Fakta, teori & skepsisBarns kunnskaper fra null til et år....

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre
Blitt takket: 1 gang

Barns kunnskaper fra null til et år....

Innlegg av Skarabè »

Såg en dokumentar på national geographic i går kveld.. Om barns utvikling fra fødsel til ett års alderen... Det jeg beit meg litt merke i denne dokumentaren er at barn på noen få måneder kan matematikk... Da de f.eks. plaserte to bamser bak et brett og fjernet brettet, kjedet barnet seg.. Men da de plaserte to bamser bak ett brett, men fjernet ene bamsen før de tok vekk brettet, da reagerte barnet sterkt.. Matematikken ble feil.. hehe... De gjorde flere slike tester og samme resultat, barnet reagerte når matematikken ble feil... Også dette blir glemt etter en stund...

Åsså hadde de elektroder på barnets hode når det var 6mnd.. De fikk se både menneskelige ansikt og bilder av forskjellige apeansikt... Utfra hjerneaktiviteten så de forksjellen på de apene som ble vist... Men når de kom tilbake noen mnd senere hadde de "glemt" dette og de så ikke forksjell på apene... Og det eneste som intereserte de var menneske ansikter...

Viss en tar ett nyfødt barn og holder det oppreist på beina, så begynder beina automatisk og gjøre gåbevegelser...

Så kan dette ha noe med hukommelse etter reinkarnasjon, eller er det bare instinktet i oss fra tidligere??

I kveld klokken 19 går dokumenteren "den utrolige menneskekroppen" på samme kanalen... Vi følger dramatikken i løpet av en uke på et anerkjent forskningssykehus. Rørende historier vil være starten på en utrolig reise inne i menneskekroppen.

Jeg like godt slike dokumentarer, men det kan nå kanskje være min interesse og at det er innenfor mitt yrke..Men tenkte jeg skulle si fra.. :mozilla_smile:
Antall ord: 279
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Barns kunnskaper fra null til et år....

Innlegg av Kimbara »

Skarabè skrev:Såg en dokumentar på national geographic i går kveld.. Om barns utvikling fra fødsel til ett års alderen... Det jeg beit meg litt merke i denne dokumentaren er at barn på noen få måneder kan matematikk... Da de f.eks. plaserte to bamser bak et brett og fjernet brettet, kjedet barnet seg.. Men da de plaserte to bamser bak ett brett, men fjernet ene bamsen før de tok vekk brettet, da reagerte barnet sterkt.. Matematikken ble feil.. hehe... De gjorde flere slike tester og samme resultat, barnet reagerte når matematikken ble feil... Også dette blir glemt etter en stund...

Åsså hadde de elektroder på barnets hode når det var 6mnd.. De fikk se både menneskelige ansikt og bilder av forskjellige apeansikt... Utfra hjerneaktiviteten så de forksjellen på de apene som ble vist... Men når de kom tilbake noen mnd senere hadde de "glemt" dette og de så ikke forksjell på apene... Og det eneste som intereserte de var menneske ansikter...

Viss en tar ett nyfødt barn og holder det oppreist på beina, så begynder beina automatisk og gjøre gåbevegelser...

Så kan dette ha noe med hukommelse etter reinkarnasjon, eller er det bare instinktet i oss fra tidligere??
Jeg tviler på at dette er noe som har med tidligere liv å gjøre. Det er nok helt "enkelt" snakk om instinkter.

Grunnen til det er at det her er snakk om helt grunnleggende egenskaper. Det å kunne dra kjensel på ansikter, det å kunne gå, holde pusten under vann - alle de egenskapene som gjør overlevelse og god funksjon som menneske mulig.
Antall ord: 272
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Sep 2006 01:12
18
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

Det er morsom tema.. Jeg har en sønn på 1,5 år - Han elsker biler- barnehagetantene i barnehagen han går på, sa til meg at de aldri har sett en så liten tass være så utrolig intressert i biler.. han har det iallefall ikke fra meg, jeg tenkte ikke så mye over det før han fikk en Gå biL.. Den driver han å mekker på.. setet som er på har han tatt av, jeg setter det på, men han vil ikke ha det på... Jeg har sett han snu bilen mange ganger, hvor det kan se ut som han mekkelerer på den.. Utrolig fasinerende..
Jeg skal ikke tilegne at det har med tildigere liv å gjøre.. det gjør ikke mindre fasinerende for min del.. Hvor det kommer ifra .. who knows :D
Antall ord: 134
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Mye av det du nevner Skarabe virker som temmelig grunnleggende instinkter. Du må huske på at kroppens egne dna celler har med seg en masse kunnskap om hva det vil si å være et menneske. Vi kaller det matematikk, men det handler jo om en fysisk grunnleggende bevissthet, uten at det kan kalles bevisst kunnskap av den grunn.

Men det Keke du forteller, som gjøre barna ulike andre. Viser en slags tidlig personlig forkjærlighet for noe fram for noe annet. Uten noen direkte forbilder, eller spesiell oppmuntring til det. Det vil jeg heller kanskje tro var noe denne sjelen hadde med seg fra tidligere liv.
Antall ord: 107
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heal
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Sep 2007 19:50
17
Lokalisering: Et hus, hvor ellers?

Innlegg av Heal »

mhm
Antall ord: 1
Heal

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Ja det er spennende uansett.... Utrolig hvrdan kroppen utvikler seg og personligheten blir til. Har en sønn på 14mnd... Å de siste par mnd har han fått skikkelig attitude.. hehe...

Det er nok som du sier Shania, grunnleggende instinkt... Men at personligheten også blir formet utfra tidligere liv... :mozilla_smile: Veldig interesant i vertfall...

Å utrolig hvor mye ett menneske kan lære i løpet av det første leveåret... Hadde det gåt i like stor fart i alle d ca80-årene vi lever, så hadde vi vært bra inteligente da... :D
Antall ord: 95
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Spørsmålet er vel kanskje, hvorfor lærer vi ikke like mye i alle disse åtti åra?
Når har de jo funnet ut at til å med nevronerceller i hjernen produseres, før trodde de at antall hjerneceller var konstant og at når vi mistet noen, så var de borte for alltid(mente jeg egentlig)
http://fibromyalgiaxcaromd.com/think_again.html
If a steady stream of fresh brain cells is continually arriving to be incorporated into new circuitry, then the brain is more malleable than hardly anyone has realized. Memories may be formed not just by forging new synapses between old neurons but by weaving in new ones as well.
Problemet ligger kanskje i at de hjernecellene som tenner sammen, blir koblet sammen til synapser. Det vil si, at det vi lærer helt i begynnelsen, det følger oss hele livet. Og dermed begrenser vi etterhvert mulighetene gjennom erfaringer om at vi ikke kan.
Og så har vi trodd at hjernen ikke fornyes.
Har to venner som sitter å leser til eksamen, i voksen alder(førti åra) Og så klart har de første overbevisningene de fikk angående læring om kunnskap(at de er dumme, eller ikke kan huske) vært en utfordring når de skal lære nå.

En annen ting er all den glutamaten vi får i oss fra maten. Synapsene bruker glutamat som signal molekyl. Blandt folk som sliter med store depresjoner, har de funnet store mengder med glutamat i blodet. Kanskje alle disse tilsetningstoffene som glutamat, aspartam o.l. gjør oss dummere.
Eller så slutter vi kanskje å lære, fordi vi tror det er vanskeligere og ikke mulig.
Det er merkelig hva troen får oss til.
Antall ord: 289

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

Der var en gutt på dette programmet som fikk halve hjernen fjernet tidlig i livet pga blødning og dødt vev som ville påvirke resten av hjernen viss det ikke ble fjernet... Nå er han voksen og eneste som ikke fungerer "normalt" med han er ene armen... Elles har den andre hjernehalvdelen tatt over de andre funksjonen... Noen leger mener dette skal være umulig.. men han er ett bevis på at det går and... :D
Antall ord: 78
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Sep 2006 01:12
18
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

Dette med mat - innhold.. det er et stort åndelig spørsmål :mozilla_laughing:
min hjertelige kamerat har virkelig hatt det tungt i perioder... Tenk at gluten skulle ha så mye å si.. Jeg er så glad for at han har det så mye bedre Nå..!! [-o< \:D/
skarabè - den saken har ikke jeg hørt om .. *bukker- Poff* O:)
Antall ord: 56
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Skarabè »

keke skrev:Dette med mat - innhold.. det er et stort åndelig spørsmål :mozilla_laughing:
min hjertelige kamerat har virkelig hatt det tungt i perioder... Tenk at gluten skulle ha så mye å si.. Jeg er så glad for at han har det så mye bedre Nå..!! [-o< \:D/
skarabè - den saken har ikke jeg hørt om .. *bukker- Poff* O:)
Ja det med gluten las jeg også nettopp i en bok.... :mozilla_smile:
Vi kunne nok alle ha hatt det litt bedre både fysisk og åndelig hadde vi alle hatt våre egne kyr, sauer, grønsaksåker og vi spiste alt ferskt, ingenting importert, genmanipulert eller sprøytet.... Budt på landet oppetter en fjellside med lite trafikk og forrurensing med naturen ved vår side... :D
Antall ord: 125
Klem Torill =o)

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Det er helt fantastisk å se hvor stor forskjell det er på utrolig små barn. Når jeg begynte å jobbe i barnehage syntes jeg det var fantastisk å se hvor stor personlighet barn på kun 1 år har. Dette som keke nevnte med biler er jo utrolig morsomt også. Selvsagt kan noe være påvirkning hjemmenfra, men i barnehagen var det jo lov til å leke med alt. Likevel var de små guttene under tre år ekstremt mye mer interessert i biler enn jentene.
Antall ord: 82
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Har selv vært innom barnehager. Har ingen barn selv.
Du snakker om at de har lov til å leke med alt. Men det jeg observerte var den sosiale kontrollen barn utøvde på hverandre. Behovet for å bli akspetert, være venner og være populær, var veldig høyt. Dette skremte meg.
Vel, har alltid barn vært sånn. Men før kunne vi alltid komme hjem og være helt unik der. På barnehagen må de være, sammen med andre, enten de vil eller ikke.
Jeg ser behovet for sosial trening der. Det finnes jo nesten ikke barn andre steder enn i barnehagen. Men den tiden deres foreldre føler seg tvunget til å ha dem der, har blitt så lang. Og den sosiale rageringen, plasseringen og konkurransen, syntes jeg var en tøff omgang for disse aller minste.
Nei, jeg tror ikke de kan velge så veldig fritt. Og jeg tror i hvertfall ikke at det er noe argument for at jenter og gutter er så totalt forskjellige.
Jeg likte ikke spesielt og leke med dokker, og min bror foretrakk aldri biler, han ville heller ha bøker. Noe han fortsatt vil. Ingen av oss vokste opp med barnehage. Mor var hjemme når vi var små. Og leken foregikk i gata.
Men i barnehagen er det sosiale presset såpass stort, at slike valg blir skøvet bort i forhold til sosial aksept fra andre barn. Selv før de aktivt begynner å leke med hverandre.
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links