så *plutselig* for vi meldingen om at det eksisterer avansert liv der ute akkurat som oss.. :D
Nja...inteligent liv er heller tvilsomt...med tanke på dei tilfeldigheter som måtte til for at vårt inteligente liv sku utvikle seg...samt at det tok ca 4 milliarder år fra det første liv til inteligens dukka opp...og i tillegg har jorda bare 0,5 til 1 milliard år å gje oss før sola ender alt liv her...kor lenge det eksisterer inteligent liv på jorda kjem ann på menneskeheten samt kva tilfeldigheter som vil påvirke livet på jorda...samme problemet eksisterer i resten av vår galakse...sjansen for inteligent liv er liten...og antall solsystem med klippeplaneter i rett avstand fra "sin" sol begrenser sjansane enda meir...så om 4-5 år veit vi nok forsatt svært lite om inteligent liv andre steder enn på jorda... :)
Antall ord: 178
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Feb 2008 03:56
16
Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte

Innlegg av Ashtar »

Jeg så en liten kakkerlakk på det ene bildet :D
Antall ord: 9
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå! :D
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Hva er betegnelsen på intelligent liv?
Nok iq til å åpne ei dør, muligens tisse på en stolpe?
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Sol@ngelica skrev:Hva er betegnelsen på intelligent liv?
Nok iq til å åpne ei dør, muligens tisse på en stolpe?
Intelligent liv kjem ann på situasjon og formål. :)

Mi tolkning av intelligens:
Intelligens er ein kombinasjon av arv og miljø, dvs at intelligens er ein del av evolusjonens gang samt kva påvirkning omgjevnaden gjev oss.

Intelligens er din mentale evne til å forstå sammenhenger, dvs resonere, planlegge, løyse problem, tenke abstrakt, forstå ideer, forstå språk, kompliserte årsakssammenhenger, det å lære, rask tankegang.

Intelligens er dermed ikkje kreativitet, visdom eller personlighet. Sjølvsagt påvirker desse kvarandre.

Mange vil hevde at mennesket er det einaste dyret med intelligens, men man bør og være klar over at mange dyr har større repotoar enn innstinkt og såleis kan nærme seg menneskets intelligens på nokre/mange områder.

Grensa for intelligent liv er flytande, dvs at ein står fritt til å sette egne grenser ut fra situasjon og formål. I forhold til å ha noko utbytte av å finne liv på ei anna planet, vil sikkert mange hevde at intelligent liv må være såpass utvikla at vi kan kommunisere med dei. I så fall er det nødvendigvis ikkje nok å kunne tisse på ein stolpe...
Antall ord: 211
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

For de som er interessert så har nå Phoenix samlet opp endel grus, og skal forsøke å finne ut hva slags mineraler dette inneholder pluss mye annet. Dette vil foregå i roboten's eget laboratorium og mikroskop. Den vil bruke lang tid på dette.
I tillegg har den tatt en haug med bilder.

http://fawkes4.lpl.arizona.edu/images.php?gID=0&cID=7 <-- OBS, MANGE bilder. Tar tid å laste siden.

Følg med på hva den holder på med her:
http://fawkes4.lpl.arizona.edu/index.php

Blir litt imponert jeg :mozilla_laughing:
Artig at nasa endelig får ting skikkelig til, og alt fungerer som det skal.
Antall ord: 109
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links