Fakta, teori & skepsisTil Misty-Gutt ang. evolusjon

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:
rhonersen skrev:
misty-gutt skrev:Noen bilder, fosiler, figurer..og du tror vel snart at du har funnet - the missing link,BA. :D
Kan du vise til funn av f.eks. fossiler som ikke passer inn det vi ville funnet om evolusjonsteorien stemmer? Hva nøyaktig mener du med the missing link? Du kan ikke forvente at etvert individ fra hver generasjon blir fossilert/funnet, - fossilering er heller sjeldent, så missing links må vi jo regne med å ha.
Du vet ikke heller? Ja du får fortsette å studere da.
Du prater om the missing link, jeg spør deg hva du mener med det, og nå innrømmer du at du ikke vet hva du mente med det? Jeg vet ikke helt om du tror jeg skal finne bevis for din tro, men det er ikke slik det fungerer.

Mitt spørsmål til deg var: Kan du vise til funn av f.eks. fossiler (eller arter) som ikke passer inn det vi ville funnet om evolusjonsteorien stemmer?

Det er en måte å falsifisere teorien. Hadde Gud skapt dyrene eller styrt utviklingen kunne han lett 'laget' en dyreart som ikke passer inn. Du kan f.eks. også prøve å vise hvordan mikroevolusjon ikke kan forårsake makroevolusjon, som jeg også spurte mordecai om.
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19

Innlegg av misty-gutt »

Klikk deg inn i linkene, videoene jeg har lagt inn i tråden her, der kan du lære mye, om du er åpen for det.
Antall ord: 26
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:Klikk deg inn i linkene, videoene jeg har lagt inn i tråden her, der kan du lære mye, om du er åpen for det.
Jeg har allerede sett masse av (falske dr.) Kent Hovind (og andre!). Argumentene han legger frem er feilrepresenteringer av evolusjonsteorien og vitenskap generelt og er fulle av gale logiske slutninger. Om en er litt uvitende eller ignorant til hva evolusjonsteorien sier, kan sikkert videoene virke overbevisende. Jeg anbefaler deg å sjekke http://talkorigins.org/indexcc/list.html for en liste over argumenter som Kent Hovind og andre bruker. Så kan du filtrer ut litt (gjerne lese svarene på argumentene og :p, er lærerikt), og presentere de gjenstående argumentene du synes er overbevisende (selv). For nå avviser jeg generelle 'sjekk denne videoen'-oppfordringer, spesielt Hovind-videoer. Legg frem argumentene selv.

Du har fortsatt igjen å forklare det du mente med the missing link.
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Antall ord: 8
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

misty-gutt skrev:
Eaglespirit skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:Nei, vi vet at du ikke hører på fornuft. Du foretrekker løgn og halvsannheter framfor fakta.
Fisken gikk på land og begynte å fly, lissom. :D
Flyvefisk :D
Ja, og den bygger nok sitt rede i trærne. :mozilla_wink:
Nix, den har "rede" i sjøen :

Bilde
http://www.kon-tiki.no/Ny/Dok_nor/Fisk_under_flaate.htm skrev: Flyvefisk (Exocoetidae)
Flyvefisk er en liten fisker som bli mellom 10 og 40 cm lange. Hos flyvefisk har ryggfinnene faktisk utviklet seg til å fungere som vinger. Både tunfisk, sverdfisk og seilfisk spiser flyvefisk – og vingene brukes til å hoppe ut av vannet og så seile avgårde i lufta for å unngå å bli spist. Den kan hoppe flere meter opp og seile inntil hundre meter i en fart som kan komme opp i nærmere 70 km/t. Flyvefisk er ikke en vanlig matfisk, men er derimot svært populær som agn i fiske etter arter som sverdfisk og tunfisk. Dette har i noen tilfeller ført til at flyvefiskbestanden i noen områder har gått dramatisk ned.
Her er flere bilder av flyvefisk :
http://images.google.no/images?hl=no&q= ... lder&gbv=2

Asbjørn
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Flott SKAPNING da. :D
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Folkens, vi har å gjøre med en person som diskuterer på barneskolenivå, om ikke lavere - det er nok ikke noe vits i å forsøke å få ham til å skrive noe selv eller ta til seg lærdom.

Likevel gleder jeg meg til å se hvordan han avviser den analysen jeg holder på med nå. "Gud er god" eller noe tenker jeg.
Antall ord: 59
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Noen bilder, fosiler, figurer..og du tror vel snart at du har funnet - the missing link,BA.
The Missing Link er gått ut på dato.

Hver gang vi tetter litt av kunnskapshullene våre dannes det en åpning på hver side. Det betyr at antall hull, eller missing links, øker etterhvert som vi får mer kunnskap, så du vil aldri finne dette utopiske "beviset" ditt.

Dette har selv de mest hardbarkede kreasjonister forstått, nå mangler det bare at du også skal forstå såpass.
Vel, nå står jo SELV vitenskapsmenn frem og avviser Darvins teorier. Utopi som jeg kaller det og med rette.
Kreasjonisme er ikke vitenskap, og ingen som promoterer kreasjonisme kan påkalle seg vitenskap i kreasjonisme/evolusjon-debatten.
En artikkel her: During recent decades, new scientific evidence from many scientific disciplines such as cosmology, physics, biology, "artificial intelligence" research, and others have caused scientists to begin questioning Darwinism's central tenet of natural selection and studying the evidence supporting it in greater detail.

Yet public TV programs, educational policy statements, and science textbooks have asserted that Darwin's theory of evolution fully explains the complexity of living things. The public has been assured that all known evidence supports Darwinism and that virtually every scientist in the world believes the theory to be true.

The scientists on this list dispute the first claim and stand as living testimony in contradiction to the second. Since Discovery Institute launched this list in 2001 over 700 scientists have courageously stepped forward to sign their names. The list is growing and includes scientists from the US National Academy of Sciences, Russian, Hungarian and Czech National Academies, as well as from universities such as Yale, Princeton, Stanford, MIT, UC Berkeley, UCLA, and others.

Center for Science & Culture: http://www.dissentfromdarwin.org/
Nå skal jeg ikke forvirre deg med så mye fakta, så jeg nøyer meg med å påpeke at av disse vitenskapsgrenene du nevner først, er det kun biologi som har noe med evolusjonsteorien å gjøre.

Discovery Institute er en pseudovitenskapelig kreasjonistorganisasjon, uten noe som helst vitenskapelig bakgrunn.
Antall ord: 351

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Likevel gleder jeg meg til å se hvordan han avviser den analysen jeg holder på med nå. "Gud er god" eller noe tenker jeg.
Gud ja, nå begynner det å bli interessant. Det er nåde å frelse å få for den som vil.

Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. Gjennom ham har vi også ved troen fått adgang til den nåde vi står i, og vi er stolte over håpet om Guds herlighet. Ja, ikke bare det, vi er også stolte over lidelsene. For vi vet at lidelsen gir utholdenhet, utholdenheten et prøvet sinn, og det prøvede sinn håp. Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss. Mens vi ennå var svake, døde Kristus for ugudelige da tiden var inne. Selv for et rettskaffent menneske vil vel neppe noen gå i døden. Eller kanskje ville noen gjøre det for en som er god. Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere. Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, hvor mye mer skal vi ikke da gjennom ham bli frelst fra vreden! For mens vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv! Ja, ikke bare det, vi har også vår stolthet i Gud, ved vår Herre Jesus Kristus, han som har gitt oss forsoningen.

Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker, fordi alle syndet. Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam. Adam er her et motstykke til ham som skulle komme. Men med nåden er det annerledes enn med fallet. På grunn av den enes fall måtte de mange dø. Men nåden, Guds gave, er noe uendelig mye større: Den gis i overflod til de mange på grunn av nåden fra det ene mennesket Jesus Kristus. Og med gaven er det annerledes enn med den enes synd. For dommen over den ene førte til fordømmelse, men nåden mot de mange førte til frifinnelse, enda mange hadde falt. Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus.
Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. Slik det ene menneskets ulydighet gjorde de mange til syndere, skal nå den enes lydighet gjøre de mange rettferdige. Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større. For slik som synden hersket gjennom døden, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre.
Antall ord: 579

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:C. Darwin er død, har vendt tilbake til støvet. Av støv var han, til støv ble han, og av støv skal han igjen oppstå.

Jesus lever! :)
Darwin er død, men teorien som bærer hans navn lever videre.
Jesus er død, men dogmet som bærer hans navn lever videre.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:The Missing Link er gått ut på dato.
Regnet med at det ville være din "forklaring" Det oppsumerer vel hvor du står.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
Ja, det gjør igrunn det.

Det viser at jeg står fjellstøtt på en haug med beviser, og ser på ditt og Kent Hovinds luftslott uten annet enn dogmer og misforståelser å vise til.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
Ja, det gjør igrunn det.

Det viser at jeg står fjellstøtt på en haug med beviser, og ser på ditt og Kent Hovinds luftslott uten annet enn dogmer og misforståelser å vise til.
Mener du kanskje da at Gud (Jesus) skaper fortsatt, eller at skapningen skaper seg selv?
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:Mener du kanskje da at Gud (Jesus) skaper fortsatt, eller at skapningen skaper seg selv?
Du fremsetter en falsk dikotomi/et falsk dilemma med stråmannsargumentasjon. Evolusjonsteorien handler ikke om livs tilblivelse. Med å definere verden (eller liv?) som 'skapningen' forutsetter du at noe/noen har skapt det. Makan til tvisting og uærlig diskusjonsteknikk. Erkjenner du disse feilene du gjorde? Hvis ikke er det nytteløst å diskutere med deg (som Kimbara sier).

Miller-urey-eksperimentet viser at organiske forbindelser som proteiner kan dannes av ikke-liv gjennom naturlige reaksjoner. Det er trolig ikke slik liv oppsto på jorda (om det først oppstod på jorda), men det viser at livs byggesteiner kan komme fra ikke-liv. Det er et emne om livs opprinnelse, _ikke_ om evolusjon. Som Kimbara har sagt (og som du fortsatt virker treg for å oppfatte) - start en ny tråd om andre emner.
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Spørsmålet er relevant, om du kan se det eller ei.

Hva med alt det overnaturlige som skjer da? En trenger ikke være kristen for å ha overnaturlige opplevelser, noe som mange på forumet her vet.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links